Materieel bouw topic Michiel(NDS)
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Hoi Jarno en Jaap,
Bjorn en ik werken tijdens het n-spoor evenement aan onze Chempark2040 modulebaan. Van mijn kant zal de demo bestaan uit het maken van vloeistof opslagtanks en het schilderen en verouderen van de gebouwen waar ik eerder al mee begonnen ben.
Bjorn zal in ieder geval de rails gaan leggen en verder moeten we nog even kijken.
Ik heb Maarten gevraagd of hij dan verder wil werken aan het gebouw waar hij vandaag tijdens de forumdag mee bezig( mix van 3D print en zelfbouw uit styreen) was omdat me dat voor de bezoekers zeer interessant lijkt.
Bjorn en ik werken tijdens het n-spoor evenement aan onze Chempark2040 modulebaan. Van mijn kant zal de demo bestaan uit het maken van vloeistof opslagtanks en het schilderen en verouderen van de gebouwen waar ik eerder al mee begonnen ben.
Bjorn zal in ieder geval de rails gaan leggen en verder moeten we nog even kijken.
Ik heb Maarten gevraagd of hij dan verder wil werken aan het gebouw waar hij vandaag tijdens de forumdag mee bezig( mix van 3D print en zelfbouw uit styreen) was omdat me dat voor de bezoekers zeer interessant lijkt.
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 09 jul 2017 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Eindelijk hangt met m'n nieuwe diorama vitrinekast, wel boven m'n bed maar er onder is nog ruimte zat en hij hangt stevig. De grote diorama vitrinekast is nu bijna leeg want naast Bh. Kyffhäuserstraße heb ik ook 4 oudere diorama's naar de nieuwe kast verhuisd.
Voor de gene die het weten wil, ik heb nu 8 vitrinekasten en meer kunnen er waarschijnlijk niet bij als ik het leefbaar wil houden.
Groetjes Michiel
Voor de gene die het weten wil, ik heb nu 8 vitrinekasten en meer kunnen er waarschijnlijk niet bij als ik het leefbaar wil houden.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 jun 2020 23:03, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Vanavond een nieuwe diorama planning gemaakt aan de hand van mijn wensen, interesses en beschikbare materieel:
Dit is een kopie uit een excel bestand en 3 van de 4 wil ik proberen op max. 30x30cm te bouwen alleen Bläckwalde Galgenhügel moet tegen de 60x30cm worden en zal het eerst volgende diorama zijn dat ik voor mezelf ga bouwen. Dat word met de 4 opdrachten die eerst nog af moeten wel pas in April 2017 of later.
Groetjes Michiel
Dit is een kopie uit een excel bestand en 3 van de 4 wil ik proberen op max. 30x30cm te bouwen alleen Bläckwalde Galgenhügel moet tegen de 60x30cm worden en zal het eerst volgende diorama zijn dat ik voor mezelf ga bouwen. Dat word met de 4 opdrachten die eerst nog af moeten wel pas in April 2017 of later.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 jun 2020 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Om de aanspreekbaarheid van ons Demoteam te vergroten hebben Bjorn en ik besloten snel voor de beurs in Sittard dit weekend onze badges aan te passen en te voorzien van vlaggetjes van de talen die we spreken. Aangezien de voorraad reserve en gastdeelnemer hier liggen kon ik vrij snel een aantal bestikkeren.
En voor wie in eerdere posts foto's mist, photobucket ligt plat door werkzaamheden.
Groetjes Michiel
En voor wie in eerdere posts foto's mist, photobucket ligt plat door werkzaamheden.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 12 dec 2023 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik ben vandaag begonnen met een serie trams te bouwen en nog een halve dubbeldeks bak voor op Bläckwalde Galgenhügel.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 jun 2020 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Bijna een week verder en eindelijk zijn de trams af:
Nu kan ik weer met Bläckwalde Galgenhügel verder, groetjes Michiel
Nu kan ik weer met Bläckwalde Galgenhügel verder, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 jun 2020 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Voor het werk aan Brexel Marktplatz had ik hele kleine langwerpige lepels nodig, die heb ik even in een half uurtje zelf gemaakt met zooi die ik nog had. Het basis model zijn plastic buisjes waar ik een stuk uit heb gesneden. Hier heb ik stukjes hout van een maiskolfprikker omwikkeld met een restje behang in gelijmd. Aan de schep zijde heb ik dat afgedicht met oasis strooisel en secondelijm.
Ze werken prima, groetjes Michiel
Ze werken prima, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 jun 2020 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De voorbereidingen voor mijn demo dit weekend in Zutphen bleek veel tijd te kosten. Ik ga ketelwagens bouwen en aangezien ik hier geen verstand van heb ging er veel tijd zitten in onderzoek werk en ik bleek veel logo's te moeten tekenen en ja als ik dan toch bezig ben doe ik het liever in 1 keer goed.
Ik heb nu een hele lading logo's ook voor toekomstige wagens.
Verder heb ik in opdracht van Theo nog wat bordjes gemaakt voor de beurs morgen.
Groetjes Michiel
Ik heb nu een hele lading logo's ook voor toekomstige wagens.
Verder heb ik in opdracht van Theo nog wat bordjes gemaakt voor de beurs morgen.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 jun 2020 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik hoorde in Zutphen dat een kennis van mij behoefte had aan metalen hekwerk( in h0) dus heb ik me nu voor ik m'n bovenleiding ga solderen eerst maar even daar op uitgeleeft en 4 stukken van 50cm gemaakt.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 jun 2020 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Vandaag ben ik bezig geweest met het verder aanvullen van de materieel geschiedenis van de Werse Angel Eisenbahn. Ik heb al wel wat oud WAE materieel dat in 2001 niet meer in dienst was en dat kwam dan meestal omdat ik iets had gebouwd wat ik dan een plek in mijn wereld wilde geven. Nu wilde ik het gat tussen een treinstel dat ik als museumstel heb dat dan tussen 1927/30 gebouwd moet zijn en de hondekop treinstellen die deels nog in dienst zijn opvullen. Toen ben ik gaan kijken hoeveel treinstellen er in de jaren 70/80/90 in dienst gesteld zijn en hoeveel bakken dat dan waren en hoeveel daarvan dan een vervanging van ouder materieel zouden zijn. Het hoeft niet 100% sluitend te zijn want ik beperk me nu even tot treinstellen en er is natuurlijk ook getrokken materieel en het spoorwegnet veranderd natuurlijk ook.
Tussen 1971 en 1978 zijn er 200 bakken enkeldeks en 270 bakken dubbeldeks materieel door de WAE in dienst gesteld.
Tussen 1984 en 1990 100 3delige LHB stellen maar die hebben korte rijtuigbakken dus omgerekend kom je op 200 bakken uit.
Aansluitend kwamen van 1990 tot en met 1993 de NPZ stellen zo'n 162 bakken, totaal zit je dus op 832 bakken die dan indienst gesteld zijn.
Beter is om het aantal zitplaatsen te rekenen maar dat ga ik niet allemaal uitrekenen en verzinnen, ook voor mij zijn er grenzen.
Dit spul kan dus een ruime 800 bakken aan oude treinstellen vervangen hebben. Dat materieel moet dan allemaal ergens tussen 1930 en 1958( begin instroom van de hondekoppen bij de WAE) indienst gesteld zijn. De enige plek waar naar mijn mening vroeg goede, degelijke en modern ogende treinstellen voor gelijkstroom te vinden waren is in Nederland. Ik baseer dus de WAE treinstellen op het Mat36/38/40/46 van de NS. Ik heb het nu als volgd bedacht:
1936 t/m 38 40 2delige treinstellen ET601 en 20 4delige stellen ET701.
Daarna 1939/1943( Nederland was eerst neutraal en daarna bezet levering naar Duitsland in die jaren moet naar mijn idee prima kunnen) 50 2delige treinstellen ET601 en 40 4delige stellen ET701. Totaal omvatten deze series 420 bakken.
Na de oorlog zie je dat het lang duurde voor er weer op grote schaal treinstellen werden gebouwd. Dus heb ik bedacht dat het volgende materieel voor een klein deel als nog uit Nederland komt maar grotendeels in Duitsland is nagebouwd op basis van de eerdere series. Nu gaat het om 3delige stellen en om een grote serie van 130 stellen die dan tussen 1949 en 1958 geleverd moeten zijn.
Natuurlijk heb ik dan ook bedacht wanneer ze weer buitendienst zijn gegaan. De ET601 en ET701 tussen 1971 en 1978 en de eerste ET801's in 1977/78 de rest tussen 1984 en 1993.
Voor de gene die zich af vraagt of ik dit materieel dan ook in model ga maken, een keer wel denk ik maar voorlopig nog niet.
Groetjes Michiel
Tussen 1971 en 1978 zijn er 200 bakken enkeldeks en 270 bakken dubbeldeks materieel door de WAE in dienst gesteld.
Tussen 1984 en 1990 100 3delige LHB stellen maar die hebben korte rijtuigbakken dus omgerekend kom je op 200 bakken uit.
Aansluitend kwamen van 1990 tot en met 1993 de NPZ stellen zo'n 162 bakken, totaal zit je dus op 832 bakken die dan indienst gesteld zijn.
Beter is om het aantal zitplaatsen te rekenen maar dat ga ik niet allemaal uitrekenen en verzinnen, ook voor mij zijn er grenzen.
Dit spul kan dus een ruime 800 bakken aan oude treinstellen vervangen hebben. Dat materieel moet dan allemaal ergens tussen 1930 en 1958( begin instroom van de hondekoppen bij de WAE) indienst gesteld zijn. De enige plek waar naar mijn mening vroeg goede, degelijke en modern ogende treinstellen voor gelijkstroom te vinden waren is in Nederland. Ik baseer dus de WAE treinstellen op het Mat36/38/40/46 van de NS. Ik heb het nu als volgd bedacht:
1936 t/m 38 40 2delige treinstellen ET601 en 20 4delige stellen ET701.
Daarna 1939/1943( Nederland was eerst neutraal en daarna bezet levering naar Duitsland in die jaren moet naar mijn idee prima kunnen) 50 2delige treinstellen ET601 en 40 4delige stellen ET701. Totaal omvatten deze series 420 bakken.
Na de oorlog zie je dat het lang duurde voor er weer op grote schaal treinstellen werden gebouwd. Dus heb ik bedacht dat het volgende materieel voor een klein deel als nog uit Nederland komt maar grotendeels in Duitsland is nagebouwd op basis van de eerdere series. Nu gaat het om 3delige stellen en om een grote serie van 130 stellen die dan tussen 1949 en 1958 geleverd moeten zijn.
Natuurlijk heb ik dan ook bedacht wanneer ze weer buitendienst zijn gegaan. De ET601 en ET701 tussen 1971 en 1978 en de eerste ET801's in 1977/78 de rest tussen 1984 en 1993.
Voor de gene die zich af vraagt of ik dit materieel dan ook in model ga maken, een keer wel denk ik maar voorlopig nog niet.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 25 jun 2020 23:43, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Zaterdag heb ik op de beurs in Wijchen een zakje spoor Z plan railsjes van Marklin gekocht waarvan ik er ook thuis nog wat had liggen. Ik kreeg gister het idee die dingen te gebruiken voor een feldbahn diorama wat dan mooi bij m'n ouders in het wooncomplex kan komen te staan. Aangezien ik de bodumplaat daarvoor ook heb sinds zaterdag ben ik voorbeelden ga bekijken, een sporenplan gaan uitleggen en daarna heb ik dat vast gelijmd.
De 2 bovenste sporen zijn opstel sporen. De 2 sporen eronder gaan het gebouw in waar wagens met turf gelost kunnen worden. Dan onder een omloopspoor en links een locdepot. Het word dus een turf verwerkende industrie.
Wanneer ik dit ga bouwen weet ik nog niet( daarom krijgt het nog geen eigen topic) maar de basis is er vast.
Groetjes Michiel
De 2 bovenste sporen zijn opstel sporen. De 2 sporen eronder gaan het gebouw in waar wagens met turf gelost kunnen worden. Dan onder een omloopspoor en links een locdepot. Het word dus een turf verwerkende industrie.
Wanneer ik dit ga bouwen weet ik nog niet( daarom krijgt het nog geen eigen topic) maar de basis is er vast.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:09, 5 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Vandaag liep anders dan gepland maar daardoor heb ik wel de loc en rijtuigen voor het diorama "Südportal Uhu Tunnel" kunnen bouwen.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Het diorama "Südportal Uhu Tunnel" blijkt nog al wat groen materiaal te vreten en ik heb er al een halve zak groen clusters FC58 Medium Green van Woonland er op zitten en om toch te kijken of het goedkoper maar wel bijna net zo goed kan ben ik nu van spons zelf groen brokken aan het maken. Ik heb gister bij de Big Bazar 3 grote auto was sponsen gekocht en bij de xenos de nodige acrylverf. Vandaag heb ik iedere spons in stukjes gescheurd( knippen geeft te rechte randen zo bleek uit een experiment met een schuursponsje), daarna heb ik de stukken van iedere spons in 3x met de staafmixer kleiner gemalen. Daarna heb ik het met de hand met verf gemengd in bak blikken en een paar uur laten staan. Net heb ik het uit geschut op platen karton om het sneller te laten drogen.
Als ik de structuur bekijk is het waarschijnlijk leuk voor grote gebieden met veel struiken maar vormt het nog geen volledig alternatief voor het Woodland spul, maar eerst zien hoe dit is als het droog is en later evt. andere soorten sponsen uit proberen.
Groetjes Michiel
Als ik de structuur bekijk is het waarschijnlijk leuk voor grote gebieden met veel struiken maar vormt het nog geen volledig alternatief voor het Woodland spul, maar eerst zien hoe dit is als het droog is en later evt. andere soorten sponsen uit proberen.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De eerste 4 soorten groen spul zijn klaar, nu het droog is doe ik er verder niks meer aan en heb ik het gewoon zo in potten gedaan.
De linkse is op oasis basis, de rechtse is net als de overige 2 spons. Er ligt nu nog een partij bestaande uit schuimplastic en gemalen spons van schuursponsjes met verf te drogen.
Ik ben de afgelopen 1,5 week ook met het maken van historische rijtuigen bezig en ik ben vrij begonnen 3 stoomlocs om te bouwen en samen met een 4e te schilderen.
Deze rijtuigen zijn grotendeels van hard isolatie schuim met karton, papier en houten onderdelen. Ik heb nog wat rijtuigen voor een sneltrein in aanbouw maar ik ben nu wel door de laatste resten gesneden schuim heen.
Groetjes Michiel
De linkse is op oasis basis, de rechtse is net als de overige 2 spons. Er ligt nu nog een partij bestaande uit schuimplastic en gemalen spons van schuursponsjes met verf te drogen.
Ik ben de afgelopen 1,5 week ook met het maken van historische rijtuigen bezig en ik ben vrij begonnen 3 stoomlocs om te bouwen en samen met een 4e te schilderen.
Deze rijtuigen zijn grotendeels van hard isolatie schuim met karton, papier en houten onderdelen. Ik heb nog wat rijtuigen voor een sneltrein in aanbouw maar ik ben nu wel door de laatste resten gesneden schuim heen.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:20, 4 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik heb sinds donderdag avond laat ook de sneltrein rijtuigen af en ben nu nog met een bagage rijtuig bezig.
De eerste foto's zijn niet echt geweldig maarja dat krijg je als je met nieuwe programma's moet leren werken. Door elkaar opvolgende hardware matige pc problemen gaat er nog steeds veel potentiële modelbouw tijd verloren helaas.
Groetjes Michiel
De eerste foto's zijn niet echt geweldig maarja dat krijg je als je met nieuwe programma's moet leren werken. Door elkaar opvolgende hardware matige pc problemen gaat er nog steeds veel potentiële modelbouw tijd verloren helaas.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Zaterdag bij m'n ouders 2 transportkisten voor diorama's gemaakt om beurs schade te helpen voorkomen.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Gister avond en vandaag ben ik eens een ander soort huisjes aan het bouwen:
De nestkastjes bouw ik in opdracht voor een vriend van mij omdat ik af en toe graag met hout werk.
Groetjes Michiel
De nestkastjes bouw ik in opdracht voor een vriend van mij omdat ik af en toe graag met hout werk.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Inmiddels zijn de volgende 4 ook bijna klaar, morgen nog even gaten er in boren.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Het is weer eens wat anders! Die rijtjeswoningen vind ik wel grappig.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ja als je jou reactie omdraait is het ook precies waarom ik die rijtjes woning gemaakt heb en google leverde nog veel meer leuke voorbeelden en ideeën.
Vandaag de( voorlopig) laatste 4 afgemaakt, of ik na het weekend gelijk nog een aantal maak weet ik nog niet, er is in ieder geval nog wat hout.
Groetjes Michiel
Vandaag de( voorlopig) laatste 4 afgemaakt, of ik na het weekend gelijk nog een aantal maak weet ik nog niet, er is in ieder geval nog wat hout.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 15:59, 4 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Eerder ben ik al begonnen met de wanden te tekenen voor de hierboven genoemde treinstellen. Ik heb ook de houten basis er inmiddels voor gemaakt toen ik laatst een dag met mooi weer had en nog wat hout gekocht voor delen waar ik toen geen materiaal voor had.neudalhausenstadbahn schreef:Vandaag ben ik bezig geweest met het verder aanvullen van de materieel geschiedenis van de Werse Angel Eisenbahn. Ik heb al wel wat oud WAE materieel dat in 2001 niet meer in dienst was en dat kwam dan meestal omdat ik iets had gebouwd wat ik dan een plek in mijn wereld wilde geven. Nu wilde ik het gat tussen een treinstel dat ik als museumstel heb dat dan tussen 1927/30 gebouwd moet zijn en de hondekop treinstellen die deels nog in dienst zijn opvullen. Toen ben ik gaan kijken hoeveel treinstellen er in de jaren 70/80/90 in dienst gesteld zijn en hoeveel bakken dat dan waren en hoeveel daarvan dan een vervanging van ouder materieel zouden zijn. Het hoeft niet 100% sluitend te zijn want ik beperk me nu even tot treinstellen en er is natuurlijk ook getrokken materieel en het spoorwegnet veranderd natuurlijk ook.
Tussen 1971 en 1978 zijn er 200 bakken enkeldeks en 270 bakken dubbeldeks materieel door de WAE in dienst gesteld.
Tussen 1984 en 1990 100 3delige LHB stellen maar die hebben korte rijtuigbakken dus omgerekend kom je op 200 bakken uit.
Aansluitend kwamen van 1990 tot en met 1993 de NPZ stellen zo'n 162 bakken, totaal zit je dus op 832 bakken die dan indienst gesteld zijn.
Beter is om het aantal zitplaatsen te rekenen maar dat ga ik niet allemaal uitrekenen en verzinnen, ook voor mij zijn er grenzen.
Dit spul kan dus een ruime 800 bakken aan oude treinstellen vervangen hebben. Dat materieel moet dan allemaal ergens tussen 1930 en 1958( begin instroom van de hondekoppen bij de WAE) indienst gesteld zijn. De enige plek waar naar mijn mening vroeg goede, degelijke en modern ogende treinstellen voor gelijkstroom te vinden waren is in Nederland. Ik baseer dus de WAE treinstellen op het Mat36/38/40/46 van de NS. Ik heb het nu als volgd bedacht:
1936 t/m 38 40 2delige treinstellen ET601 en 20 4delige stellen ET701.
Daarna 1939/1943( Nederland was eerst neutraal en daarna bezet levering naar Duitsland in die jaren moet naar mijn idee prima kunnen) 50 2delige treinstellen ET601 en 40 4delige stellen ET701. Totaal omvatten deze series 420 bakken.
Na de oorlog zie je dat het lang duurde voor er weer op grote schaal treinstellen werden gebouwd. Dus heb ik bedacht dat het volgende materieel voor een klein deel als nog uit Nederland komt maar grotendeels in Duitsland is nagebouwd op basis van de eerdere series. Nu gaat het om 3delige stellen en om een grote serie van 130 stellen die dan tussen 1949 en 1958 geleverd moeten zijn.
Natuurlijk heb ik dan ook bedacht wanneer ze weer buitendienst zijn gegaan. De ET601 en ET701 tussen 1971 en 1978 en de eerste ET801's in 1977/78 de rest tussen 1984 en 1993.
Voor de gene die zich af vraagt of ik dit materieel dan ook in model ga maken, een keer wel denk ik maar voorlopig nog niet.
Groetjes Michiel
Afgelopen dinsdag avond heb ik de wanden voor dit materieel maar eens afgemaakt:
De dagen daarna ben ik met de nodige trams bezig geweest, eerst een kleine paardentramwagen getekend voor m'n moeder. Dat is een kleine geworden die het met 1 paard af kan dus krijgt ze nog een 2e paardentram en de zelfde 2 wagens bouw ik dan ook voor mezelf.
Daarna ben ik ook nog maar een museum tram stam van de fictieve voormalige Baseler Straßenbahn gaan tekenen, 2 wagens van een tussen 1912 en 1925 gebouwd eenheidstype.
Daarna heb ik ook nog een KSW ombouw dubbelgelede tram getekend.
Wanneer ik die treinen en trams af ga maken weet ik nog niet maar dat zie ik wel weer.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 16:15, 4 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Gister en vandaag heb ik 4 paardentramwagens gebouwd voor gebruik op 2 mini diorama's.
2 van de paardentrams hebben inmiddels een plekje op een mini diorama zie daarvoor een ander topic.
Groetjes Michiel
2 van de paardentrams hebben inmiddels een plekje op een mini diorama zie daarvoor een ander topic.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Mooi gemaakt die trams!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5384
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Sinds woensdag ben ik met 10 rijtuigbakken bezig geweest. 1 WAE NPZ bak voor op Atteln-Husen en 8,5 WAE ET/ES2401 bakken voor 2 treinsamenstellingen voor in de vitrinekast en 1,5 bak daarvan voor achter een rangeerloc.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 jun 2020 16:28, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.