Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
-
Onderwerp starter - Berichten: 74
- Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46
Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
Ik heb op mijn modelbaan Engelse wissels van Fleischmann (9185). Ik heb ze sinds kort voorzien van wisselaandrijvingen. Het probleem is, dat de aandrijving de wissels niet "om" krijgt. Ook als ik andere aandrijvingen gebruik lukt het niet. Als ik de wisselaandrijving een beetje help, door ze 1 mm. te verschuiven gaat alles zonder problemen. Het lijkt net of ze over een bepaald punt heen moeten of dat de ruststand van de hendeltjes net iets te ver is.
Heeft iemand dit probleem ook (gehad) en wat zou een oplossing kunnen zijn? Dit probleem doet zich trouwens voor bij alle Engelse wissels en ook met verschillende aandrijvingen. Het lijkt net of er een fabricage fout in zit.
Heeft iemand dit probleem ook (gehad) en wat zou een oplossing kunnen zijn? Dit probleem doet zich trouwens voor bij alle Engelse wissels en ook met verschillende aandrijvingen. Het lijkt net of er een fabricage fout in zit.
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Re: Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
Hoi Bert,
Ik heb dat ook gehad, bij enkele voldeed het inwendig schoonmaken van de aandrijving, bij sommigen zat er een te dikke klodder soldeer op de aansluiting van de draad met de spoel, waardoor er teveel weerstand optrad.
De soldeer een beetje weggenomen en alles werkte weer.
Groetjes,
Jos
Ik heb dat ook gehad, bij enkele voldeed het inwendig schoonmaken van de aandrijving, bij sommigen zat er een te dikke klodder soldeer op de aansluiting van de draad met de spoel, waardoor er teveel weerstand optrad.
De soldeer een beetje weggenomen en alles werkte weer.
Groetjes,
Jos
-
Onderwerp starter - Berichten: 74
- Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46
Re: Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
Ik heb het idee dat het meer aan de wissels ligt. Ook als ik een andere aandrijving gebruik, gaat de wissel niet om, terwijl deze aandrijving het op een gewone wissel wel doet. Zou ik de wissels of aandrijvingen moeten smeren?
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Re: Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
Het merendeel van het "wel willen maar niet kunnen" bij Fleischmann wissels lag bij mij aan het beschikbare elektrische vermogen. Eerst werkte ik met een kleine transformator 12V/7VA, en dan was het fenomeen algemeen. Ik heb dan een 14V/14VA en dan ging het bijna altijd goed. Nadien een 16V/45VA aangesloten, en alle wissels schakelen nu krachtig en betrouwbaar. 45VA is misschien wat veel, een 16V/30VA lijkt me ook al goed voor een probleemloze werking.
groetjes,
groetjes,
-
Onderwerp starter - Berichten: 74
- Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46
Re: Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
Hallo Michiel,
Dan ga ik daar eens op letten. Ik heb nu namelijk gewoon de simpele 6735 trafo van Fleischmann in gebruik. Ik weet effe niet hoeveel deze levert, maar dat kan best wel eens het probleem zijn. Wat raad je mij evt. aan voor merk trafo??
Dan ga ik daar eens op letten. Ik heb nu namelijk gewoon de simpele 6735 trafo van Fleischmann in gebruik. Ik weet effe niet hoeveel deze levert, maar dat kan best wel eens het probleem zijn. Wat raad je mij evt. aan voor merk trafo??
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Re: Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
De elektrische Fleischmann wisselschakelaars trekken een stroom van 500mA. De Fleischmann 6735 kan deze 500mA exact zonder problemen leveren en zou bij normale werking van wissel/aandrijving combinatie geen problemen mogen opleveren. Een zwaardere trafo geeft uiteraard meer betrouwbaarheid. Ik heb zelf gemerkt dat Fleischmann helaas (en ik vind dat bij een kwaliteitsmerk als Fleischmann niet passen) zo nu en dan van elke type wissel series uitlevert die niet helemaal om willen. Meestal is het veertje niet correct gebogen en blijft de wissel een stukje opstaan. Als de aandrijving in orde is, controleer dan de wissel en leg hem om door rustig het schakelaartje om te halen. Dit moet zonder hikken of stoten gebeuren, indien niet het geval, en als de wissel nieuw is, ga dan gewoon terug naar winkel en ruil hem om. Van een nieuwe wissel van ca. eur 55,- mag je verwachten dat deze prima schakelt. Test de wissel anders met de verkoper. Bij een oudere wissel zou ik zeggen, maak hem schoon van binnen, en buig eventueel het veertje iets strakker indien nodig.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
Qua zwaardere trafo zou ik aanraden de Fleischmann 6705 14V met max 3,1A of Conrad trafo bestelnummer 246299. Deze Conrad trafo is exact hetzelfde, komt uit dezelfde fabriek en kost minder dan de helft van de 6705.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
Sorry, ik had gezegd Fleischmann 6705, dat is de oudere uitvoering, de nieuwe is de 6706. Uiterlijk verschil, vermogen hetzelfde.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
-
Onderwerp starter - Berichten: 74
- Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46
Re: Fleischmann engelse wissels willen niet "om"
Het probleem is opgelost!
Bij één wissel heb ik de slag van het hefboompje een beetje beperkt, door aan beide zijden een klein spijkertje in de treintafel te slaan, die het hefboompje tegenhoudt. Nu werkt alles perfect. Ik denk dat we hier te maken hebben met tolerantie-afwijkingen van de Fleischmannwissel.
De andere wissel was sowieso kapot en die heb ik inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar. Alle andere wissels gaan als een trein.
Bij één wissel heb ik de slag van het hefboompje een beetje beperkt, door aan beide zijden een klein spijkertje in de treintafel te slaan, die het hefboompje tegenhoudt. Nu werkt alles perfect. Ik denk dat we hier te maken hebben met tolerantie-afwijkingen van de Fleischmannwissel.
De andere wissel was sowieso kapot en die heb ik inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar. Alle andere wissels gaan als een trein.
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard