Beste N-spoorders,
In het geval dat je een bepaalde maat koolstofborstels nodig hebt voor vervanging en het juiste type is niet meer verkrijgbaar, zou men deze op maat kunnen snijden uit een koolstof potloodstift? Zo ja, welke potloodstift hardheid komt overeen met gebruikte soorten in modeltreinmotoren? H1-H6, HB of B1-B6?
De koolstof stift mag uiteraard niet te hard zijn, dan slijt de rotor i.p.v. de koolstofborstel en te zacht geeft natuurlijk een grote zwarte bende in het rotorgedeelte zelf.
Weten jullie hier meer van of hebben jullie informatie hierover?
Koolstofborstels van potloodstift
Koolstofborstels van potloodstift
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
-
Re: Koolstofborstels van potloodstift
Ed,
Voor welk merk/loc heb je die koolborstels nodig?
Voor welk merk/loc heb je die koolborstels nodig?
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 02 apr 2010 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan op die manier toen ik niets kon vinden in de buurt. Geen idee welke hardheid, heb de hardste gevraagd in de winkel en die opengemaakt. Doet het nog steeds goed in een oude arnold.
@Rob: het zou voornamelijk gaan om oude modellen van Arnold waarvan de koolstofborstels niet meer te verkrijgen zijn.
@martinb: heb je de hardste gebruikt? Is dat dan H6?
Ik heb al weleens koolstofborstels uit een kapot speelgoedmotortje gehaald en aangepast met mes en vijl voor een oud Fleischmann locje waarvan de motor met de standaard Fleischmann koolstofborstels bleef ratelen, die werkt tot op heden soepel. Dus dit soort precisie is voor mij gelukkig geen probleem.
Het gaat voornamelijk om de juiste hardheidsaanduiding, enig idee?
@martinb: heb je de hardste gebruikt? Is dat dan H6?
Ik heb al weleens koolstofborstels uit een kapot speelgoedmotortje gehaald en aangepast met mes en vijl voor een oud Fleischmann locje waarvan de motor met de standaard Fleischmann koolstofborstels bleef ratelen, die werkt tot op heden soepel. Dus dit soort precisie is voor mij gelukkig geen probleem.
Het gaat voornamelijk om de juiste hardheidsaanduiding, enig idee?
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
-
Ed,
Je kan de Fleischmann koolborstels nr 6518 er waarschijnlijk ook voor gebruiken. Ik doe dat ook bij Minitrix waarvoor ook geen koolborstels meer leverbaar zijn, wel nieuwe motor.
Je kan de Fleischmann koolborstels nr 6518 er waarschijnlijk ook voor gebruiken. Ik doe dat ook bij Minitrix waarvoor ook geen koolborstels meer leverbaar zijn, wel nieuwe motor.
Grtzz Rob