Wissellantaarns

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hookies

Wissellantaarns

Bericht door Hookies »

Vroeger in mijn kinderjaren hadden we een h0-baan waarbij de wissels voorzien waren van wissellantaarns. Fleischmann heeft sinds kort speciale aandrijvingen om een N-spoor wissel van een lantaarn te voorzien. Zie hier. Is dit nog aan een tijdperk gebonden? Uit de handleiding kan ik niet opmaken hoe je een en ander moet bedienen, maar dat is vast wel uit te vogelen.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan

Re: Wissellantaarns

Bericht door Saraan »

Wissellantaarns zijn inderdaad tijdperkgebonden. Ze werden pas ingevoerd vanaf de jaren 1930 (in België). Een baantjes van tijdperk I hebben ze dus beter niet. Maar of ze nu, vandaag (tijdperk V) nóg gebruikt worden, dat weet niet.

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin,

Volgens mij worden ze tegenwoordig niet meer gebruikt, Weet dat tot tijdperk III ze nog wel voorkwamen.

Voor wat betreft de bediening van de wissellantarens, op de FLM wissels, denk ik dat ze net zo handig werken als die welke op de minitrix wissels aan te sluiten zijn, de wisselaandrijving is voorzien van een speciaal houdertje, hierin kun je de lantaarn steken met een lampje er onder, de lantaarn draaid met het bedienen van het wissel.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Wissellantaarns (of eigenlijk wisselseinen) zijn overbodig geraakt met de komst van relais seinsystemen aan het begin van de jaren 50 (van de vorige eeuw). Tegenwoordig zijn ze in Duitsland nog wel te vinden op stations waar een traditioneel beveiligingssysteem volgens een mechanisch of elektromechanisch principe aanwezig is. Concreet betekent dit dat je een station nodig hebt met een mechanisch seinstelsel van armseinen.

Ze worden ook toegepast op de nieuwbouw-sporen van de DB tbv onderhoudspersoneel. De wissels daar zijn ontzettend lang, en door hier wisselseinen toe te passen kan het onderhoudspersoneel in een oogopslag zien of de wissel goed functioneert.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

gerard05

Bericht door gerard05 »

Martin,

Wat betreft de wissellantaarns, op het station in Winterswijk
gebruiken ze een soort wissel aanwijzing, niet zijn de een lantaarn, hoewel
deze 's-avonds en nacht wel verlicht is.
Indien de wissel, dit gebeurd met de hand, wordt omgezet, wijst deze doormiddel
van een pijl aan hoe deze wissel staat. Het is een soort wissellantaarn, maar dan
in een zeer moderne uitvoering. Als ik er aan denk zal ik eens een foto van maken

groetjes Gerard05

Plaats reactie