DCC Loc programmeren met MM lukt niet
DCC Loc programmeren met MM lukt niet
Sedert deze week mijn modelspoor hobby weer opgepakt.
Mijn oude Analoge Minitrix startset weer uit de kast getrokken en de loc daarvan wordt op het moment DCC rijp gemaakt.
Daarnaast heb ik afgelopen week een digitale startset met de z21 start incl. MM van Fleischmann gekocht en ook een extra tweede hands DCC loc gekocht.
Nu kan ik de nieuwe DCC loc van de startset met de MM netjes programmeren V1 V5 wijzigen geen probleem.
Als ik dit echter bij de tweedehands DCC loc probeer krijg ik een Error2 op mijn MM te zien.
Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Volgens mij hebben ze de tweedehands dcc loc in de winkel via een intellibox wel kunnen programmeren.
Ik wil komende week nog even langsrijden maar hier weet iemand wellicht ook wel iets meer.
Bedankt alvast.
Mijn oude Analoge Minitrix startset weer uit de kast getrokken en de loc daarvan wordt op het moment DCC rijp gemaakt.
Daarnaast heb ik afgelopen week een digitale startset met de z21 start incl. MM van Fleischmann gekocht en ook een extra tweede hands DCC loc gekocht.
Nu kan ik de nieuwe DCC loc van de startset met de MM netjes programmeren V1 V5 wijzigen geen probleem.
Als ik dit echter bij de tweedehands DCC loc probeer krijg ik een Error2 op mijn MM te zien.
Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Volgens mij hebben ze de tweedehands dcc loc in de winkel via een intellibox wel kunnen programmeren.
Ik wil komende week nog even langsrijden maar hier weet iemand wellicht ook wel iets meer.
Bedankt alvast.
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
-
Re: DCC Loc programmeren met MM lukt niet
de handleiding van de multimaus zegt het volgende:
ERR 2: Bij het programmeren/uitlezen werd geen bevestiging van de decoder ontvangen.
Controleer of de verbinding naar de decoder door vervuilde rails of wielcontacten verstoord is.
Zet de loc in elk geval opnieuw op de rails.
Controleer of er ergens in het railsysteem een condensator is ingebouwd.
ERR 2: Bij het programmeren/uitlezen werd geen bevestiging van de decoder ontvangen.
Controleer of de verbinding naar de decoder door vervuilde rails of wielcontacten verstoord is.
-
Je kunt de MM op POM mode of op CV mode zetten. Probeer de andere stand eens dan die je nu hebt.
Dit had ik inderdaad ook gelezen.Traibergen schreef:de handleiding van de multimaus zegt het volgende:
De rails is zo goed als nieuw en als de wielcontacten of iets in de loc een issue zou geven snap ik niet dat ze in de winkel waar ik de loc gekocht wel de V1 waarde konden wijzigen naar 3.
Ik heb het ook geprobeerd op een los stuk recht spoor maar dat gaf ook niet de oplossing, de error bleef.
Groetjes, Rembrand
Ik zal even kijken hoe dat werkt en dat ook gaan proberen, wellicht geeft dat wel een oplossing.nspoorkees schreef:Je kunt de MM op POM mode of op CV mode zetten. Probeer de andere stand eens dan die je nu hebt.
Groetjes, Rembrand
hoi,
Wat ik zo lees is dat er wel eens een probleem bij je decoder zou kunnen zitten. Je kan kijken of je wielen van je loc schoon zijn, is dit het geval dan heb je hoogstwaarschijnlijk een decoderprobleem. Zeker gezien het feit dat je andere lok wel te programmeren is. Tweede hands bij winkel, bel ze anders even of het een dcc decoder is en geen selectrix.
Wat ik zo lees is dat er wel eens een probleem bij je decoder zou kunnen zitten. Je kan kijken of je wielen van je loc schoon zijn, is dit het geval dan heb je hoogstwaarschijnlijk een decoderprobleem. Zeker gezien het feit dat je andere lok wel te programmeren is. Tweede hands bij winkel, bel ze anders even of het een dcc decoder is en geen selectrix.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
-
Het adres van de decoder (CV1) kun je met een MM bijv. alleen in CV mode veranderen. Doe je dat in POM mode dan krijg je dus ook die Error2.Rem_Brand schreef:Ik zal even kijken hoe dat werkt en dat ook gaan proberen, wellicht geeft dat wel een oplossing.
Let wel op dat je in CV mode niets op/aan de baan laat staan... alles wat aangesloten is of op de rails staat, wordt meegeprogrammeerd!
Ok, dus die POM mode is geen optie, ik let er inderdaad op dat ik alleen programmeer als er maar 1 loc op de baan staat.nspoorkees schreef:Het adres van de decoder (CV1) kun je met een MM bijv. alleen in CV mode veranderen. Doe je dat in POM mode dan krijg je dus ook die Error2.Rem_Brand schreef:Ik zal even kijken hoe dat werkt en dat ook gaan proberen, wellicht geeft dat wel een oplossing.
Let wel op dat je in CV mode niets op/aan de baan laat staan... alles wat aangesloten is of op de rails staat, wordt meegeprogrammeerd!
Ik heb er gelukkig op dit moment maar 2 dus vrij overzichtelijk. De derde is er pas volgende week weer thuis waarschijnlijk.
Groetjes, Rembrand
-
Nee, de POM mode is de 'veilige' mode... daarbij programmeert ie de lok/decoder die je op dat moment geselecteerd hebt. Die kun je dus gewoon laten staan. De CV mode is waar je bij op moet letten.
Hmm ok, dat is een goeie tip, ik rij er morgen of komende week wel even langs.robert schreef:hoi,
Kan je een selectrix decoder dan wel aansturen via de MM want zolang ik hem op kanaal 3 aanstuur doet die het prima.
Mocht ik iets verkeerd zeggen dan hoor ik het graag, ik ben maar een newbie in de digitale wereld op het modelspoor.
Groetjes, Rembrand
Een pure Selectrix decoder reageert nooit op DCC.. Doet ie dit wel is het een Multi-protocol Decoder... meestal zit er dan een ESU of Doehler en Haass (trix laat daar zijn decoders maken) in.
hoi,
Als de decoder wel reageert op adres 3 dan is het een dcc decoder. Waarom je hem dan niet met de z1 kan programmeren is mij ook niet duidelijk. Hij/zij rijd verder wel goed? Je kan bij het programmeren proberen de loc even handmatig heen en weer te bewegen, wil nog wel eens helpen. Anders mag de winkel uitleggen waarom met uhlenbrock wel en z1 niet te programmeren is. Ik zit al redelijk lang in het digitaal en er zijn nog steeds zaken die mij verwonderen. Je kan (in mijn optiek) beter een analoge lok kopen en daar zelf een decoder in(laten) zetten. Heb je altijd een up to date decoder. Martin Domburg geeft "inbouwlessen" .
Als de decoder wel reageert op adres 3 dan is het een dcc decoder. Waarom je hem dan niet met de z1 kan programmeren is mij ook niet duidelijk. Hij/zij rijd verder wel goed? Je kan bij het programmeren proberen de loc even handmatig heen en weer te bewegen, wil nog wel eens helpen. Anders mag de winkel uitleggen waarom met uhlenbrock wel en z1 niet te programmeren is. Ik zit al redelijk lang in het digitaal en er zijn nog steeds zaken die mij verwonderen. Je kan (in mijn optiek) beter een analoge lok kopen en daar zelf een decoder in(laten) zetten. Heb je altijd een up to date decoder. Martin Domburg geeft "inbouwlessen" .
Met groet Rob
Ik ben benieuwd, ik ga het wel even vragen waar ik hem gekocht heb.
Ik heb de loc erbij gekocht om gelijk met 2 locs te kunnen rijden zonder te hoeven wachten op de derde loc die nu wordt omgebouwd.
Zelf ombouwen wil ik ook gaan leren inderdaad. Zelf doen is vaak vele malen leuker en leerzaam .
Ik heb de loc erbij gekocht om gelijk met 2 locs te kunnen rijden zonder te hoeven wachten op de derde loc die nu wordt omgebouwd.
Zelf ombouwen wil ik ook gaan leren inderdaad. Zelf doen is vaak vele malen leuker en leerzaam .
Groetjes, Rembrand
Heb je een nieuwe startset gekocht met nieuwe rail?
kijk dan toch ook even of er een ontstoring element in de aansluitrail zit.
Heeft misschien geen invloed op jouw huidige probleem, maar er uit moet die sowieso, als die wel in die rail zit.
En vele fabrikanten hengen dat ding er nog steeds gewoon weer in.
mvg
Freddy
Heeft misschien geen invloed op jouw huidige probleem, maar er uit moet die sowieso, als die wel in die rail zit.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ja ik heb een nieuwe startset gekocht, nieuwe rails etc..spoor65 schreef:Heb je een nieuwe startset gekocht met nieuwe rail?
mvg
Freddy
Onstorings element zit daar niet in, ik heb zoiezo ook op 1 stuk rails van 20cm getracht te programmeren maar dat lukte bij deze bewuste loc ook niet.
Vandaag even teruggeweest, via de intellibox liep het ook niet helemaal van harte maar het is wel gelukt de loc nu te programmeren op V1 = 7
Dat is beter dan de 3 waarop die stond.
Wellicht is de decoder niet helemaal fris meer? Al is het toch zo hij doet het of hij doet het niet?
Ik zal komende week de loc is van binnen gaan bekijken en een foto van de decoder maken.
Wordt vervolgt dus.
Morgen eerst naar Eurospoor.
Groetjes, Rembrand