Heiko schreef:Vanmiddag is bij mij onderstaande set bezorgt. Snel even in elkaar gezet en rijden maar. De twee wissels in deze set zijn de normale Kato wissels (dus zonder schroefjes aan de onderkant)
Nu even een beginnersvraag: Als ik beide wissels handmatig op rechtdoor zet komt een deel v/h spoor zonder stroom te zitten. Dus als een trein zijn rondjes maakt is er op het andere deel van het spoor tussen de wissels geen activiteit mogelijk. Nu zal dat op zijn klein baantje niet voorkomen maar wat nu als de baan groter is?
Wat is de oplossing? De baan op meerdere plaatsen van een digtiaal signaal voorzien? Ik gebruik de z21 centrale van Fleischmann. Hoe kan ik meerdere aansluitrails op 1. Fleischmann z21 aansluiten?
Heiko, je kan gewoon, of een extra Kato aanluitrails plaatsen wat je op een ringleiding of gewoon ook op je z21 aansluit, waarbij je even met de lengte van de rail rekening moet houden dat je een aanvullend railstukje gebruikt om op dezelfde lengte te komen van het rail wat je hiervoor er tussenuit haalt, of je sluit een draadje extra aan zoals eerder in dit forumonderdeel al is getoond. Dit is inderdaad het nadeel van dit type wissel. Het andere type kan je met de schroefjes dusdanig instellen dat ook met 1 aansluitpunt wel alle sporen onder spanning staan. Voordeel van dit type wissel is wel weer dat je ergens op je baan met deze wissels een stuk spoor spanningsloos kan maken. Je kan er zelfs een schakelaar tussen zetten om naar keuze het stuk spoor onder spanning te zetten of niet als he wissel niet omgelegd is.
ALs je zowel de plus als de min wil aansluiten heb je er twee nodig.
1 draad van je z21 naar deze klem en de twee andere gaten gebruiken voor je verbinding naar je rails.
Heel simpel, goede verbinding en niks geen solderen. Makkelijk als je het later weer wil veranderen.
Overigens ik koop ze niet bij Conrad, bij de Formido waren ze goedkoper. Daar hebben ze er met drie en vijf klemmen.
Heiko dat is niet altijd logisch, alleen als zowel de + als de - op je baan onderbroken zijn. Dat is niet altijd het geval. Ik kan niet uit je vraagstelling halen hoe elektronisch onderlegd je bent en mogelijk zijn er ook lezers die hier helemaal niet zo goed van op de hoogte zijn. Ik zelf ben elektronisch niet bepaald een wereldwonder en heb het ook door schade, schande en vriendelijke mensen die met zaken uitlegden moeten leren. En nog weet ik veel niet.
Als je bijvoorbeeld zelf je baan in blokken verdeeld hoef je in principe alleen maar een isolerende las tussen je + railstaaf te plaatsen. Maar dat is niet Kato gebonden en als je hier meer over wil weten, kan je dat beter in het onderdeel digitale-vraagbaak aan de orde stellen. Dat geld nl voor alle merken rails. Kato is hierin niet anders dan ander merken.
Ik wil deze wisselstraat er even uitlichten omdat je bij gebruik hiervan even aan enkele dingen moet denken.
1) De wisselstraat wordt bediend door één aansturing.
2) De wisselstraat is in het midden volledig geïsoleerd, bij gebruik dien je hier dus rekening mee te houden. Beste is het om alle vier de toevoerrails van spanning te voorzien, ook omdat je niet middels schroefjes de stroomdoorvoer kan regelen.
Is er over deze wissel ook te rijden bij 1 voedingspunt op de baan of lukt het alleen bij meerdere voedingspunten?
Kortweg, nee.
Als je deze tussen twee ovalen legt, dan moeten beide ovalen een stroompunt hebben.
Maar zoals Wilco al aangaf, is het beter om alle vier de rail aansluitingen van spanning te voorzien.
Kato heeft hiervoor unijoiners met aansluitdraden in het assortiment.
Dat zijn gewoon twee raillassen met een aansluitdraad eraan.
Om deze te plaatsen, moet je eerst de raillassen van een verbinding loshalen en deze daarvoor terug plaatsen.
Als je op youtube zoekt op "kato unitrack" dan vind je vanzelf een aantal filmpjes waarin dit wordt uitgelegd.
heb ik dan ook deze niet nodig? Volgens mij is dit in feite gewoon een soort stekkerdoos om meerder voedings aansluitingen op de baan te maken? Of zie ik dat verkeerd?
Gebruiken jullie geïsoleerde rails verbindingen van kato unijoiner 24-816 ?
Om blokken (terugmeld secties)te maken voor computer gestuurd te rijden.
Of hebben jullie daar een andere manier of oplossing voor gebruikt.
Ik hoor het graag van jullie want je bent nooit te oud om te leren.
Hoi, ik besef dat dit niet de meest juiste plek is, maar hier zit ik wel dichtbij de Kato Unitrack liefhebbers. Ooit heb ik in een opwelling perondelen 23-110 en 23-111 gekocht, maar ze zijn zonder Kato rails onbruikbaar vanwege de hoogte. Iemand geïnteresserd in deze voor een "appel en een ei" + verzendkosten? Stuur maar een pb, we komen we ast wel uit.
Hallo Hans, inderdaad gebruik ik de "Insulated UniJoiner" 24-816 van Kato voor het isoleren van baanvakken. HIER te koop bij de N-spoorstore: voor € 4,60 een zakje van 20 stuks. Iets beters om de rails betrouwbaar mechanisch te verbinden en elektrisch te scheiden, kan ik me niet bedenken.
Frank (model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Ik gebruik ook de Kato isoleerlassen. Dat ze zwart zijn vind ik geen probleem, camoufleer ik met roest en relaiskasten. Immers bij grootspoor staan ook lage relaiskasten langs de rails bij dergelijke isoleerlassen. Ook bij grootspoor kan je dergelijke isolatielassen herkennen, dus waarom ook niet bij modelspoor.