Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een analoge 1600 naar digitaal?
Ik heb op dit moment nog geen ervaring met het ombouwen, dus hoop eigenlijk om een goed bruikbare handleiding te vinden
Tja, persoonlijk zal ik geen Tran decoder gebruiken. Wegens rijeigenschappen van de Tran decoder. En de decoder is minder beveiligd dan Kuehn, Esu, Uhlenbrock, Zimo, Doehler&Haasse.
Tevens als je de Tran gebruik op de print, let wel dat de decoder niet te warm wordt, de decoder moet wel lucht gekoeld worden.
Ik hoorde laatst dat de kuehn's niet zo mooi konden kruipen, en de tran's wel.
Dat heb ik even geprobeerd op een lokje, eerst een kuehn, dan een tran... en ik moet zeggen dat dat inderdaad waar is. Tran kan echt heel langzaam rijden.
Ik zit nu dus serieus te denken om eea naar de nieuwe generatie tran's om te bouwen, of naar D&H (bevallen me ook heel goed).
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik had al wel gezocht, ook op het forum, maar kennelijk met de zoekwoorden 1600 en decoder kwam ik toch niet zo ver. Ik kan me iig in gaan lezen!
elke decoder kan mooi kruipen. Echter is de combinatie motor met decoder van belang, elke decoder kan je instellen op aantal Hertz, en daarnaast nog de P en de I.
Maar Ad, heb jij die Tran decedor in een Fleischmann 1600, zo ja ik heb nog wat Fleischmann loks te digitaliseren, dan regel ik een keertje om zo'n decoder erin te braden.
Nee, niet mee eens. Er is een verschil tussen langzaam rijden of kruipen. Kruipen is zo langzaam, dat je echt 2x moet kijken of de lok uberhaupt wel rijd.
Ik heb 3dbuilders sik onderstel met maxon motor, voorzien van een kuehn n45, en dan kan ie aardig langzaam rijden, maar niet kruipen. Hij komt met een klein sprongetje op gang, en rijd dan langzaam. Ongeacht cv2, hz of P/I settings. Met een Tran decodertje reageert hij meteen anders; deze kan de maxon motor zo langzaam laten draaien en heeft daar zo'n controle over dat de sik echt veel langzamer rijd dan met de kuehn. Je ziet hem bijna niet van z'n plaats komen...
Nadat ik daar op gewezen was en het zelf ook zag realiseerde ik me pas dat al mijn ombouwsels met kuehn N45, geen van allen echt heel zo superlangzaam kunnen kruipen... dus ik denk echt dat de kuehn n45 daar gewoon wat minder goed in is.
Ik lees je betoog, en moet je toch even corrigeren. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar je denkwijze is te zwartwit.
Er is geen decoder goed of slecht. Welke decoder een mooi resultaat geeft is afhankelijk van een aantal facetten:
a) type motor
b) type overbrenging
c) de baanspanning is erg bepalend in het gedrag.
d) weerstand van de loc
e) gevoel van de eindgebruiker
f) kennis van de gebruiker
Persoonlijk vindt ik Tran, D&H en Uhlenbrock geen fijne decoders. Kuehn, ESU en Rauthenhaus weer wel. Daardoor ben je al bevoordeeld tot een bepaalde selectie.
Kruipen is inderdaad langzaam bewegen. Mijn BR01 met een RMX is geijkt op 0,2 km/h. Dat is echt kruipwerk, de enige die dat effect ook kan bereiken is ESU. Maar die twee zijn weer duurder dan een Kuehn,
Daarintegen heb ik een hoop locs met een Kuehn die ook echt mooi kruipen. Datzelfe geld ook voor Tran en huilebroek en ja ook D&H. Kortom, je kan er niets over zeggen.
Maar ik durf zeker te beweren dat je een NS 1600 met Kuehn echt wel kan laten kruipen!
Ik denk dat je je in tran Decoders vergist. Ik heb er niet veel ervaring mee maar de 3 loks die ik omgebouwd heb met een tran kruipen echt. Zodanig langzaam dat je echt tegen het zichtbaar worden van de overbrenging aan loopt. Ik heb ook bij diverse kühn n45 Decoders gehad dat ik de minimale snelheid naar de laagste stand had gezet en het gevoel hield dat tussen 0 en 1 echt nog ruimte voor verbetering zat.
Niet dat kühn Decoders slecht zijn. Absoluut niet, maar tran wint het kwa kruipen absoluut. (ook in Duitsland zijn er ervaren mensen die dit beamen)
Laat ik het zo zeggen; de Kuehn N45 in combinatie met Maxon motoren, kunnen niet zo supertraag kruipen als met bijv. een Tran (of een D&H) op diezelfde motor.
En ik merk datzelfde probleem ook met kuehn icm de oudere minitrix en flm motoren.
Begrijp me goed hoor, ik ben gek op de kuehn n45... oerdegelijk, redelijk klein, heel veel mogelijkheden en heel simpel mbt cv's instellen voor diverse functies. Dat vind ik bij tran en d&h etc al minder, die hebben ivm kuehn hele exotische en haast onlogische manieren om functionaliteit in te stellen, daar moet je echt even voor gaan zitten. Maar qua motoraansturing denk ik dat de kuehn n25/n45 inmiddels echt flink achter lopen...
Ik gebruik ook graag tran decoders werken goed en super klein.
Enige nadeel is dat er volgens mij geen condensator op zit en ze daardoor eerder stilvallen als bijvoorbeeld de kuehn.
Maar daardoor zijn ze wel de kleinste en dunste ( volgens mij )
Waarom een DH05C en geen DH10C? De laatste verdraagt een baanspanning tot 30V, terwijl dit bij de DH05C,bij mijn weten, maar 18V is.
Omdat ik niet aan die dacht eigenlijk. Die is 0.1 mm dikker maar dat zal geen probleem zijn vermoed ik. Misschien dat de grotere breedte een probleem is al past ie misschien gewoon plat op de printplaat. Is er iemand die hierover iets kan zeggen?
Overdijk schreef:Ik denk dat het belangrijkste hier nog wordt vergeten.
Hoe soepel loopt je loc zelf?
Hoe schoon is ie? Hoe zijn je koolborstels? Et cetera, et cetera.
Hierdoor zal iedere loc weer iets anders reageren.
Lees zo even dit relaas over decoders en dan valt het mij op dat het dan vooral gaat over het punt of een loc kan kruipen dmv de decoderinstelling of dat die alleen maar langzaam kan rijden.
Maar vraag mij dan af, hoe vaak laat je een loc zo langzaam kruipen dat je hem nagenoeg niet ziet bewegen?
Heb soms het idee dat mensen vergeten dat wij met modelspoor bezig zijn, en dat er nu eenmaal op elk gebied wel wat te vinden is dat niet zo nagebootst kan worden dan in de werkelijkheid.
En, ben bang, als de machinist in het echie zo langzaam gaat rijden, dat zijn baas geen vooruitgang ziet,
dat die vrij snel in zijn eigen auto zit.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
Een DH10C past gewoon in een 1600.
Ik heb ze met dubbelzijdig tape op de printplaat geplakt, op de plaats waar de contacten van de bovenleidingschakelaar zitten.
De kap plaats ik dan achterstevoren terug op het chassis.
spoor65 schreef:
Maar vraag mij dan af, hoe vaak laat je een loc zo langzaam kruipen dat je hem nagenoeg niet ziet bewegen?
Nou, eigenlijk ELKE keer als je hem van stilstand uberhaupt in beweging zet... hoe mooier hij kan kruipen, hoe mooier en realistischer hij van stilstand in beweging komt...
@Robby: Bedankt, dan ga ik dat ook eens proberen. De kap andersom terug plaatsen is alleen noodzakelijk omdat de bovenleidingsschakelaar bovenin de kap in de weg zit neem ik aan?