Tandwielaandrijving

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
waterlelies

Tandwielaandrijving

Bericht door waterlelies »

Ik heb, kort na elkaar, bij drie modellen problemen met het soepel rijden. Gaat schokkerig, wormwiel lijkt over de tandwielen van de assen te glijden waarbij de moter giert, en de lok niet beweegt, etc.
Betreft Class66 van Kato, Lint van Minitrix en de V200 van Roco.
Heb de zaak al uit elkaar gehaald en alles in de wasbenIne schoongemaakt, maar in alle drie de gevallen lijkt het erop, dat de tandwielen niet goed in elkaar grijpen.
Komt jullie dit bekend voor? En is er wat aan te doen?
Groet,
Fre.d

maarten
Moderator

Re: Tandwielaandrijving

Bericht door maarten »

Toevallig je baan 'gesmeerd' met atf? Wel toevallig dat ze alledrie hetzelfde euvel vertonen, nog wel 3 verschillende merken ook...

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

dentheo

Bericht door dentheo »

Komt de ATF van de rail tot op het wormwiel ??? Das heftig.
Maar ik heb het ook met een 66er van Kato

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

epocheales denken

Bericht door epocheales denken »

maarten schreef:Toevallig je baan 'gesmeerd' met atf? Wel toevallig dat ze alledrie hetzelfde euvel vertonen, nog wel 3 verschillende merken ook...
Sorry Maarten, maar dat gaat er bij niet in. Gebruik zelf ook ATF, met alleen positieve resultaten qua rijgedrag van locs en verlichte wagons. Ook ik heb een mooie Roco V 200 met nagenoeg dezelfde problemen. Loc reed nieuw perfect, maar ben er nog niet precies achter of het de cardan of een kunstof tandwiel ingescheurd is. Het laatste is helaas Roco wel berucht door.
Hetzelfde had ik met een Minitrix V 80, die nu metalen tandwielen op de assen heeft en nooit meer problemen gehad.
Fred, hopelijk kan je hier iets mee. ;)

Groet,

Hans

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Wim H

Bericht door Wim H »

epocheales denken schreef:Hetzelfde had ik met een Minitrix V 80, die nu metalen tandwielen op de assen heeft en nooit meer problemen gehad.
Dat probleem heeft mijn V80 van Minitrix ook. Waar heb je die metalen tandwielen vandaan Hans? Ik moet mijn lokje nl nog steeds repareren. Ik zat er aan te denken om het gebroken tandwiel gewoon te verwijderen en maar 1 draaistel aan te drijven, maar misschien is vervangen door een metalen wiel toch beter.
Groet, Wim

epocheales denken

Hoi Wim,

Natuurlijk wil ik je graag helpen. Het is al een paar jaartjes terug, de winkelier heeft de assen bij Trix direct of bij Keuterman besteld.

http://www.keuterman.nl

Weet nog wel zeker dat alle asjes verschillende nummers hadden.
De winkelier heeft E.e.a compleet voor mij gemonteerd. De nummers met de zakjes moet ik voor je opzoeken, maar of dat bij jou gaat lukken in Moskou.... :o

Meld mij later als ik de nummers heb gevonden.

Groet,

Hans

Wim H

Bericht door Wim H »

Bedankt Hans!
Ik kom zo nu en dan nog in Nederland, dus dat zal het probleem niet worden. Als ik weet wat ik moet bestellen en waar, dan ben ik al een heel eind. Keuterman is dan waarschijnlijk handiger dan bij Trix zelf.
De uitdaging wordt om de tandwielen zelf op de asjes te prutsen.... We gaan het zien :)
Groet, Wim

epocheales denken

Hoi Wim,

Net even het doosje op gezocht, ombouw is van april 2011. Het zijn inderdaad 2 assen met tandwielen en volgens mij 2 zonder..
Heb er toen € 26,-- voor betaald, maar verdorie er staan geen nummers bij! :evil:
Toch sterke vermoeden dat het Keuterman was die deze complete assen geleverd heeft. Heb wel de nummers van de originele assen, maar dat is geen succes, helaas... :D
Zou een mailtje naar Keuterman sturen, als je beet hebt laat het nog even weten...

Sorry voor het vervuilen van dit draadje :oops:

Groet,

Hans

Wim H

Bericht door Wim H »

Geen probleem Hans, in ieder geval bedankt voor de moeite! Ik zal eens contact opnemen met Keuterman.
epocheales denken schreef:Sorry voor het vervuilen van dit draadje :oops:
Ja, sorry Fred, dat is ook mijn fout.
Terugkomend op jouw probleem met de 3 loks:
Heb je het probleem ook als de lok op de kop ligt en je de motor laat draaien? Slippen de tandwielen dan ook? Zien de tandwielen er nog wel "normaal" (niet afgesleten) uit? Ik las in een ander draadje van je dat je je wagens verzwaard hebt met lood. Dat is een extra belasting voor de motoren (en overbrenging).

Het kan zijn dat er teveel speling zit, maar misschien drukt het wormwiel gewoon niet goed in het tandwiel. Had je het probleem al vanaf het begin of is het pas later ontstaan? Misschien is er bij het in elkaar zetten van de lok (na het schoonmaken) iets niet helemaal precies goed terug geplaatst. N loks zijn soms erg gevoelig met alle kleine onderdelen.
Ik schiet maar een paar theorien de lucht in hoor, het is lastig om direct aan te geven wat er mis is. Wel frappant dat het met 3 loks van verschillende merken optreedt...
Groet, Wim

epocheales denken

Wim, nog heel even terug komen op de Minitrix V 80: de problemen met de tandwielen was al bij onze Oosterburen bekend in 2009... http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... 52&sb1=V80
Minitrix, toen nog uit Neurenberg, liet zijn locs in China maken. Dat is later onder de Maerklin regie terug gedraaid en verhuisd naar Goeppingen in Duitsland en Gyor in Hongarije.
De kwaliteit van de kunstof tandwielen was niet optimaal en waren te strak op de assen geperst, die gingen dus scheuren. :evil:
Tevens hadden bijvoorbeeld de Roco V 188, de E 150 en de VT 11.5 hier last van, bij Minitrix dus de V 80 en de V 200.

Even dit ter aanvullende info.

Groetjes

Hans

Plaats reactie