Hoe iets kleins toch geweldig kan zijn.Ron schreef:ziet er geweldig uit.gr. Ron.
Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
InderdaadBenQ schreef:Hoe iets kleins toch geweldig kan zijn.Ron schreef:ziet er geweldig uit.gr. Ron.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
De wissels in het stoomdepot liepen niet zo lekker dus besloten om die te vervangen voor Peco wissels code 80.
Dus ook de rails moest daarom vervangen worden.
Op de digitale dag in Lochem 5 wissels gekocht maar kreeg de verkeerde, type 55, zelf ook niet opgelet, thuis zag ik het pas.
Kon de wissels opsturen naar H@ns en Ineke stuurde weer de juiste naar mij toe, zonder verzendkosten.
De goede wissels:
Ben gisteren begonnen en dit is het resultaat tot nu toe:
Voor de isolatie tussen de blokken gebruik ik isolatieschoentjes van Fleischmann, stukje af gehaald met de dremel, en dan valt het niet zo op.
Dus ook de rails moest daarom vervangen worden.
Op de digitale dag in Lochem 5 wissels gekocht maar kreeg de verkeerde, type 55, zelf ook niet opgelet, thuis zag ik het pas.
Kon de wissels opsturen naar H@ns en Ineke stuurde weer de juiste naar mij toe, zonder verzendkosten.
De goede wissels:
Ben gisteren begonnen en dit is het resultaat tot nu toe:
Voor de isolatie tussen de blokken gebruik ik isolatieschoentjes van Fleischmann, stukje af gehaald met de dremel, en dan valt het niet zo op.
Laatst gewijzigd door BenQ op 10 mei 2018 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Ach, ja dat Peco. Ben heel benieuwd of het jouw lukt om de wissels aan te sluiten op Dinamo. Want als het jouw zonder problemen lukt, gaat het bij mij op het beursbaantje Kochel am See ook lukken .
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Ik heb nu de gaatjes voor de servo's geboord, dan moet alles weer los.
Vanmiddag de overige rails op maat maken en dan aansluiten op Dinamo, zelfs de wissels.
Mark, dat gaat goed komen. Zal gaan uitleggen hoe ik dat ga doen.
Vanmiddag de overige rails op maat maken en dan aansluiten op Dinamo, zelfs de wissels.
Mark, dat gaat goed komen. Zal gaan uitleggen hoe ik dat ga doen.
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Ben, heel graag. Jij uitleg begrijp ik sneller, dan de gehele beschrijvingen door te lezen
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
De wisselaandrijvingen zijn nu klaar en afgesteld met OC32config en ook in iTrain doen ze het nu.
De electrofocwissels hebben in principe geen hulp nodig om de puntstukken goed van spanning te voorzien maar zoals elders al werd verteld kan het door vervuiling toch een probleem worden.
Wat moet er gebeuren om dit te doen, het puntstuk moet je met de linker of met de rechter rails verbinden.
Je kan dit doen met relais die dan op het juiste moment om moeten en dat omschakelen kan je met een OC32 doen.
Je kan dit ook doen met microschakelaars, heb op de digitale dag bij H@ns 4 setjes gekocht voor € 15,00 en dan ben je niet duur uit.
Deze passen precies op de servosteunen van PiComTI:
Voor het geleiden van het verenstaal, 0,8 mm, gebruik ik een hoekstaal met een gaatje van één mm.
Daarna omhoog door het triplex en steekt door het gaatje in de wisselaandrijving.
Boven kan je het teveel met een diamantschijfje verwijderen.
De aansluitingen van de wissel, de blauwe draad zit aan het puntstuk vast.
De blauwe draad gaat naar beide schakelaars, in dit geval gaat de zwarte en de rode draad kruiselings naar de middenaansluiting van de schakelaars.
De rode draad is de voeding en dat is geen probleem, gewoon drie draadjes aan de schakelaar. (staat nog niet op de foto)
Een gaat naar Dinamo, een gaat naar de wissel en een naar het blok die aan de scherpe kant van de wissel zit.
Met zwart maar 2 draadjes, een gaat naar Dinamo, b2 (TM-H) en een gaat naar de wissel.
Als je TM44 hebt kan je naar b4 gaan met deze draad, heb je meteen de wissel gedetecteerd.
Nu alleen de waterkranen weer van servo's voorzien en rails van de locloodsen aansluiten.
Daarna alles afstellen en de ballast aanbrengen.
De electrofocwissels hebben in principe geen hulp nodig om de puntstukken goed van spanning te voorzien maar zoals elders al werd verteld kan het door vervuiling toch een probleem worden.
Wat moet er gebeuren om dit te doen, het puntstuk moet je met de linker of met de rechter rails verbinden.
Je kan dit doen met relais die dan op het juiste moment om moeten en dat omschakelen kan je met een OC32 doen.
Je kan dit ook doen met microschakelaars, heb op de digitale dag bij H@ns 4 setjes gekocht voor € 15,00 en dan ben je niet duur uit.
Deze passen precies op de servosteunen van PiComTI:
Voor het geleiden van het verenstaal, 0,8 mm, gebruik ik een hoekstaal met een gaatje van één mm.
Daarna omhoog door het triplex en steekt door het gaatje in de wisselaandrijving.
Boven kan je het teveel met een diamantschijfje verwijderen.
De aansluitingen van de wissel, de blauwe draad zit aan het puntstuk vast.
De blauwe draad gaat naar beide schakelaars, in dit geval gaat de zwarte en de rode draad kruiselings naar de middenaansluiting van de schakelaars.
De rode draad is de voeding en dat is geen probleem, gewoon drie draadjes aan de schakelaar. (staat nog niet op de foto)
Een gaat naar Dinamo, een gaat naar de wissel en een naar het blok die aan de scherpe kant van de wissel zit.
Met zwart maar 2 draadjes, een gaat naar Dinamo, b2 (TM-H) en een gaat naar de wissel.
Als je TM44 hebt kan je naar b4 gaan met deze draad, heb je meteen de wissel gedetecteerd.
Nu alleen de waterkranen weer van servo's voorzien en rails van de locloodsen aansluiten.
Daarna alles afstellen en de ballast aanbrengen.
Laatst gewijzigd door BenQ op 10 mei 2018 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Hallo Ben,
Dit is duidelijk en goed in beeld gebracht.
Misschien komt er nog een tijd dat ook ik dit ga gebruiken.
Groet Bart
Dit is duidelijk en goed in beeld gebracht.
Misschien komt er nog een tijd dat ook ik dit ga gebruiken.
Groet Bart
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Bart,
Bedankt, zie het wel wat het bij jou ooit wordt.
Ik heb een vraag over het ballasten, onder de wissel zit nog een stuk zonder ballast.
Ben bang als ik daar ballast in gooi en met verdunde boekbinderslijm ga vastleggen dat dan ook de wisseltongen vastliggen.
Hoe doen jullie deze stukken ? Bij Fleischmann Piccolo had ik daar veel minder problemen mee.
Las net in een ander draadje een antwoord van Joost dat je het beste de veertjes eruit kan halen, servo's gaan langer mee en het maakt minder lawaai.
Bedankt, zie het wel wat het bij jou ooit wordt.
Ik heb een vraag over het ballasten, onder de wissel zit nog een stuk zonder ballast.
Ben bang als ik daar ballast in gooi en met verdunde boekbinderslijm ga vastleggen dat dan ook de wisseltongen vastliggen.
Hoe doen jullie deze stukken ? Bij Fleischmann Piccolo had ik daar veel minder problemen mee.
Las net in een ander draadje een antwoord van Joost dat je het beste de veertjes eruit kan halen, servo's gaan langer mee en het maakt minder lawaai.
Laatst gewijzigd door BenQ op 10 mei 2018 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Dit is inderdaad tricky.
Ballast ertussen kiepen, en vervolgens vanaf de zijkant van de wissel het lijmmengsel druppelen, heeeel voorzichtig. Als het goed is trekt de lijm in de ballast tot onder de wissel. En anders een beetje meer verdunnen.
Of een heel dun pipetje gebruiken, 1 druppel per keer erop.
Geduld is het toverwoord. Bij het stukje dat je al gedaan hebt is de wissel behoorlijk smerig geworden, ik zou het iets rustiger doen. Je kunt hier niet teveel tijd aan besteden...
En inderdaad veertjes er altijd uithalen bij gebruik van servo's.
Ballast ertussen kiepen, en vervolgens vanaf de zijkant van de wissel het lijmmengsel druppelen, heeeel voorzichtig. Als het goed is trekt de lijm in de ballast tot onder de wissel. En anders een beetje meer verdunnen.
Of een heel dun pipetje gebruiken, 1 druppel per keer erop.
Geduld is het toverwoord. Bij het stukje dat je al gedaan hebt is de wissel behoorlijk smerig geworden, ik zou het iets rustiger doen. Je kunt hier niet teveel tijd aan besteden...
En inderdaad veertjes er altijd uithalen bij gebruik van servo's.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Steven,
Bedankt voor de tips, morgen eens op zoek naar een makkelijk doserende pipet.
Doe het nu met een injectie spuit maar die gaat nogal stroef. Je moet er veel kracht op uitoefenen.
Bedankt voor de tips, morgen eens op zoek naar een makkelijk doserende pipet.
Doe het nu met een injectie spuit maar die gaat nogal stroef. Je moet er veel kracht op uitoefenen.
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Ten eerste zorgen dat er geen 1 korrel ballast op de bielzen ligt.
Ik verf ook altijd eerst de ondergrond in de kleur van de ballast.
Om de stelbalk leg ik eerst altijd een laagje pure houtlijm zodat tijdens het indruppelen het daar niet heen kan kruipen.
Daarna met beleid indruppelen zoals steven zegt.
Tijdens het drogen controleer ik af en toe de tongen mocht er toch wat tussen zitten kun je dat makkelijk wegtrekken.
Ik heb ooit een keer via ron ( brummenbach ) wat pipetjes gekregen die werken er goed om in te druppelen.
Ik verf ook altijd eerst de ondergrond in de kleur van de ballast.
Om de stelbalk leg ik eerst altijd een laagje pure houtlijm zodat tijdens het indruppelen het daar niet heen kan kruipen.
Daarna met beleid indruppelen zoals steven zegt.
Tijdens het drogen controleer ik af en toe de tongen mocht er toch wat tussen zitten kun je dat makkelijk wegtrekken.
Ik heb ooit een keer via ron ( brummenbach ) wat pipetjes gekregen die werken er goed om in te druppelen.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Even de wissel en aangrenzende delen schoongemaakt maar je ziet daar niet veel van.
Ook de wissel verder van ballast voorzien, dit ziet er wel goed uit.
Moet nog wel drogen.
Ik had in een doosje de ballast gedaan, daar kon ik het mooi uitscheppen maar die was leeg.
Dacht dat ik nog wat had maar dat is de verkeerde kleur, dus morgen nog maar eens verder zoeken in de kast.
Ook de wissel verder van ballast voorzien, dit ziet er wel goed uit.
Moet nog wel drogen.
Ik had in een doosje de ballast gedaan, daar kon ik het mooi uitscheppen maar die was leeg.
Dacht dat ik nog wat had maar dat is de verkeerde kleur, dus morgen nog maar eens verder zoeken in de kast.
Laatst gewijzigd door BenQ op 10 mei 2018 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Ben, ik volg je experimenten met aandacht, want ballasten is iets waar ik ook nog eens aan moet beginnen, en zie dat je ook voor een lekker fijne korrel hebt gekozen. Van welk merk en type is deze ballast?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Michiel,
Helaas geen idee, dacht dat ik nog meer had met het merk erbij, maar dus niet.
Nu moet ik zelf op zoek naar nieuwe ballast, wat mij nog bijstaat is dat het een bekend merk is.
Zal nog eens zoeken naar het merk en type.
Kan nu niet meer verder en daar baal ik van, verder met regelen van de baan in iTrain.
Even gezocht in de foto's en ik denk dat het Anita Decor AD 2110 zandsteen oud is.
Helaas geen idee, dacht dat ik nog meer had met het merk erbij, maar dus niet.
Nu moet ik zelf op zoek naar nieuwe ballast, wat mij nog bijstaat is dat het een bekend merk is.
Zal nog eens zoeken naar het merk en type.
Kan nu niet meer verder en daar baal ik van, verder met regelen van de baan in iTrain.
Even gezocht in de foto's en ik denk dat het Anita Decor AD 2110 zandsteen oud is.
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Het stoomdepot is nu grotendeels technisch af, alleen nog iTrain goed instellen.
Van de huidige situatie een video gemaakt, alleen heb ik geen goed rijdende stoomlocs dus heb ik de 1206 gebruikt.
De lange neus is de voorkant. De film duurt 6,5 min.
Van de huidige situatie een video gemaakt, alleen heb ik geen goed rijdende stoomlocs dus heb ik de 1206 gebruikt.
De lange neus is de voorkant. De film duurt 6,5 min.
Laatst gewijzigd door BenQ op 10 mei 2018 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Perfect hoor! Dat manoeuvreren door het depot loopt goed en vlot. Knap!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Ja inderdaad zit 1 sprongetje in de film waar de loc de draaischijf op wil, toen bleef deze staan en even een handje geholpen.
Het handje even verwijdert.
Het handje even verwijdert.
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Hoi Ben,
Dat gaat best wel goed.
Kijk je wel uit dat de loks niet over de rand gaan?
Groetjes Bart
Dat gaat best wel goed.
Kijk je wel uit dat de loks niet over de rand gaan?
Groetjes Bart
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Dat vond ik ook best spannend!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Ik moet daar nog een buffer neerzetten. Dus komt goed.
Ben nu bezig met een zwart karweitje, een kolenbunker in elkaar lijmen.
Zit een handkraan op en die wil ik.met een motortje of servo laten draaien.
Dus het wordt een drukke boel, heb nog 23 plekken over op de OC32.
Uiteindelijk wil ik de deuren ook open en dicht kunnen doen.
Ben nu bezig met een zwart karweitje, een kolenbunker in elkaar lijmen.
Zit een handkraan op en die wil ik.met een motortje of servo laten draaien.
Dus het wordt een drukke boel, heb nog 23 plekken over op de OC32.
Uiteindelijk wil ik de deuren ook open en dicht kunnen doen.
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Ben, wel voor de de 10de december af hebben ik wil er in Houten wel van genieten met een biertje erbij Want dan heb ik een zeer goede reden om langer te blijven
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Zal kijken of Kees nog een biertje over heeft.
Foto van de Engelse baan van Kees (foto gemaakt door Kees)
Foto van de Engelse baan van Kees (foto gemaakt door Kees)
Laatst gewijzigd door BenQ op 03 mei 2018 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27