Duitse segmentenbaan
Re: Duitse segmentenbaan
Nee hoor, ik heb ook een 1:12 helmpje.
Ben
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 24 mar 2023 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Wij hebben alleen kleinzoons. Wij bouwen dan ook alleen aan een historisch pand:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 06#p967880
Ben
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 06#p967880
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Had de link nog niet gelegd tussen die 1:12 pagina en deze. Soms zit er teveel tijd tussen. Dacht dat het gewoon een typefout was, aangezien er meerderen aan hun 1:1 huis aan het klussen zijn...
Re: Duitse segmentenbaan
Ik ken dat. Twee pagina's terug had ik ook zo'n misverstand. Ik dacht dat William ook een poppenhuis bouwde, maar die was ook 1:1 aan te klussen.
Maar het maakt niks uit. Het is gewoon een kwestie van de juiste maat boormachine bij de klus pakken
Ben
Maar het maakt niks uit. Het is gewoon een kwestie van de juiste maat boormachine bij de klus pakken
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Na een paar avondjes kopiëren en plakken zitten alle foto's weer op hun plaats.
De zolder is bij tijd en wijle ontoegankelijk door de hoge temperatuur, maar zo af en toe werk ik verder aan het ontwerp van de stationhal. Ik heb bedacht dat er op een ondergronds station ook liften moeten zijn. Het worden statische modellen, maar ik heb wel een idee over de vorm. Volgende week maar eens naar Harolds in Rotterdam om boodschappen te doen. Een paar meter haakse en platte profielen, Een enkele plaat XPS (ik heb me suf gezocht naar winkels die één plaats XPS verkopen) en een kilo boekbinderslijm, een plaatje dunne, transparante folie en decalpapier.
Het ontwerp van een gasfabriek heb ik de afgelopen weken afgerond, mede dankzij het prachtige voorbeeld van Albert Platvoet e.a. van de vereniging Zuiderspoor: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1863.htm
Dat is een prachtige inspiratiebron.
Was het maar vast herfst....................
Ben
De zolder is bij tijd en wijle ontoegankelijk door de hoge temperatuur, maar zo af en toe werk ik verder aan het ontwerp van de stationhal. Ik heb bedacht dat er op een ondergronds station ook liften moeten zijn. Het worden statische modellen, maar ik heb wel een idee over de vorm. Volgende week maar eens naar Harolds in Rotterdam om boodschappen te doen. Een paar meter haakse en platte profielen, Een enkele plaat XPS (ik heb me suf gezocht naar winkels die één plaats XPS verkopen) en een kilo boekbinderslijm, een plaatje dunne, transparante folie en decalpapier.
Het ontwerp van een gasfabriek heb ik de afgelopen weken afgerond, mede dankzij het prachtige voorbeeld van Albert Platvoet e.a. van de vereniging Zuiderspoor: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1863.htm
Dat is een prachtige inspiratiebron.
Was het maar vast herfst....................
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Ben,
Leuk dat je de inspiratie vond op de baan van Albert, want ja het is echt zijn eigen baan en niet van een vereniging. Hij bouwt hem al jaren in de kelder van de modelspoorwinkel in Enschede, en heeft daarbij hulp van een aantal vrijwilligers.
Geen idee of je er al eens geweest bent, zeker de moeite waard, wel ff als tip, de normale tijden dat de baan te bezichtigen is, is op dinsdag-, donderdag- en zaterdagmiddag. maar het is raadzaam, als je van ver komt, om daar voor de tijd even naar te informeren, zeker nu in vakantietijd.
mvg
Freddy
Leuk dat je de inspiratie vond op de baan van Albert, want ja het is echt zijn eigen baan en niet van een vereniging. Hij bouwt hem al jaren in de kelder van de modelspoorwinkel in Enschede, en heeft daarbij hulp van een aantal vrijwilligers.
Geen idee of je er al eens geweest bent, zeker de moeite waard, wel ff als tip, de normale tijden dat de baan te bezichtigen is, is op dinsdag-, donderdag- en zaterdagmiddag. maar het is raadzaam, als je van ver komt, om daar voor de tijd even naar te informeren, zeker nu in vakantietijd.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Duitse segmentenbaan
Freddy,
Nee, ik ben er nog nooit geweest en het is voor mij een heel eind rijden. Maar als ik in de buurt ben, zal ik er zeker eens gaan kijken op een "kijkdag".
Er zijn in railhobby een paar artikelen verschenen over de baan die Albert heeft gebouwd. Samen met informatie van het Internet over gasfabrieken heb ik nu een aardig beeld van de belangrijkste installaties.
Veel komt neer op zelfbouw, maar dat zal wel lukken.
Maar eerst het station afmaken.
Ben
Nee, ik ben er nog nooit geweest en het is voor mij een heel eind rijden. Maar als ik in de buurt ben, zal ik er zeker eens gaan kijken op een "kijkdag".
Er zijn in railhobby een paar artikelen verschenen over de baan die Albert heeft gebouwd. Samen met informatie van het Internet over gasfabrieken heb ik nu een aardig beeld van de belangrijkste installaties.
Veel komt neer op zelfbouw, maar dat zal wel lukken.
Maar eerst het station afmaken.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
ik zie dat jouw draadje inderdaad van alle plaatjes weer zijn voorzien.
zo is het toch een volwaardig verhaal wat voor iedereen die dit draadje leest een begrijpelijk beeld geeft van waar jij mee bezig bent.
dus "goe gedaan jochie " ( Utrechts )
ik zie dat jouw draadje inderdaad van alle plaatjes weer zijn voorzien.
zo is het toch een volwaardig verhaal wat voor iedereen die dit draadje leest een begrijpelijk beeld geeft van waar jij mee bezig bent.
dus "goe gedaan jochie " ( Utrechts )
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Dank Jan,
Maar ja, ik heb geen 148 blz. zoals jij
Gaat het wel lukken straks met die blessure?
Beterschap,
Ben
Maar ja, ik heb geen 148 blz. zoals jij
Gaat het wel lukken straks met die blessure?
Beterschap,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
hoi Ben,
jawel het is te doen,
moet geen onverwachte bewegingen maken en alles overdacht doen.
kom alleen nog steeds niet uit het gebruik van flickr wat denk is terug te voeren naar het Engelse gebruiksvoorschrift waar ik 90 % niet van begrijp omdat ik simpelweg het Engels niet machtig ben.
ga het zelfde verhaal nog eens proberen met Postimage die wel een Nederlandse gebruikstoestand heeft.
dus afwachten en anders zeker wachten op wat leefbaarder temperaturen want hier op kamer is het op dit moment 31 gr.
jawel het is te doen,
moet geen onverwachte bewegingen maken en alles overdacht doen.
kom alleen nog steeds niet uit het gebruik van flickr wat denk is terug te voeren naar het Engelse gebruiksvoorschrift waar ik 90 % niet van begrijp omdat ik simpelweg het Engels niet machtig ben.
ga het zelfde verhaal nog eens proberen met Postimage die wel een Nederlandse gebruikstoestand heeft.
dus afwachten en anders zeker wachten op wat leefbaarder temperaturen want hier op kamer is het op dit moment 31 gr.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Na een zomer met een interne verbouwing (1:1) heb ik de baan weer letterlijk van het vele bouwstof ontdaan. Tijdens de warme zomer heb ik leuke plannen ontwikkeld voor de verdere opbouw van de baan, maar dat is voor later.
Nu eerst terug naar het ondergrondse station.
De stationshal boven de sporen heeft een aanzienlijke omvang; 110 x 17 cm, dus in 1:1 is dat 176 x 27,2 meter. Dat is best groot. Eerst dacht ik een deel van de ruimte op te vullen met twee loze ruimten, aan vier zijden omringd door muren en doorsneden door een gang, maar uiteindelijk leek me het toch leuker de ruime hal in zijn geheel te gebruiken er en zoveel mogelijk objecten, meubilair, apparatuur en installaties in te plaatsen die in een echte stationshal ook voorkomen. En dat blijkt nog aardig wat te zijn.
Na ettelijke 2D schetsen op ongeveer schaal 1:600 te hebben gemaakt was ik er wel uit. Maar omdat ik ook wilde weten of het er dan een beetje aantrekkelijk en geloofwaardig komt uit te zien en de of onderlinge verhoudingen dan nog een beetje kloppen, heb ik besloten een model van de hal te maken in schaal 1:320. Lengte en breedte zijn dan de helft van de echte hal en de oppervlakte is dan 1/4 daarvan. Dat past makkelijk op mijn tafel en is goed hanteerbaar.
Het dak van de hal rust straks op vierkante pilaren van 5mm, die recht boven de pilaren in de perronhal staan.
Aan beide uiteinden bevinden zich te trappen naar de onderliggende perrons. Links bevinden zich naast de trap drie liftschachten. Daarvan heb ik er twee afgebeeld. De derde komt op een pltform dat boven het derde perron hangt, omdat de stationshal minder diep is dan de perronhal.
De trappen zijn alleen te bereiken via de kaartcontrole (Sperren) tussen de uiterste pilaren links en rechts. Verder bevinden zich in de hal de loketten voor reisbiljetten, het loket voor afgifte van bagage, een boekenstalletje, inlichtingenbalie, restauratie en enkele telefooncellen, automaten, bankjes en prullenmanden en nog zo wat.
Mijn inspiratiebron vormt o.m. het moderne S-Bahnstation Potsdamer Platz, dat in oktober 1939 werd geopend. Dat oogt op een aantal punten zelfs nu nog modern. Aan het einde van de oorlog is het zwaar beschadigd en kwam in 1945 in de Oostduitse sector van Berlijn te liggen. Potsdamer Platz werd daarmee één van de z.g. "Geisterbahnhöfe" (spookstations) langs West-Berlijnse lijnen die deels onder Oost-Berlijns grondgebied doorliepen. Treinen stopten daar niet. De stations lagen er desolaat, ontmanteld en vervuild bij. Toegangen waren dichtgemetseld, of afgesloten met stalen deuren, die alleen door de Oost-Duitse grenstroepen konden worden geopend. Lede daarvan patrouilleerden over de verlaten en schemerige perrons en later betrokken ze observatieruimten met kijksleuven. Na de val van de muur werden de stations gemoderniseerd en weer in gebruik genomen. Op mijn baan woedt geen oorlog en zijn er geen nazi's en stasimedewerkers.
Voor mijn station heb ik dankbaar gebruik gemaakt van enkele moderne stijlkenmerken. Bijvoorbeeld: de moderne en lichte loketten in een gebogen muur:
http://www.gettyimages.nl/detail/nieuws ... d542372389
En de met buislampen verlichte vitrines van winkels op en rond de Potsdamer Platz, die een groot deel van de wanden van de hal innamen:
https://i.pinimg.com/originals/78/4e/a5 ... b595fe.jpg
(Dit is dus 1939!)
Strakke, moderne hekwerken en lichte en van veel glas voorzien "Sperren" (waar de kaartjes worden gecontroleerd)
https://www.gettyimages.no/detail/news- ... /542383747
Duidelijk zichtbaar is dat de hal ruim is opgezet. Er is veel loopruimte. Loketten, Sperren en toegangen tot de perrons liggen in elkaars verlengde voor een optimale doorstroming van de reizigers.
Dat heb ik zoveel mogelijk proberen over te nemen in het ontwerp van mijn hal.
Ook heb ik aan de hand van bovenstaande foto's het destijds gebruikte lettertype kunnen achterhalen. Het is de "Tannenberg Fett", die als font kan worden gedownload en op de pc kan worden opgeslagen. Binnen je tekstverwerker kun je dat font dan gewoon selecteren. Hier kun je het font downloaden:
http://www.1001fonts.com/tannenberg-font.html
Hieronder wat foto's van het model, zoals ik het in 1:160 wil gaan bouwen. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en aanvullingen, want het kan altijd beter. Let wel, dit is een ontwerpstudie in 1:320 in karton!
De entree van de hal, met een blik op de loketten van kaartverkoop, bagageafgifte en informatie. Op de voorgrond: vertrekstaten, telefooncellen en dubbele banken voor achtende reizigers.
De linker kaartcontrole met daarachter twee van de drie liftschachten. Tussen de liften de trap die naar de traverse en perronsporen onder de hal leidt.
Blik vanachter de linker kaartcontrole in de hal. Links komt een aantal etalages van winkels die boven het station zijn gevestigd.
Overzicht van de hal in lengterichting van links naar rechts
Rechter kaartcontrole met op de achtergrond etalages en een restauratie
De wand met loketten voor reisbiljetten en bagage moet worden omgeruild met die met de inlichtingenbalie en boekenstal. Dat zou ik werkelijkheid ook voor een betere afwikkeling van de reizigersstroom zorgen. Maar dat regel ik wel in de uiteindelijke hal.
Ben
Nu eerst terug naar het ondergrondse station.
De stationshal boven de sporen heeft een aanzienlijke omvang; 110 x 17 cm, dus in 1:1 is dat 176 x 27,2 meter. Dat is best groot. Eerst dacht ik een deel van de ruimte op te vullen met twee loze ruimten, aan vier zijden omringd door muren en doorsneden door een gang, maar uiteindelijk leek me het toch leuker de ruime hal in zijn geheel te gebruiken er en zoveel mogelijk objecten, meubilair, apparatuur en installaties in te plaatsen die in een echte stationshal ook voorkomen. En dat blijkt nog aardig wat te zijn.
Na ettelijke 2D schetsen op ongeveer schaal 1:600 te hebben gemaakt was ik er wel uit. Maar omdat ik ook wilde weten of het er dan een beetje aantrekkelijk en geloofwaardig komt uit te zien en de of onderlinge verhoudingen dan nog een beetje kloppen, heb ik besloten een model van de hal te maken in schaal 1:320. Lengte en breedte zijn dan de helft van de echte hal en de oppervlakte is dan 1/4 daarvan. Dat past makkelijk op mijn tafel en is goed hanteerbaar.
Het dak van de hal rust straks op vierkante pilaren van 5mm, die recht boven de pilaren in de perronhal staan.
Aan beide uiteinden bevinden zich te trappen naar de onderliggende perrons. Links bevinden zich naast de trap drie liftschachten. Daarvan heb ik er twee afgebeeld. De derde komt op een pltform dat boven het derde perron hangt, omdat de stationshal minder diep is dan de perronhal.
De trappen zijn alleen te bereiken via de kaartcontrole (Sperren) tussen de uiterste pilaren links en rechts. Verder bevinden zich in de hal de loketten voor reisbiljetten, het loket voor afgifte van bagage, een boekenstalletje, inlichtingenbalie, restauratie en enkele telefooncellen, automaten, bankjes en prullenmanden en nog zo wat.
Mijn inspiratiebron vormt o.m. het moderne S-Bahnstation Potsdamer Platz, dat in oktober 1939 werd geopend. Dat oogt op een aantal punten zelfs nu nog modern. Aan het einde van de oorlog is het zwaar beschadigd en kwam in 1945 in de Oostduitse sector van Berlijn te liggen. Potsdamer Platz werd daarmee één van de z.g. "Geisterbahnhöfe" (spookstations) langs West-Berlijnse lijnen die deels onder Oost-Berlijns grondgebied doorliepen. Treinen stopten daar niet. De stations lagen er desolaat, ontmanteld en vervuild bij. Toegangen waren dichtgemetseld, of afgesloten met stalen deuren, die alleen door de Oost-Duitse grenstroepen konden worden geopend. Lede daarvan patrouilleerden over de verlaten en schemerige perrons en later betrokken ze observatieruimten met kijksleuven. Na de val van de muur werden de stations gemoderniseerd en weer in gebruik genomen. Op mijn baan woedt geen oorlog en zijn er geen nazi's en stasimedewerkers.
Voor mijn station heb ik dankbaar gebruik gemaakt van enkele moderne stijlkenmerken. Bijvoorbeeld: de moderne en lichte loketten in een gebogen muur:
http://www.gettyimages.nl/detail/nieuws ... d542372389
En de met buislampen verlichte vitrines van winkels op en rond de Potsdamer Platz, die een groot deel van de wanden van de hal innamen:
https://i.pinimg.com/originals/78/4e/a5 ... b595fe.jpg
(Dit is dus 1939!)
Strakke, moderne hekwerken en lichte en van veel glas voorzien "Sperren" (waar de kaartjes worden gecontroleerd)
https://www.gettyimages.no/detail/news- ... /542383747
Duidelijk zichtbaar is dat de hal ruim is opgezet. Er is veel loopruimte. Loketten, Sperren en toegangen tot de perrons liggen in elkaars verlengde voor een optimale doorstroming van de reizigers.
Dat heb ik zoveel mogelijk proberen over te nemen in het ontwerp van mijn hal.
Ook heb ik aan de hand van bovenstaande foto's het destijds gebruikte lettertype kunnen achterhalen. Het is de "Tannenberg Fett", die als font kan worden gedownload en op de pc kan worden opgeslagen. Binnen je tekstverwerker kun je dat font dan gewoon selecteren. Hier kun je het font downloaden:
http://www.1001fonts.com/tannenberg-font.html
Hieronder wat foto's van het model, zoals ik het in 1:160 wil gaan bouwen. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en aanvullingen, want het kan altijd beter. Let wel, dit is een ontwerpstudie in 1:320 in karton!
De entree van de hal, met een blik op de loketten van kaartverkoop, bagageafgifte en informatie. Op de voorgrond: vertrekstaten, telefooncellen en dubbele banken voor achtende reizigers.
De linker kaartcontrole met daarachter twee van de drie liftschachten. Tussen de liften de trap die naar de traverse en perronsporen onder de hal leidt.
Blik vanachter de linker kaartcontrole in de hal. Links komt een aantal etalages van winkels die boven het station zijn gevestigd.
Overzicht van de hal in lengterichting van links naar rechts
Rechter kaartcontrole met op de achtergrond etalages en een restauratie
De wand met loketten voor reisbiljetten en bagage moet worden omgeruild met die met de inlichtingenbalie en boekenstal. Dat zou ik werkelijkheid ook voor een betere afwikkeling van de reizigersstroom zorgen. Maar dat regel ik wel in de uiteindelijke hal.
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 24 okt 2021 15:42, 3 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Mooie studie zeg! Weinig op aan te merken van mijn zijde, alleen mis ik bewegwijzering. Maar die had je misschien toch wel voorzien.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Duitse segmentenbaan
Maarten,
Inderdaad; die ontbreekt nog. In de hal zelf komen aan de wanden en boven doorgangen e.d. borden met bewegwijzering. Het ging mij nu eerst over de plaatsing van de loketten, vitrines en het meubilair.
Ben
Inderdaad; die ontbreekt nog. In de hal zelf komen aan de wanden en boven doorgangen e.d. borden met bewegwijzering. Het ging mij nu eerst over de plaatsing van de loketten, vitrines en het meubilair.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
En vuilnisbakken?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Duitse segmentenbaan
Maarten,
Vuilnisbakken zijn een kenmerk van "onze" tijd. In tijdperk II komen ze in de publieke ruimte veel minder voor. Ik heb heel wat oude foto's van stations uit dat tijdperk bestudeerd en niet of nauwelijks vuilnisbakken aangetroffen. Hier en daar komen ze in oude S- en U-Bahn stations wel voor, maar dan vrijwel uitsluitend op de perrons.
Bedenk dat er vroeger domweg veel minder was om weg te gooien. Eten deed men vooral in de stationsrestauratie of in restaurants, waar door kellners werd bediend. Snacks en voorverpakte koek en snoep bestond niet of nauwelijks en dit werd vooral in winkels verkocht. Koek en snoep was in die tijd bovendien een luxeartikel dat velen zich niet konden veroorloven en dat alleen bij bijzondere gelegenheden werd gekocht. Snackbars bestonden ook nog niet. Dat kwam allemaal pas na de 2e Wereldoorlog op onder invloed van de Amerikanen.
En je treinkaartje gaf je bij de laatste controle af aan de controlerende beambte.
Maar op de perrons plaats ik nog meubilair en daar hoort een enkele vuilnisbak ook bij.
Ben
Vuilnisbakken zijn een kenmerk van "onze" tijd. In tijdperk II komen ze in de publieke ruimte veel minder voor. Ik heb heel wat oude foto's van stations uit dat tijdperk bestudeerd en niet of nauwelijks vuilnisbakken aangetroffen. Hier en daar komen ze in oude S- en U-Bahn stations wel voor, maar dan vrijwel uitsluitend op de perrons.
Bedenk dat er vroeger domweg veel minder was om weg te gooien. Eten deed men vooral in de stationsrestauratie of in restaurants, waar door kellners werd bediend. Snacks en voorverpakte koek en snoep bestond niet of nauwelijks en dit werd vooral in winkels verkocht. Koek en snoep was in die tijd bovendien een luxeartikel dat velen zich niet konden veroorloven en dat alleen bij bijzondere gelegenheden werd gekocht. Snackbars bestonden ook nog niet. Dat kwam allemaal pas na de 2e Wereldoorlog op onder invloed van de Amerikanen.
En je treinkaartje gaf je bij de laatste controle af aan de controlerende beambte.
Maar op de perrons plaats ik nog meubilair en daar hoort een enkele vuilnisbak ook bij.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
even een opzetje in een andere schaal om te zien hoe alles op zijn plaats komt te staan is typisch een bouwwijze zoals ik helemaal bij jou vind passen. denk maar aan jouw poppenhuis met kamer en keuken.
zeer gedetailleerd en uitzonderlijk mooi gemaakt.
ook dit station als het helemaal klaar is zal dat een station zijn waar we onze vingers bij kunnen aflikken en ook daar geld dan zorg voor voldoende kwijlbakjes voor de bezoekende kijker.
zeer gedetailleerd en uitzonderlijk mooi gemaakt.
ook dit station als het helemaal klaar is zal dat een station zijn waar we onze vingers bij kunnen aflikken en ook daar geld dan zorg voor voldoende kwijlbakjes voor de bezoekende kijker.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Jan,
Dank voor je lovende woorden, maar nu moet ik het in 1:160 nog wel "even" waarmaken natuurlijk . Er is nu weer even een klusje van een dikke week tussengekomen, dus het duurt even voordat ik de eerste bouwactiviteiten kan ontplooien. Maar de wind gaat naar het noorden draaien en de herfstnevelen rollen weer aan, dus er komen weer lange modelbouwdagen en -avonden aan.......
Ben
Dank voor je lovende woorden, maar nu moet ik het in 1:160 nog wel "even" waarmaken natuurlijk . Er is nu weer even een klusje van een dikke week tussengekomen, dus het duurt even voordat ik de eerste bouwactiviteiten kan ontplooien. Maar de wind gaat naar het noorden draaien en de herfstnevelen rollen weer aan, dus er komen weer lange modelbouwdagen en -avonden aan.......
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Tja, die modelbouwavonden zijn er nu wel, maar de stationshal-in-wording ligt er nog steeds verlaten bij. De oorzaak: de kleinkinderen. We zijn in september met onze twee kleinzoons van 4 1/2 en 2 1/2 jaar naar het modelspoormuseum in Valkenburg geweest. Het zei de jongens in het begin niet zoveel, tot de jongste het LGB baantje naast het station ontdekte. Daar was hij vervolgens niet meer weg te slaan. En toen hij in het binnenmuseum echte treinen ontdekte, moest hij overal op en in (en onder!), want het ene was nog mooier dan het andere. Ook de oudste liet zich niet onbetuigd en die wierp zich met verve op een zelf te besturen baan. Bij ons thuis zag de jongste later een YouTube filmpje waarin een P8 met veel stoom en herrie voorbij stampte. Een half uur heeft hij op mijn schoot naar de trein zitten kijken, voortdurend roepend: "TEIN!!! Komt wook uit!"
Een boek met treinen voor kleine kinderen werd in dankbaarheid aanvaard. Iedere avond (en ook overdag) moet hij uit zijn "Teineboep" worden voorgelezen en als zijn ouders of wij daar even geen tijd voor hebben, dan leest hij zijn knuffels en de kat er zelf uit voor.
De rest van zijn dagen vult hij vaak samen met zijn broertje met hun Lego trein.
Waarom dit verhaal? Omdat dit een levend teken van hoop is voor de toekomst van onze hobby. Houd dus moed! Er is nog hoop Maar ook omdat het heerlijk is om de jeugd zo te zien opgaan in het onderwerp van hun interesse.
En dat er toch niets mooiers is dan met mijn kleinzoons lekker met treintjes te spelen! Maar ja, ik houd ze nog even bij mijn N-baan en -materieel vandaan, dus goede raad was duur: er moet een speelbaan komen.
En dat is dan ook de reden voor de stilte in dit draadje: ik ben bezig met de bouw van een H0 speelbaan
Voor wie de bouw wil volgen: kijk even bij de buren:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221780609
Voor de Kerst moet de baan klaar zijn om te gebruiken en dat gaat wel lukken. Tot die tijd blijft het even stil in dit draadje.....................
Ben
Een boek met treinen voor kleine kinderen werd in dankbaarheid aanvaard. Iedere avond (en ook overdag) moet hij uit zijn "Teineboep" worden voorgelezen en als zijn ouders of wij daar even geen tijd voor hebben, dan leest hij zijn knuffels en de kat er zelf uit voor.
De rest van zijn dagen vult hij vaak samen met zijn broertje met hun Lego trein.
Waarom dit verhaal? Omdat dit een levend teken van hoop is voor de toekomst van onze hobby. Houd dus moed! Er is nog hoop Maar ook omdat het heerlijk is om de jeugd zo te zien opgaan in het onderwerp van hun interesse.
En dat er toch niets mooiers is dan met mijn kleinzoons lekker met treintjes te spelen! Maar ja, ik houd ze nog even bij mijn N-baan en -materieel vandaan, dus goede raad was duur: er moet een speelbaan komen.
En dat is dan ook de reden voor de stilte in dit draadje: ik ben bezig met de bouw van een H0 speelbaan
Voor wie de bouw wil volgen: kijk even bij de buren:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221780609
Voor de Kerst moet de baan klaar zijn om te gebruiken en dat gaat wel lukken. Tot die tijd blijft het even stil in dit draadje.....................
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
ja voor nu nog heb ik geen "last "van kleinkinderen die mijn hobby eventueel ondermijnen. maar begrijp goed dat jij erg zuinig zal willen zijn op de zolderverdieping.
Ik heb een zwager die dan wel met HO bezig is op zolder maar hij heeft de fout gemaakt om aan zijn kleinkinderen die mooie baan te laten zien en er mee laten spelen. gevolg is nu dat hij er ook wel eens mag zijn en bekijken want de heren 10 en 12 jaar hebben de regie overgenomen.
dus van uit jouw standpunt heeeeel verstandig om er een kinderproef Ho baantje voor te maken war ze zich in later stadium op kunnen en mogen uitleven zonder dat jij van je eigen baan verstoten wordt.
en gezien jouw kijk op finesses denk ik dat jouw kleinkinderen een mooi en leerzaam speelbaantje zullen krijgen.
succes in ieder geval met dit project.
ja voor nu nog heb ik geen "last "van kleinkinderen die mijn hobby eventueel ondermijnen. maar begrijp goed dat jij erg zuinig zal willen zijn op de zolderverdieping.
Ik heb een zwager die dan wel met HO bezig is op zolder maar hij heeft de fout gemaakt om aan zijn kleinkinderen die mooie baan te laten zien en er mee laten spelen. gevolg is nu dat hij er ook wel eens mag zijn en bekijken want de heren 10 en 12 jaar hebben de regie overgenomen.
dus van uit jouw standpunt heeeeel verstandig om er een kinderproef Ho baantje voor te maken war ze zich in later stadium op kunnen en mogen uitleven zonder dat jij van je eigen baan verstoten wordt.
en gezien jouw kijk op finesses denk ik dat jouw kleinkinderen een mooi en leerzaam speelbaantje zullen krijgen.
succes in ieder geval met dit project.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Dank je wel Jan,
Ja, het is inderdaad ook een beetje eigen belang, maar daarnaast is het ook wel weer eens leuk om met H0 bezig te zijn. Zo'n 50 jaar geleden hadden mijn broer en ik een H0 baan met Jouef treinen. Dat was een drama. De rails oxideerde waar je bij stond, de aandrijvingen van de Jouef loks waren in die tijd van blik (tegenwoordig is dat gelukkig verleden tijd) en alle rijtuigen en wagons waren van plastic en die stuiterden voortdurend uit de rails.
Weliswaar heb ik twee van de simpelste Fleischmann lokjes van minimaal 40 jaar oud en een paar eenvoudige wagons, maar die lokjes zijn bijna onverwoestbaar en na een goede schoonmaakbeurt lopen ze allebei als een zonnetje. Dat garandeert de mannen tenminste onbelemmerd rijplezier. Er komen twee houten, of Lego stationnetjes, twee portaalkranen met een magneethaakje en kistjes met een kopspijkertje, zodat kistjes van de ene in de andere wagon kunnen worden overgeladen, of van en naar het laadplatform kunnen worden overgebracht. Verder twee portaalseinhuizen, misschien met een paar simpele, handbediende armseinen, twee overwegen, wegen voor autootjes en wat (Lego) huisjes.
Dat zal allemaal nog wel niet voor Kerstmis klaar zijn, maar dan zullen ze al wel kunnen rijden.
En nu ga ik weer wat rails vastlijmen....................
Ben
Ja, het is inderdaad ook een beetje eigen belang, maar daarnaast is het ook wel weer eens leuk om met H0 bezig te zijn. Zo'n 50 jaar geleden hadden mijn broer en ik een H0 baan met Jouef treinen. Dat was een drama. De rails oxideerde waar je bij stond, de aandrijvingen van de Jouef loks waren in die tijd van blik (tegenwoordig is dat gelukkig verleden tijd) en alle rijtuigen en wagons waren van plastic en die stuiterden voortdurend uit de rails.
Weliswaar heb ik twee van de simpelste Fleischmann lokjes van minimaal 40 jaar oud en een paar eenvoudige wagons, maar die lokjes zijn bijna onverwoestbaar en na een goede schoonmaakbeurt lopen ze allebei als een zonnetje. Dat garandeert de mannen tenminste onbelemmerd rijplezier. Er komen twee houten, of Lego stationnetjes, twee portaalkranen met een magneethaakje en kistjes met een kopspijkertje, zodat kistjes van de ene in de andere wagon kunnen worden overgeladen, of van en naar het laadplatform kunnen worden overgebracht. Verder twee portaalseinhuizen, misschien met een paar simpele, handbediende armseinen, twee overwegen, wegen voor autootjes en wat (Lego) huisjes.
Dat zal allemaal nog wel niet voor Kerstmis klaar zijn, maar dan zullen ze al wel kunnen rijden.
En nu ga ik weer wat rails vastlijmen....................
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Leuk dat je kleinzoons zo enthousiast zijn en dat je graag wat voor ze wilt bouwen. Ik begrijp dat je je eigen spullen wilt beschermen maar waarom geef je ze niet iets wat ze zelf kunnen opbouwen, veranderen en weer afbreken? Daar leren ze het meest van en houd ze langer bezig. Ik zeg dit omdat ik voor mijn kinderen ook de regie had genomen met bouwen van een kodelbaan en dat zie ik achteraf als grote fout. Mijn vader liet me altijd mijn gang gaan en zei er alleen wat van als ik de rommel niet opruimde. Daardoor heb ik veel plezier (gehad) in de hobby. Ik wens jullie veel treinenplezier toe!
Groeten, Johan.
Leuk dat je kleinzoons zo enthousiast zijn en dat je graag wat voor ze wilt bouwen. Ik begrijp dat je je eigen spullen wilt beschermen maar waarom geef je ze niet iets wat ze zelf kunnen opbouwen, veranderen en weer afbreken? Daar leren ze het meest van en houd ze langer bezig. Ik zeg dit omdat ik voor mijn kinderen ook de regie had genomen met bouwen van een kodelbaan en dat zie ik achteraf als grote fout. Mijn vader liet me altijd mijn gang gaan en zei er alleen wat van als ik de rommel niet opruimde. Daardoor heb ik veel plezier (gehad) in de hobby. Ik wens jullie veel treinenplezier toe!
Groeten, Johan.
Re: Duitse segmentenbaan
Johan,
Voor onze 2 en 4 jarige kleinzoons is de opbouw van een H0 baan nog wel een brug te ver. Maar er is veel ruimte op de baan waarop ze met Lego aan de slag kunnen om een tunnel en huisjes te bouwen. Doordat het twee van elkaar onafhankelijke ovaaltjes zijn met twee gemeenschappelijke stationnetjes, ontstaan er veel speelmogelijkheden. Daarnaast leven ze zich nog steeds graag uit met een houten Brio baan, die ze zelf leggen. En dan hebben ze thuis nog een Lego baan, dus creatieve mogelijkheden genoeg
Ben
Voor onze 2 en 4 jarige kleinzoons is de opbouw van een H0 baan nog wel een brug te ver. Maar er is veel ruimte op de baan waarop ze met Lego aan de slag kunnen om een tunnel en huisjes te bouwen. Doordat het twee van elkaar onafhankelijke ovaaltjes zijn met twee gemeenschappelijke stationnetjes, ontstaan er veel speelmogelijkheden. Daarnaast leven ze zich nog steeds graag uit met een houten Brio baan, die ze zelf leggen. En dan hebben ze thuis nog een Lego baan, dus creatieve mogelijkheden genoeg
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo,
Klein kinderen bij de modelbaan is leuk.
Mijn kleindochter is al van af een jaar of 3 actief.
Daarom lopen er bij mij op de baan ook tijger
We gaan nu bezig met haar eerste projectje (dat bij op de baan gaat komen).
De spullen heeft ze samen met Hans in de winkel bij elkaar gezocht en weldra gaan we beginnen aan een weide met paarden. Er komt ook een stal bij.
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst
mvrgr Bob
Klein kinderen bij de modelbaan is leuk.
Mijn kleindochter is al van af een jaar of 3 actief.
Daarom lopen er bij mij op de baan ook tijger
We gaan nu bezig met haar eerste projectje (dat bij op de baan gaat komen).
De spullen heeft ze samen met Hans in de winkel bij elkaar gezocht en weldra gaan we beginnen aan een weide met paarden. Er komt ook een stal bij.
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com