Dit is het definitieve ontwerp voor het kopstation:
Ik heb een mal gemaakt waar ik de rails van het station kaarsrecht tegenaan kan leggen. (rekening gehouden met perronbreedte + ruimte tussen perron en rail). Als de rails verlijmd zijn wordt de mal verwijderd en de perrons gemaakt.
Onderstaand twee foto's van de mal en de positionering daarvan:
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
De mal is 57mmm breed. De rails worden er met de bielzen tegenaan gelegd. Het uiteindelijke perron zal 50mm breed worden, wat overeenkomt met 8meter breedte in het echt. Dat lijkt mij een goede breedte.
(op het bovenstaande ontwerp zijn overigens de perronbreedtes en afstand tussen sporen niet correct cq netjes getekend.)
Groeten, Roger
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ondanks mijn Duits-Franse baan is gisteren de NS1828 van Minitrix in bestelling gegaan. Ik wilde eigenlijk alleen met materieel rijden welke ook in "mijn gebied" past, maar ga nu toch uitzonderingen maken voor enkele (Intercity-)treinen......
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
In een onlangs in gebruik genomen bocht (R2 minitrix) ontsporen de treinen omdat de binnenkant van de spoorstaaf niet gelijk ligt. Weet iemand een oplossing zonder dat ik een aantal rail moet los maken? Zie onderstaande foto:
Haut-Rhin-Breisgau-171005.jpg (93.72 KiB) 7881 keer bekeken
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Pak twee kleine schroevendraaiers en druk de zijkanten van de las naar elkaar toe. Dat zou de gemakkelijkste oplossing moeten zijn.
Er zijn ingewikkeldere oplossingen, maar probeer eerst dit eens.
Blijft deze terugveren en is de bocht niet in het zicht...dan zou je heel onorthodox eenzelftappende schroef ernaast in kunnen draaien die hem op zijn plek drukt en houdt.
Afgelopen tijd toch weer iets kunnen oppakken. Spoor 1, 2 en 3 van het station zijn gelegd. Zoals ik al eerder verteld heb, heb ik gebruik gemaakt van een mal om zo de rails kaarsrecht te kunnen leggen. Ik kan het aan iedereen aanraden!
Haut-Rhin-Breisgau-171211a.jpg (93.35 KiB) 7078 keer bekeken
Haut-Rhin-Breisgau-171211b.jpg (85.32 KiB) 7078 keer bekeken
Haut-Rhin-Breisgau-171211c.jpg (91.29 KiB) 7078 keer bekeken
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Jammer dat ik er nu achter kom dat een paar wisselaandrijvingen niet omgekeerd gemonteerd kunnen worden omdat er constructiebalken van de tafel precies er onder zitten.
Gevalletje onervarendheid dus met grote optische gevolgen. Jammer maar niets aan te doen. Wel weer wat geleerd voor (ooit eens) een nieuw baanplan.
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Wat ik ook weleens doe, ik heb dit op mijn baan ook op verschillende plaatsen, is gewoon een hol messingbuisje over m'n verenstaal schuiven. Dan werkt de aandrijving met servo's wel gewoon. Ik overbrug soms afstanden van 12 - 20 cm...
Ik weet alleen even niet meer welke aandrijvingen jij gebruikt, maar dacht, wellicht heb je er wat aan.
@Ton,
Heb je in jouw draadjes daar een foto van staan?
@Hoontje: ik gebruik omgekeerde minitrix aandrijvingen. Maar dat zal bij deze wissels niet kunnen. De makkelijke oplossing is natuurlijk om de minitrix-aandrijvingen "normaal om" te gebruiken, dus zichtbaar. Heb je een foto in jouw draadje staan hoe jij een afstand overbrugt met servo's? (Die krijg ik misschien nog wel in het toekomstig landschap weggewerkt). Ik heb zelf 0 ervaring met servo's.
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik heb nog geen goede foto hiervan. Ik kan het wel even beschrijven. Ik gebruik omgekeerde roco aandrijvingen bij de wissels. Dit kan altijd heel gemakkelijk en dan komt de aandrijving tot bovenkant van de biels. Maar ik had te weinig ruimte, dus moest de aandrijving nog wat verder weg.
Ik ben begonnen een gewoon draadje (ongeveer 0.5 mm) tegen de beweegbare stang van de aandrijving te solderen zodat hij naar boven stond. Ik had een stel aandrijvingen waarbij die stang van messing was.Daarna de aandrijving naast de wissel ingegraven. Het gesoldeerde draadje steekt dan omhoog. Toen heb ik binddraad gepakt waarmee huisvuil zakken dichtgebonden kunnen worden. Plastic eraf gehaald. Die heb ik aan de ene kant om het stangetje gebogen en aan de andere kant op de plek vast gemaakt met wat buigwerk aan de trekstang van de wissel vastgemaakt. In 1 geval toch een 4 centimeter verderop. Met een messingbuisje was nog wel een grotere afstand mogelijk geweest. Met wat buigwerk kon ik het ijzerdraadje redelijk gemakkelijk op de juiste lengte krijgen. Het was allemaal niet super kritisch. De bovenkant van de aandrijving komt nu tot de onderkant van de biels. Aandrijving en ijzerdraad moet ik nog wegwerken maar omdat die heel laag zitten kan er van alles overheen. Alleen ervoor zorgen dat je erbij kan.
Ik heb ook van een aandrijving geprobeerd de beweegbare stang te verbuigen, maar dat was een minder succes.
Exact 4 jaar na het begin met de baan heb ik nu eindelijk nagenoeg alle rails liggen. Deze week zijn alle sporen voor het grote kopstation gelegd. Meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om al mijn passagierstreinen op het spoor te zetten.
Haut-Rhin-Breisgau-20180312a.jpg (59.35 KiB) 7142 keer bekeken
Haut-Rhin-Breisgau-20180312b.jpg (68.85 KiB) 7142 keer bekeken
Haut-Rhin-Breisgau-20180312c.jpg (65.13 KiB) 7142 keer bekeken
Haut-Rhin-Breisgau-20180312d.jpg (43.98 KiB) 7142 keer bekeken
Na mijn probeersels om perrons te maken met de Auhagen perronranden toch tot de conclusie gekomen dat deze niet modern en niet hoog genoeg zijn voor mijn kopstation. Ik heb besloten om de Auhagen perronranden te gebruiken voor het kleine dorpsstation.
Tevens is vandaag de Silhoutte Cameo 3 in bestelling gegaan !
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)