Simpele electro vraag: voorschakelweerstand LED vervangen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Basz002

Simpele electro vraag: voorschakelweerstand LED vervangen

Bericht door Basz002 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in de modeltreinwereld en heb eigenlijk geen ervaring met elektronica. Ik loop nu tegen een vraagje aan. Met wat zoekwerk op diverse websites en dit forum denk ik dat ik er uit ben, maar voordat ik iets onherstelbaar verpruts wil ik hier toch even navragen of ik het goed heb!

Mijn vraag is als volgt:
Ik ben bezig met een diorama (voor een volledige baan heb ik op dit moment geen plaats en dit vind ik een leuke manier om nu toch iets met modeltreinen te kunnen doen). Om het diorama van wat verlichting te voorzien heb ik een setje LED straatlantaarns gekocht (Viessmann). De lantaarns zijn al voorzien van een voorschakelweerstand (en een diode) en volgens de bijgesloten informatie mogen die er nooit af ("Resistor and diode at the cables are needed for the proper function of the lamp. Never cut them off!")

Volgens de bijgesloten informatie is het gebruiksvoltage van de LED 14-16V AC/DC en de stroom 10mA. Nu is mijn dilemma dit: ik heb nog een 5V en een 12V DC stekkervoeding liggen waarvan ik er één zou willen gebruiken. Gezien het voltage van de LEDs zijn die voedingen niet zonder meer genoeg en zit een serie schakeling er zeker niet in. Het hogere vereiste voltage van de lantaarns komt, lijkt me, door de weerstand die er al aan zit (de LED zelf zou aan een laag voltage genoeg moeten hebben). Als ik het goed zie, zou ik de bestaande voorschakelweerstand gewoon kunnen vervangen door een met een lagere weerstand, zodat de LED op 5V of 12V werkt. Een serie schakeling van een aantal lantaarns met een kleinere weerstand voor het verschil zou dan ook moeten kunnen.

Heb ik dit goed gezien, of zie ik iets over het hoofd?

Verder zit er een diode aan het eind van het draadje van de lantaarns. Bij gelijkspanning zou die diode geen functie hebben, lijkt me. Klopt het dat zo'n diode er alleen zit om de LED te beschermen bij wisselspanning?

Groeten,
Bastiaan

Zaunkönigs Bahn

Re: Simpele electro vraag: voorschakelweerstand LED vervange

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Basz002 schreef:Volgens de bijgesloten informatie is het gebruiksvoltage van de LED 14-16V AC/DC en de stroom 10mA. Nu is mijn dilemma dit: ik heb nog een 5V en een 12V DC stekkervoeding liggen waarvan ik er één zou willen gebruiken. Gezien het voltage van de LEDs zijn die voedingen niet zonder meer genoeg en zit een serie schakeling er zeker niet in.
NOOIT stekkervoedingen serie schakelen, dat is een recept voor ongelukken. Je weet niet wat voor een circuit er in deze voedingen zit.
Basz002 schreef: Het hogere vereiste voltage van de lantaarns komt, lijkt me, door de weerstand die er al aan zit (de LED zelf zou aan een laag voltage genoeg moeten hebben). Als ik het goed zie, zou ik de bestaande voorschakelweerstand gewoon kunnen vervangen door een met een lagere weerstand, zodat de LED op 5V of 12V werkt.
Correct.
Basz002 schreef: Een serie schakeling van een aantal lantaarns met een kleinere weerstand voor het verschil zou dan ook moeten kunnen.
Ja maar. een LED is ook een diode. Daar valt spanning over, meestal ergens tussen de 1,2 en 2,5 volt, afhankelijk van de kleur ed. Even opzoeken op internet geeft bruikbare richtwaarden. Dus stel dat de diode in jouw lamp 1,5 volt vraagt, dan kun je op 12 volt ook 8 leds in serie zetten. Maar als er een stuk gaat (zelden) is het wel in een keer erg donker.
Basz002 schreef:Verder zit er een diode aan het eind van het draadje van de lantaarns. Bij gelijkspanning zou die diode geen functie hebben, lijkt me. Klopt het dat zo'n diode er alleen zit om de LED te beschermen bij wisselspanning?
Niet om te beschermen, maar om alleen de positieve of negatieve top van de wisselspanning te gebruiken. Samen met de led is het een enkele gelijkrichting. Met alleen de led gaat ook, maar dat knippert mogelijk te veel en de led krijgt de hele hap te verwerken. Een diode is daar beter tegen bestand. Over de diode valt ook ongeveer 0,7 volt aan spanning voor als je er graag aan wilt gaan rekenen.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

FidOo

Bericht door FidOo »

Het aansluiten van deze LED plus weerstand op een lagere spanning heeft als gevolg dat deze gewoon minder fel brandt. Mocht de spanning hoger worden dan de opgegeven waarde van de fabrikant dan zul je de voorschakelweerstand moeten vergroten!

Of terwijl, sluit je 12Vdc adapter aan en je lampjes gaan het gewoon doen!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Basz002

Bericht door Basz002 »

Bedankt voor de reacties. Ik ga testen met de 12V voeding.
Zaunkönigs Bahn schreef:
Basz002 schreef:Volgens de bijgesloten informatie is het gebruiksvoltage van de LED 14-16V AC/DC en de stroom 10mA. Nu is mijn dilemma dit: ik heb nog een 5V en een 12V DC stekkervoeding liggen waarvan ik er één zou willen gebruiken. Gezien het voltage van de LEDs zijn die voedingen niet zonder meer genoeg en zit een serie schakeling er zeker niet in.
NOOIT stekkervoedingen serie schakelen, dat is een recept voor ongelukken. Je weet niet wat voor een circuit er in deze voedingen zit.
Met serie schakelen bedoelde ik een aantal LEDs in serie. Is dat een probleem? De voeding is een simpele 12V DC voeding van computer randapparatuur (een oude externe hardeschijf in dit geval).

Bastiaan

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Basz002 schreef:Bedankt voor de reacties. Ik ga testen met de 12V voeding.
Zaunkönigs Bahn schreef:
Met serie schakelen bedoelde ik een aantal LEDs in serie. Is dat een probleem? De voeding is een simpele 12V DC voeding van computer randapparatuur (een oude externe hardeschijf in dit geval).

Bastiaan
Sorry, verkeerd begrepen. Zoals je in mijn voorbeeld al kunt lezen is dat geen probleem. Over elke led valt dan 1,5 tot 2,0 volt, afhankelijk van het type en de kleur. En verder hoe helder wil je het hebben. Met 12 volt zul je waarschijnlijk 9 of 10 leds in serie kunnen zetten. In theorie is dat dan 13,5 of 15 volt, maar de leds zullen dan wat dimmen. Even experimenteren. Er kan wat dat aangaat niet veel gebeuren.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie