Servo posities instellen DR4024 met Multimaus

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Servo posities instellen DR4024 met Multimaus

Bericht door Dupaul »

Goedenavond allemaal!

Ik probeer nu al meerdere avonden mijn DR4024 in te stellen via mijn Multimaus maar helaas wil dit tot nu toe niet lukken.
Ik heb een "Loc" aangemaakt met adres "9999" met 128 decoder stappen. (Moet je nu net zoals bij het programmeren van een loc, adres 9999 in de decoder programmeren?)
Daarnaast heb ik de DR4024 in POM stand gereset met CV 8 op 8 te programmeren zodat hij in fabrieks-instellingen staat.
(Dit lukt ook aangezien ik ter controle of de reset uitgevoerd is, CV 47 van 0 naar 2 heb geprogrammeerd waarbij er een massa simulatie word uitgevoerd. Deze CV staat na de reset weer netjes op 0.)

Er word gesproken dat je de DR4024 een adres moet toewijzen, word hiermee bedoeld dat je de Multimaus in "wisselfunctie" moet zetten en daar vervolgens een adres kiezen? Ik kies hier even voor het gemak "T0001" (Ofwel W0001, ligt aan de ingestelde taal van de Multimaus).
Daarna het programmeer knopje van de DR4024 indrukken, ledje brand rood, en de functie(wissel) bedienen. Servo loopt dan netjes heen en weer bij het bedienen.

Hierna loop ik vast!! :( (zoals meer mensen blijkbaar doen)

Multimaus weer in "Locfunctie" zetten waarmee je normaal gesproken je locs laat rijden. Adres 9999 in het display, rijrichting regelaar in de midden stand(0 stand dus), functie knoppen F0 t/m F4 zijn uit. (Er brand ook niets onderin op het display van mijn Multimaus, ook niet die van de verlichting).

Als ik nu de programmeer knop in druk, gaat het ledje netjes rood branden maar helaas gebeurt er verder met de servo niets, loopt niet naar de midden stand en reageert ook niet op het verdraaien van de rijrichting regelaar.

Wat doe ik toch fout? Het zal toch niet zo zijn dat mijn DR4024 kapot is, aangezien de rest wel gewoon netjes werkt?

Mocht er iets niet helder zijn aan mijn verhaal, graag aangeven zodat ik dit kan verduidelijken... Ik wil dit heel graag opgelost hebben aangezien ik met mijn eerste digitale testbaan bezig ben, en dit tot nu toe werkend heb gekregen met koploper. Trein rijdt netjes geautomatiseerd vooruit en achteruit (Pendelt momenteel tussen 2 blokken).

Ik heb de DR4024 direct aan de DCC aansluiting zitten van de centrale om alle andere mogelijke storings-factoren buiten te sluiten.




Alvast bedankt voor de moeite!
Laatst gewijzigd door Dupaul op 14 jan 2017 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet van Paul

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Servo posities instellen DR4024 met Multimaus

Bericht door Vincent »

volgens mij moet je eerst loc adres 9999 selecteren daarvan alles uit zetten en de regelaar op 0
dan zet je de wissel die je wilt gaan instellen. (deze handeling miste ik in jou stukje)
en dan druk je pas op schakelaar van de module.
dan kan je hem gaan programeren.

dit alles staat ook op pagina 6 van de handleiding.

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Servo posities instellen DR4024 met Multimaus

Bericht door Dupaul »

Vincent schreef:volgens mij moet je eerst loc adres 9999 selecteren daarvan alles uit zetten en de regelaar op 0
dan zet je de wissel die je wilt gaan instellen. (deze handeling miste ik in jou stukje)
en dan druk je pas op schakelaar van de module.
dan kan je hem gaan programeren.

dit alles staat ook op pagina 6 van de handleiding.

mvg vincent
Ik heb dit inderdaad niet geschreven, maar ik heb de handelingen (voor zover ik weet) uitgevoerd zoals beschreven in de handleiding.
Ik schakel de centrale in en selecteer "L9999". De functies F0 t/m F4 staan dan standaard al uitgeschakeld omdat deze dan nog niet bediend zijn. Ook de rijrichting draaiknop staat in de "0" stand.
Dan druk ik op de knop met het locje en wissel, daarbij staat meteen adres 1 in het scherm "T0001". Dan druk ik op de programmeer knop, led gaat branden en vervolgens druk ik op het pijltje naar rechts naast de stop knop op de Multimaus. De servo neemt nu positie "A" aan. De led gaat uit.
Dan nogmaals op het knopje met het locje en wissel drukken, gevolgd door de programmeer knop. Led gaat weer branden, en hier houdt het op, servo loopt niet naar de midden stand en volgt ook niet de draai bewegingen van de rijrichting draaiknop.


EDIT: Inmiddels is het gelukt om te zorgen dat de eerste servo naar de midden positie begeeft na het indrukken van de programmeer knop, helaas reageert hij daarna alleen niet op het verdraaien van de rijrichting draaiknop.


EDIT 2: Om te kijken of ik het begrijp heb ik alles weer naar fabrieks instellingen terug veranderd om opnieuw te proberen om dit werkend te krijgen, helaas zit ik nu weer vast met het eerste probleem, servo loopt niet naar midden stand.


Ik laat het hier even bij rusten, kijk er een andere keer wel weer naar. Ik ga nu eerst verder met mijn testbaan af te maken, en de servo's gebruiken met hun standaard instellingen.
In ieder geval bedankt voor het mee lezen/denken.


Groet van Paul
Plaats reactie