demonteren van een decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
traiNiac

demonteren van een decoder

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het is bekend, ik ben digibeet, dus ik heb jullie kennis nodig.
Ik heb op MP een Roco ETA railbusje gekocht en vandaag eens uitgeprobeerd. Maar hij doet helemaal niets. Alleen het lampje aan één zijde brandt. Opengemaakt en ja hoor, er zit iets in waarvan ik vermoed dat het een decoder is:

Afbeelding

Afbeelding

En er zitten allerlei draadjes aan die ik niet thuis kan brengen:

Afbeelding

Afbeelding

Voordat ik nu alles wegknip heb ik wat raad nodig. De gele draad gaat naar de bijwagen, de grijze en oranje draden gaan naar de contactstrips bij de wielstellen:

Afbeelding

Op de contactstrips zitten aan beide zijden ook nog heel kleine spoeltjes (?) en ik neem aan dat die moeten blijven zitten:

Afbeelding

Mijn vraag: kan ik de draden allemaal weghalen? En zou de railbus dan weer werken? De motor draait gewoon als ik er direct voeding op zet. En kan ik iemand blij maken met een decoder? Ik heb natuurlijk geen idee of-ie het doet.

FidOo

Re: demonteren van een decoder

Bericht door FidOo »

Nou Harry, zo maar alles wegknippen gaat niet de oplossing zijn. Das de helft van de oplossing, je zult ook nog t een en ander moeten terug solderen.

Weet niet of je beetje uit de omgeving Rotterdam komt, dan wil ik het wel doen in ruil tegen de Decoder ofzo.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick

Bericht door Rick »

Als je direct spanning op de motor zet met de decoder nog aangesloten, dan is het toch einde decoder of vergis ik me nu?

FidOo

Bericht door FidOo »

Ook dat rick. Daarnaast als Orange en grijs aan de stroom afnemers zitten ga ik me ook zorgen maken.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Joost,

Ik woon niet direct in de buurt en als ik jullie goed begrijp is de decoder naar zijn grootje. Maar evengoed dank voor je aanbod. Stuur me je adresgegevens maar per PB, dan stuur ik de decoder wel op als-ie eruit is. Misschien is-ie nog heel want ik heb maar zeer kort spanning direct op de motor gezet.

Maar is het lastig om e.e.a. weer terug te solderen? Of gaat het om 1 of 2 draadjes?

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Op een zonnige zondagmorgen me toch maar eens aan de sloopwerkzaamheden gewaagd en het is gelukt. De ETA rijdt weer analoog. Alleen de diodes die de verlichting met de rijrichting laten wisselen, waren eruit gesloopt. Dus die werkt niet meer en ik heb alleen van die grote 1A diodes. Toch ben ik tevreden met mijn nieuwe aanwinst.

@ Joost,

Je hebt een PB-tje.

Laatst omhoog gehaald door traiNiac op 01 apr 2017 09:44.

Plaats reactie