3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor
-
Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor
De MM heeft een 18V voeding, de tran 76 zou dat aan moeten kunnen volgens de specs maar ja...
Hij heeft ook netjes een uurtje of anderhalf rondjes gereden met een knipperend zwaailichtje... werd ook niet heet ofzo. Ging goed totdat ik met de cv's de helderheid van het zwaailicht wat probeerde te dimmen, heb ik denk ik een verkeerde cv ingevoerd oid, en reed ie ineens de ene kant op heel langzaam en de andere kant normaal. Aangezien ik niet wist welke cv ik per ongeluk had aangepast, dacht ik slim te zijn en een reset te geven, en sindsdien doet ie helemaal niks meer...
Maar zou ik bijv. voor de zekerheid met de bekende diode schakeling, de baanspanning wat naar beneden kunnen halen?
Hij heeft ook netjes een uurtje of anderhalf rondjes gereden met een knipperend zwaailichtje... werd ook niet heet ofzo. Ging goed totdat ik met de cv's de helderheid van het zwaailicht wat probeerde te dimmen, heb ik denk ik een verkeerde cv ingevoerd oid, en reed ie ineens de ene kant op heel langzaam en de andere kant normaal. Aangezien ik niet wist welke cv ik per ongeluk had aangepast, dacht ik slim te zijn en een reset te geven, en sindsdien doet ie helemaal niks meer...
Maar zou ik bijv. voor de zekerheid met de bekende diode schakeling, de baanspanning wat naar beneden kunnen halen?
Wellicht ook even nakijken wat je gereset hebt. Mogelijk heb je zelf het loknummer gereset en reageert de decoder niet meer op de data terwijl hij wel gewoon goed is.
Misschien gewoon even helemaal resetten naar fabriekswaarden en dan geheel opnieuw programmeren?
Misschien gewoon even helemaal resetten naar fabriekswaarden en dan geheel opnieuw programmeren?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Kleinserie/Commercieel
@nspoorkees
Houd er wel rekening mee dat als je van wisselstroom (transformator) naar gelijkstroom (op de baan) gaat er altijd een paar volt bij komt (of weg gaat wie het beter weet mag het zeggen.)
Beter is bij n-spoor een baanspanning van 15 volt te gebruiken dat is al voldoende.
en blaas je zeker geen decoders op of brand je gaten in de kap door oververhiting.
Met een diode schakeling kan je de spanning naar beneden halen waarschijnlijk is dit het beste te doen voor de mm.
Anders kan je decoder verkeerd gaan reageren door de diodes.
Ook ik had/heb problemen met 1 onderstel deze wil niet goed rijden contact met Fred is al geweest en er wordt gezocht naar een oplossing, dus je bentniet de enigste.
Groetjes
Rob
Houd er wel rekening mee dat als je van wisselstroom (transformator) naar gelijkstroom (op de baan) gaat er altijd een paar volt bij komt (of weg gaat wie het beter weet mag het zeggen.)
Beter is bij n-spoor een baanspanning van 15 volt te gebruiken dat is al voldoende.
en blaas je zeker geen decoders op of brand je gaten in de kap door oververhiting.
Met een diode schakeling kan je de spanning naar beneden halen waarschijnlijk is dit het beste te doen voor de mm.
Anders kan je decoder verkeerd gaan reageren door de diodes.
Ook ik had/heb problemen met 1 onderstel deze wil niet goed rijden contact met Fred is al geweest en er wordt gezocht naar een oplossing, dus je bentniet de enigste.
Groetjes
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
-
CV1 op 0 is dus de reset naar fabriek, waarbij het adres ook weer op 3 staat. Althans, zo staat het in de manual.WilcoV schreef:Wellicht ook even nakijken wat je gereset hebt. Mogelijk heb je zelf het loknummer gereset en reageert de decoder niet meer op de data terwijl hij wel gewoon goed is.
Heb ook CV8 op 8 geprobeerd, en ook weer CV1 zelf op 3 zetten daarna etc. Geen effect... ben bang dat ie toasted is...
-
Ben even met Martin Domburg in zijn baanspanningstopic hier mee bezig. Zo'n voeding kost net zoveel als 1 decoder... dus die heb je er zo uitbisschop schreef: Beter is bij n-spoor een baanspanning van 15 volt te gebruiken dat is al voldoende.
oh interessant! In mijn geval lijkt het grootste probleem te zijn een kleine slag in 1 van de wielen, en ook zit er op precies dat wielstel meer speling op de as.bisschop schreef: Ook ik had/heb problemen met 1 onderstel deze wil niet goed rijden contact met Fred is al geweest en er wordt gezocht naar een oplossing, dus je bentniet de enigste.
Ik heb dat stel nu voorzien van een paar V vormige klemmetjes van 0.3mm messing, geplakt tegen de messing behuizing, die de as beter op z'n plek houden, dat scheelt al veel, maar de slag zit er nog in.
In het Utrechts archief kwam ik een foto tegen van de fabrieksnieuwe locomotor nr. 284 in 1938 met een koperen schoorsteenrand! (net zoals bij de NS stoomlocomotieven) Zoek op de website van het Utrechts Archief naar "locomotor 284" of zoek op "808599" of klik op deze link: http://www.hetutrechtsarchief.nl/beeldm ... &reverse=0
Op deze foto genomen in 1938 vlak na de aflevering bij de centrale werkplaats te Zwolle heeft hij de schoorsteen van een stoomlocomotief, een rolgordijn, ronde gaten in het chassis en geen zandstrooiers... Ik vond het zo'n grappige combinatie dat ik hem nu ook in 3D heb gebouwd:
Fred
Op deze foto genomen in 1938 vlak na de aflevering bij de centrale werkplaats te Zwolle heeft hij de schoorsteen van een stoomlocomotief, een rolgordijn, ronde gaten in het chassis en geen zandstrooiers... Ik vond het zo'n grappige combinatie dat ik hem nu ook in 3D heb gebouwd:
Fred
Laatst gewijzigd door 3dbuildr op 30 nov 2016 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Ah een nieuwe aanvulling op de reeks?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Ik heb altijd al een kraansikje gehad willen hebben, dus ik heb er eentje besteld, ik ben benieuwd!
https://ngineer3d.com/ - 3D geprinte items
https://cults3d.com/en/users/ngineer3d/ ... ollections- STL downloads
@Wilco, ja inderdaad een nieuwe telg, hij staat ook al op Shapeways: http://shpws.me/N182
@Ngineer: succes met bouwen!
Fred
@Ngineer: succes met bouwen!
Fred
Alles komt goed!
-
- Kleinserie/Commercieel
Hoi Hoi,
Nog een paar dagen en dan sluit de 2e bestel ronde.
Inmidels zijn er meer dan 11 bestellingen binnen gekomen.
Mochten er nog geintersseerde zijn.....
Neem dan contact op met mij voor een gebouwde sik of een bericht naar Fred voor een bouwpakket.
Als je twijfel doe het niet en bestel er 1 nu vanaf 225 euro per stuk.
Groetjes,
Rob
Nog een paar dagen en dan sluit de 2e bestel ronde.
Inmidels zijn er meer dan 11 bestellingen binnen gekomen.
Mochten er nog geintersseerde zijn.....
Neem dan contact op met mij voor een gebouwde sik of een bericht naar Fred voor een bouwpakket.
Als je twijfel doe het niet en bestel er 1 nu vanaf 225 euro per stuk.
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Zo, het is 10 december geweest en de inschrijving voor de 2e ronde sluit. Ik ga nu de finale lijst met belangstellenden opmaken en binnenkort de bestellingen bij de printboer en SB plaatsen. Er zijn genoeg belangstellenden om de maximale korting bij SB te krijgen. Rob Bisschop zet de groene en de geel/grijze verf ook alvast klaar voor diegenen die hun SIK door Rob willen laten afbouwen3dbuildr schreef:Er kwamen toch weer genoeg vragen binnen voor een nieuwe groepsaankoop dus ik heb opnieuw een aanbieding van SB-Modellbau gevraagd en kregen en kan nu aangeven wat deze keer de prijs van een zelfbouwkit van een SIK in N gaat zijn (de prijs is helaas 5 eur omhoog gegaan omdat volgens info van SB het bijbehorende Maxon motortje duurder is geworden).
Voor de prijs hieronder krijg je een aandrijving Nr. 42015 met Maxon motor van SB-Modellbau + 1 onbewerkte FXD 3D print + 4 metalen buffers. Bij de kraanSIK zal er bovendien ook een ge-etst stuk gaas voor het werkplatform op het dak worden meegeleverd.
Afhankelijk van hoeveel belangstellenden er voor de aandrijvingen zijn voor de SIK gaat de basisSIK:
- bij 2-4 stuks 245 Eur/st kosten,
- bij 5-10 worden ze goedkoper: 235 Eur/st,
- bij 11 of meer stuks worden ze: 225 Eur/st
In de kit is de SIK leverbaar in alle 4 beschikbare varianten te weten:
• 1e generatie SIK in het groen met gordijn i.p.v. lamellen
• 2e generatie SIK in groen of geel/grijs
• 2e generatie SIK met houtgasgenerator (meerprijs van 1,50 eur tov basisSIK)
• SIK met kraan zonder werkplatform in groen en geel/grijs (meerprijs van 1,50 eur tov basisSIK)
• SIK met kraan en werkplatform in groen en geel/grijs (meerprijs van 5 eur tov basisSIK incl. ge-etst gaaswerk voor het werkplatform)
Voor diegenen onder jullie die hebben aangegeven dat ze de SIK niet zelf willen of kunnen bouwen heeft Rob Bisschop (van Bisschop Modelbouw http://www.n-spoorforum.nl/viewforum.php?f=50) aangegeven dat hij ook deze keer voor 50 Eur/st het verven en bouwen voor zijn rekening wil nemen. Voor de houtgasgenerator komt daar 5€ bovenop (voor het messing werk) en voor de kraan komt daar 10€ bovenop.
Bij Rob kan de SIK ook worden voorzien van een dummy zwaailicht (zonder meerkost), of voor 5€ van een werkend zwaailicht en voor 10€ (+kosten decoder) van een digitale decoder.
Alle genoemde prijzen zijn exclusief verzendkosten, afhalen kan natuurlijk en Rob staat regelmatig in Houten (en ikzelf ben er soms…)
Jullie kunnen tot 10 december aanstaande met een PB aangeven of jullie belangstelling hebben voor een SIK of een losse aandrijving.
De geëtste locomotief nummerschilden en opschriften voor een SIK in schaal N worden ook in het Phildie assortiment opgenomen en gaan vooruitzichtelijk einde van dit jaar beschikbaar komen onder http://phildie.nl/Phildie/bestelformulier_p_N.htm Prijzen bij Phildie zijn nog niet bekend.
Een goed begin van de week!
Fred
Fred
Alles komt goed!
Heb je ook nog losse buffers voor de zelfbouwers of zijn we daarvoor aangewezen op de Duitse leverancier?
Fred,
Ik zag dat je ook al zelf transfers voor een geel-grijze KraanSik had ontwikkeld. Lever je er daar ook een paar van mee ?
Als je toch het eventuele meerwerk op dit projectje aan het begroten bent ....
Als het goed ik stond ik al op je lijstje voor een KraanSik Ik ben in ieder geval ook geïnteresseerd in een exemplaar met een paar transfers.
Groeten,
Pieter
Ik zag dat je ook al zelf transfers voor een geel-grijze KraanSik had ontwikkeld. Lever je er daar ook een paar van mee ?
Als je toch het eventuele meerwerk op dit projectje aan het begroten bent ....
Als het goed ik stond ik al op je lijstje voor een KraanSik Ik ben in ieder geval ook geïnteresseerd in een exemplaar met een paar transfers.
Groeten,
Pieter
@Rick en @Pieter,
jullie hebben allebei al een PBtje gehad,
Fred
jullie hebben allebei al een PBtje gehad,
Fred
Alles komt goed!
Hoi Fred,
Een mooi model, waarvoor hulde en dank!
Het was wat vallen en opstaan, de sik is zelfs uit elkaar gespat (!) en de gele verf wil maar niet drogen, maar de basis is klaar. Nu is het een kwestie van het verfwerk nog eens fijntjes nalopen met een 0/10 kwastje (en de gele vingerafdrukken wegmoffelen). Het geel is en blijft een probleem, geen idee hoe ik dat ga oplossen. Ik mis wel de buffers. De raampjes heb ik met Krystal Klear gemaakt, leerpuntje: dat kun je beter van binnenuit doen...
Hij staat nu tijdelijk in de werkplaats. Ik stuur je nog een PB over de decals en de buffers.
Erik
Een mooi model, waarvoor hulde en dank!
Het was wat vallen en opstaan, de sik is zelfs uit elkaar gespat (!) en de gele verf wil maar niet drogen, maar de basis is klaar. Nu is het een kwestie van het verfwerk nog eens fijntjes nalopen met een 0/10 kwastje (en de gele vingerafdrukken wegmoffelen). Het geel is en blijft een probleem, geen idee hoe ik dat ga oplossen. Ik mis wel de buffers. De raampjes heb ik met Krystal Klear gemaakt, leerpuntje: dat kun je beter van binnenuit doen...
Hij staat nu tijdelijk in de werkplaats. Ik stuur je nog een PB over de decals en de buffers.
