Ik ben al even het laatste jaar in dit forumgedeelte gaan doorspitten en heb nog geen antwoord op mijn vraag gezien....
Als je de keuze moet maken om je wissels te bedienen, wat kies je? Motor of servo?
En ook graag waarom (voor- of nadelen).
Ik had eerst een baan in gedachten met Kato Untitrack, maar kreeg plots in de smiezen dat daar motortjes in de wissels zaten en deze blijkbaar niet zo eenvoudig te verwijderen/vervangen zijn.
wissels: motor of servo
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: wissels: motor of servo
Als je de overstap maakt naar servo's kan je de wissels natuurgetrouw laten omschakelen.
De motors zijn naar mijn mening veel te snel.
Servo's zijn ook meestal ook stiller.
De motors zijn naar mijn mening veel te snel.
Servo's zijn ook meestal ook stiller.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: wissels: motor of servo
Bij gewone rails zonder bedding, ongeacht wel merk, zou ik voor servo's kiezen. Bij kato rail, lekker de originele aandrijving gebruiken.
Re: wissels: motor of servo
Precies en dat is een bullet-proof concept: motoren door de fabrikant in de wissels ingebouwd. Heel veel beter wordt 't niet... In vijf jaar heb ik met omleggen van twintig Unitrack wissels echt nog nooit ook maar één hapering gehad: echt feilloos.
Het geluid dat ze maken is uiteraard een kwestie van smaak, mij stoort het niet. Sterker: ik weet dat mijn software een wissel omgelegd heeft (akoestische controle ).
Het geluid dat ze maken is uiteraard een kwestie van smaak, mij stoort het niet. Sterker: ik weet dat mijn software een wissel omgelegd heeft (akoestische controle ).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController