Ervaringen met ballast
Ervaringen met ballast
Ik ga binnenkort beginnen met ballasten. Voorheen gebruikte ik ballast van Polak, maar Polak lijkt van de aardbodem verdwenen...
Wat gebruiken jullie en hoe bevalt het?
Wat gebruiken jullie en hoe bevalt het?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Re: Ervaringen met ballast
Hallo Steven,
Ik gebruik een mengsel van 1/3 Fleischmann (9479) en 2/3 Woodland Fine Gray (B75). Dat bevestig ik met verdunde houtlijm.
Dit bevalt mij vooral omdat het goed aansluit op de bedding van de door mij gebruikte piccolo rails.
Zie foto (het kleurverschil is deels ook lichtval).
m.vr.gr.
Hans
Ik gebruik een mengsel van 1/3 Fleischmann (9479) en 2/3 Woodland Fine Gray (B75). Dat bevestig ik met verdunde houtlijm.
Dit bevalt mij vooral omdat het goed aansluit op de bedding van de door mij gebruikte piccolo rails.
Zie foto (het kleurverschil is deels ook lichtval).
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Steven, ik weet er alles van, heb ook ballast van Polak en kwam ook te kort van die specifieke kleur die ik nodig had.shoven schreef:Ik ga binnenkort beginnen met ballasten. Voorheen gebruikte ik ballast van Polak, maar Polak lijkt van de aardbodem verdwenen... Wat gebruiken jullie en hoe bevalt het?
Maar op de beurs in Houten staat Ben Horster van "www.Horstermodelbouwwereld.nl" en die heeft de scala aan
vele soorten en kleuren van Spoor N tot Spoor I. Lijkt Polak wel van de soorten en kleuren.
Mvg. Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Thanx guys.
Meer ervaringen?
Ik zit nu zelf aan Woodland scenics te denken.
Meer ervaringen?
Ik zit nu zelf aan Woodland scenics te denken.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Hi Steef,
Heb ik ook gebruikt en werkt prima. Gewoon beetje mixen door elkaar, en je kunt het ook goed afwerken met de airbrush en/of poedertjes.
J.
Heb ik ook gebruikt en werkt prima. Gewoon beetje mixen door elkaar, en je kunt het ook goed afwerken met de airbrush en/of poedertjes.
J.
Steven,
Ik gebruik nr 2010 van Anita decor. Prima op schaal voor N en echte, gemalen steen.
Ik lijm het met boekbinderslijm. Bevalt me prima.
Ben
Ik gebruik nr 2010 van Anita decor. Prima op schaal voor N en echte, gemalen steen.
Ik lijm het met boekbinderslijm. Bevalt me prima.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Hoi Steven,
Hierbij mijn brouwsel, hoop dat je het wat vind?:
Het ballast is een mix
3 delen - Spuren Welten - split art. nr: 211
1 deel - Woodland scenics ballast: B75 fine gray
handje - Woodland scenics ballast: B71 fine dark brown (hiermee oppassen, overheerst heel snel)
Spuren Welten voor N is zeker de moeite waard om eens wat aandacht aan te besteden wat mij betreft
Perfect op schaal, natuurlijk en in div. samenstellingen te krijgen qua kleur en thema
Heeft mij heel veel tijd gekost om de juiste mix / korrel grote te maken / vinden, en bovenstaande kwam voor mij het beste uit de bus voor modern NL ballast op schaal te simuleren
Alleen Woodland B75 was te eenkleurig / egaal voor mij (was mijn eerste basis keus), maar het is zeker mooi spul!
En komt ook in shakers, dan kan je ten minste meters maken ipv zakjes
Mijn 2 cent, ik hoop dat het je kan helpen je keuze te maken
Mvg,
Ad
Hierbij mijn brouwsel, hoop dat je het wat vind?:
Het ballast is een mix
3 delen - Spuren Welten - split art. nr: 211
1 deel - Woodland scenics ballast: B75 fine gray
handje - Woodland scenics ballast: B71 fine dark brown (hiermee oppassen, overheerst heel snel)
Spuren Welten voor N is zeker de moeite waard om eens wat aandacht aan te besteden wat mij betreft
Perfect op schaal, natuurlijk en in div. samenstellingen te krijgen qua kleur en thema
Heeft mij heel veel tijd gekost om de juiste mix / korrel grote te maken / vinden, en bovenstaande kwam voor mij het beste uit de bus voor modern NL ballast op schaal te simuleren
Alleen Woodland B75 was te eenkleurig / egaal voor mij (was mijn eerste basis keus), maar het is zeker mooi spul!
En komt ook in shakers, dan kan je ten minste meters maken ipv zakjes
Mijn 2 cent, ik hoop dat het je kan helpen je keuze te maken
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Ik gebruik vanalles en heb al vanalles gebruikt.
1; mix. die ik nu gebruik is 50% koffie/50% grijs decoratie zand van IKEA, zowel puur verlijmd als met verdunde verf ipv verdunde houtlijm leverd mooie kleuren op zeker door de kleur afgifte van de koffie. Alleen laat het heel slecht vocht door dus de verdunde verf of houtlijm trekt er heel slecht doorheen. Dus ik ga het andere niet aanraden, gebruik op wat ik heb en pak daarna wat anders( zie "3").
2; Gezeefd ophoogzand van de praxis, voor ballast hoeft het niet persee van de praxis te zijn maar als je het echt als zand wil gebruiken heeft deze wel de beste kleur naar mijn mening. Dit ophoogzand is puur goed voor een zand ballastbed zoals op zijlijnen nog wel eens gebruikt werd. Ik gebruik het ook voor normaal ballast maar dan moet je het met verdunde (muur)verf lijmen om het op kleur te brengen. Dit zand zuigd heel goed vocht in alle soorten op dus laat zich heel goed en snel verlijmen.
3; Bruin decoratie zand van IEKA, is/was( +/-10 jaar terug voor het laatst gekocht) wat groffer dan het grijze en liet heel goed vocht door en was daarmee prima te verlijmen. De kleur is wel wat intens roestbruin maar dat is op te lossen door bij het verlijmen ook verdunde grijze verf te gebruiken.
Alle strooisels die ik voor ballast gebruik gebruik ik meer of minder gemeng met groen strooisels.
Groetjes Michiel
1; mix. die ik nu gebruik is 50% koffie/50% grijs decoratie zand van IKEA, zowel puur verlijmd als met verdunde verf ipv verdunde houtlijm leverd mooie kleuren op zeker door de kleur afgifte van de koffie. Alleen laat het heel slecht vocht door dus de verdunde verf of houtlijm trekt er heel slecht doorheen. Dus ik ga het andere niet aanraden, gebruik op wat ik heb en pak daarna wat anders( zie "3").
2; Gezeefd ophoogzand van de praxis, voor ballast hoeft het niet persee van de praxis te zijn maar als je het echt als zand wil gebruiken heeft deze wel de beste kleur naar mijn mening. Dit ophoogzand is puur goed voor een zand ballastbed zoals op zijlijnen nog wel eens gebruikt werd. Ik gebruik het ook voor normaal ballast maar dan moet je het met verdunde (muur)verf lijmen om het op kleur te brengen. Dit zand zuigd heel goed vocht in alle soorten op dus laat zich heel goed en snel verlijmen.
3; Bruin decoratie zand van IEKA, is/was( +/-10 jaar terug voor het laatst gekocht) wat groffer dan het grijze en liet heel goed vocht door en was daarmee prima te verlijmen. De kleur is wel wat intens roestbruin maar dat is op te lossen door bij het verlijmen ook verdunde grijze verf te gebruiken.
Alle strooisels die ik voor ballast gebruik gebruik ik meer of minder gemeng met groen strooisels.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Steven,
Ik heb laatst voor het eerst ook een stukje geballast. Heb het in Houten gekocht (weet het merk zo even niet). Bevalt mij erg goed. Heeft verschillende kleurcombinaties.
Sjors
Ik heb laatst voor het eerst ook een stukje geballast. Heb het in Houten gekocht (weet het merk zo even niet). Bevalt mij erg goed. Heeft verschillende kleurcombinaties.
Sjors
-
Vermoedelijk was dat bij Jurgen Janssen van https://www.modeltreinen-plein.nl/ Hij heeft een nogal omvangrijk assortiment. Ook te vinden op Facebook: https://www.facebook.com/Modeltreinen-P ... 580314679/Sjors77 schreef:Heb het in Houten gekocht (weet het merk zo even niet).
Groet,
RJ
Steven,
Opde beurs in Houten staat een man met diverse soorten/kleuren schotter van spurwelten.
Hij heeft dit op diverse demoblokjes gelijmd klaar liggen voor een goede beoordeling van de kleur.
Hij staat op het korte stuk van de hal waar Hans staat richting de Hal waar Martin staat.
Ik bedoel niet de horsten modelbauwereld, deze staat 2 rijen dichte bij de zijmuur, heeft ook mooie keuzes.
Link: http://www.spurenwelten.de/spur-n/schot ... index.html
Groet Frits
Opde beurs in Houten staat een man met diverse soorten/kleuren schotter van spurwelten.
Hij heeft dit op diverse demoblokjes gelijmd klaar liggen voor een goede beoordeling van de kleur.
Hij staat op het korte stuk van de hal waar Hans staat richting de Hal waar Martin staat.
Ik bedoel niet de horsten modelbauwereld, deze staat 2 rijen dichte bij de zijmuur, heeft ook mooie keuzes.
Link: http://www.spurenwelten.de/spur-n/schot ... index.html
Groet Frits
Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.
Aardige site RJ van dat modeltreinenplein, maar hij moet hem nog wel even bruikbaar maken. Ik kan de ballast niet vinden...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Da's jammer.
By the way: ik heb net wat zakjes Woodland scenics ballast besteld om wat te proberen.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Frits, laat die 'Horsten Modelbouwwereld' nu ook toevallig Spuren Welten verkopen, staat gewoon op de Website van Horsten.FritsdJ schreef:Steven,
Link: http://www.spurenwelten.de/spur-n/schot ... index.html Groet Frits
Groet, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Marco
Wist ik niet, had zijn website niet bekeken, vond dat hij al mooi ballast had.
Heb zelf op mijn rangeerterrein Luxemburge gebruikt
Gr Frits
Heb zelf op mijn rangeerterrein Luxemburge gebruikt
Gr Frits
Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.