Erik
https://ngineer3d.com/ - 3D geprinte items
Hier ziet het er ook aardig uit bij de Sikjes. Nog even wachten op de Phildie transfers en de buffers, dan kan de lak erop en de raampjes gemaakt worden. De koppelingen en onderstellen moeten ook nog een donker kleurtje krijgen, maar dat is niet zo veel werk.
- Bijlagen
-
- Sikjes.jpg (93.71 KiB) 6583 keer bekeken
@Erik en Rick Mooi om te zien zoveel SIKken bij elkaar!
Fred
Fred
Alles komt goed!
@Erik en Rick,
op het dak van de SIK ontbreekt nog een steun voor de kraan... In mijn eerste versie had ik die 3D geprint maar hij bleek te kwetsbaar en snel te sneuvelen. Daarom heb ik voor een andere oplossing gekozen en kun je van 0,5mm messingdraad 2 L-vormige steuntjes (1 x 5mm) maken die in een daarvoor bestemd bevestigingsblokje op het dak van de SIK passen. Als je de kraan niet wilt draaien kun je dan ook de kraan aan deze 2 steuntjes vast lijmen en wordt het allemaal extra stevig.
Mooi werk!!
Fred
op het dak van de SIK ontbreekt nog een steun voor de kraan... In mijn eerste versie had ik die 3D geprint maar hij bleek te kwetsbaar en snel te sneuvelen. Daarom heb ik voor een andere oplossing gekozen en kun je van 0,5mm messingdraad 2 L-vormige steuntjes (1 x 5mm) maken die in een daarvoor bestemd bevestigingsblokje op het dak van de SIK passen. Als je de kraan niet wilt draaien kun je dan ook de kraan aan deze 2 steuntjes vast lijmen en wordt het allemaal extra stevig.
Mooi werk!!
Fred
Alles komt goed!
Alles komt goed!
@Fred: aha, bij het teruglezen in het topic zag ik al dat er een steun ontbrak bij de kraansik. Dat komt wel goed zo.
Ja, zo'n houtgasgenerator is ouderwetssik234 schreef:Rijd de eerste sik op boven leiding rick?;)
-
De sikbouw staat hier stil... Ik zit al weken op smd zenerdiodes van alixpress te wachten, aangezien ik een buffertje a la locbuffer (van oa Domburg) in de sik in wil bouwen om problemen met de af en toe haperende stroomtoevoer hopelijk op te lossen. Heb daar inmiddels een dubbelzijdig smd board voor ontworpen (6.5x6.5mm, 0.6mm dik!) bij dirtypcb. De grap is dat ik er maar 1 nodig heb, maar bij die fabriek betaal je zo'n 20 euro voor 11 boards van 50x50mm, en op elk board zitten 36 van deze printjes... ik heb er dus bijna 400
Ook heb ik besloten om er rangeerverlichting op te maken... dat wordt nog wel een aardige uitdaging, maar het moet lukken. Er komt dan linksvoor en rechtsachter een lamp(je) met een gele 0402 led er in uiteraard ook een zwaailicht maar dat was al duidelijk.
Ook heb ik besloten om er rangeerverlichting op te maken... dat wordt nog wel een aardige uitdaging, maar het moet lukken. Er komt dan linksvoor en rechtsachter een lamp(je) met een gele 0402 led er in uiteraard ook een zwaailicht maar dat was al duidelijk.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ha N-spoorkees,
Als lampje zou ik een warm-witte LED 0402 aanraden waar je ff met een lakstift een gele streep opzet. Dat is in mijn optiek nét ff het geel wat het afmaakt. Een gele LED 0402 is wat te hard geel naar mijn mening.
Ben wel héél benieuwd naar het eindresultaat!
@Fred dit is toch wel een toppertje hoor!
Groetjes,
Hoontje
Als lampje zou ik een warm-witte LED 0402 aanraden waar je ff met een lakstift een gele streep opzet. Dat is in mijn optiek nét ff het geel wat het afmaakt. Een gele LED 0402 is wat te hard geel naar mijn mening.
Ben wel héél benieuwd naar het eindresultaat!
@Fred dit is toch wel een toppertje hoor!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
@Nspoorkees: benieuwd naar je buffer en hoe dat gaat bevallen!
@Nspoorkees + Hoontje: Ik zat toevallig ook te werken aan lantaarns voor de SIK. Op het WWW vond ik wel Engelse lantaarns in N, maar geen Nederlandse. Als je naar de verschillende foto's op het web kijkt zie je heel veel verschillende combinaties van lantaarns, hieronder is een combinatie die je veel ziet:
en uitgerust met bedraadde 0402 SMD LEDs zouden de lantaarns er zo uitzien (de kleine lantaarn heeft een buitenstraal van 0,9mm en de grote lantaarn een buitenstraal van 1,4mm!):
De achterkant van de lantaarns is gewoon open en je kunt de SMD LED er zo in leggen. De lantaarn van voren met heldere lak of met crystal clear aflakken en van achteren met zwarte verf dicht verven. Met losse lantaarns kun je zo zelf elke combinatie maken die je wilt.
Fred
@Nspoorkees + Hoontje: Ik zat toevallig ook te werken aan lantaarns voor de SIK. Op het WWW vond ik wel Engelse lantaarns in N, maar geen Nederlandse. Als je naar de verschillende foto's op het web kijkt zie je heel veel verschillende combinaties van lantaarns, hieronder is een combinatie die je veel ziet:
en uitgerust met bedraadde 0402 SMD LEDs zouden de lantaarns er zo uitzien (de kleine lantaarn heeft een buitenstraal van 0,9mm en de grote lantaarn een buitenstraal van 1,4mm!):
De achterkant van de lantaarns is gewoon open en je kunt de SMD LED er zo in leggen. De lantaarn van voren met heldere lak of met crystal clear aflakken en van achteren met zwarte verf dicht verven. Met losse lantaarns kun je zo zelf elke combinatie maken die je wilt.
Fred
Alles komt goed!
-
Als je die op shapeways zet ga ik die wel proberen. Ik heb nu uit een bouwpakket een simpel stukje rond plastic ringetje ter grootte van de lamp gemodificeerd. Nu is alles zo enorm klein dat ik me afvraag of je verschil ziet
Mbt de kleur led, dat klopt wel ja, gele leds zijn inderdaad te geel. Ik gebruik meestal warmwit of goldenwhite, met een stukje gele kapton tape er op geplakt. Maar dat gaat in dit geval niet omdat er geen ruimte voor is, daarom dacht ik aan een gele led. Maar misschien is een iets te witte minder storend dan een te gele. Even testen nog.
Ondertussen heb ik weer eens ruzie met de Phildie verf. Ik had nog de 2 lange handrails op de motorhuif even gemaakt van 0.2mm messing, en ik dacht laat ik die even in de phildie etsprimer zetten en daarna geel spuiten. Nou dat heb ik geweten... weet niet wat er aan de hand is met die primer van ze maar van dichtbij leek het wel alsof ik er een klevend spinneweb van glasvezels overheen had gespoten, ook de airbrush liep helemaal vast met 1 grote klevende meuk, kreeg hem amper schoon, het spul beet zich vast op het chroom van de spuit... ik ben het nu zat, alle phildie spul gaat hier de vuilnisbak in. Ik kan er niet mee werken. Als ik gewoon spuit met humbrol of tamiya of revell, dan wordt het allemaal hardstikke strak en mooi, maar die phildie zooi... een en al ellende hier. Misschien die kleinspoor verf eens proberen. Als dat ook niet lukt, dan maar geen correct NS geel en grijs. Ben het echt zat.
Mbt de kleur led, dat klopt wel ja, gele leds zijn inderdaad te geel. Ik gebruik meestal warmwit of goldenwhite, met een stukje gele kapton tape er op geplakt. Maar dat gaat in dit geval niet omdat er geen ruimte voor is, daarom dacht ik aan een gele led. Maar misschien is een iets te witte minder storend dan een te gele. Even testen nog.
Ondertussen heb ik weer eens ruzie met de Phildie verf. Ik had nog de 2 lange handrails op de motorhuif even gemaakt van 0.2mm messing, en ik dacht laat ik die even in de phildie etsprimer zetten en daarna geel spuiten. Nou dat heb ik geweten... weet niet wat er aan de hand is met die primer van ze maar van dichtbij leek het wel alsof ik er een klevend spinneweb van glasvezels overheen had gespoten, ook de airbrush liep helemaal vast met 1 grote klevende meuk, kreeg hem amper schoon, het spul beet zich vast op het chroom van de spuit... ik ben het nu zat, alle phildie spul gaat hier de vuilnisbak in. Ik kan er niet mee werken. Als ik gewoon spuit met humbrol of tamiya of revell, dan wordt het allemaal hardstikke strak en mooi, maar die phildie zooi... een en al ellende hier. Misschien die kleinspoor verf eens proberen. Als dat ook niet lukt, dan maar geen correct NS geel en grijs. Ben het echt zat.