oude treintjes
oude treintjes
Dag allen,
Ik heb oud treintje geërfd van het merk Atlas hij zo rond de 25 a 30 jaar oud, met het testen van de trein maakt hij een krassend/piepend geluid ik heb het treintje uit elkaar gehaald om te kijken of er iets bijzonders aan de hand is echt als leek kan ik niets vinden iemand een idee wat ik kan proberen of hoe ik de trein kan schoonmaken.
Gr peter
Ik heb oud treintje geërfd van het merk Atlas hij zo rond de 25 a 30 jaar oud, met het testen van de trein maakt hij een krassend/piepend geluid ik heb het treintje uit elkaar gehaald om te kijken of er iets bijzonders aan de hand is echt als leek kan ik niets vinden iemand een idee wat ik kan proberen of hoe ik de trein kan schoonmaken.
Gr peter
- Bijlagen
-
- 6.jpg (127.68 KiB) 3880 keer bekeken
-
- 5.jpg (111.83 KiB) 3880 keer bekeken
-
- 1.jpg (117.08 KiB) 3880 keer bekeken
-
- 2.jpg (109 KiB) 3880 keer bekeken
life is hard but not impossible.
Re: oude treintjes
Peter,
Zo te zien heeft iemand zijn oliespuit flink op de lok losgelaten. Hij drijft van de olie. Waar je als eerste naar moet kijken zijn de koolborstels. Dat zijn die glimmende knopjes onderaan de motor. (Pas op, ze zitten in piepkleine veertjes die ver weg kunnen springen. Trek die er uit.
Waarschijnlijk kun je nu de hele motor verwijderen. Bekijk dan de collector en de koolborstels. De collector is het ronde, koperkleurige onderdeel, bestaand uit drie lamellen waar de koolborstels tegenaan drukken.
Het kan zijn dat die collector zwart is van de koolstof van de koolborstels. Ga bij Atlas na of je nieuwe koolborstels kunt krijgen.
Maak de collector en de tandwielen grondig schoon in een badje van wasbenzine (goed ventileren - brandbaar!). Verwijder ook van de overige onderdelen alle olie.
De collector maak je schoon door de zwarte aanslag met bijv. een oude tandenborstel te verwijderen. Met een cocktailprikkertje peuter je de koolstof uit de groefjes tussen de lamellen. (Voorzichtig! De lamellen zijn kwetsbaar.)
Als alles goed schoon en olie-vrij is, monteer je de nieuwe koolborstels, bouwt de motor weer in en brengt met een doseernaald een hééĺ klein druppeltje modelspoor- of naaimachine olie aan op de uiteinden van het asje van de motor en de drie tandwielen. Rijd de lok daarna rustig in, zodat de nieuwe koolborstels goed kunnen inslijten op de collector.
Ik vermoed dat door de jaren heen en door de vele olie de koolborstels zacht zijn geworden, een deel van de koolstof op de collector is aangekoekt en daardoor het krassende geluid is veroorzaakt. Meer olie toevoegen maakt dat probleem alleen maar erger.
Een vraagje: heb je de drijfstangen zelf verwijderd? Heb je de wielstellen er ook uitgehaald?
Ben
Zo te zien heeft iemand zijn oliespuit flink op de lok losgelaten. Hij drijft van de olie. Waar je als eerste naar moet kijken zijn de koolborstels. Dat zijn die glimmende knopjes onderaan de motor. (Pas op, ze zitten in piepkleine veertjes die ver weg kunnen springen. Trek die er uit.
Waarschijnlijk kun je nu de hele motor verwijderen. Bekijk dan de collector en de koolborstels. De collector is het ronde, koperkleurige onderdeel, bestaand uit drie lamellen waar de koolborstels tegenaan drukken.
Het kan zijn dat die collector zwart is van de koolstof van de koolborstels. Ga bij Atlas na of je nieuwe koolborstels kunt krijgen.
Maak de collector en de tandwielen grondig schoon in een badje van wasbenzine (goed ventileren - brandbaar!). Verwijder ook van de overige onderdelen alle olie.
De collector maak je schoon door de zwarte aanslag met bijv. een oude tandenborstel te verwijderen. Met een cocktailprikkertje peuter je de koolstof uit de groefjes tussen de lamellen. (Voorzichtig! De lamellen zijn kwetsbaar.)
Als alles goed schoon en olie-vrij is, monteer je de nieuwe koolborstels, bouwt de motor weer in en brengt met een doseernaald een hééĺ klein druppeltje modelspoor- of naaimachine olie aan op de uiteinden van het asje van de motor en de drie tandwielen. Rijd de lok daarna rustig in, zodat de nieuwe koolborstels goed kunnen inslijten op de collector.
Ik vermoed dat door de jaren heen en door de vele olie de koolborstels zacht zijn geworden, een deel van de koolstof op de collector is aangekoekt en daardoor het krassende geluid is veroorzaakt. Meer olie toevoegen maakt dat probleem alleen maar erger.
Een vraagje: heb je de drijfstangen zelf verwijderd? Heb je de wielstellen er ook uitgehaald?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: oude treintjes
Bjor,
Bedankt voor je antwoord! precies wat ik nodig heb.
Klopt ik heb de drijfstang zelf verwijderd.
Gr peter
Bedankt voor je antwoord! precies wat ik nodig heb.
Klopt ik heb de drijfstang zelf verwijderd.
Gr peter
life is hard but not impossible.
Re: oude treintjes
Peter,
Zie op de rotor ook nog iets dat op schraapsel lijkt en in het rotorhuis zie je dat de rotor heeft aangelopen.
Dus deze goed ontdoen van verontreinigingen.
De collector kan je met schuurpapier korrel 600 prima polijsten
Zie op de rotor ook nog iets dat op schraapsel lijkt en in het rotorhuis zie je dat de rotor heeft aangelopen.
Dus deze goed ontdoen van verontreinigingen.
De collector kan je met schuurpapier korrel 600 prima polijsten
Re: oude treintjes
Nieuwe koolborstels wordt lastig want atlas doet al heel lang niet meer Europese n spoor. Dus dat wordt denk ik zinloos.
Mochten de oude borstels nog niet op zijn. Leg ze dan even op een vel wc papier (liefst die zachte 4 laags, anders wat meer velletjes). Zorg voor een ondergrond onder het wc papier wat tegen een brandvlek kan. Zet vervolgens de punt van je soldeerbout op het koolborsteltje en zie de olie er uit walmen. Doe dit totdat er geen olie meer uit komt. Nu zijn ze weer als nieuw.
Mochten de oude borstels nog niet op zijn. Leg ze dan even op een vel wc papier (liefst die zachte 4 laags, anders wat meer velletjes). Zorg voor een ondergrond onder het wc papier wat tegen een brandvlek kan. Zet vervolgens de punt van je soldeerbout op het koolborsteltje en zie de olie er uit walmen. Doe dit totdat er geen olie meer uit komt. Nu zijn ze weer als nieuw.
Re: oude treintjes
@Joost:FidOo schreef:Nieuwe koolborstels wordt lastig want atlas doet al heel lang niet meer Europese n spoor. Dus dat wordt denk ik zinloos.
Weet je dat uit ervaring? Vaak worden dezelfde soort koolborstels voor verschillende motortjes in evenzovele modellen gebruikt. Dat Atlas geen Europese N-modellen meer uitbrengt, hoeft dus niet te betekenen dat dit type koolborstels er niet meer zijn.
@ Peter:
Dus als de oude evt niet meer bruikbaar mochten zijn, zou je er een mailtje naar Atlas aan kunnen wagen: Zie:
http://www.atlasrr.com/nparts.htm
"N Scale Parts
(...)
If you would like to place a parts order, please call us at 908-687-0880. You can also fax us at 908-851-2550 or email us at parts@atlasrr.com with your order if your credit card number is on file. "
Succes.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: oude treintjes
Koolborstels zijn pas op als ze weggesleten zijn, of als ze broos zijn ofzo. Maar half op en dan vervangen slaat normaal gesproken nergens op. 9 van de 10 problemen zijn door dat ze volgezogen met Olie zijn.
Daarnaast is dit lokje in de jaren 70 geproduceerd, de kans is vrij klein tot nihil dat ze daar nog spares voor hebben. Maar misschien passen huidige koolborstels.
Maar als je er mee wilt gaan rijden dan zou ik de moeite niet eens nemen, en een recentere lok van Minitrix(nee niet de oude V60!)/hobbytrain kopen of de duurdere FLM kopen.
Als je het puur doet voor t verzamelen (en omdat het een erfstuk is) dan zou ik t wel proberen.
Daarnaast is dit lokje in de jaren 70 geproduceerd, de kans is vrij klein tot nihil dat ze daar nog spares voor hebben. Maar misschien passen huidige koolborstels.
Maar als je er mee wilt gaan rijden dan zou ik de moeite niet eens nemen, en een recentere lok van Minitrix(nee niet de oude V60!)/hobbytrain kopen of de duurdere FLM kopen.
Als je het puur doet voor t verzamelen (en omdat het een erfstuk is) dan zou ik t wel proberen.
Re: oude treintjes
Joost,
Uit je antwoord lees ik enige irritatie. Sorry als dat door mijn reactie komt. Dat was mijn bedoeling niet.
Ik schreef ook: "als de oude evt niet meer bruikbaar mochten zijn enz."
Vorig jaar heb ik nog een Fleischmann V200 loc (H0) uit 1959 kunnen voorzien van nieuwe koolborstels. Weliswaar Fleischmann, maar toch
Maar het is aan Peter wat hij wil.
Ben
Uit je antwoord lees ik enige irritatie. Sorry als dat door mijn reactie komt. Dat was mijn bedoeling niet.
Ik schreef ook: "als de oude evt niet meer bruikbaar mochten zijn enz."
Vorig jaar heb ik nog een Fleischmann V200 loc (H0) uit 1959 kunnen voorzien van nieuwe koolborstels. Weliswaar Fleischmann, maar toch

Maar het is aan Peter wat hij wil.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: oude treintjes
Iedereen bedankt voor jullie uitleg en oplossingen. Koolborstels zijn nog niet op of ze vol gezogen zijn met olie weet ik niet. Ik ga in iedergeval eerst proberen om alles goed schoon maken eb te reinigen.
Gr peter
Gr peter
life is hard but not impossible.