Sprinter naast de rails.
-
Onderwerp starter - Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Sprinter naast de rails.
Hallo,
Op Ede Wageningen staat een sprinter naast de rails. Wat er verteld werd, via een ontspoor wissel. Of hoe ze dat noemen.
Op Ede Wageningen staat een sprinter naast de rails. Wat er verteld werd, via een ontspoor wissel. Of hoe ze dat noemen.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Sprinter naast de rails.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Sprinter naast de rails.
Op deze locatie ligt inderdaad een ontspoorwissel dat zou moeten werken in combinatie met het uitrijsein. Het is een volgende soort wissel:
Voorbeeld Alkmaar
In Ede-Wageningen ligt hij wat verder voor de bocht naar het wissel voor het hoofdspoor. Het lijkt er ogenschijnlijk op dat nabij of op dit ontspoorwissel de trein is ontspoort, maar de gemaakte foto's geven hier geen definitief uitsluitsel over. Ook niet waarom de trein daarop is ontspoort of daarbij is ontspoort. De enkele tong van het ontspoorwissel hoort bij veilig sein aan te liggen zodat de trein NIET ontspoort.
Voorbeeld Alkmaar
In Ede-Wageningen ligt hij wat verder voor de bocht naar het wissel voor het hoofdspoor. Het lijkt er ogenschijnlijk op dat nabij of op dit ontspoorwissel de trein is ontspoort, maar de gemaakte foto's geven hier geen definitief uitsluitsel over. Ook niet waarom de trein daarop is ontspoort of daarbij is ontspoort. De enkele tong van het ontspoorwissel hoort bij veilig sein aan te liggen zodat de trein NIET ontspoort.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Sprinter naast de rails.
Hallo Wilco,
Er werd verteld, maar als die liegen lieg ik nu ook, door een rood sein gereden.WilcoV schreef:Het lijkt er ogenschijnlijk op dat nabij of op dit ontspoorwissel de trein is ontspoort, maar de gemaakte foto's geven hier geen definitief uitsluitsel over. Ook niet waarom de trein daarop is ontspoort of daarbij is ontspoort. De enkele tong van het ontspoorwissel hoort bij veilig sein aan te liggen zodat de trein NIET ontspoort.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Sprinter naast de rails.
Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 5345
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Sprinter naast de rails.
Zo'n ding is bedoeld om te voorkomen railvoertuigen niet onbedoeld voorbij een bepaald punt kunnen komen waar ze een gevaar op kunnen leveren voor het overige ( rail)verkeer. Deze dingen zowel bij spoor als tramwegen in gebruik of in gebruik geweest. Zo werden ze ook gebruikt om tramnetten fysiek van elkaar te scheiden. Een simpele ontsporing levert veel minder schade en gevaar op dan een botsing met andere railvoertuigen.
In dit geval voorkomt het ontsporing wissel in Ede-Wageningen dus dat je niet onbedoeld op het hoofdspoor van Arnhem naar Ede kan komen. Dit is de goedkoopste manier om dat te voorkomen. Een duurdere optie is er een normaal wissel inleggen met daar achter nog een (kort) kopspoor. Dat word meestal gebruikt op plekken waar de snelheid hoger ligt zoals bij voorbeeld bij Ressen betuweroute aansluiting waar het wachtspoor tussen de hoofd sporen van/naar Nijmegen zo'n spoortje heeft. Volgens mij mogen de wissels van/naar dat wachtspoor namelijk met 80km/u bereden worden. Het spoor 1 in Ede-Wageningen is maar met max. 40km/u te bereiken.
Groetjes Michiel
In dit geval voorkomt het ontsporing wissel in Ede-Wageningen dus dat je niet onbedoeld op het hoofdspoor van Arnhem naar Ede kan komen. Dit is de goedkoopste manier om dat te voorkomen. Een duurdere optie is er een normaal wissel inleggen met daar achter nog een (kort) kopspoor. Dat word meestal gebruikt op plekken waar de snelheid hoger ligt zoals bij voorbeeld bij Ressen betuweroute aansluiting waar het wachtspoor tussen de hoofd sporen van/naar Nijmegen zo'n spoortje heeft. Volgens mij mogen de wissels van/naar dat wachtspoor namelijk met 80km/u bereden worden. Het spoor 1 in Ede-Wageningen is maar met max. 40km/u te bereiken.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Sprinter naast de rails.
Een ontspoor wissel is "ongeveer" een halve wissel die de trein in het ballast kan zetten.
Dit als het niet gewenst is dat hij er voorbijkomt, soort infra noodrem.
Dit als het niet gewenst is dat hij er voorbijkomt, soort infra noodrem.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Sprinter naast de rails.
Interessante constructie ter voorkoming dat de hoofdbaan opgereden wordt, zo'n ontspoorwissel! Nooit van het bestaan afgeweten. Volgens een ProRail-woordvoerder is het wel "een uiterste maatregel als andere daar aanwezige systemen of mensen falen" (AD 22 mei, klikkerdeklik). Gelukkig trouwens dat dit uiterste veiligheidssysteem zelf niet haperde; geen gewonden of erger en nauwelijks materiële schade.
Eens, maar naar mensen wijzen (ik zelf wijs ook niet meteen naar conducteur of machinist) is niet heel vreemd want die blijkt toch helaas in de meeste gevallen de veroorzaker. Denk aan Dalfsen, Winsum, Amsterdam Westerpark, Barendrecht en Roermond; zomaar even de vijf laatste ongevallen in Nederland. Of bijvoorbeeld Bad Aibling afgelopen jaar in Duitsland: 11 doden, ruim 80 gewonden (verkeersleider vond z'n mobieltje belangrijker dan z'n werk).WilcoV schreef:Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Sprinter naast de rails.
Nooit geweten dat ze ook hier in Nederland in het spoor lagen. In het Verenigd Koninkrijk worden ze vrij veel toegepast.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Sprinter naast de rails.
Helemaal mee eens, maar dat doe je na onderzoek als blijkt dat het zo is en niet vooraf.Redskin schreef:Interessante constructie ter voorkoming dat de hoofdbaan opgereden wordt, zo'n ontspoorwissel! Nooit van het bestaan afgeweten. Volgens een ProRail-woordvoerder is het wel "een uiterste maatregel als andere daar aanwezige systemen of mensen falen" (AD 22 mei, klikkerdeklik). Gelukkig trouwens dat dit uiterste veiligheidssysteem zelf niet haperde; geen gewonden of erger en nauwelijks materiële schade.Eens, maar naar mensen wijzen (ik zelf wijs ook niet meteen naar conducteur of machinist) is niet heel vreemd want die blijkt toch helaas in de meeste gevallen de veroorzaker. Denk aan Dalfsen, Winsum, Amsterdam Westerpark, Barendrecht en Roermond; zomaar even de vijf laatste ongevallen in Nederland. Of bijvoorbeeld Bad Aibling afgelopen jaar in Duitsland: 11 doden, ruim 80 gewonden (verkeersleider vond z'n mobieltje belangrijker dan z'n werk).WilcoV schreef:Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Sprinter naast de rails.
Ik wist niet dat die dingen "bestuurbaar" waren
Heb er in Engeland wel wat gezien, maar zonder enige zichtbare bedienings elementen
Heb er in Engeland wel wat gezien, maar zonder enige zichtbare bedienings elementen
Groet van Frank