Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Krab

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
dacht dat de twin-center wel regelbaar was ?
In de beschrijving staat dit op blz. 59 van het handboek :

Hier kan de spanning op de rails tot 18 V. worden
begrensd. Mogelijke instellingen: H0- bedrijf zonder
spanningsbegrenzing of N- bedrijf met spanningbegrenzing
tot 18 V.
Fabrieksinstelling: H0- bedrijf

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Dank voor de correctie Sjaak ik zal de post aanpassen ;)

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Martin, is de meanwell voeding: http://www.webshop-domburgtrainsupport. ... -3-ampere/ geschikt voor een Flm/Roco multimaus setje?

Ik heb kortgeleden problemen gehad met een Tran DCX76, misschien dat de ca. 18V van de MM net iets teveel is voor Tran? Of teveel varieert etc? Ik begrijp dat een voeding als bovenstaande de kans daarop kan verminderen?

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Of misschien een Kuehn N025 of N045 gebruiken, deze geven nooit problemen.

Als de voeding een gelijkspanning levert van 15V dan is het een prima alternatief, als er een wisselspanning uit komt dan is het precies hetzelfde als de trafo van Roco, en levert het geen verandering op.

Groetjes
Laatst gewijzigd door Willempie op 29 nov 2016 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

nspoorkees

Ja weet ik, maar die zijn te groot voor de sik... en ik krijg die met maxon motoren nooit zo mooi langzaam kruipend. Met Tran wel weer.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Die voeding gebruik ik zelf voor profiboss en sprog momenteel. Ik weet alleen niet of de multimaus met gelijkspanning voeding overweg kan. Daarvoor zou ik de handleiding even moeten raadplegen hiervan. Als.dat zo is dan os deze inderdaad geschikt.

Heeft de multimaus wel wisselspanning nodig als voedingsbron dan raad ik de uhlenbrock trafo aan. Die heeft een 12V uitgang die omgerekend een gelijkspanning geeft van 15,4V

Als je mm nu gevoeg wordt met een trafo van 18V dan heb je een gelijkspanning van 23,8V. Dat overleefd geen enkele decoder in N. Ik meen dat de mm een 16VAC wisselspanning trafo heeft. Dat geeft een gelijkspanning van 19,5V. En dat is inderdaad voor de Tran veel te veel
Groetjes

nspoorkees

Er staat 230V AC / 18V DC op de MM voeding, 36VA. Gelijkspanning dus... dat zou dan geen probleem moeten zijn met 18V decoders zoals de Tran 76 etc?

Als ik de meanwell kan gebruiken en zo een beetje 'veiligheidsmarge' heb, doe ik dat liever natuurlijk. Wat denk je?

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

De tran decoders geven het op bij 18V. Voor N-Spoor is elke voltage boven de 15VDC nagenoeg nutteloos.

In het geval wat je schrijft zou het moeten werken met de meanwell voeding van 3 Ampere.

Maar volgens mij wordt de roco multimaus geleverd met een 16VAC trafo. Met het nummer 10725. Daarnaast zeg je een vermogen van VA welke enkel gebruikelijk is bij wisselspanning trafo.

Kan je eens een foto van je voeding posten?
Desniettemin zal je toch een lagere spanning moeten gaan gebruiken van 15VDC of 12VAC

Groetjes

nspoorkees

Dit is hem. Meer staat er niet op:
Afbeelding

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ahh dat is de Fleischmann versie van de multimaus. In mijn openingsrede zie je op de eerste foto dezelfde type fleischmann trafo in een 14VDC uitvoering.

Zoals je kunt zien is die uitgaande DC spanning verre van gestabiliseerd.

In dit geval kan je uitstekend werken met de meanwell voeding. Sterker nog het zal je een hele verbetering geven op wat je nu hebt.

Groetjes

evo

Bericht door evo »

Allemaal leuk als je dit op je eigen baan allemaal perfect in orde hebt, maar dan neem je over een paar jaar (wanneer dit allemaal vergeten is) je lokje met Tran decoder naar een ander om een keertje leuk te spelen op een andere baan, en .... rook :o

Ik rijd trouwens al een tijd met D&H05C decoders die volgens de handleiding ook max 18V ingangsspanning aan kunnen, en heb met de MM en oude (grote) voeding (nog?) geen problemen gehad...

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

evo schreef:Allemaal leuk als je dit op je eigen baan allemaal perfect in orde hebt, maar dan neem je over een paar jaar (wanneer dit allemaal vergeten is) je lokje met Tran decoder naar een ander om een keertje leuk te spelen op een andere baan, en .... rook :o
Een sticker erop plakken?
Dat is dus ook waarom ik dit draadje ben gestart, zodat men zich bewust wordt van de "GEVAREN" van een te hoge baanspanning. De fabrikanten kiezen heel veilig voor een spanning geschikt voor H0 en groter. Wat eigenlijk onzin is want ook H0 gedijt beter op een baanspanning van 15V
Ik rijd trouwens al een tijd met D&H05C decoders die volgens de handleiding ook max 18V ingangsspanning aan kunnen, en heb met de MM en oude (grote) voeding (nog?) geen problemen gehad...
Ik zeg, mooi meegenomen. Hou wel de warmte in de gaten. Waarom geen DH10C? Die kunnen 30V aan en tot nu toe passen die overal in (behalve in de Köf)

nspoorkees

evo schreef:Allemaal leuk als je dit op je eigen baan allemaal perfect in orde hebt, maar dan neem je over een paar jaar (wanneer dit allemaal vergeten is) je lokje met Tran decoder naar een ander om een keertje leuk te spelen op een andere baan, en .... rook :o
Goed punt... de 3DBuildr sik heeft helaas heel weinig ruimte voor de decoder, al denk ik dat een D&H05C misschien net in de motorbak past... zal ik even goed na moeten meten.

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Kees,

Kijk baanspanning, is een belangrijk punt op onze digitale baan.
Warmteontwikkeling in je lok heeft meer nadelen dan voordelen, dus heb ik mijn baanspanning op 14,8volt stabiel.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Alternatief voor de DH05c als je meer uit de D&H decoder wilt halen:

http://www.rautenhaus-digital.de/produk ... x991c.html

Dat is de DH05c maar dan met meer instelmogelijkheden. Hij is wel een slagje duurder dan de DH decoder, ik mee 3-4 euro

Hans

Bericht door Hans »

Ik heb het hele verhaal gelezen, maar ben er nog niet uit :oops: .
Daarom maar heel concreet mijn vraag.
Ik werk met de IB Basic van Uhlenbrock. In de handleiding daarvan staat dat deze moet worden aangesloten op 16V AC. Dat heb ik dus gedaan (16 V AC, 70 VA).
Ik heb ook nog een trafo met zowel 12V AC als 15V AC (ook 70 VA).
Als ik de posts in dit draadje goed heb begrepen, kan ik de IB Basic beter aansluiten op 12V AC :?: :?: :?:

NB: ik werk met bezetmelders en diodeschakeling. Dat betekent dat ik er 1,2 volt af moet trekken (toch?)

m.vr.gr.

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

nspoorkees

martindomburg schreef:Alternatief voor de DH05c als je meer uit de D&H decoder wilt halen:
Het sikje heeft niet veel nodig, uiteraard goed motormanagement en verder alleen een zwaailicht. En dat kan ik zo te zien met de D&H niet maken...
Ik denk dat het dan toch maar weer een tran wordt... beetje tegen mijn zin maar goed, als dat met die 15V voeding netjes werkt komt het wel goed.
Ik zal morgen een bestelling bij je plaatsen :)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hans schreef:Ik heb het hele verhaal gelezen, maar ben er nog niet uit :oops: .
Daarom maar heel concreet mijn vraag.
Ik werk met de IB Basic van Uhlenbrock. In de handleiding daarvan staat dat deze moet worden aangesloten op 16V AC. Dat heb ik dus gedaan (16 V AC, 70 VA).
Ik heb ook nog een trafo met zowel 12V AC als 15V AC (ook 70 VA).
Als ik de posts in dit draadje goed heb begrepen, kan ik de IB Basic beter aansluiten op 12V AC :?: :?: :?:

NB: ik werk met bezetmelders en diodeschakeling. Dat betekent dat ik er 1,2 volt af moet trekken (toch?)

m.vr.gr.

Hans
Je hebt het goed begrepen. Het beste is om een gelijkspanning te creeren van 15VDC (gelijkspanning)

Als je de voltage AC vermenigvuldigd met 1,4, in jouw geval 12V AC x 1,4 =kom je op 16,8 VDC uit. Echter de spanningsval vanuit de diodes van de gelijkrichter kan je hier nog weer 1,4V vanaf trekken en dan heb je een effectieve baanspanning van 15,4V DC gelijkspanning.

Dus even resume de voeding van je centrale:

DC = 15V
AC = 12V

Dit is voor zowel N als H0 uitstekend toepasbaar.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

nspoorkees schreef:
martindomburg schreef:Alternatief voor de DH05c als je meer uit de D&H decoder wilt halen:
Het sikje heeft niet veel nodig, uiteraard goed motormanagement en verder alleen een zwaailicht. En dat kan ik zo te zien met de D&H niet maken...
Ik denk dat het dan toch maar weer een tran wordt... beetje tegen mijn zin maar goed, als dat met die 15V voeding netjes werkt komt het wel goed.
Ik zal morgen een bestelling bij je plaatsen :)
Hij moet ook gewoon een knipperlicht kunnen maken, maar goed de Tran is ongetwijfeld een goede keuze hoor.

Vraag Joost even, die hefet een KöF omgebouwd met een Tran en een LocBuffer zonder dat je het ziet.

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

En Hans LET OP!!! de intellibox werkt niet met een gelijkspanning trafo, je moet ten allertijden een wisselspanning aanbieden.

Groetjes

nspoorkees

martindomburg schreef: Vraag Joost even, die hefet een KöF omgebouwd met een Tran en een LocBuffer zonder dat je het ziet.
Even tussendoor, die locbuffer, dat is zeker interessant... hoe sluit je die aan op een tran? Tussen een voedingsdraad en de blauwe draad van de decoder, begrijp ik dat goed?

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Op de plus (blauw) en de GND van de decoder.

Kijk ff op 1001-digital.de daar doen ze het toepassen op tran decoders.

Groetjes

Hans

Bericht door Hans »

@Martin
Bedankt voor je reactie.
Van die 15,4 V baanspanning, moet ik daar dan nog 1,2 volt aftrekken vanwege de bezetmelders?
Als dat zo is, is 14,2 V effectief dan voldoende?

@Willempie
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb gelukkig alleen AC trafo's, maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

m.vr.gr.

Hans

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hans schreef:@Martin
Bedankt voor je reactie.
Van die 15,4 V baanspanning, moet ik daar dan nog 1,2 volt aftrekken vanwege de bezetmelders?
Als dat zo is, is 14,2 V effectief dan voldoende?
Daar is de correctie al vanaf. 15,4 is een perfecte voltage

Hans

Bericht door Hans »

@Martin,

OK, ik ga de aansluitingen verleggen. Dat is gelukkig niet veel werk.

Nogmaals dank.

m.vr.gr.

Hans

Plaats reactie