Zelfbouw materieel (laatste update: Motorpost upgrade)
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Al enige tijd ben ik in het bezit van een THS Pec en koppelwagen. Echter waren de scharfenberg koppelingen niet in een goede staat. Deze hingen niet netjes op dezelfde hoogte en bij het koppeling hing de koppelwagen altijd in de lucht. Ook kon ik de Pec niet aan een Piko Hondekop koppelen. Ik heb besloten om de koppelingen er af te halen en er zelf een koppeling van Piko op te bouwen.
Het grote voordeel van de Piko koppelingen is dat ze ook een naar boven en beneden scharen. Gekoppeld hebben ze dan 2 schaarpunten zodat kleine hoogte verschillen niets uitmaakt. Ook zit het bekende schaarmeganisme in, zodat alles lekker kort gekoppeld zit. Zodra de wagons de bocht in gaan, komen de koppelingen naar buiten.
Als eerste heb ik houdertjes van styreen gemaakt waar het Piko schaarmechanisme in kan hangen.
De Piko koppeling welke er in komt te hangen, zit in het zakje erboven.
Helaas heb ik met de ombouw van de koppelwagen nagenoeg geen foto's gemaakt. Op de 2 plaatjes hieronder kun je wel de nieuwe koppeling zien. Hiervoor heb ik wel flink wat van het zwarte onderstel af moeten zagen. Hiervoor heb ik gewoon een dremel van Proxxon gebuikt.
Vervolgens was het Pec aan de beurt. Dit is wat meer werk geweest.
Zoals je hieronder kunt zien, moest de hele neus er afgeslepen worden. De inkeping is waar het veertje in moest komen. Bij de koppelwagen zit deze tussen de bovenbouw en onderbouw verwerkt. Hier zat een kleine ruimte tussen waar dit net tussen paste.
Hieronder heb ik de koppeling houder vast gemaakt. Deze is netjes rond afgesneden / geschuurd zodat hij mooi in de kap past.
Hieronder kun je zien dat de koppeling er tussen zit. Het onderste gedeelte van de neus zit er ook weer op. Op deze foto's kun je goed zien hoe de koppeling tussen de 2 styreen plaatjes zit.
Dan alleen nog maar een likje verf, en je ziet er helemaal niets meer van.
Hieronder heb ik nog een paar plaatjes neergezet van het resultaat. Nu kan ik er leuke combinaties mee maken
Vorige week vond ik ook weer een oud project. 2x messing 2400. Ik ben weer eens een lekker avondje bezig geweest met de frees. Als donor gebruik ik namelijk de Piko G1206. Gezien er onderstel bij zit, maak ik deze van van de G1206 onderdelen. De tank was nog veel te lang, waardoor de draaistellen niet meer pasten (Het asje van de motor was al eerder ingekort). Dit heb ik met de frees korter gemaakt.
De kappen waren door de maker helaas niet erg netjes in elkaar gesoldeerd. Inmiddels heb ik al veel overtollig soldeer weg kunnen halen en alle beugeltjes heb ik er af gehaald. Deze moet ik nog opnieuw solderen. Het is nu nog even wachten tot er opvulmiddel met de post binnen komt... dan kan ik alle kieren netjes maken.
Het grote voordeel van de Piko koppelingen is dat ze ook een naar boven en beneden scharen. Gekoppeld hebben ze dan 2 schaarpunten zodat kleine hoogte verschillen niets uitmaakt. Ook zit het bekende schaarmeganisme in, zodat alles lekker kort gekoppeld zit. Zodra de wagons de bocht in gaan, komen de koppelingen naar buiten.
Als eerste heb ik houdertjes van styreen gemaakt waar het Piko schaarmechanisme in kan hangen.
De Piko koppeling welke er in komt te hangen, zit in het zakje erboven.
Helaas heb ik met de ombouw van de koppelwagen nagenoeg geen foto's gemaakt. Op de 2 plaatjes hieronder kun je wel de nieuwe koppeling zien. Hiervoor heb ik wel flink wat van het zwarte onderstel af moeten zagen. Hiervoor heb ik gewoon een dremel van Proxxon gebuikt.
Vervolgens was het Pec aan de beurt. Dit is wat meer werk geweest.
Zoals je hieronder kunt zien, moest de hele neus er afgeslepen worden. De inkeping is waar het veertje in moest komen. Bij de koppelwagen zit deze tussen de bovenbouw en onderbouw verwerkt. Hier zat een kleine ruimte tussen waar dit net tussen paste.
Hieronder heb ik de koppeling houder vast gemaakt. Deze is netjes rond afgesneden / geschuurd zodat hij mooi in de kap past.
Hieronder kun je zien dat de koppeling er tussen zit. Het onderste gedeelte van de neus zit er ook weer op. Op deze foto's kun je goed zien hoe de koppeling tussen de 2 styreen plaatjes zit.
Dan alleen nog maar een likje verf, en je ziet er helemaal niets meer van.
Hieronder heb ik nog een paar plaatjes neergezet van het resultaat. Nu kan ik er leuke combinaties mee maken
Vorige week vond ik ook weer een oud project. 2x messing 2400. Ik ben weer eens een lekker avondje bezig geweest met de frees. Als donor gebruik ik namelijk de Piko G1206. Gezien er onderstel bij zit, maak ik deze van van de G1206 onderdelen. De tank was nog veel te lang, waardoor de draaistellen niet meer pasten (Het asje van de motor was al eerder ingekort). Dit heb ik met de frees korter gemaakt.
De kappen waren door de maker helaas niet erg netjes in elkaar gesoldeerd. Inmiddels heb ik al veel overtollig soldeer weg kunnen halen en alle beugeltjes heb ik er af gehaald. Deze moet ik nog opnieuw solderen. Het is nu nog even wachten tot er opvulmiddel met de post binnen komt... dan kan ik alle kieren netjes maken.
Laatst gewijzigd door mikey op 04 feb 2020 02:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Moderator
- Berichten: 4686
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Netjes hoor Mike .. mocht je zo'n 2400 kwijt willen, dan hou ik mij aanbevolen! !
Groetjes
Hoontje
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geweldig....
Groeten,
William
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Bedankt! Deze 2 zullen helaas voor mijn eigen collectie gaan dienen
Ik zoek alleen nog een oplossing om een korte koppeling op de 2400 te plaatsen. Die nu aan de draaistellen zitten, steken echt veel te ver uit. Iemand een suggestie? In de kap heb ik geen ruimte meer.
Ik zoek alleen nog een oplossing om een korte koppeling op de 2400 te plaatsen. Die nu aan de draaistellen zitten, steken echt veel te ver uit. Iemand een suggestie? In de kap heb ik geen ruimte meer.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Moderator
- Berichten: 4686
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
dapol? die hebben echt hele kleine koppelingen. of zo'n TT staafje net als de minitrix koplopers en dan zelf het staafje inkorten?
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Een staafje is nog niet eens zo'n gek idee.... alleen niet al mijn wagons hebben een nem aansluiting.
Zat ook aan een haakje van een oude Köff te denken.
Zat ook aan een haakje van een oude Köff te denken.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Hoi Mike zal morgen een foto maken van mijn 2400 ,
daar heb ik een draad vanaf onderkant assen gemaakt.
mvg Sjaak
daar heb ik een draad vanaf onderkant assen gemaakt.
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Ik ben benieuwd Sjaak. Alvast bedankt.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Hoi Mikey ,
hier de foto's van die koppeling .
Foto's zijn met flits genomen vandaar dat de kwaliteit niet zo mooi is .
In het midden van het draaistel een klein gaatje geboord , daarin een messing staafje van 0,8 rond .
Vastgezet met wat lijm aan de onderkant , het is stevig genoegd voor een aantal wagons te trekken .
Dit was een oplossing van ruim 20 jaar terug van Jan Dul , ook heb ik er toen licht in gebouwd met lampjes
m.v.g. Sjaak
hier de foto's van die koppeling .
Foto's zijn met flits genomen vandaar dat de kwaliteit niet zo mooi is .
In het midden van het draaistel een klein gaatje geboord , daarin een messing staafje van 0,8 rond .
Vastgezet met wat lijm aan de onderkant , het is stevig genoegd voor een aantal wagons te trekken .
Dit was een oplossing van ruim 20 jaar terug van Jan Dul , ook heb ik er toen licht in gebouwd met lampjes
m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Een simpele maar toch doeltreffende oplossing Sjaak
Het heeft goede potentie, alleen nog even over nadenken om dubbeltractie te kunnen koppelen.
Het heeft goede potentie, alleen nog even over nadenken om dubbeltractie te kunnen koppelen.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Heel klein buisje over de recht opstaande pinnetjes heen schuiven bij dubbeltractie?
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
-
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Hee Mike,
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
Maak er een leuke dag van.
Groet,
Arjan
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
Maak er een leuke dag van.
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
-
- Moderator
- Berichten: 4686
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Proficiat Mike!!! Hopen op nog vele jaren en een mooie dag toegewenst. (niet naar buiten kijken qua weer )
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Hoi Mike,
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
En dat we nog veel van je projectjes mogen zien hier
Mvg,
Ad
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
En dat we nog veel van je projectjes mogen zien hier
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Mike,
Eerst even het stof wegblazen, pfft,pfft. Zo nu kan iedereen het weer zien, alleen gebeurt er niet zo veel.
De andere draadjes waren nog ouder. De vorige post was van precies 1 jaar geleden.
Gefeliciteerd met je 31e verjaardag.
Eerst even het stof wegblazen, pfft,pfft. Zo nu kan iedereen het weer zien, alleen gebeurt er niet zo veel.
De andere draadjes waren nog ouder. De vorige post was van precies 1 jaar geleden.
Gefeliciteerd met je 31e verjaardag.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Iedereen bedankt!
Mijn projecten staan gelukkig niet stil. Ik heb alleen te weinig tijd om het ook nog op het forum te uploaden
Mijn projecten staan gelukkig niet stil. Ik heb alleen te weinig tijd om het ook nog op het forum te uploaden
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Mikey
je maak prachtige dingen
Mack
je maak prachtige dingen
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geweldig draadje! Echt met open mond zitten lezen en vooral kijken. Onbeschrijfelijk wat er tegenwoordig mogelijk is. Ik stam nog uit het tijdperk dat een loc was zoals je hem kocht Maar dat is kennelijk al een tijdje niet meer zo.....
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Na al een tijdje geen projecten meer gepost te hebben, hier weer even een complete build in 1x.
Nadat ik een aantal koplopers goedkoop aan kon schaffen, heb ik besloten om 6 Martinair's te gaan maken waarvan 1 zonder stip. De Martinair heeft namelijk eerst even zonder stip gereden. Later heeft hij deze er bij gekregen. Alleen de stiploze versie heeft in combinatie gereden met de KLM. Daarom maak ik er 1 zonder stip voor mijzelf en 1 met stip voor mijzelf om met de blauwe koploper te kunnen combineren.
Allereerst de boel uit elkaar slopen, schuren en beginnen met in de witte primer te zetten. Het merk primer moet ik even opzoeken. Deze weet ik niet uit mijn hoofd. (Edit: Deze is van Aerosol 28010):
Vervolgens de daken afplakken en grijs als dak spuiten (voor het grijze dak en de grijze band gebruik ik Phildie verf):
Hierna gaan we uiteraard weer afplakken en de grijze band spuiten. Uiteraard niet vergeten ook de deuren af te plakken. Hier loopt de band namelijk niet door:
Hierna kwam ik er achter door verschillende donoren te gebruiken, dat er kleurverschil in de onderstellen zat. Dan zit er niets anders op om een aantal hiervan ook weer over te spuiten:
Dan het moeilijke werk. Afwrijf transfers van Kleinspoor er op monteren:
Na de transfers moeten natuurlijk ook de zwarte lijntjes op de deuren en op de kop gezet worden. Deze heb ik doormiddel van afplakken en een mat zwarte verfstift gedaan.
Helaas gaat dit niet goed op al geplakte stippen. Deze heb ik er allemaal weer afgehaald en na de strepen trekken nieuwe stippen in 2 delen gesneden en erna nog een keer opgeplakt.
Als laatste verflaagje uiteraard nog een blanke lak van Phildie er overheen:
Dan is het alleen nog maar weer in elkaar zetten (hier en daar een beetje gaatjes door boren en raamlijstjes schuren waar de verf dik is en dan krijg je het eindresultaat:
Al met al is het een leuk project geweest om te doen en nog voordat ze af waren zijn de overige 4 al verkocht.
Nadat ik een aantal koplopers goedkoop aan kon schaffen, heb ik besloten om 6 Martinair's te gaan maken waarvan 1 zonder stip. De Martinair heeft namelijk eerst even zonder stip gereden. Later heeft hij deze er bij gekregen. Alleen de stiploze versie heeft in combinatie gereden met de KLM. Daarom maak ik er 1 zonder stip voor mijzelf en 1 met stip voor mijzelf om met de blauwe koploper te kunnen combineren.
Allereerst de boel uit elkaar slopen, schuren en beginnen met in de witte primer te zetten. Het merk primer moet ik even opzoeken. Deze weet ik niet uit mijn hoofd. (Edit: Deze is van Aerosol 28010):
Vervolgens de daken afplakken en grijs als dak spuiten (voor het grijze dak en de grijze band gebruik ik Phildie verf):
Hierna gaan we uiteraard weer afplakken en de grijze band spuiten. Uiteraard niet vergeten ook de deuren af te plakken. Hier loopt de band namelijk niet door:
Hierna kwam ik er achter door verschillende donoren te gebruiken, dat er kleurverschil in de onderstellen zat. Dan zit er niets anders op om een aantal hiervan ook weer over te spuiten:
Dan het moeilijke werk. Afwrijf transfers van Kleinspoor er op monteren:
Na de transfers moeten natuurlijk ook de zwarte lijntjes op de deuren en op de kop gezet worden. Deze heb ik doormiddel van afplakken en een mat zwarte verfstift gedaan.
Helaas gaat dit niet goed op al geplakte stippen. Deze heb ik er allemaal weer afgehaald en na de strepen trekken nieuwe stippen in 2 delen gesneden en erna nog een keer opgeplakt.
Als laatste verflaagje uiteraard nog een blanke lak van Phildie er overheen:
Dan is het alleen nog maar weer in elkaar zetten (hier en daar een beetje gaatjes door boren en raamlijstjes schuren waar de verf dik is en dan krijg je het eindresultaat:
Al met al is het een leuk project geweest om te doen en nog voordat ze af waren zijn de overige 4 al verkocht.
Laatst gewijzigd door mikey op 04 feb 2020 02:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Ha Mikey. Leuk project. Heb er hier ook nog een zes tal liggen om Olympische Winterspelen van te maken.
Helaas is mijn Time management niet optimaal.
Heb hier iets te veel projecten liggen.
Eens proberen om iets af te maken.
Welke kleur gebruik jij voor een onderste bies?
Rick
Helaas is mijn Time management niet optimaal.
Heb hier iets te veel projecten liggen.
Eens proberen om iets af te maken.
Welke kleur gebruik jij voor een onderste bies?
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Hoi Rick,
Ik heb Phildie verf nummertje 322 gebruikt. Deze kleur lijkt ook veel op het grijs van de KLM versie.
Ik heb Phildie verf nummertje 322 gebruikt. Deze kleur lijkt ook veel op het grijs van de KLM versie.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Ik heb ook nog even opgezocht welke primer ik heb gebruikt. De primer is van Aerosol nummertje 28010. Deze primer is niet de goedkoopste, maar werkt erg fijn. Ik heb er nog nooit druipers bij gekregen. Let wel op dat je niet te veel in 1 keer doet, anders is het te dik en ben je gelijk je details kwijt in de kappen. Gewoon een aantal dunne laagjes.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Nog een projectje wat ik al een paar maanden geleden heb gedaan:
Het digitaliseren van mijn Taco models sikje...
Gezien mijn materieel op koploper / dynamo moet kunnen rijden, viel de toen nog huidige tran decoder voor mij af.
Op dat moment was de een na kleinste decoder de Uhlenbrock (ik dacht de 74300).
Allereerst moet het wormwieltje ingekort worden. De decoder komt namelijk voorin te zitten. Het wormwieltje kun je inkorten tot ongeveer het plaatje hieronder:
Omdat de decoder breder is dan het huisje aan de binnenkant, moet deze er schuin in komen. Met behulp van een dremel heb ik er een schuine sleuf in gemaakt. Oppassen dat je niet te diep gaat, anders komt de decoder tegen het tandwiel wat op het asje van het voorste wiel zit te zetten:
Dan plaats ik de decoder op het chassis. Aan de ene kant komt hij nog voor de binnenkant van het rechts voor wieltje te zitten en aan de andere zijde komt hij net voorbij het wieltje links voor te zitten. De decoder heb ik ingewikkeld met schilderstape. Dit omdat ik geen kortsluiting wil veroorzaken aan de binnenzijde van de metalen kap:
Dan moet er alleen nog maar in de kap een inkeping gemaakt worden. Deze kan nog net naast het boutje zodat het chassis gewoon vastgeschroefd kan worden met de normale schroeven.
Hieronder zie je mij met een veel te grote slijpschijf. Helaas kon ik geen kleinere gebruiken, omdat je dan niet diep genoeg komt:
Met de slijpschijf bleek toch niet zo heel effectief en heb ik maar een vreesje op de dremel gezet. Dit werkt veel beter:
Dan is het alleen nog maar in elkaar schroeven en rijden maar:
Ik moet zeggen dat de rijeigenschappen nu echt perfect zijn. Hij kruipt schitterend mooi.
Binnenkort ga ik mijn andere 2 sikjes digitaliseren. Daar gaat ook op beiden een werkend zwaailicht komen. Hiervoor ga ik waarschijnlijk een andere decoder gebruiken. Ik twijfel nog tussen de nieuwe Tran DCX76z en de nieuwe ESU nano. Ook moet ik nog even een ei leggen of ik het zwaailicht doormiddel van fiberglas ga doen of de kleinste smd's. Wordt vervolgd...
Het digitaliseren van mijn Taco models sikje...
Gezien mijn materieel op koploper / dynamo moet kunnen rijden, viel de toen nog huidige tran decoder voor mij af.
Op dat moment was de een na kleinste decoder de Uhlenbrock (ik dacht de 74300).
Allereerst moet het wormwieltje ingekort worden. De decoder komt namelijk voorin te zitten. Het wormwieltje kun je inkorten tot ongeveer het plaatje hieronder:
Omdat de decoder breder is dan het huisje aan de binnenkant, moet deze er schuin in komen. Met behulp van een dremel heb ik er een schuine sleuf in gemaakt. Oppassen dat je niet te diep gaat, anders komt de decoder tegen het tandwiel wat op het asje van het voorste wiel zit te zetten:
Dan plaats ik de decoder op het chassis. Aan de ene kant komt hij nog voor de binnenkant van het rechts voor wieltje te zitten en aan de andere zijde komt hij net voorbij het wieltje links voor te zitten. De decoder heb ik ingewikkeld met schilderstape. Dit omdat ik geen kortsluiting wil veroorzaken aan de binnenzijde van de metalen kap:
Dan moet er alleen nog maar in de kap een inkeping gemaakt worden. Deze kan nog net naast het boutje zodat het chassis gewoon vastgeschroefd kan worden met de normale schroeven.
Hieronder zie je mij met een veel te grote slijpschijf. Helaas kon ik geen kleinere gebruiken, omdat je dan niet diep genoeg komt:
Met de slijpschijf bleek toch niet zo heel effectief en heb ik maar een vreesje op de dremel gezet. Dit werkt veel beter:
Dan is het alleen nog maar in elkaar schroeven en rijden maar:
Ik moet zeggen dat de rijeigenschappen nu echt perfect zijn. Hij kruipt schitterend mooi.
Binnenkort ga ik mijn andere 2 sikjes digitaliseren. Daar gaat ook op beiden een werkend zwaailicht komen. Hiervoor ga ik waarschijnlijk een andere decoder gebruiken. Ik twijfel nog tussen de nieuwe Tran DCX76z en de nieuwe ESU nano. Ook moet ik nog even een ei leggen of ik het zwaailicht doormiddel van fiberglas ga doen of de kleinste smd's. Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door mikey op 04 feb 2020 02:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier