nieuwe trein loopt hortend en stotend
nieuwe trein loopt hortend en stotend
Hallo Forummers
De kogel is door de kerk. Ik ben begonnen. Geweldig!! Gisteren een nieuwe startset gekocht van Fleischmann nr. 939981. Er zit een hele mooie BR 38 lokomotief in met 4 groene personenwagons. Het ging mij eigenlijk om de trein want ik wil verder met pecorails.
In een klein rondje de loopeigenschappen bekeken van de lok en wat mij opviel was dat hij met lage snelheid hortend en stotend optrekt. Ik heb de CV waarden van de minimale snelheid verkleind en later weer vergroot, maar er kwam geen verbetering in. Ik heb ook de fasering van 28 stappen naar 128 stappen vergroot.Ik heb hem een half uurtje rondjes laten rijden (moet mogelijk warm worden/ ingereden worden??) maar geen verbetering. Heb nog geen olie gekocht om de trein te smeren.
Wie kan mij advies geven, om wat te doen?
Groeten Ronald
De kogel is door de kerk. Ik ben begonnen. Geweldig!! Gisteren een nieuwe startset gekocht van Fleischmann nr. 939981. Er zit een hele mooie BR 38 lokomotief in met 4 groene personenwagons. Het ging mij eigenlijk om de trein want ik wil verder met pecorails.
In een klein rondje de loopeigenschappen bekeken van de lok en wat mij opviel was dat hij met lage snelheid hortend en stotend optrekt. Ik heb de CV waarden van de minimale snelheid verkleind en later weer vergroot, maar er kwam geen verbetering in. Ik heb ook de fasering van 28 stappen naar 128 stappen vergroot.Ik heb hem een half uurtje rondjes laten rijden (moet mogelijk warm worden/ ingereden worden??) maar geen verbetering. Heb nog geen olie gekocht om de trein te smeren.
Wie kan mij advies geven, om wat te doen?
Groeten Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Re: nieuwe trein loopt hortend en stotend
De BR 38 van Fleischmann is eigenlijk een probleemgeval. Ze neemt enkel maar met de 6 drijfwielen stroom, en dat is beschamend weinig. Normaal zou je verwachten dat op zijn minst nog de tenderwielen stroom zouden nemen, maar neen dus.
Om deze loc netjes rijdend te krijgen, moet je ervoor zorgen dat de rails perfect proper is. Overal waar ie hikt en hort nog eens exrta de rails oppoetsen. Je zal merken dat ie dan heel redelijk gaat rijden. Ik ben van plan om mijn Belgische BR 38 van Fleischmann ooit aan te passen opdat, indien mogelijk, ook de loopwielen en tenderwielen stroomopnemend zijn.
groetjes,
Om deze loc netjes rijdend te krijgen, moet je ervoor zorgen dat de rails perfect proper is. Overal waar ie hikt en hort nog eens exrta de rails oppoetsen. Je zal merken dat ie dan heel redelijk gaat rijden. Ik ben van plan om mijn Belgische BR 38 van Fleischmann ooit aan te passen opdat, indien mogelijk, ook de loopwielen en tenderwielen stroomopnemend zijn.
groetjes,
Hallo Ronald,
Kijk even of de wielen/asjes van de tender loszitten.
We hebben verscheidene malen ondervonden dat 1 van de asjes vastzit.
Een klein drupje olie op de betreffende as en de loc rijdt weer als een trein.
Suc6
Hans
Kijk even of de wielen/asjes van de tender loszitten.
We hebben verscheidene malen ondervonden dat 1 van de asjes vastzit.
Een klein drupje olie op de betreffende as en de loc rijdt weer als een trein.
Suc6
Hans
https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
Heren,
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga er mee aan de slag en zodra ik hem lekker lopend heb, horen jullie meer. Gebruneerde wielen zegt mij niet zo veel, maar als ik naar de wielen kijk hebben er een paar een wat bronzige kleur.
Groetjes Ronald
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga er mee aan de slag en zodra ik hem lekker lopend heb, horen jullie meer. Gebruneerde wielen zegt mij niet zo veel, maar als ik naar de wielen kijk hebben er een paar een wat bronzige kleur.
Groetjes Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Als je dan nog eens goed kijkt zit dat bruine ook op het loopvlak. Dat verdwijnt als je rijdt vanzelf wel, maar kan even duren. Zelf verwijderen (voorzichtig met een poetsblokje) of gewoon veel rijden is dan mijn devies. Gebruneerde wielen zijn niet mijn favoriet qua electrische doorgave van de spanning.... in tegendeel.
Hoi Allemaal,
Ik heb de trein geolied. Klein beetje op de tandwielen en op het wormwiel. Mocht echter niet baten.
Ben terug gegaan naar de winkelier. Die heeft hem uitgetest. Lag ook niet aan de decoder. Mogelijk speling in het wormwiel. Die heeft hem nu opgestuurd naar de fabrikant.
Ik hoop hem daarna weer 100% rijdend terug te krijgen.
Groeten, Ronald
Ik heb de trein geolied. Klein beetje op de tandwielen en op het wormwiel. Mocht echter niet baten.
Ben terug gegaan naar de winkelier. Die heeft hem uitgetest. Lag ook niet aan de decoder. Mogelijk speling in het wormwiel. Die heeft hem nu opgestuurd naar de fabrikant.
Ik hoop hem daarna weer 100% rijdend terug te krijgen.
Groeten, Ronald
Na lang wachten heb de trein terug uit de reparatie. Bleek dat er in Oostenrijk bij de fabrikant een tandwiel was vervangen. Hij loopt nu stukken beter. Heb hem nu verder 1 uurtje voor en achteruit laten inrijden en heb de assen bij de kast nog wat geolied. Hij loopt nu voor 99 % beter dan voorheen.
Je ziet dat als hij op standje 1 vooruit kruipt.
Groetjes Ronald.
Je ziet dat als hij op standje 1 vooruit kruipt.
Groetjes Ronald.
Dan heb je vast wel de rails over die bij deze set horen. Ik was ook van plan om deze aan te schaffen, maar wil wat meer dan alleen een rondje maken.RonaldB schreef:Hallo Forummers
Groeten Ronald
hard aan het werk. Zie mijn bericht hier