Nu het schaduwstation eindelijk ligt, kan ook eindelijk de verbinding tussen het schaduwstation en het zichtbare deel worden gemaakt. Ik ben begonnen met de rechterkant van de baan, omdat dat eenvoudiger is dan links. Aan de linkerkant moet namelijk een 180 graden boog op een opklapconstructie komen zodat ik de kamerdeur niet blokkeer... Daar moet ik nog wat beter over gaan nadenken hoe dat uit te voeren. Al zag ik hier en daar op het forum al wel wat interessante voorbeelden.
Goed, eerst de rechterkant. Daar zag het er min of meer nog als een opslagruimte uit. Na een beetje opruimen, kon ik de grondplaat voor de rivier al monteren:
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4454/24311098958_caf0d6c8c1_b.jpg)
SAM_6484s by Wim Hesselink, on Flickr
Het meest rechter deel is nog steeds opslagruimte.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Na wat opruimen kon ik de rails (tijdelijk) uitleggen.
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4527/38107985216_b77392a3f4_b.jpg)
SAM_6490s by Wim Hesselink, on Flickr
De baan is hier 60 cm breed dus het wordt een redelijk krappe boog. Ik heb besloten er nog een wissel te plaatsen met een aftakking naar de voorzijde. Het idee is dat ik dan een trein vanuit de vitrine m.b.v. een TrainSafe module o.i.d. op de baan kan plaatsen en naar het schaduwstation kan rijden (en vervolgens verder over de baan). Ook kan ik het gebruiken om een buurtgoederentrein(tje) samen te stellen, want het schaduwstation is helemaal niet goed toegankelijk voor dat soort zaken. Deze plek is ook niet geweldig, maar iets beters heb ik niet...
Hier nog een foto vanaf ooghoogte richting tunnel:
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4575/38163554721_18b8579975_b.jpg)
SAM_6491s by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb met een lang rijtuig uit zitten proberen waar ik de tunnelingang moet plaatsen. Op zich natuurlijk zo ver mogelijk naar rechts, zodat je de trein zo lang mogelijk ziet. Maar niet te ver: het is belangrijk om het eerste stuk spoor in de tunnel recht te houden. Of in ieder geval dezelfde boogstraal als in het zichtbare deel (bij mij is dat vrijwel recht, boogstraal > 150 cm).
Doe je dat niet, en begin je op het punt van de tunnelingang met de (krappe) boog, dan zie je dat de wagens bij het inrijden van de tunnel al scherp wegdraaien. Daardoor is de illusie van een "echte" spoorweg onmiddelijk verdwenen en dat zou jammer zijn. Dan liever 10 cm minder zichtbaar spoor.
Door nog een stukje recht in het eerste deel van de tunnel te plaatsen, kunnen het tunnelportaal en de tunnelbuis ook wat kleiner worden en beter aansluiten rondom de trein (omdat de wagens niet uitzwaaien) en dat ziet er ook weer natuurlijker uit dan zo'n grote schuurdeur. Het portaal wat op de foto te zien is, is een kant en klaar ding van Noch. Deze ga ik niet gebruiken (want veel te grote opening), maar het helpt me nu bij het plannen.
Min of meer de tunnel inkijkend:
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4448/38163553891_cd81bfdcf4_b.jpg)
SAM_6494s by Wim Hesselink, on Flickr
Op deze plek zou het moeten kloppen. Tussen het tunnelportaal en de brug zit nog ongeveer 20 cm, wat genoeg zou moeten zijn voor de ingraving in het eerste deel van de berghelling. Na het tunnelportaal gaat het dan steil omhoog. Waarschijnlijk wordt dit volgeplant met veel (Wester)wald. Ik heb nu al zin om het te gaan aankleden met misschien een wandelpaadje en een verdwaald wild zwijn.
Maar eerst moet de onderbouw af, voordat ik uberhaupt aan scenery kan beginnen. Daarom de grondplaat eerst maar eens op de juiste hoogte vastgeschroefd:
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4519/38131806492_da0e7da2f9_b.jpg)
SAM_6498s by Wim Hesselink, on Flickr
Omdat ik geen zin had om het preciese sporenverloop uit te zagen, heb ik de hele plaat multiplex die ik nog had liggen, maar vastgeschroefd. Nu kan ik altijd nog iets schuiven met het preciese sporenverloop. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook een basis heb voor het landschap. Waarschijnlijk bouw ik het op uit blokken piepschuim. Een dichte plaat aan de onderkant is dan wel handig.
Het verbindingsspoor langs de achterkant komt achter de achtergrondplaat te liggen. Ik heb hier een vrij dunne lat voor gebruikt (die had ik nog liggen). Omdat deze nog enigzins buigzaam was, heb ik er een ander latje ondergeschroefd. Nu is het een T-profiel geworden en zit het na vastschroeven muurvast. Doorbuigen is er niet meer bij. Dat mag ook niet, want er zit een kleine helling in dit stuk spoor. Het schaduwstation ligt nl net een cm lager dan het zichtbare deel van de baan. Als de lat zou doorbuigen wordt het laatste stukje steiler dan gemiddeld en N loks zijn nu eenmaal minder sterk dan Märklin h0 (wat ik in al mijn vorige modelbanen gebruikte).
Hier de aansluiting bij het schaduwstation:
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4536/38163553351_057778642f_b.jpg)
SAM_6503s by Wim Hesselink, on Flickr
De verbinding tussen schaduwstation en het spoor op de lat bestaat uit een stuk standaard Fleischmann rail. Dit stukje rail blijft uitneembaar, zodat de baan nog te demonteren is, mocht dat ooit nodig zijn.
Genoeg voor vandaag. Volgende keer ga ik verder met het vastleggen van de rails op dit deel.
Groet, Wim