Digikeijs DR4024 in combinatie met ECOS II
-
Onderwerp starter - Berichten: 851
Digikeijs DR4024 in combinatie met ECOS II
Als complete leek in het digitale wereldje zit ik met een klein probleem.
Hoe stuur ik een DR4024 servodecoder aan met een ECOS II.
Ik heb de handleiding gelezen, maar of ik het nu in het Nederlands, het Duits of het Frans lees, voor mij is het Chinees.
Ik sluit dus om te testen de decoder poweringang aan op de railspanning van de ECOS en de signaalingang natuurlijk ook.
Tot daar kan ik de handleiding nog volgen.
En dan is het gedaan.
Kan iemand stap voor stap even uitleggen wat ik moet doen?
Ik heb nog geen baan dus dit is echt maar om al eens te proberen de poorten van een lokloods te open en sluiten met servobesturing.
Alvast bedankt.
Hoe stuur ik een DR4024 servodecoder aan met een ECOS II.
Ik heb de handleiding gelezen, maar of ik het nu in het Nederlands, het Duits of het Frans lees, voor mij is het Chinees.
Ik sluit dus om te testen de decoder poweringang aan op de railspanning van de ECOS en de signaalingang natuurlijk ook.
Tot daar kan ik de handleiding nog volgen.
En dan is het gedaan.
Kan iemand stap voor stap even uitleggen wat ik moet doen?
Ik heb nog geen baan dus dit is echt maar om al eens te proberen de poorten van een lokloods te open en sluiten met servobesturing.
Alvast bedankt.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Digikeijs DR4024 in combinatie met ECOS II
De module een adres geven
Om te beginnen heeft de DR4024 decoder een adres nodig om te kunnen communiceren met uw centrale. Stan-daard wordt de module geleverd op adres “1” en is de module ingesteld als servodecoder in DCC formaat.
Stap 1 : Sluit zowel de POWER + SIGNAL tegelijk aan op de rails of rails (track) uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Stel uw centrale in op het begin adres dat u de module wilt geven.
Stap 3 : Druk de schakelaar op de decoderin totdat de rode led blijft branden.
Stap 4 : Schakel nu op uw centrale het ingestelde adres.
Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft gescha-keld
Stap 6 : De eerste servo uitgang (OUT1) heeft nu het door u gekozen adres gekregen. Alle volgende servo uitgangen worden standaard voorzien van 1 nummer hoger.
Voorbeeld: U programmeert de module op adres 56 waarbij S1 adres 56 heeft gekregen, S2 nr 57, S3 nr 58, S4 nr 59, OUT1 nr 60, OUT2 nr. 61, OUT3 nr. 62 en OUT4 nr. 63.
Stap 1 heb je gedaan, dus nu verder met stap 2 en dan stap 3 enz. Staat er zelfs in het vlaams in.
Groetjes
Om te beginnen heeft de DR4024 decoder een adres nodig om te kunnen communiceren met uw centrale. Stan-daard wordt de module geleverd op adres “1” en is de module ingesteld als servodecoder in DCC formaat.
Stap 1 : Sluit zowel de POWER + SIGNAL tegelijk aan op de rails of rails (track) uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Stel uw centrale in op het begin adres dat u de module wilt geven.
Stap 3 : Druk de schakelaar op de decoderin totdat de rode led blijft branden.
Stap 4 : Schakel nu op uw centrale het ingestelde adres.
Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft gescha-keld
Stap 6 : De eerste servo uitgang (OUT1) heeft nu het door u gekozen adres gekregen. Alle volgende servo uitgangen worden standaard voorzien van 1 nummer hoger.
Voorbeeld: U programmeert de module op adres 56 waarbij S1 adres 56 heeft gekregen, S2 nr 57, S3 nr 58, S4 nr 59, OUT1 nr 60, OUT2 nr. 61, OUT3 nr. 62 en OUT4 nr. 63.
Stap 1 heb je gedaan, dus nu verder met stap 2 en dan stap 3 enz. Staat er zelfs in het vlaams in.
Groetjes
-
1. Voer in je ECoS een wissel in met het adres dat de je de Digikeys wilt geven bijv 100.
2. Druk de schakelaar op de Digikeys in, de rode LED gaat branden.
3. Schakel op de ECoS de bewuste wissel van links naar rechts of andersom, dat doet er niet toe.
4. De rode LED dooft , het adres van de Digikeys is ingesteld, dwz S1 heeft adres 100, S2 101, S3 102 , S4 103, OUT1 104, OUT2 105, OUT3 106 en OUT4 107.
Voer in je ECoS een loc in met adres 9999 en DCC 128 stappen (DCC128).
Sluit de voeding aan op je digikeys als dit nog niet hebt gedaan. Sluit de servo's aan op S1, S2, S3 en S4.
1. Zet de rijregelaar van loc 9999 op nul en schakel F1, F2, F3 en F4 op 0.
2. Schakel de wissel 100.
3. Druk de schakelaar van de Digikeys in de rode LED gaat branden de servo aangesloten op S1 loopt naar de middenstand.
4. Zet de rijregelaar op vooruit, als je hier aan draait gaat de servo bewegen. Draai zover tot de servo de juiste uitslag heeft.
5. Druk vervolgens op F1 en daarna nogmaals om F1 weer uit te schakelen.
6. Zet de rijregelaar nu op achteruit en draai zover tot de servo de gewenste stand heeft bereikt.
7. Druk vervolgens op F2 en daarna nogmaals om F2 weer uit te schakelen.
Je kunt de procedure eventueel herhalen om de servostanden voor F3 (vooruit) en F4 (achteruit) in te stellen. Alleen zinvol voor artikelen die vier schakelstanden vragen. In jouw geval zou ik me beperken tot F1 en F2.
8. Druk de schakelaar op de Digikeys in, de rode LED dooft, de standen van de servo's zijn opgeslagen.
Als je nu Wissel 100 schakelt zul je zien dat de servo beweegt naar de door jou ingestelde posities.
Mocht de servo de verkeerde kant op gaan dan moet je bij het instellen F1 en F2 met elkaar verwisselen.
Succes.
2. Druk de schakelaar op de Digikeys in, de rode LED gaat branden.
3. Schakel op de ECoS de bewuste wissel van links naar rechts of andersom, dat doet er niet toe.
4. De rode LED dooft , het adres van de Digikeys is ingesteld, dwz S1 heeft adres 100, S2 101, S3 102 , S4 103, OUT1 104, OUT2 105, OUT3 106 en OUT4 107.
Voer in je ECoS een loc in met adres 9999 en DCC 128 stappen (DCC128).
Sluit de voeding aan op je digikeys als dit nog niet hebt gedaan. Sluit de servo's aan op S1, S2, S3 en S4.
1. Zet de rijregelaar van loc 9999 op nul en schakel F1, F2, F3 en F4 op 0.
2. Schakel de wissel 100.
3. Druk de schakelaar van de Digikeys in de rode LED gaat branden de servo aangesloten op S1 loopt naar de middenstand.
4. Zet de rijregelaar op vooruit, als je hier aan draait gaat de servo bewegen. Draai zover tot de servo de juiste uitslag heeft.
5. Druk vervolgens op F1 en daarna nogmaals om F1 weer uit te schakelen.
6. Zet de rijregelaar nu op achteruit en draai zover tot de servo de gewenste stand heeft bereikt.
7. Druk vervolgens op F2 en daarna nogmaals om F2 weer uit te schakelen.
Je kunt de procedure eventueel herhalen om de servostanden voor F3 (vooruit) en F4 (achteruit) in te stellen. Alleen zinvol voor artikelen die vier schakelstanden vragen. In jouw geval zou ik me beperken tot F1 en F2.
8. Druk de schakelaar op de Digikeys in, de rode LED dooft, de standen van de servo's zijn opgeslagen.
Als je nu Wissel 100 schakelt zul je zien dat de servo beweegt naar de door jou ingestelde posities.
Mocht de servo de verkeerde kant op gaan dan moet je bij het instellen F1 en F2 met elkaar verwisselen.
Succes.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Willempie en Andre bedankt voor de uitleg.
Ga me er eens met bezig houden.
Hopelijk krijg ik de servo's aan de praat
Ga me er eens met bezig houden.
Hopelijk krijg ik de servo's aan de praat
Grtz Erik.
-
Okay, de servo's werken alle 4.
Nu gaat het moeilijkste nog komen.
De juiste uitslag instellen.
Dat de servo mijn deur er niet uitduwt.
Blijven oefenen en we komen er wel.
Nu gaat het moeilijkste nog komen.
De juiste uitslag instellen.
Dat de servo mijn deur er niet uitduwt.
Blijven oefenen en we komen er wel.
Grtz Erik.
Het is mijn niet gelukt, het afstellen van de servo uitslag!
Ik heb nu 4 DR4024 met servo's in de kast liggen die ik niet gebruik!
Ik heb nu vier wissels voorzien van MP1 van Weinert. Deze werken naar tevredenheid.
Maar wel aan de prijs, nu ga ik een setje van drie Conrad aandrijvingen aanschaffen.
Deze schijnen ook goed te zijn en ze zijn goedkoper.
Hierbij geen gedoe met de uitslag!
Ik heb nu 4 DR4024 met servo's in de kast liggen die ik niet gebruik!
Ik heb nu vier wissels voorzien van MP1 van Weinert. Deze werken naar tevredenheid.
Maar wel aan de prijs, nu ga ik een setje van drie Conrad aandrijvingen aanschaffen.
Deze schijnen ook goed te zijn en ze zijn goedkoper.
Hierbij geen gedoe met de uitslag!
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Van de Conrad aandrijvingen krijg je ook 100% zeker te weten spijt.
Groetjes
Groetjes
-
Ondertussen besloten om de overstap te wagen naar Dinamo.
Dus de test met de servo's ligt even stil.
Maar met de ECOS bewogen ze wel, maar de juiste afstelling was nog ver zoek.
En na een gesprekje met Martin Domburg gaan de wissels ook servo aansturing krijgen.
Wordt vervolgd (denk ik toch )
Dus de test met de servo's ligt even stil.
Maar met de ECOS bewogen ze wel, maar de juiste afstelling was nog ver zoek.
En na een gesprekje met Martin Domburg gaan de wissels ook servo aansturing krijgen.
Wordt vervolgd (denk ik toch )
Grtz Erik.
Ik snap even niet zo goed wat er niet lukte om de eindpositie in te stellen. Je hebt een einpositie bepaald met het programmeren zoals hier boven beschreven. Wat lukt dan niet?
En om je ECOS2 weg te doen en naar dinamo over te stappen.... beetje zonde!
Mocht je er met de DR4024 niet uit komen kun je gewoon andere servo-aansturingen nemen, BV Rosoft servoswitch / OC32-DCC uitvoering.
Die laatste gebruik ik ook en werkt echt top!
En om je ECOS2 weg te doen en naar dinamo over te stappen.... beetje zonde!
Mocht je er met de DR4024 niet uit komen kun je gewoon andere servo-aansturingen nemen, BV Rosoft servoswitch / OC32-DCC uitvoering.
Die laatste gebruik ik ook en werkt echt top!
Joost,
Wat mij niet gelukt is, dat is de uitslag v/d servo af te stellen!
Ik krijg hem wel geschakeld maar hij draaid te ver door!
Dan trekt de servo het binnenwerk van mijn wissels stuk!
Ik heb veel advies gehad en heb van alles geprobeerd maar helaas?
Wat mij niet gelukt is, dat is de uitslag v/d servo af te stellen!
Ik krijg hem wel geschakeld maar hij draaid te ver door!
Dan trekt de servo het binnenwerk van mijn wissels stuk!
Ik heb veel advies gehad en heb van alles geprobeerd maar helaas?
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Ton Duits...
volgens mij moet je eerst je servo / wissel kiezen die je wilt instellen, .( zorg ervoor dat je het roer met pin ff verwijdert hebt )
als het goed is en je heb de desbetreffende servo aangewezen moet hij gaan reageren door centraal te gaan staan , dan pas de roer met pin er op zetten , probeer het zo erop te zetten dat de wissel in het midden staat
dan ga je pas met de afstellingen beginnen
ik heb er ook moeilijkheden mee
ik heb 5 servo decoders , mijn laatste decoder wil niet echt gaan doen wat hij moet doen ,
maar het zal eens lukken
Vr. Gr. Fred
als het goed is en je heb de desbetreffende servo aangewezen moet hij gaan reageren door centraal te gaan staan , dan pas de roer met pin er op zetten , probeer het zo erop te zetten dat de wissel in het midden staat
dan ga je pas met de afstellingen beginnen
ik heb er ook moeilijkheden mee
ik heb 5 servo decoders , mijn laatste decoder wil niet echt gaan doen wat hij moet doen ,
maar het zal eens lukken
Vr. Gr. Fred
-
Bedankt voor de reactie Fred.
Maar ben overgestapt op Dinamo.
Dus momenteel ligt alles even stil tot ik iTrain onder de knie heb.
En dan ga ik terug met servo's spelen.
Maar ben overgestapt op Dinamo.
Dus momenteel ligt alles even stil tot ik iTrain onder de knie heb.
En dan ga ik terug met servo's spelen.
Grtz Erik.