Keerluspuzzel

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wubbe

Keerluspuzzel

Bericht door Wubbe »

Hallo allemaal.
Ik heb een probleempje met het vinden van de juiste plaats voor 2 keerluschakelingen en na hier en daar wat raad gevraagd te hebben werd me geadviseerd om het hier eens op dit forum te plaatsen want dan kijken er nog veel meer mensen naar hoop ik.....
Ik heb niet zo veel ervaring met dingen plaatsen op een forum dus ik hoop dat het allemaal goed gaat.
Heb een vereenvoudigde tekening bijgevoegd waar het station alleen op staat met 2 doorgaande sporen maar er zijn in werkelijkheid meer opstelsporen en ook nog een spoor naar een haventerrein en industriegebied maar die heb ik om het wat overzichtelijker te houden niet ingetekend, ook de h0e baan die er kris kras doorheen loopt is ook niet getekend.
Het is in principe een in elkaar gedraaid hondebot met de mogelijkheid om rond te rijden van Ss1 ( schaduwstation1) naar Ss2 (schaduwst. 2) en als ik het wil kan ik een trein van links of rechts het station in laten rijden of gewoon rondjes rijden over het paradebaanvak zonder het station aan te doen.tekens
Zolang ik de beide overloopwissels voor en na het station weg laat is er geen keerlusprobleem maar ik wil die beide wissels dus wel gebruiken.
Op de tekening staan een paar vraagtekens waar ik zelf de keerlus schakelingen in gedachten had maar ik wil het wel graag zeker weten.
Ik hoop dat ik de oplossing voor mijn vraagstuk ga vinden of in ieder geval wat goede raad :D
Alvast bedankt voor iedere input.
Bijlagen
php7126sWAM.jpg
php7126sWAM.jpg (34.5 KiB) 5087 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wubbe op 27 jan 2017 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.

mini rijder

Re: Keerluspuzzel

Bericht door mini rijder »

Hoi,

Blijkbaar is er iets mis gegaan, want ik zie geen tekening.

Groetjes: Robby

Onderwerp starter
Wubbe

Bericht door Wubbe »

Was idd iets fout gegaan maar als het goed is moet er nu een afbeelding staan ;)

mini rijder

Hoi,

Je tekening is nu inderdaad te zien. Is een interessant baanplan.
Bij gebruik van de overloopwissels, zullen je stationssporen dezelfde polarisatie moeten krijgen. Dus bij een spoor moeten de plus(+) en de min(-) omgedraaid worden.
Hiervoor moet een van je ingetekende keerlus modules in het andere spoor gelegd worden. Dus beide in hetzelfde spoor.
Succes met het bouwen.

Onderwerp starter
Wubbe

Bericht door Wubbe »

Hoi Robby

Bedankt voor het meedenken, maakt het dan ook wat uit aan welke kant van het station de keerlusmodules komen?
Ik heb het mezelf redelijk moeilijk gemaakt met dit baanplan maar volgens mij heb ik zo wel de meeste mogelijkheden om een leuk en afwisselend
treinenverloop te hebben.
Ben al heel lang met deze baan bezig en door wat privé perikelen heeft het project een paar keer een aantal jaren stil gestaan maar ben nu
weer vol overgave begonnen om de boel rijdend te krijgen.

groetjes Wubbe

mini rijder

Hoi Wubbe,

Je moet aan iedere kant van je station één keerlus module plaatsen. Maar in tegenstelling tot zoals het nu getekend is, moeten deze beide op hetzelfde stationsspoor aansluiten.
Dus bijvoorbeeld, rechts zou deze i.p.v. in de binnenbocht, in de buitenbocht moeten liggen.

Onderwerp starter
Wubbe

Bericht door Wubbe »

Hoi Robby

Bedankt voor je raad, ik ben even wat aan het meten geweest en zoals het nu lijkt heb ik aan de beide kanten
van het station genoeg ruimte om een keerlus gedeelte aan te leggen.
Ik ben er nog niet helemaal aan toe maar als het werkt zal ik wel weer eens wat posten.

gr. Wubbe

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Hallo Wubbe,

Misschien heb je je probleem inmiddels allang opgelost. Maar ik vind dit soort puzzeltjes wel leuk, en heb er ook even naar gekeken.
Ik doe er twee plaatjes bij, met twee verschillende oplossingen. Als je in een plaatje de groene lijnen volgt, linksom of rechtsom, maakt niet uit, lukt het je niet om in tegengestelde richting op je uitgangspunt terug te komen. Dus hierin zitten geen keerlussen. Waar wel problemen gaan optreden zijn de rood gekleurde baanvakken. Als je hierover de lijnen volgt kom je wel in tegengestelde richting op je uitgangspunt uit. Dus hier keerlusschakelingen aanbrengen.
In beide oplossingen zitten twee keerlussen. Zoals Robby al aangaf moet je je hele stationsemplacement op dezelfde manier aansluiten. Hierin geen scheidingen aanbrengen.

Succes,

Paul
Bijlagen
Oplossing 2
Oplossing 2
keerlussen-2.jpg (38.95 KiB) 4616 keer bekeken
Oplossing 1
Oplossing 1
keerlussen-1.jpg (39.28 KiB) 4616 keer bekeken

Schäßburg an der Kokel

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Hallo,

Toen ik dit topic nog eens nalas, realiseerde ik me dat ik exact hetzelfde heb voorgesteld als Robby.
Maar ja, ik teken nu eenmaal graag plaatjes... ;)

Paul

Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
Wubbe

Bericht door Wubbe »

Hallo Paul

Nog bedankt voor je reactie, kon even niet inloggen maar dat lukte nu dus wel.
Ben er inmiddels achter waar de problemen ontstaan en sluit idd het hele stationsgebied op de zelfde manier aan en ga
keerlusmodules aanbrengen op de plaatsen die jij en Robby ook aangaven.
Ik ben de hele baan nu stukje voor stukje aan het aansluiten op bezetmelders en ben nog niet aan de probleemsecties toe gekomen.
Als het zo ver is dat het allemaal werkt dan dan zal ik zeer zeker weer even een berichtje plaatsen.
Mvg Wubbe

Plaats reactie