Hello allemaal,
Een vraag van een n00b
Welke radiussen bestaan er, zijn er gangbaar, worden er aangeraden?
Haha, gelijk een gecompliceerde vraag dus.
Ik heb al even het internet en verschillende sites doorspit, maar vond tot nu alleen uiteenlopende antwoorden.
Misschien iets specifieker dan maar: R1, R2, R3, .... bestaat hier een standaard in? Dat heb ik nog nergens gevonden.
Fleishman Piccolo bv 225,6 mm
Kato Unitrack zit dan weer op 216 mm
Dus ja, ik zie nu al door het bos de bomen niet.
Gezien ik overweeg een paar grote Amerikaanse stomers op te stellen, zou ik dus graag uitvissen welke radius ik minimum nodig heb.
Zijn er misschien mensen op die forum die met dergelijke stomers rondtuffen?
Radius
Re: Radius
Waarom bekijk je deze vraag niet van de andere kant. 80% van de bogen geleverd door de merken is toch te krap in vergelijking met de werkelijkheid. Het gaat er dus vooral om wat kan je materieel hebben en wat vind je zelf mooi.
Ik heb zelf mijn ruimte als uitgangspunt gebruikt en daarop mijn bogen aangepast. Standaard gebruik ik bij mijn hoofdsporen bogen groter dan 34 cm op niet zichtbare plaatsen en 41 cm op zichtbare plaatsen omdat ik persoonlijk het er gewoon niet uit vindt zien om een trein door een krappere boog te laten rijden. Alleen op goederenemplacementen kan ik hier en daar een krappere boog hebben liggen. Ik ga met mijn modelbaan echter uit van de ruimte die ik heb en gebruik daarbij zo ruim mogelijke bogen.
Ik heb zelf mijn ruimte als uitgangspunt gebruikt en daarop mijn bogen aangepast. Standaard gebruik ik bij mijn hoofdsporen bogen groter dan 34 cm op niet zichtbare plaatsen en 41 cm op zichtbare plaatsen omdat ik persoonlijk het er gewoon niet uit vindt zien om een trein door een krappere boog te laten rijden. Alleen op goederenemplacementen kan ik hier en daar een krappere boog hebben liggen. Ik ga met mijn modelbaan echter uit van de ruimte die ik heb en gebruik daarbij zo ruim mogelijke bogen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Radius
Dominiek,
Ieder merk heeft zijn eigen railgeometrie. Dat betekent dat de radius van een R1 boog bij het ene merk kleiner is dan de andere. Het enige universele is dat R1 de kleinste straal heeft en R2, 3, enz een steeds grotere straal hebben. Misschien is er ergens een tabel met alle stralen van alle merken te vinden, maar ik ben hem nog niet tegengekomen, (misschien een van de andere forumgebruikers?)
Op je vraag welke (Amerikaanse) stomers welke nog door een boog met een bepaalde straal kunnen is geen eenduidig antwoord te geven. Een twee-assertje gaat nog probleemloos door R1, maar een Big Boy heeft waarschijnlijk 3, of nog beter 4 behoefte. Bij sommige locs wordt door de fabrikant in mm. aangegeven welke minimale straal met die lok nog te berijden is. En hierbij geldt: grootte doet er wel degelijk toe. Hoe wijder de boog, des te mooier loopt een grote lok er doorheen. Maar je moet daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben. Let ook op de "overhang"; in een krappe boog hangen lange rijtuigen ver buiten de rails en dat is geen fraai en natuurgetrouw gezicht. Bij dubbelspoor moeten de sporen dan voldoende ver uit elkaar liggen om te voorkomen dat rijtuigen van twee elkaar tegemoet komende treinen elkaar raken. Als je al door ruimtegebrek gedwongen krappe bogen moet toepassen (R1 en R2, mits je langste lok daar doorheen kan), leg die dan in een afgedekt deel van je baan.
Let bij het leggen van bogen ook op de overgangsbogen, waardoor je voorkomt dat een lok met een "ruk" de boog in rijdt. (Zie: https://www.modeltreinen.org/modelspoor-bochten/ )
Tenslotte leg je de mooiste bogen m.i. met flexrail.
