Treinen omdraaien
Treinen omdraaien
Hallo allemaal,
Vanmiddag lekker aan het rijden geweest met treinen.
Een lok viel steeds stil dus even een groot onderhoud nieuwe koolborstels er in en weer in rijden en eiken.
Nu kwam ik op het idee om alle trein een keer om te draaien zodat ze niet eenzijdig in slijten. Hoe doen jullie dat? ook af en toe omdraai of altijd dezelfde richting op?
Kan me in denken als je steeds zelfde kant op rijd niet goed voor de lok is.
Vanmiddag lekker aan het rijden geweest met treinen.
Een lok viel steeds stil dus even een groot onderhoud nieuwe koolborstels er in en weer in rijden en eiken.
Nu kwam ik op het idee om alle trein een keer om te draaien zodat ze niet eenzijdig in slijten. Hoe doen jullie dat? ook af en toe omdraai of altijd dezelfde richting op?
Kan me in denken als je steeds zelfde kant op rijd niet goed voor de lok is.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
- Locatie: Den Hoorn
Re: Treinen omdraaien
Ja de R staat toch voor racen ?BenQ schreef:Jacob,
Dus je doet af en toe ook een wedstrijdje achteruitrijden met de auto?
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Re: Treinen omdraaien
Ik weet wel dat eens per jaar de dieselloc bij een vorige werkgever van mij een rondje richting....... ging maken en bij terugkomst andersom het terrein weer op kwam.
Werd me verteld dat dat was omdat anders de wielen niet gelijkmatig slijten door telkens hetzelfde traject te rijden.
Ik heb echter geen idee in hoeverre het nodig is voor modeltreinen, de maat verhoudingen zijn natuurlijk 1:160, maar de gewichtsverhoudingen totaal niet.
Werd me verteld dat dat was omdat anders de wielen niet gelijkmatig slijten door telkens hetzelfde traject te rijden.
Ik heb echter geen idee in hoeverre het nodig is voor modeltreinen, de maat verhoudingen zijn natuurlijk 1:160, maar de gewichtsverhoudingen totaal niet.
DB diesels, tijdperk IV
Re: Treinen omdraaien
Dan zal ik eerst maar eens het aantal linker en rechter bogen tellen, en daarvan de afstanden op meten, en dat ten opzichte van het aantal omwenteling zich laten verhouden. Vergeet daarbij niet de straal van de verschillende bogen mee te nemen in je berekening en de snelheden en de centrifugaal kracht.
Maar in het kader van als er geen problemen zijn, dan verzinnen we er toch gewoon eentje.
Groetjes
Maar in het kader van als er geen problemen zijn, dan verzinnen we er toch gewoon eentje.
Groetjes
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Treinen omdraaien
Omdraaien Draai nooit een lok om, tja en sommige rijden wel eens achteruit. Maar de meeste loks rijden constant met cabine 1 vooruit
Analoge hebben ze meer slijtage qua motor dan met een decoder.
En ik heb treinen van 20 jaar oud, eerder is het probleem dat er teveel olie en/of vet is bijgestopt en dat hard is geworden dan wielen/ motor slijtage.
dus dat omdraaien zie ik het nut niet van in maar ga nu wel het vlees op bbq omdraaien
Analoge hebben ze meer slijtage qua motor dan met een decoder.
En ik heb treinen van 20 jaar oud, eerder is het probleem dat er teveel olie en/of vet is bijgestopt en dat hard is geworden dan wielen/ motor slijtage.
dus dat omdraaien zie ik het nut niet van in maar ga nu wel het vlees op bbq omdraaien
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Treinen omdraaien
Boh, het sarcasme druipt er weer vanaf, hé heren.
Maar ff serieus, ondanks dat je een loc in principe wel in beide richtingen zou moeten inrijden na aanschaf, lopen de meeste locs idd meestal daarna maar een kant op.
Ik heb diverse loc die de ene kant beter/sneller lopen dan de andere richting op, of dat komt door oneven inlopen/inslijten weet ik niet.
Maar ff serieus, ondanks dat je een loc in principe wel in beide richtingen zou moeten inrijden na aanschaf, lopen de meeste locs idd meestal daarna maar een kant op.
Ik heb diverse loc die de ene kant beter/sneller lopen dan de andere richting op, of dat komt door oneven inlopen/inslijten weet ik niet.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Treinen omdraaien
Ja, maar als de koolborstels er uit haalt zijn ze toch niet gelijkmatig geslepen, vooral die vierkanten van Minitrix.
Sommige loks rijden de een richting fijner of mooier.
Van daar die gedachte gang.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Re: Treinen omdraaien
Omdraaien doe ik nagenoeg nooit, alleen bij stoomlocs (draaischijf). Wel rijden bij mij mijn locomotieven nooit altijd dezelfde richting uit. Ik zet ze wel eens voor een andere trein en daarbij komt het voor dat ze de andere kant uit over de baan rijden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Doe ik bij mijn vrouw wel, ander slijt ze verkeerd
Zonder gekheid, het idee van de vraag kan ik best begrijpen. Maar nee hoor dat is absoluut niet nodig, de collector is rond en draait in beide richtingen hetzelfde. het inrijden van de motor is iets van vroeger, fabeltjes.
don't worry
Zonder gekheid, het idee van de vraag kan ik best begrijpen. Maar nee hoor dat is absoluut niet nodig, de collector is rond en draait in beide richtingen hetzelfde. het inrijden van de motor is iets van vroeger, fabeltjes.
don't worry
Re: Treinen omdraaien
Ik vraag me dat toch ook wel af.. ik met namelijk hetzelfde.. dat sommige log inderdaad de ene kant beter op rijden dan de andere kant.Jacob schreef:
Ja, maar als de koolborstels er uit haalt zijn ze toch niet gelijkmatig geslepen, vooral die vierkanten van Minitrix.
Sommige loks rijden de een richting fijner of mooier.
Van daar die gedachte gang.
Heeft hier iemand een verklaring voor hoe dit komt?
vind het wel vreemd want je zou toch verwachten dat het niet uit maakt welke kant de motor op draait...
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Treinen omdraaien
Waar baseer jij dat op?Marksintpancras schreef:Omdraaien
Analoge hebben ze meer slijtage qua motor dan met een decoder.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Treinen omdraaien
Omdat hij analoog meer meters maakt dan digitaal. En omdat een olifant de grootste slurf heeft.
Hopelijk blaast die dit fabeltje/sprookje snel uit.
Groetjes
Hopelijk blaast die dit fabeltje/sprookje snel uit.
Groetjes
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Treinen omdraaien
Rob,
Ik baseer dit op, omdat je met een ouderwetse analoge trafo gewoon bruut stroom op de motor zet, en met behulp van een decoder wordt de motor meer met beleid gestart. Waardoor de slijtage aan de koolborstels iets minder is bij een decoder dan bij analoog.
Ik baseer dit op, omdat je met een ouderwetse analoge trafo gewoon bruut stroom op de motor zet, en met behulp van een decoder wordt de motor meer met beleid gestart. Waardoor de slijtage aan de koolborstels iets minder is bij een decoder dan bij analoog.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Treinen omdraaien
Mark,
Dat is een (eigen) aanname...........
Ik heb er iig heel andere ideeën over.
Dat is een (eigen) aanname...........
Ik heb er iig heel andere ideeën over.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Valt mee hoor Rob, Mark heeft wel degelijk een punt. De motor heeft meer te lijden onder een analoge trafo dan een decoder. Wat best logisch is. Een trafo heeft naast een hoge spanning ook totaal geen motor beveiliging. Raakt de motor verstopt levert de trafo gewoon meer sap. Tot hij vast loopt een verbrandt.
Waar een decoder een lagere spanning geeft op de collector doet deze hem ook beveiligen tegen een te hoge amperage. De kans is groter dat de decoder verbrandt dan de motor.
Dus een treintrafo is zeker slechter voor je collector en borstels dan een decoder of niet te vergeten een PWM spanning.
Tevens geldt door de overgangsweerstand van borstel op collector: hoe hoger te spanning des te meer vonkvorming. Wat slijtage geeft aan de collectorplaten en de borstels doet verglazen door hitte.
Inslijten van de borstels gebeurd altijd. Hoe ruwer de collector of hoe hoger de spanning, hoe sneller dat gebeurd. Inrijden is echt een fabel.
De reden dat een motor de ene kant op beter rijdt dan de andere kant heeft niks met de borstels te maken. Meer met overbrenging en uitvoering.
Groetjes
Waar een decoder een lagere spanning geeft op de collector doet deze hem ook beveiligen tegen een te hoge amperage. De kans is groter dat de decoder verbrandt dan de motor.
Dus een treintrafo is zeker slechter voor je collector en borstels dan een decoder of niet te vergeten een PWM spanning.
Tevens geldt door de overgangsweerstand van borstel op collector: hoe hoger te spanning des te meer vonkvorming. Wat slijtage geeft aan de collectorplaten en de borstels doet verglazen door hitte.
Inslijten van de borstels gebeurd altijd. Hoe ruwer de collector of hoe hoger de spanning, hoe sneller dat gebeurd. Inrijden is echt een fabel.
De reden dat een motor de ene kant op beter rijdt dan de andere kant heeft niks met de borstels te maken. Meer met overbrenging en uitvoering.
Groetjes
Re: Treinen omdraaien
Sorry jongens, maar we moeten geen onzin gaan verspreiden. Een motor die analoog (met vlakke gelijkspanning) aangestuurd wordt is aan MINDER! slijtage onderhevig als een motor die door een decoder of een bv een PWM regelaar (Heißwolf en dergelijke) wordt aangestuurd. Dit puur vanwege de effecten van PWM op de koolborstels.
Bij een PWM signaal wordt de motor veel bruter aangestuurd als een bij een vlakke gelijkspanning. Bij de meeste decoders wordt bij het PWM signaal gewoon korstondig de volledige spanning op de motor gezet. (vergelijk het maar alsof je je trafo op standje maximaal zet, en deze gewoon heel snel aan en uit gaat zetten.) Het effect is dat je over de tijd gezien gemiddeld minder spanning op de motor zet waardoor deze langzaam draait, maar wat je eigenlijk doet is dus heel vaak de motor volledig belasten. Dit gedrag heeft als effect dat de motor warmer wordt, en dat alles wat er aan vast zit (koolborstels en lagers) dus meer slijt.
Daarnaast zijn dus alle punten die martin aan haalt juist in t voordeel van een analoge trafo. Aangezien op lagere snelheid de motor gewoon minder spanning krijgt te voorduren!
Maar dit is vooral theoretisch en je zult hier in de praktijk eigenlijk weinig van merken. Dus niet allemaal bang worden dat je digitale treintjes morgen uitfikken omdat ze zo versleten zijn. dat is dus helemaal niet zo spannend..
Wat je wel zult merken is dat de decoder de motor beveiligt tegen hoge stromen, dus bij slijtage (die normaal is) zal de motorstroom op een gegeven moment zo hoog worden dat de decoder in zijn beveiliging schiet. Bij een een analoge trafo merk je hier niks van, dus is de risico op het beschadigen van je motor door te laat schoonmaken wat groter.
Nu weer terug naar topic. Vooruit en achteruit rijden, ik kijk er nooit naar, en ga dat nooit doen ook. Zal het beter zijn voor de lok, ja misschien wel. Er zijn inderdaad motoren/loks waarbij er duidelijk verschil zit in links en rechtsom draaien van de motor en dus rijrichting.
Bij een PWM signaal wordt de motor veel bruter aangestuurd als een bij een vlakke gelijkspanning. Bij de meeste decoders wordt bij het PWM signaal gewoon korstondig de volledige spanning op de motor gezet. (vergelijk het maar alsof je je trafo op standje maximaal zet, en deze gewoon heel snel aan en uit gaat zetten.) Het effect is dat je over de tijd gezien gemiddeld minder spanning op de motor zet waardoor deze langzaam draait, maar wat je eigenlijk doet is dus heel vaak de motor volledig belasten. Dit gedrag heeft als effect dat de motor warmer wordt, en dat alles wat er aan vast zit (koolborstels en lagers) dus meer slijt.
Daarnaast zijn dus alle punten die martin aan haalt juist in t voordeel van een analoge trafo. Aangezien op lagere snelheid de motor gewoon minder spanning krijgt te voorduren!
Maar dit is vooral theoretisch en je zult hier in de praktijk eigenlijk weinig van merken. Dus niet allemaal bang worden dat je digitale treintjes morgen uitfikken omdat ze zo versleten zijn. dat is dus helemaal niet zo spannend..
Wat je wel zult merken is dat de decoder de motor beveiligt tegen hoge stromen, dus bij slijtage (die normaal is) zal de motorstroom op een gegeven moment zo hoog worden dat de decoder in zijn beveiliging schiet. Bij een een analoge trafo merk je hier niks van, dus is de risico op het beschadigen van je motor door te laat schoonmaken wat groter.
Nu weer terug naar topic. Vooruit en achteruit rijden, ik kijk er nooit naar, en ga dat nooit doen ook. Zal het beter zijn voor de lok, ja misschien wel. Er zijn inderdaad motoren/loks waarbij er duidelijk verschil zit in links en rechtsom draaien van de motor en dus rijrichting.
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Treinen omdraaien
Joost,
Je kan de hoogte van de volledige spanning van de PWM signaal instellen. Via de lastregeling bij ESU ( met ESU lokprogrammer), ik weet niet welke CV het is.
Ik zet de bij de meeste loks op 8 volt.
Je kan de hoogte van de volledige spanning van de PWM signaal instellen. Via de lastregeling bij ESU ( met ESU lokprogrammer), ik weet niet welke CV het is.
Ik zet de bij de meeste loks op 8 volt.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Klopt bij ESU kan dat ja.
Hier zie je goed het verschil tussen theorie en praktijk. Wat Joost zegt klopt in theorie 100%. Alleen in de praktijk gaat die vlieger niet op omdat de uitvoering in het voordeel van een decoder spreekt.
Sowieso verliest de theorie al op hoogte van spanning. Een treintrafo heeft een voltage van 16V effectief. Dat wil zeggen dat het geen zuivere spanning geeft welke wisselt tussen de 0V en +23V in de.positieve. een PWM via Dinamo of via een Decoder is nooit meer dan je aangebrachte baanspanning en als dat goed is is dat 15Vdc.
Daarnaast een ander groot voordeel van een decoder is beveiliging.
Een trafo heeft geen motorbeveiliging. Dus wanneer een motor 2A nodig heeft door vuil of slijtage krijgt hij dat ook. De collector slijt dan hard en de borstels gaan verglazen. Oftewel je motor kan met een treintrafo verbranden. Dat is te voorkomen door tijdig onderhoud te plegen aan je loc en motor.
Een decoder is meestal op 0,8A beveiligd wat wil zeggen dat de decoder ingrijpt voordat een motor kan verglazen of verbranden. Waardoor je lagers, koolborstels en collectorplaten langer goed blijven.
Zo zie je dat theorie en praktijk soms lijnrecht tegenover elkaar staan.
Overigens gaan de motoren bij mijn dinamo lay-out met de PWM direct bet zo lang mee als.de motoren met decoder. Daardoor kan je stellen dat het verschil daarin inderdaad minimaal is.
Leerstof
Hier zie je goed het verschil tussen theorie en praktijk. Wat Joost zegt klopt in theorie 100%. Alleen in de praktijk gaat die vlieger niet op omdat de uitvoering in het voordeel van een decoder spreekt.
Sowieso verliest de theorie al op hoogte van spanning. Een treintrafo heeft een voltage van 16V effectief. Dat wil zeggen dat het geen zuivere spanning geeft welke wisselt tussen de 0V en +23V in de.positieve. een PWM via Dinamo of via een Decoder is nooit meer dan je aangebrachte baanspanning en als dat goed is is dat 15Vdc.
Daarnaast een ander groot voordeel van een decoder is beveiliging.
Een trafo heeft geen motorbeveiliging. Dus wanneer een motor 2A nodig heeft door vuil of slijtage krijgt hij dat ook. De collector slijt dan hard en de borstels gaan verglazen. Oftewel je motor kan met een treintrafo verbranden. Dat is te voorkomen door tijdig onderhoud te plegen aan je loc en motor.
Een decoder is meestal op 0,8A beveiligd wat wil zeggen dat de decoder ingrijpt voordat een motor kan verglazen of verbranden. Waardoor je lagers, koolborstels en collectorplaten langer goed blijven.
Zo zie je dat theorie en praktijk soms lijnrecht tegenover elkaar staan.
Overigens gaan de motoren bij mijn dinamo lay-out met de PWM direct bet zo lang mee als.de motoren met decoder. Daardoor kan je stellen dat het verschil daarin inderdaad minimaal is.
Leerstof
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Treinen omdraaien
Het maakt geen ruk uit,
Mijn bevindingen in deze zijn puur optisch.....
Heb nog nooit zoveel mn collectors moeten kloppen om ze vrij van koolstof te houden. Zodanige noodzaak omdat menige decoder verkeerde info ontvangt en daardoor gekke dingen gaat doen door bvb plotseling hard te rijden waarbij het lijkt dat CV5 gewoon op 0 staat.
Het epistel van Joost verwoord uitstekend mijn optische bevindingen.... want bij bijna al mijn decoders staat CV 5 ergens tussen 40 en 80 om maximale snelheden tussen de 80 en 120 km te creëren. Dat is basicly tussen de 20% en 30% van het CV5 bereik. Juist daar worden dus erg getriggert zoals hier en waarbij ik gevoelsmatig toch het idee heb de motor hier veel meer op zijn donder krijgt als met een analoge trafo, die het overigens ook nog eens nooit voor elkaar krijgt om de rotor,zelfs zonder de aandrijfunit, zo traag te laten draaien.
Nogmaals die is mijn observatie..... waarbij natuurlijk ook nog eens om de hoek komt kijken dat in het analoge tijdperk, bij mij iig,het onmogelijk was om de afstanden te rijden die ik(we) nu doe(n). Er rijden locs rond met de eerste motor en >80000 km, waarbij alleen geregeld kloppen en een paar keer nieuwe kooltjes alles is wat er nodig was om het te laten rijden.
Mijn bevindingen in deze zijn puur optisch.....
Heb nog nooit zoveel mn collectors moeten kloppen om ze vrij van koolstof te houden. Zodanige noodzaak omdat menige decoder verkeerde info ontvangt en daardoor gekke dingen gaat doen door bvb plotseling hard te rijden waarbij het lijkt dat CV5 gewoon op 0 staat.
Het epistel van Joost verwoord uitstekend mijn optische bevindingen.... want bij bijna al mijn decoders staat CV 5 ergens tussen 40 en 80 om maximale snelheden tussen de 80 en 120 km te creëren. Dat is basicly tussen de 20% en 30% van het CV5 bereik. Juist daar worden dus erg getriggert zoals hier en waarbij ik gevoelsmatig toch het idee heb de motor hier veel meer op zijn donder krijgt als met een analoge trafo, die het overigens ook nog eens nooit voor elkaar krijgt om de rotor,zelfs zonder de aandrijfunit, zo traag te laten draaien.
Nogmaals die is mijn observatie..... waarbij natuurlijk ook nog eens om de hoek komt kijken dat in het analoge tijdperk, bij mij iig,het onmogelijk was om de afstanden te rijden die ik(we) nu doe(n). Er rijden locs rond met de eerste motor en >80000 km, waarbij alleen geregeld kloppen en een paar keer nieuwe kooltjes alles is wat er nodig was om het te laten rijden.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Rob,
Welke baanspanning gebruik je? Dat is wel een.kleine marge zeg. Met een baanspanning van 15Vdc zit ik meestal op 40-50% van cv5.
Maar donders dat bin nog eens rijmeters zeg. Mooi dat kpl dat zo.kan laten zien zeg.
Welke baanspanning gebruik je? Dat is wel een.kleine marge zeg. Met een baanspanning van 15Vdc zit ik meestal op 40-50% van cv5.
Maar donders dat bin nog eens rijmeters zeg. Mooi dat kpl dat zo.kan laten zien zeg.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Treinen omdraaien
Martin,
No restrictions Trafo's zijn 16V~ voor P4's & IB II en 17V~ voor P7 onderling verschil in de overgang is minimaal merkbaar echter bijna niet te zien in de lagere snelheden.
Op de rail meet ik 18-19Vdc
Maar deze draaien gewoon al ~18 jaar mee hoor. Helaas bij een update is er een heleboel data verloren gegaan echter heb het deels kunnen redden vanwege de sweet memories
No restrictions Trafo's zijn 16V~ voor P4's & IB II en 17V~ voor P7 onderling verschil in de overgang is minimaal merkbaar echter bijna niet te zien in de lagere snelheden.
Op de rail meet ik 18-19Vdc
Ja en dat allemaal gratismartindomburg schreef:Mooi dat kpl dat zo.kan laten zien zeg.
Maar deze draaien gewoon al ~18 jaar mee hoor. Helaas bij een update is er een heleboel data verloren gegaan echter heb het deels kunnen redden vanwege de sweet memories
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Is het wat om je baanspannibg te verlagen naar 12vac? Dan heb je 15Vdc op je decoders.
Met 17vac zit je (17x1,4=23,8-1,4) 22,4vdc ongeveer op je decoder. Je kan het voor de grap eens nameten op de v+ en gnd aansluiting van je decoder. Op de rails kan ke niet meten, is niet nauwkeurig.
Je decoders zullen wel warm worden, veel vinden het niet lief zo hoog. Alleen Kuehn, ESU en D&H kunnen er echt goed tegen. Heb je veel problemen met je n25 decoders? Die schijnen boven de 21v snel dood te gaan.
Maar als het al 18 jaar zo rijdt, dont fix it. Maar denk er eens over na, je kan je locs nog mooier laten rijden met een lagere baanspanning.
My 2 cents.
Met 17vac zit je (17x1,4=23,8-1,4) 22,4vdc ongeveer op je decoder. Je kan het voor de grap eens nameten op de v+ en gnd aansluiting van je decoder. Op de rails kan ke niet meten, is niet nauwkeurig.
Je decoders zullen wel warm worden, veel vinden het niet lief zo hoog. Alleen Kuehn, ESU en D&H kunnen er echt goed tegen. Heb je veel problemen met je n25 decoders? Die schijnen boven de 21v snel dood te gaan.
Maar als het al 18 jaar zo rijdt, dont fix it. Maar denk er eens over na, je kan je locs nog mooier laten rijden met een lagere baanspanning.
My 2 cents.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Treinen omdraaien
Martin,
Never change a winning team
Psies zoals je zegt al >18 jaar zonder noemenswaardige problemen en het rijdt gewoon altijd mooi, geen geklooi met decoders, geen warmteontwikkeling en 1 kmh. Wie doet me na
Never change a winning team
Psies zoals je zegt al >18 jaar zonder noemenswaardige problemen en het rijdt gewoon altijd mooi, geen geklooi met decoders, geen warmteontwikkeling en 1 kmh. Wie doet me na
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek