schoonmaken loc

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
willem

schoonmaken loc

Bericht door willem »

ik weleens gelezen dat je de motor van locjes reinigd met wasbenzine,
nu mijn vraag kan ook de hele loc erin heb stoomlocs die normaal onder rood zijn maar nu meer zwart van olie en troep.
heb ze zo gekregen en wil ze opknappen en gelijk nieuwe koolborstels plaatsen dan is het schokken en stoten er misschien erook af.

shoven

Re: schoonmaken loc

Bericht door shoven »

Kun je ze niet beter helemaal uit elkaar halen en de onderdelen apart schoonmaken? Als je ze in elkaar laat zitten moet je maar afwachten waar bijv. de troep van je motortje blijft.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo

Bericht door FidOo »

ik heb het gedaan met m'n mallet van arnold. Maar absoluut niet in zijn geheel! Wasbenzine maakt plastic week en dof. Heb wel een tip gehad van een treinenzaak dat een druppel azijn de dofheid tegen gaat. Maar mijn advies is niet de gehele lok koppie onder. Alleen het gene wat echt vuil is. De rest kun je met een kwastje doen. Waardoor het dus niet weekt in de wasbenzine.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Saraan

Bericht door Saraan »

Ik zou het niet aanraden om de wielen met drijfwerk te demonteren. Die krijg je daarna nog maar met veel moeite (zo niet nooit) terug goed. Ik spreek uit ervaring, en heb een stoomlocomotief hierdoor voor de waarde van het schroot mogen weg doen.

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

FidOo

Bericht door FidOo »

Nou michiel ik heb dat ook gedaan, en kan bevestigen dat het een k*tklus is om te doen. Maar het is mij wel gelukt om terug te krijgen. (heeft wel 4 avonden geduurd!)

Advies: laat de wielen in het loopwerk, demonteer alleen een afdekplaatje als dat kan zodat je bij de tandwielen kunt, maak het dan schoon met wasbenzine. Laat het even goed drogen. Even een druppel Vet op de tandwielen (gebruik wel het juiste vet) en een druppel olie op de lagers van het motortje.

Dan kom je een heel eind.

PS koolborstels en wasbenzine zijn geen vriendjes!!! Misschien overbodig om te zeggen. Maar liever 2x weten dan geen keer!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
willem

Bericht door willem »

heren bedankt voor de tips, zoals ik er uit opmaak zijn er wel risico's ik heb hier een klein fleischmann locje (7000) ga die maar eerst proberen aan de praat tekrijgen want hij is niet compleet drijfstangen waren er niet bij.
mislukt het is het geen nood heb nog 2 van deze locs.

Plaats reactie