Ben
Ieder merk heeft zijn eigen railgeometrie. Dat betekent dat de radius van een R1 boog bij het ene merk kleiner is dan de andere. Het enige universele is dat R1 de kleinste straal heeft en R2, 3, enz een steeds grotere straal hebben. Misschien is er ergens een tabel met alle stralen van alle merken te vinden, maar ik ben hem nog niet tegengekomen, (misschien een van de andere forumgebruikers?)
Op je vraag welke (Amerikaanse) stomers welke nog door een boog met een bepaalde straal kunnen is geen eenduidig antwoord te geven. Een twee-assertje gaat nog probleemloos door R1, maar een Big Boy heeft waarschijnlijk 3, of nog beter 4 behoefte. Bij sommige locs wordt door de fabrikant in mm. aangegeven welke minimale straal met die lok nog te berijden is. En hierbij geldt: grootte doet er wel degelijk toe. Hoe wijder de boog, des te mooier loopt een grote lok er doorheen. Maar je moet daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben. Let ook op de "overhang"; in een krappe boog hangen lange rijtuigen ver buiten de rails en dat is geen fraai en natuurgetrouw gezicht. Bij dubbelspoor moeten de sporen dan voldoende ver uit elkaar liggen om te voorkomen dat rijtuigen van twee elkaar tegemoet komende treinen elkaar raken. Als je al door ruimtegebrek gedwongen krappe bogen moet toepassen (R1 en R2, mits je langste lok daar doorheen kan), leg die dan in een afgedekt deel van je baan.
Let bij het leggen van bogen ook op de overgangsbogen, waardoor je voorkomt dat een lok met een "ruk" de boog in rijdt. (Zie: https://www.modeltreinen.org/modelspoor-bochten/ )
Tenslotte leg je de mooiste bogen m.i. met flexrail.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 dec 2016 08:13
- Locatie: Lapscheure - België
Re: Radius
@Wilco
Duidelijk!
@Ben
De link naar de overgangsbochten had ik al gevonden en gelezen. Toch dank om deze nog eens op het voorplan te brengen. Ik ben er zeker van dat er nog wel anderen zijn die dit eens interessant zullen vinden om te lezen.
De opmerking over 2 tegemoet rijdende treinen in een bocht en het overhangen, deze moet ik in gedachten houden. Er wordt sowieso toch eerst test-gereden voor ik in het dio de zaak zou gaan inbouwen.
Duidelijk!
@Ben
De link naar de overgangsbochten had ik al gevonden en gelezen. Toch dank om deze nog eens op het voorplan te brengen. Ik ben er zeker van dat er nog wel anderen zijn die dit eens interessant zullen vinden om te lezen.
De opmerking over 2 tegemoet rijdende treinen in een bocht en het overhangen, deze moet ik in gedachten houden. Er wordt sowieso toch eerst test-gereden voor ik in het dio de zaak zou gaan inbouwen.
Groeten uit "Fantasia".
Dominiek.
Dominiek.
Re: Radius
De Big Boy van Athearn gaat door de R2 bocht van Fleischmann, niet door de R1 bocht. De R2 bocht van Fleischmann lijkt me de minimale radius om met Amerikaans stoomspul te gaan rijden. Echter ik vermoed dat een aantal grote Amerikaanse stomers ook last zullen hebben met de R2 bochten. Een richtlijn is om van het merk stomer ook de rails geometrie erbij te halen. Meestal zal een merk ervoor zorgen dat z'n meterieel goed loopt over z'n gamma sporen, behalve wanneer expliciet vermeld.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 dec 2016 08:13
- Locatie: Lapscheure - België
Re: Radius
Dank je, Michiel.
Natuurlijk heeft niet elk merk zijn eigen sporen....... dus gaan we weer verder moeten kijken dan onze neus lang is.
Dat van die richtlijn is genoteerd (en hopelijk vergeten we het nu niet te gebruiken).
Natuurlijk heeft niet elk merk zijn eigen sporen....... dus gaan we weer verder moeten kijken dan onze neus lang is.
Dat van die richtlijn is genoteerd (en hopelijk vergeten we het nu niet te gebruiken).
Groeten uit "Fantasia".
Dominiek.
Dominiek.