De modelbaan van Stanley

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door BenQ »

Stanley,
Op blad 21 had ik iets over het verroesten van de rails.
Het was een tube van Old Holland, transparant oxide rood en die inderdaad te rood.
Ga dan aan het experimenteren en waarschijnlijk heb ik er Graphite van Home Deco doorheen gedaan.
Soms heb je dan vrij snel de juiste kleur en soms blijf je aan het klungelen.
Maar met bruin en grijs moet je ook iets kunnen maken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3031
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Ron »

Op mijn oude baan heb ik alleen maar Fleischmann rails gebruikt.
Omdat alles werd geweatherd heb ik nooit van die dure zakjes ballast van Fleischmann gekocht.

Kijk hier maar eens https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=670 Misschien heb je er wat aan

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Stanley »

@BenQ,
Grijs heb ik hier ook nog wel liggen, ik ga ff wat mengsels maken en dan uitproberen. Eens zien hoe het een en ander wordt. Bedankt voor de tips wederom ;).

@Ron,
Ik heb dat draadje ff bekeken, zo te lezen was het ook niet zo'n leuke periode (van je fiets afgevallen toen)... :o
Maar buiten dat ook de plaatjes bekeken, dat wheateren is ook niet verkeerd en ziet er goed uit ;). In ieder geval heb ik genoeg stof tot denken en inspiratiebronnen waarvoor heel veel dank :).
En ja die zakjes van Flm, 6 euro voor een zakje is niet goedkoop, maar de hobby moet ook niet goedkoop zijn :P Ik heb gelukkig een bereidwillige portemonnee en wat betreft de ballast ben ik er wel tevreden over :D. Voor ieder wat wils, noh?


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door shoven »

Busch heeft grijze ballast die qua kleur perfect aansluit bij de rails van Fleischmann.

Voor het roesten van je rails kun je verf gebruiken, Anita Decor en Vallejo hebben mooie kleuren. Ik heb zelf een stift van Woodland Scenics gebruikt, gaat ook prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Stanley »

Hoi Steven,

Bedankt voor je suggesties, lijkt me waardig om te checken. Het liefste heb ik ballast dat goed past bij de Flm rails ;).
Hoelang doe je al met die stift van Woodland?

PS. Wat vond je van mijn post m.b.t. de bovenleiding? Ik meende dat je benieuwd was hoe dat mij afging (refererend naar je reactie in ''Mijn Nieuwe Aanwinsten 2017'').


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Stanley »

Bouwupdate

Begonnen met rails leggen in het linkergedeelte van het station, 2 wissels zodat er 4 sporen ontstaan. De 2 buitenste voor de personentreinen om te stoppen, de 2 binnenste voor het doorgaande treinverkeer zoals goederentreinen. Qua flex leggen geen enkele moeite, de boog is zo groot dat er minimale spanning op staat en dus makkelijk gelegd kan worden. Beetje houtlijm en klaar! 8-)

Voor de wisselaandrijvingen toch maar gekozen om het schuifmechanisme bovengronds te doen. Ik rij analoog en de besturing geschied idem dito (schakelaartjes, vertragers, moment schakelaars, noem maar op) ;). En mocht de schakelaar niet werken, kan ik nog altijd ingrijpen :P

Wordt vervolgd... :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Raymond (UK)
Berichten: 1289
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham (UK)

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Raymond (UK) »

Hi Stanley,

Ik zou toch kiezen om de wissel aandrijvingen om te draaien. Later staat dat een stuk mooier.

Gisteren heb ik er één afgedekt en een grondverfje erover gedaan. Daarna kunnen we er gewoon overheen balasten. Van onder kan er nog bij. Bij het geval dat er een wisselaandrijving vervangen moet worden kan je de film er afhalen om er beter bij te komen.



Afbeelding



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Stanley »

YEah I know, dat ziet er stukken beter uit! Mijn probleem is dat ik niet onder de wissels bij kan als de module geplaatst wordt. Onder de 2 wissels loopt namelijk nog een tunnel met een spoortje, de tussenliggende ruimte is slechts 5 cm :( Als je een paar bladzij terugleest dan zie je de constructie van de baan op niveau 0 zeg maar ;). De wissels liggen boven het gedeelte waar de keerlus net begint. En dan komt er ook nog tunnel bovenleiding anders schrapen de panto's tegen het hout :? Niet wenselijk dus ;)

Het is niet mooi, de aandrijving zichtbaar, maarja functioneel is het wel in mijn situatie. Toch bedankt voor dat mooie plaatje van je :D Ik volg jouw draadje ook al effe, wij zitten in hetzelfde tijdperk alleen doe ik een tikkie ouder :P ;)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Evoluzione »

Stanley,

Als je het toch als een losse module bouwt, zou je deze dan niet gewoon uitneembaar kunnen houden? Misschien iets meer werk om de naden weg te werken in de scenery, maar heb je wel het gemak dat je er makkelijk bij kan, maar ze niet in het zicht hebt. Het lijkt mij dat je een naad makkelijker wegwerkt dan een magneetspoel.

Willem



Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Stanley »

Beste Willem,

Bedankt voor je opmerking. Dit had best een goede oplossing kunnen zijn, maar er komt van alles op de plaat zoals stationsgebouw, perrons en de bijbehorende scenery plus dat ik ga werken met niveaus (Het stationsgebouw en de verstedelijking daarachter wordt nog een niveautje hoger) boven een gedeelte van diezelfde plaat.

Ik heb ergens een tekening liggen wat mijn bedoeling is, als ik die hier post dan is het denk ik voor iedereen duidelijker ;) Ben niet altijd overzichtelijk bezig :oops:


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Raymond (UK)
Berichten: 1289
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham (UK)

Re: De modelbaan van Stanley (test bovenleiding & test balla

Bericht door Raymond (UK) »

Stanley schreef:YEah I know, dat ziet er stukken beter uit! Mijn probleem is dat ik niet onder de wissels bij kan als de module geplaatst wordt. Onder de 2 wissels loopt namelijk nog een tunnel met een spoortje, de tussenliggende ruimte is slechts 5 cm :( Als je een paar bladzij terugleest dan zie je de constructie van de baan op niveau 0 zeg maar ;). De wissels liggen boven het gedeelte waar de keerlus net begint.
Duidelijk ja. Als er later wat ballast omheen ligt en graszooi dan vallen ze misschien ook wel weer minder op.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Zoals toegezegd, hierbij de schetsen die ik nog eens met een zwarte stift wat geaccentueerd heb.
Dit zijn de ontwerpen die in mijn hoofd rondzweven :P ;)

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door BenQ »

Stanley,
Leuke prentjes. Zorg wel dat ze niet blijven zweven, heb ook wel eens van die plannetjes en als ik ze dan wil vastleggen kan ik ze niet meer vinden. :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

(**Kuche uche kuche**) Pfoeeeee wat een stof ligt er hier in mijn draadje... :oops:

Verekkes lang geleje da ik... Oh sorry mijn Bossche accent kwam bovendrijven, dat is niet zo netjes, excuses!

Laatste post dateert van april. Ja er is een hoop gebeurd in privé sferen maar laat ik het houden op mijn geliefde N spoor hobby...

Afbeelding

Ja daar rechts sta ik dan... Sta er wat verloren bij met mijn telefoon in de ene hand en een peukje in de andere hand... Ik heb de tafel moeten demonteren, nettere woord dan afbreken vind ik zelf. De reden is dat ik verhuisd ben en in mijn nieuw onderkomen geen ruimte is voor mijn hobby :cry: Ik baal als een stekker hiervan, nieuwe baan, nieuwe uitdagingen en dan dit... Maar goed, je hebt helaas niet alles in de hand. Het nieuwe onderkomen van de tafel is ook niet prettig en op zijn zachts gezegd droevig...

Afbeelding

Je moet wel even met het hoofd naar links hangen, op de een of andere manier verkeerd omgezet, ook excuses hiervoor... Maar dit is zijn nieuwe onderkomen, stofvrij en vochtvrij in een opslagunit van Shurgard. Is geen gezicht, ik weet het maar dit is het beste wat ik hem kon bieden. Hij staat er gelukkig niet alleen en wordt in gezelschap gehouden met wat verhuisdozen en de wasmachine.

Wat betekent dit voor mijn voortgang? Ja duidelijk op nul dat staat vast. Maar!
Ik blijf de ontwikkelingen volgen hier op het forum, tijdje niet online geweest dus genoeg leesmateriaal om de donkere dagen voor Sint en Kerst door te komen, geweldig om zoveel activiteit te zien :D

Nu ik toch aan typen ben, de tafel is nu gedemonteerd, ik had wat issues met de opbouw en de bochten die wat aan de krappe kant zaten... Kan daar misschien wel over brainstormen de komende periode... Toch? ;)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Chris83 »

Succes!
Al eens gedacht aan een demontabele baan? Of gewoon een losse module maken die je wel thuis kunt neerzetten.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Hoi Chris!

Precies dat ga ik ook over nadenken hoe ik mijn modelbaan efficiënter kan maken, mijn stationsgedeelte (lees een paar posten terug als je wil ;)) bestaat uit 2 delen die ik afzonderlijk van elkaar kan gaan bewerken. Dus die ik heb lekker in de pocket!

Dan resteert alleen nog de baan op niveau 0 welke dus uit 1 geheel bestaat. Als ik die in 2 of 3 delen kan gaan verdelen zou het per definitie makkelijker moeten gaan met vervoer, opbouw en ook bewerken met scenery en elektronica. Daaraan denkende tijdens het typen, kan ik net zo goed dat stukje baanplan gaan wijzigen in een betere ''flow'' van de railstukken en wellicht het schaduwstation daaraan verbinden. De plan tot nu toe was het schaduwstation boven de daadwerkelijke baan, maar dat is toch lastiger te realiseren dan een schaduwstation onder.

Als je nog meer tips en trucjes hebt, van harte welkom!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Plaats reactie