Electra schaduwstation - het laatste restje
Allereerst een gelukkig 2017 allemaal! Het jaar is weer voorbij en weer heb ik de deadline niet gehaald... Het plan was om de baan rijdend te hebben voor het einde van het jaar.... Dat wilde ik in 2015 ook al, maar dat was wel héél ambitieus. Zeker voor zo'n uitgebreid baanplan als dat van mij... Ahum...
Maar goed, sinds november heb ik eindelijk weer een baan (als in betaald werk!) en dat vreet uiteraard behoorlijk wat tijd. Verder blijk ik toch echt veel meer een (luie) dromer dan een aktieve bouwer te zijn... Leuk, maar dat helpt natuurlijk niet bij de bouw van een modelbaan. Tenslotte was ik de afgelopen weken weer in het vaderland. Omdat mijn modelbaan daar niet staat, kon ik er dus niet aan werken. Maar nu ben ik terug, dus geen smoezen meer!
Gelukkig heb ik sinds mijn vorige bericht nog wel iets gedaan. Het schaduwstation is eindelijk klaar!! De laatste draadjes zijn gesoldeerd, alles is getest (en werkte zowaar in 1 keer!). Dus na bijna een jaar is in ieder geval dat deel gereed! Ik heb nu wel het gevoel dat ik het te groot heb gemaakt en dat het dus erg veel tijd heeft gekost die ik ook aan andere zaken had kunnen besteden. Nou ja, te laat. Ik heb het ding nu. En het is één groot segment dat ik eventueel ook later in een andere baan zou kunnen gebruiken, dus een goede investering.
Uiteraard zit niemand te wachten op al deze tekst, dus plaats ik maar wat foto's van de voortgang. Ik had eerder dit jaar al het wissel voor de 2 missende kopspoortjes opgehaald bij de modelspoorwinkel in Nederland. Inmiddels is ook dit stukje vastgelijmd:
SAM_6378 by
Wim Hesselink, on Flickr
Dit keer heb ik montagekit onder de rails gebruikt ipv houtlijm waarmee de rest van het schaduwstation is vastgelijmd. De houtlijm liet her en der weer los en bleek dus niet de juiste lijm voor Fleischmann Picolo rail. Met kit zit het echter muurvast
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
En het is ook nog eens veel sneller droog dan houtlijm. Houtlijm moet zeker een nachtje drogen terwijl de kit binnen een uur wel droog is. Bij een vorige baan gebruikte ik contactlijm. Dat zit onmiddelijk vast, maar dan kun je ook niets meer corrigeren.
En vervolgens aan de onderzijde verder met draadjes solderen, mijn favoriete bezigheid... Mbv boekbindruggen heb ik enigzins orde in de chaos kunnen brengen. Met alleslijm heb ik de ruggen aan het hout vastgelijmd. Vervolgens alle draden er doorheen getrokken. Het was de eerste keer dat ik deze methode (bindruggen) gebruik, en ik vond het wel aangenaam werken.
SAM_6406 by
Wim Hesselink, on Flickr
Omdat ik niet op de raillassen vertrouw voor goede stroomdoorvoer krijgt ieder stukje rail zijn eigen draad. Dat leidt dus tot honderden draadjes:
SAM_6422 by
Wim Hesselink, on Flickr
Uiteindelijk is er dan orde in de chaos gebracht. Het voorste deel heb ik als laatste bekabeld en dat ziet er netter uit dan het deel achteraan. Al doende leert men
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
:
SAM_6435 by
Wim Hesselink, on Flickr
Ook aan de bovenzijde zijn er dus vele draadjes te zien:
SAM_6430 by
Wim Hesselink, on Flickr
Om alles later eenvoudig aan te sluiten en ook weer los te kunnen koppelen, heb ik sub-D stekkers gekocht. En ook dat leidt weer tot meer soldeerwerk:
SAM_6431 by
Wim Hesselink, on Flickr
Gelukkig bleek bij het testen dat elk draadje op de juiste plek zit, geen kortsluiting, geen verkeerde verbindingen... Dat viel dus mee! Uiteindelijk kon ik het schaduwstation dan eindelijk weer op zijn juiste plek op de baan plaatsen. Toch een euforisch moment!
SAM_6444 by
Wim Hesselink, on Flickr
Vervolgens de drie zichtbare modules ervoor geplaatst:
SAM_6448 by
Wim Hesselink, on Flickr
De eerste trein staat klaar voor vertrek in het schaduwstation! Helaas moet ik nog een spoorverbinding tussen schaduwstation en zichtbaar deel maken, dus van rijden komt nog niet zo veel... Tussen schaduwstation en zichtbaar deel komt een achtergrondplaat. Tijdelijk heb ik er even een plaatje MDF neergezet om gevoel voor de proporties te krijgen:
SAM_6450 by
Wim Hesselink, on Flickr
Van de voorzijde ziet het er dan zo uit:
SAM_6447 by
Wim Hesselink, on Flickr
Eindelijk weer een trein op de baan! Het duurde dan wel een tijdje, maar ik ben tevreden over het resultaat.
Groet, Wim