handregelaars
handregelaars
Hallo,
Ik zit te tobben over een eventuele overstap van mijn good-old MRDirect/Koploper naar wat anders.
Het gaat me om het gebruik van handregelaars. Liefst meerdere tegelijk.
Dit moet wat speelplezier gaan toevoegen.
Wat is er zoal te gebruiken in een DCC systeem?
De marklin handregelaars zullen vast wel afvallen?
Is er wellicht iets bekend in de zelfbouwhoek? Ik zag iets van een FREDI?
Apps op smartphone?
Is de DR5000 van digikeijs een geschikte centrale om verder op te borduren?
Deze heeft nogal wat aansluitmogelijkheden, gunstig geprijsd en heeft
een nederlands tintje naar ik heb begrepen. Spreekt mij erg aan.
Ben benieuwd naar reacties!!
Groet,
Collin
Ik zit te tobben over een eventuele overstap van mijn good-old MRDirect/Koploper naar wat anders.
Het gaat me om het gebruik van handregelaars. Liefst meerdere tegelijk.
Dit moet wat speelplezier gaan toevoegen.
Wat is er zoal te gebruiken in een DCC systeem?
De marklin handregelaars zullen vast wel afvallen?
Is er wellicht iets bekend in de zelfbouwhoek? Ik zag iets van een FREDI?
Apps op smartphone?
Is de DR5000 van digikeijs een geschikte centrale om verder op te borduren?
Deze heeft nogal wat aansluitmogelijkheden, gunstig geprijsd en heeft
een nederlands tintje naar ik heb begrepen. Spreekt mij erg aan.
Ben benieuwd naar reacties!!
Groet,
Collin
Re: handregelaars
Als je bijvoorbeeld een (oudere) ECoS neemt kun je daar een Multimaus aan hangen. Die fungeert dan prima als handregelaar. Heb dat wel eens gedaan en het werkt prima. Een hele goedkope oplossing is het natuurlijk niet...
J.
J.
Aan de Digikeijs DR5000 kun je geloof ik je smartphone als handregelaar gebruiken. Ik heb er zelf geen maar wellicht kan één van onze forummembers daar licht op laten schijnen.
-
- Contacteer:
Met de Fleischmann Roco Z21 kun je met je mobiele apparaten besturen. Ook kun je de multimaus koppelen en nog een aantal andere regelaars.
De multimaus komt eind dit jaar ook in wifi uitvoering dan kunnen er vermoedelijk heel veel naast elkaar gebruikt worden aan de Z21.
Kost wat maar werkt erg mooi al zeg ik het zelf.
De multimaus komt eind dit jaar ook in wifi uitvoering dan kunnen er vermoedelijk heel veel naast elkaar gebruikt worden aan de Z21.
Kost wat maar werkt erg mooi al zeg ik het zelf.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Ik denk dat de DR5000 inderdaar heel geschikt is voor jouw toepassing. hier kun je ook multimausen aanhangen, maar ook elk loconet apparaat wat als slave aangesloten kan worden. Er schijnt ook een app te zijn/komen.
De z21 (kleine letter, dus witte uitvoering!!!) is leuk met de APP op de telefoon maar biedt geen uitgebreide aansluitmogelijkheden qua terugmelders of andere apparaten. Dit in tegenstelling tot de Z21 (let op de hoofdletter, zwarte versie). Die is zeer uitgebreidt maar kost ook duur!
De ECOS2 is een geweldig apparaat maar ondersteund loconet alleen via een optionele converter (dus nog meer geld) en is vrij prijzig.
De z21 (kleine letter, dus witte uitvoering!!!) is leuk met de APP op de telefoon maar biedt geen uitgebreide aansluitmogelijkheden qua terugmelders of andere apparaten. Dit in tegenstelling tot de Z21 (let op de hoofdletter, zwarte versie). Die is zeer uitgebreidt maar kost ook duur!
De ECOS2 is een geweldig apparaat maar ondersteund loconet alleen via een optionele converter (dus nog meer geld) en is vrij prijzig.
Digikeijs brengt volgend jaar een DR5000 die bedient kan worden dmv. een tablet, net zoiets als de Roco/Fleischmann Z21.
Is dat dan een nieuwe centrale of komt er dan een app die
met de huidige centrale werkt?
met de huidige centrale werkt?
Ik verwacht niet dat ze een hele nieuwe centrale gaan uitbrengen. Zover ik eens gelezen heb zou dat gewoon met re huidige centrale moeten kunnen. (zit niet voor niets al WiFi en LAN op).
Handregelaars koppel je toch gewoon op de bus en je geeft ze een adres zoals een lok.
Koploper zorgt dan wel voor de koppeling wanneer je in het rijwindow van de lok voor een regelaar gekozen hebt.
Zodat de instructies van de regelaar naar de juiste lok gaan.
Op de regelaar hoef je geen adres te kiezen, die staat bij mij al jaren op hetzelfde adres.
Of lukt zoiets alleen met selectrix ?
Koploper zorgt dan wel voor de koppeling wanneer je in het rijwindow van de lok voor een regelaar gekozen hebt.
Zodat de instructies van de regelaar naar de juiste lok gaan.
Op de regelaar hoef je geen adres te kiezen, die staat bij mij al jaren op hetzelfde adres.
Of lukt zoiets alleen met selectrix ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Theo. Dat is inderdaad de werkwijze van selectrix. Maar ook andere systemen kunnen dat zo doen. (bv meerdere multimausen op de slave ingang van een roco booster)
Loconet werkt precies zoals bij selectrix. Tis oom gewoon een Bussysteem.
Loconet werkt precies zoals bij selectrix. Tis oom gewoon een Bussysteem.
Ik zit steeds meer aan deze DR5000 te denken.
Meerdere regelaars zijn mogelijk zo te lezen, zowel via het loconet (Daisy/Fredi)
als het xpressnet (multimaus).
Ik zag op de Z21 en op de ECOS een snifferingang. Die zie ik niet op de DR5000.
Hoe zit dat? Wat doe je normaliter met een snifferingang?
Ik weet wel wat je met een protocolsniffer doet, maar die gebruik je toch
niet in operationele toestand? Of wel?..
Meerdere regelaars zijn mogelijk zo te lezen, zowel via het loconet (Daisy/Fredi)
als het xpressnet (multimaus).
Ik zag op de Z21 en op de ECOS een snifferingang. Die zie ik niet op de DR5000.
Hoe zit dat? Wat doe je normaliter met een snifferingang?
Ik weet wel wat je met een protocolsniffer doet, maar die gebruik je toch
niet in operationele toestand? Of wel?..
Kun je zoiets ook met de twee regelaars op een twin-center van Fleischmann ?
bv. linker regelaar op adres 1 en koploper zet dat dan op de gekozen lok ?
bv. linker regelaar op adres 1 en koploper zet dat dan op de gekozen lok ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Elektronica/Commercieel
Met welke software wil je gaan rijden?
Indein je met iTrain 4 gaat werken dan komt er een app binnenkort genaamd iTrain FX waarop je ook het schakelbord ziet en kan bedienen. Dan is je tablet of telefoon je handregelaar, dat kan trouwens nu al met de huidige iTrain app.
Ik denk dat de DR5000 inderdaad een goede oplossing is. Daar kan je de MM via de roco kastjes als slave op aansluiten over loconet!
Indein je met iTrain 4 gaat werken dan komt er een app binnenkort genaamd iTrain FX waarop je ook het schakelbord ziet en kan bedienen. Dan is je tablet of telefoon je handregelaar, dat kan trouwens nu al met de huidige iTrain app.
Ik denk dat de DR5000 inderdaad een goede oplossing is. Daar kan je de MM via de roco kastjes als slave op aansluiten over loconet!
Mart.. nee niet echt..martindomburg schreef:
De DR5000 heeft aparte In/Uitgangen voor het Roco/Lenz of eigenlijk het XpressNet systeem. Dit heeft helemaal niets met LocoNet van doen.
Klik hier voor alle info van de DR5000 centrale!
-
- Elektronica/Commercieel
Klopt ja, sorry. is Xpressnet. Was op dat moment iets teveel met Loconet bezig hihiFidOo schreef:Mart.. nee niet echt..martindomburg schreef:
De DR5000 heeft aparte In/Uitgangen voor het Roco/Lenz of eigenlijk het XpressNet systeem. Dit heeft helemaal niets met LocoNet van doen.
Klik hier voor alle info van de DR5000 centrale!
Maar hoeveel handregelaars kun je dan kwijt op de DR5000?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Een tiental mag geen probleem zijn, die zijn dan niet beschikbaar voor locomotiefadressen.
Zij delen namelijk de decoderadressen, dit als je software (bv.koploper) de koppeling laat maken tussen handregelaar en locomotief adres.
Je moet dan op je scherm aanduiden welke handregelaar welke loc bedient, op de handregelaar laat je het vaste adres gewoon staan.
De software "vertaalt" naar het juiste locadres, met enkele klikken op het scherm rij je met een andere loc, zonder iets te veranderen op de handregelaar.
Zij delen namelijk de decoderadressen, dit als je software (bv.koploper) de koppeling laat maken tussen handregelaar en locomotief adres.
Je moet dan op je scherm aanduiden welke handregelaar welke loc bedient, op de handregelaar laat je het vaste adres gewoon staan.
De software "vertaalt" naar het juiste locadres, met enkele klikken op het scherm rij je met een andere loc, zonder iets te veranderen op de handregelaar.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Als je het over xpressnet doet (dus multimaus en verwanten) zou je theoretisch tot 31 kunnen gaan.shoven schreef:Maar hoeveel handregelaars kun je dan kwijt op de DR5000?
Bij Loconet ver daar over heen, precieze antwoord kon ik niet vinden. Maar als je weet dat ze bij Fremo ook loconet gebruiken..
Wat nu heel leuk zou worden is het zelf produceren
van simpele en dus goedkope handregelaars. Loconet is dan het mooiste
maar voor thuis kun je prima met 31 maus-achtigen uit de voeten zou ik denken.
Arduino zou een mooi platform zijn, vwb de goedkope en modulaire hardware.
Groet,
Collin
van simpele en dus goedkope handregelaars. Loconet is dan het mooiste
maar voor thuis kun je prima met 31 maus-achtigen uit de voeten zou ik denken.
Arduino zou een mooi platform zijn, vwb de goedkope en modulaire hardware.
Groet,
Collin
Collin, zoek maar eens op "fremo loconet Regler" op Google.
Xpressnet is overigens minder geschikt.
Xpressnet is overigens minder geschikt.
Loconet onbeperkt aantal regelaars. Regelaar heeft zelf geen adres stuurd alleen commando's uit die de master omzet naar dcc.
Mvg vincent
Mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Hoe weet de software dan welke handregelaar hij aan welke lok moet koppelen ?
IK begreep uit de originele vraag dat men met een softwarepakket wou rijden en met handregelaar.
IK begreep uit de originele vraag dat men met een softwarepakket wou rijden en met handregelaar.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
De handregelaar verteld aan de centrale welke loc hij wil gaan besturen. Die centrale zet die informatie om naar een dcc signaal. Dus regelaar zet op de bus ik wil loc met adres 1 aan sturen, deze moet vooruit rijden op stap 5. De centrale zet dat om naar een dcc signaal.
Alle communicatie op de bus wordt ook gezien door de software die dit dan ook weer gebruiken.
Mvg vincent
Alle communicatie op de bus wordt ook gezien door de software die dit dan ook weer gebruiken.
Mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl