Ik blijf het erg moeilijk vinden om een keus te maken. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 2mm of meer kurk zelf uberhaupt geluid tegenhoud, het is nog best hard materiaal, en in de professionele wereld van geluidsisolatie (studio's etc) kom je kurk dan ook niet tegen althans niet meer sinds de jaren '60, net zo min als eierdozen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
... het heeft dus blijkbaar niets te maken met de zachtheid of hardheid van het materiaal en ook niet met de akoestische eigenschappen., maar eerder met de manier waarop het gemonteerd/verlijmd wordt.
ik vermoed dat eea werkt omdat er een laagje materiaal min of meer los op het hout ligt, iets wat je dus feitelijk doet door de kurk niet volledig te verlijmen... zodat het minimaal contact maakt met de onderplaat en er lucht/ruimte tussen blijft zitten, en daar kan contact geluid naar de plaat niet of minder optreden. Compleet los laten liggen zou nog beter zijn maar kan praktisch niet. Ik heb het idee dat als je een 2e laag multiplex of karton of rubber etc gebruiken ipv kurk, wat je op dezelfde manier min of meer zwevend legt, je hetzelfde effect krijgt... misschien is dat dan de enige valide reden voor kurk, omdat het goedkoop is en makkelijk te bewerken...?