LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ziet er goed uit michiel !!
Ook ik heb de stopsecties aan de "voorkant "van mijn spiraal zitten puur voor de bereikbaarheid.
Ook heb ik in mijn spiraal het langzaam afremmen en optrekken uitgezet dit voorkomt ook het stilvallen van ( meestal kleine ) lokjes en bevorderd de doorstroming duidelijk.
Ook ik heb de stopsecties aan de "voorkant "van mijn spiraal zitten puur voor de bereikbaarheid.
Ook heb ik in mijn spiraal het langzaam afremmen en optrekken uitgezet dit voorkomt ook het stilvallen van ( meestal kleine ) lokjes en bevorderd de doorstroming duidelijk.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Bedankt Marco. Ik had ook al dezelfde waarneming gedaan ivm het langzaam stoppen en het uitzetten van die functie bij schaduwsporen. Ik beperk daarom ook de maximum snelheid in die blokken tot 60km/u om geen te hevige schok te hebben, vooral met lange treinen wel belangrijk.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ja hoor, gewoon blokken in de spiraal. Werkt prima, zeker zoals Marco zegt, met de optrekvertraging uit. Van grote schokken heb ik weinig last hoor...en ik rij ook met lange treinen.
Retestrak werk! Om jaloers van te worden...
J.
Retestrak werk! Om jaloers van te worden...
J.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik gebruik flexible rails (Peco code 55) in de helix. En het gebruikelijk probleem is dat de uiteinden van de railstaven rechtuit willen en dus naar buiten veren. Een metalen raillasje kan die kracht nog wel opvangen, maar een kunstoffen isolatielas niet. Er bestaan vele methodes om de gebogen flex in bedwang te houden, maar ik heb gekozen om met kleine printplaatjes te werken, op maat gesneden en het kopervlak in eilandjes verdeeld. Eenmaal de rails vastgesoldeeerd, en de voedingsdraden aangebracht, slijp ik de rails door. De rails blijft perfect zitten.
Het is niet origineel, en er zijn vele ander beproefde methodes, maar ik koos voor deze:
Het is niet origineel, en er zijn vele ander beproefde methodes, maar ik koos voor deze:
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Dit is handig!
Je oplossing komt precies op tijd, een dezer dagen moet ik ditzelfde werkje doen. Ik gebruikte schroefjes die vlak naast de rails in de plaat geschroefd werden en aan de rails vast gesoldeerd, maar dit is een veel eleganter oplossing. Ik ga het proberen.
Je oplossing komt precies op tijd, een dezer dagen moet ik ditzelfde werkje doen. Ik gebruikte schroefjes die vlak naast de rails in de plaat geschroefd werden en aan de rails vast gesoldeerd, maar dit is een veel eleganter oplossing. Ik ga het proberen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
idd een erg handige manier, zo te zien.
ga ik ook eens verder mee uitproberen.
mvg
Freddy
ga ik ook eens verder mee uitproberen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Net vandaag ontvangen: 2kg boekbinderslijm. Misschien vreemd, maar in de buurt, bij de gekende hobby- en papierzaken heb ik het niet kunnen vinden. Ik ga hier eens mee experimenteren, en kijken hoe boekbinderslijm zich gedraagd in combinatie met kurk, vergeleken met gewone houtlijm. Ik hoop dat het vastkleven van rails met boekbinderslijm een hoorbare verbetering geeft kwa rijgeluid...
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Ik heb de rails en de ballast ermee gedaan op het stoomdepot. Rails zit direct op het hout dus geen reductie van het geluid.
Maar de locs rijden ook niet zo hard.
Ik heb de rails en de ballast ermee gedaan op het stoomdepot. Rails zit direct op het hout dus geen reductie van het geluid.
Maar de locs rijden ook niet zo hard.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Gisteravond meteen jouw manierr om in een boog de rails in bedwang te houden geprobeerd. En ja hoor, werkt prima! Super tip Michiel!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik heb ook zo'n bocht maar dan in het zichtbare stuk en dan lijkt het me toch moeilijk om dit mooi uit te voeren.
Misschien de bocht eerst een stuk verder buigen en totdat er geen spanning meer op de rails staat als deze in de juiste bocht ligt.
Misschien de bocht eerst een stuk verder buigen en totdat er geen spanning meer op de rails staat als deze in de juiste bocht ligt.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Zo simpel kan het soms zijn! Goede opmerking, Ben.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Servus.
Janiegein van de Geinbaan kwam ooit eens met de tip om het doorslijpen niet haaks maar schuin te doen en dan ook nog met de punt mee. Doe ik sindsdien: Gaat wat makkelijker met m'n proxxonnetje en de klap in de las is niet zo hard.
Janiegein van de Geinbaan kwam ooit eens met de tip om het doorslijpen niet haaks maar schuin te doen en dan ook nog met de punt mee. Doe ik sindsdien: Gaat wat makkelijker met m'n proxxonnetje en de klap in de las is niet zo hard.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Het schuin inslijpen, heb ik ook over gedacht, maar dat werkt eigenlijk vooral voor een enkelrichtingspoor. Ik ben bang dat, wanneer in de sherpe richting bereden, een flens door de schuine opening wordt gegrepen. Maar ik heb dan ook geen ervaring, enkel verbeelding.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
De laatste loodjes... bezig met de laatste lus. Ik ben vandaag hout gaan halen voor de volgende helix. Kwestie om vooral niet stil te vallen wegens materiaaltekort.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Flinke stapel. Ziet er strak uit.
Is de wagon uit de bocht gevlogen ?
Flinke stapel. Ziet er strak uit.
Is de wagon uit de bocht gevlogen ?
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Nee Ben, de rails hield op...BenQ schreef:Is de wagon uit de bocht gevlogen ?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Nee jongens, dit is een slaapwagen... en hij slaapt.
Laatst gewijzigd door Michiel op 26 nov 2016 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hahaha! Scherp Michiel!!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hoop niet dat deze snurkt zoals de schrijver dezes.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Dat valt wel mee. Hij snurkt op schaal.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
De doorwinterde modelbaanbouwers hebben al lang hun techniek maar voor degene die nog zoekende zijn, is hier de methode dat ik gebruik om raillassen van flexibele rails in een bocht te solderen.
1 - Knip of slijp de sporen op lengte (meestal wat passen en bijknippen) en vijl de kopse vlakken mooi recht. Schuif de metalen raillassen over de railuiteinden en leg de sporen vast zodanig dat ze rechtuit in elkaars verlengde liggen en er geen spanning op rechtuit verende sporen zit. Zet deze positie vast met in dit geval duimspijkers. De middelste twee aan de buitenkant, de buitenste twee aan de binnenkant. Zo houden ze de bocht mooi in lijn. (let op de kleuren van de duimspijkers: die hebben belang!.... niet dus)
2 - Soldeer met net voldoende souduur de sporen aan elkaar. Geen te hete bout (dwarsliggers moeten niet mee smelten), maar wel mooi laten uitvloeien to diep in de las. Bovenop liggende klodders souduur dragen niet bij tot de sterkte van de las. Een goede las blinkt gezond.
3 - Wanneer we de duimspijkers weghalen, en het spoor in de gewenste boog leggen, zien we een haast perfect doorlopende bocht, zonder knik, hobbel of sprong. Met een wagon eens met de hand proefrijden om te vergewissen dat alles goed is.
Bon, dit is maar één van de vele beproefde methodes. Ik gebruik deze omdat ik deze makkellijk vind werken. Maar elke ander systeem dat een goed resultaat geeft is even goed.
De rails wordt uitgelijnd vast gezet
De souduur is uitgevloeid en blinkt mooi
Het resultaat: de sporen liggen mooi in een doorlopende bocht.
1 - Knip of slijp de sporen op lengte (meestal wat passen en bijknippen) en vijl de kopse vlakken mooi recht. Schuif de metalen raillassen over de railuiteinden en leg de sporen vast zodanig dat ze rechtuit in elkaars verlengde liggen en er geen spanning op rechtuit verende sporen zit. Zet deze positie vast met in dit geval duimspijkers. De middelste twee aan de buitenkant, de buitenste twee aan de binnenkant. Zo houden ze de bocht mooi in lijn. (let op de kleuren van de duimspijkers: die hebben belang!.... niet dus)
2 - Soldeer met net voldoende souduur de sporen aan elkaar. Geen te hete bout (dwarsliggers moeten niet mee smelten), maar wel mooi laten uitvloeien to diep in de las. Bovenop liggende klodders souduur dragen niet bij tot de sterkte van de las. Een goede las blinkt gezond.
3 - Wanneer we de duimspijkers weghalen, en het spoor in de gewenste boog leggen, zien we een haast perfect doorlopende bocht, zonder knik, hobbel of sprong. Met een wagon eens met de hand proefrijden om te vergewissen dat alles goed is.
Bon, dit is maar één van de vele beproefde methodes. Ik gebruik deze omdat ik deze makkellijk vind werken. Maar elke ander systeem dat een goed resultaat geeft is even goed.
De rails wordt uitgelijnd vast gezet
De souduur is uitgevloeid en blinkt mooi
Het resultaat: de sporen liggen mooi in een doorlopende bocht.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
We zijn boven!!! Ik heb een voorlopige plaat gelegd om een tijdelijk lus aan te leggen. De plaat is krom, de steunen improvisarisch, maar dat maakt niet uit. Voorlopig is dit voldoende, en kan ik binnenkort weer rondjes rijden... door de eerste helix 8). De bouw van de tweede helix zal binnenkort beginnen.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
ga je ook met bovenleiding rijden?
Zoja,wat moet dan de tussen ruimte zijn tussen de lagen in de helix?
mvg ronald
Zoja,wat moet dan de tussen ruimte zijn tussen de lagen in de helix?
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Goede vraag! Er komt een klein stuk op de baan met bovenleiding, maar deze lijn gaat niet door de helix. Daar zou geen plaats voor zijn. Ik rij 1920-1930. De eerste Belgische elektrische spoorlijn liep van Brussel-Luxemburg naar Tervuren, geopend in 1931. Ik zou de lijn-in-aanleg willen uitbeelden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Mooi werk michiel. Weer zeer nauwkeurig gewerkt maar ook weer vastgelegd voor t nageslacht
De tips zijn absoluut bruikbaar en zelfs goed voor de gevorderde modelbouwer. Die met het printplaatje bijvoorbeeld.
En die lijn in aanleg wordt vast een absoluut een succes. Loont zich prima voor een unieke scène!
De tips zijn absoluut bruikbaar en zelfs goed voor de gevorderde modelbouwer. Die met het printplaatje bijvoorbeeld.
En die lijn in aanleg wordt vast een absoluut een succes. Loont zich prima voor een unieke scène!