De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag
Zie dat je servo's aan de onderkant gemonteerd hebt.
Heb je ook een foto hoe je het aan de bovenkant hebt gedaan?
Hoe ver steken de verenstaal aan de bovenkant uit?
mvg ronald
Heb je ook een foto hoe je het aan de bovenkant hebt gedaan?
Hoe ver steken de verenstaal aan de bovenkant uit?
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag
Met deze Servo verlengkabelsnspoorkees schreef:Hoe verleng jij je servokabels?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag
IMG_20170708_103840 by Martin Domburg, on FlickrRonaldp schreef:Zie dat je servo's aan de onderkant gemonteerd hebt.
Heb je ook een foto hoe je het aan de bovenkant hebt gedaan?
Hoe ver steken de verenstaal aan de bovenkant uit?
mvg ronald
Blader even de eerste deel van dit draadje door, zie je exact hoe alles is aangelegd.
Verenstaal steekt minimaal door de sleper heen. uitsteken is zinloos
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag
Kees,
Verlengen van de servokabel kan je met een verlengkabel doen.
Je kan ook de servokabel door midden knippen en daartussen draadjes solderen, de soldeerlas met krimpkous isoleren.
Eventueel als je 3 losse draadjes gebruikt om de 10 cm een krimpkousje aanbrengen.
Verlengen van de servokabel kan je met een verlengkabel doen.
Je kan ook de servokabel door midden knippen en daartussen draadjes solderen, de soldeerlas met krimpkous isoleren.
Eventueel als je 3 losse draadjes gebruikt om de 10 cm een krimpkousje aanbrengen.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: laatste schaduwlaag
Ik gebruik wel eens UTP kabel hiervoor.BenQ schreef:Kees,
Verlengen van de servokabel kan je met een verlengkabel doen.
Je kan ook de servokabel door midden knippen en daartussen draadjes solderen, de soldeerlas met krimpkous isoleren.
Eventueel als je 3 losse draadjes gebruikt om de 10 cm een krimpkousje aanbrengen.
belangrijk is dat de verlengde aders bij elkander blijven en niet los liggen van elkaar. Dan fungeert dat als een soort antenne. Door die drie aders te twisten voorkom je dat.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them
Nu de laatste helix wegens tijd en financieel gebrek even op zijn gat ligt ben ik begonnen met het defenitief plannen van het thema en bijbeorend baanplan voor het zichtbare deel en dus ook de modelbaan. Mijn vorige ideeën gaven me toch niet het goede gevoel wat ik zocht en met name de uitvoering bracht me aan twijfels.
Tijdens de vakantie had ik genoeg tijd om eens door oude bladen te neuzen en kwam ik op een flinke inspiratie uit doe me direct enthosiast maakte. Het thema word industrie en exact zoals ik het graag wil hebben.
Als eerste beginnen we met de exit banuit de helixen van het Schaduwdeel:
Schellenbach V4 Underground by Martin Domburg, on Flickr
Links mondt het direct uit in een aftakking naar een ondergronds station "Stadt Schellenbach Underground" Dit wordt een modern station overigens net als het gehele scene van de baan tydperk 5. Het rijdend materiaal niet hoor, dat varieert lekker van 3 naar 6 en van NS naar OBB via DB, DR en SBB. Wel heck even amaricans can drive the tracks.
Aan de beide zijden klimmen de sporen naar 8 cm hoogte voor de eerste verdeling.
Schellenbach V4 Stijgsporen by Martin Domburg, on Flickr
Hier zie je de ondergrondse uitmonden in de achterdemuurse. Hier hebben de beide sporen aftakking naar het goederendeel. De gros van de treinen gaan achterlangs via 1,8% klim naar het stationsniveau.
Hier komt de gekkigheid
Schellenbach V4 scenery by Martin Domburg, on Flickr
Pontificaal door het beeld loopt een verhoogte paradespoor op 18 cm hoogte door het beeld. Deels over een spoordijk, deels met taluddelen en brugdelen. Achter deze dijk/talud met pilaren doorkijk gevend geheel, komend diverse pandjes met een stamlijntje die soms wel soms niet zichtbaar zal zijn. Gewoon leker speels dus.
Het paradespoor kent een 3 sporig station "Stadt Schellenbach Sud-Ost" welke een inhaalspoor heeft en twee perronsporen. De perronlengte is 1,5 meter.
Voor dit talud langs bevindt zich de "shortcut" de dubbelsporige aftakking die voorlangsloopt gescheiden van de talud middels een MCC wegdek en wat scenes. De shortcut begint en eindigd met een serie wissels die het mogelijk maken om goederentreinen et rangeererein op te loodsen waar deze worden uitgerangeerd naar een containeroverslag (et bewegende kraan), een kolenmijn links en een laad-losperron rechts.
En ertussendoor ook nog wat MCC rijdende vrachtwagens
Ik ben hier best wel tevreden over en in mijn hoofd kan ik er al veel leuke scene's mee bedenken en techniek in kwijt!
De komende maanden ga ik trachten tussen het ombouwwerk de rechter helix en aansluiting af te maken waarna er toch echt aan dit project begonnen kan gaan worden.
Groetjes Martin
P.s.: Volgende week begin ik een Blog genaamd Martin's zijspoor. Te volgen via FaceBook, meer informatie volgt nog
Tijdens de vakantie had ik genoeg tijd om eens door oude bladen te neuzen en kwam ik op een flinke inspiratie uit doe me direct enthosiast maakte. Het thema word industrie en exact zoals ik het graag wil hebben.
Als eerste beginnen we met de exit banuit de helixen van het Schaduwdeel:
Schellenbach V4 Underground by Martin Domburg, on Flickr
Links mondt het direct uit in een aftakking naar een ondergronds station "Stadt Schellenbach Underground" Dit wordt een modern station overigens net als het gehele scene van de baan tydperk 5. Het rijdend materiaal niet hoor, dat varieert lekker van 3 naar 6 en van NS naar OBB via DB, DR en SBB. Wel heck even amaricans can drive the tracks.
Aan de beide zijden klimmen de sporen naar 8 cm hoogte voor de eerste verdeling.
Schellenbach V4 Stijgsporen by Martin Domburg, on Flickr
Hier zie je de ondergrondse uitmonden in de achterdemuurse. Hier hebben de beide sporen aftakking naar het goederendeel. De gros van de treinen gaan achterlangs via 1,8% klim naar het stationsniveau.
Hier komt de gekkigheid
Schellenbach V4 scenery by Martin Domburg, on Flickr
Pontificaal door het beeld loopt een verhoogte paradespoor op 18 cm hoogte door het beeld. Deels over een spoordijk, deels met taluddelen en brugdelen. Achter deze dijk/talud met pilaren doorkijk gevend geheel, komend diverse pandjes met een stamlijntje die soms wel soms niet zichtbaar zal zijn. Gewoon leker speels dus.
Het paradespoor kent een 3 sporig station "Stadt Schellenbach Sud-Ost" welke een inhaalspoor heeft en twee perronsporen. De perronlengte is 1,5 meter.
Voor dit talud langs bevindt zich de "shortcut" de dubbelsporige aftakking die voorlangsloopt gescheiden van de talud middels een MCC wegdek en wat scenes. De shortcut begint en eindigd met een serie wissels die het mogelijk maken om goederentreinen et rangeererein op te loodsen waar deze worden uitgerangeerd naar een containeroverslag (et bewegende kraan), een kolenmijn links en een laad-losperron rechts.
En ertussendoor ook nog wat MCC rijdende vrachtwagens
Ik ben hier best wel tevreden over en in mijn hoofd kan ik er al veel leuke scene's mee bedenken en techniek in kwijt!
De komende maanden ga ik trachten tussen het ombouwwerk de rechter helix en aansluiting af te maken waarna er toch echt aan dit project begonnen kan gaan worden.
Groetjes Martin
P.s.: Volgende week begin ik een Blog genaamd Martin's zijspoor. Te volgen via FaceBook, meer informatie volgt nog
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them
Ziet er goed martin eindelijk de bewoonde wereld in zicht
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them
Ziet er goed uit Martin,
Waar jij gaat voor industrie ga ik meer voor de stad.... maar goed om te zien dat er weer een plan ligt
GR. Bjorn
Waar jij gaat voor industrie ga ik meer voor de stad.... maar goed om te zien dat er weer een plan ligt
GR. Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them
kerel, ziet er goed uit.
Lekker man ADHD power
Zit nu in Kochel, ja Kochel am See ivm die verdomde beursbaan , maar als ik thuis kom rijdt er een ET426 door naar jouw. Zodat jij weer hoofdpijn kan krijgen.
Lekker man ADHD power
Zit nu in Kochel, ja Kochel am See ivm die verdomde beursbaan , maar als ik thuis kom rijdt er een ET426 door naar jouw. Zodat jij weer hoofdpijn kan krijgen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them
Inmiddels heb ik besloten om de overgang van de bovenste laag naar de helix opnieuw te leggen. Hij lag niet helemaal zuiver.
Ook ben ik begonnen met mijn Blog
Leuke verhalen uit mijn leventje zeg maar. Wel op Modelspoor gericht.
Ook ben ik begonnen met mijn Blog
Leuke verhalen uit mijn leventje zeg maar. Wel op Modelspoor gericht.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them
Boeiend plan van de bovenbaan, maar wel een uitdaging om de verschillende elementen geloofwaardig te laten aansluiten. Maar het is een plan met hoog potentieel.
Je blog is ook leuk leesvoer, onthullend.
Je blog is ook leuk leesvoer, onthullend.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them
Tnxs, ja ik heb al diverse scènes in gedachten en hoe ik het precies ga doen dat zal de tijd gaan leren.
Dit jaar wil ik het Schaduwproject afronden zodat volgend jaar een start hiermee gemaakt kan worden.
Groetjes
Dit jaar wil ik het Schaduwproject afronden zodat volgend jaar een start hiermee gemaakt kan worden.
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: de planning van het them
Gezien de kwaliteit van alles wat we niet zien .
Denk ik dat het met het zichtbare gedeelte meer dan goed gaat komen .
Denk ik dat het met het zichtbare gedeelte meer dan goed gaat komen .
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Kan je precies uit leggen wat je hier gedaan hebt? ..............Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.......martindomburg schreef:Vanavond een avondje in de schuur doorgebracht....... Ja ik ben echt aan het klussen geweest
Als eerste heb ik de helix ontdaan van de overlengte draadeinden. Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.
Nu kan ik straks de tweede helix opbouwen op de bestaande en deze toch afkoppelen mocht er wat mis gaan onderin de eerste helix.
De tweede klus was het aanbrengen van koffersluitingen om de helixlaag strak aan de vaste baan te koppelen.
Voorheen was dit los en dat bleek geen succes. Ook strips hielpen niet om de helix strak op zijn plek te behouden. Lang liep ik te worstelen hoe ik dit op zou gaan lossen aangezien de helix straks 6 exits heeft naar de vaste baan. Het antwoord vond ik in koffersluitingen. Ze zijn wat prijzig maar ze centreren in elkaar middels een punt. Door de sluiting aan te trekken straks heb ik een strakke aansluiting op de vaste baan en hebben de lagen geen invloed meer op elkaar.
Op de foto zie je de contradelen, het scharnierdeel komt op de vaste baan. Dan is de boel goed af te koppelen. De witte stekker rechts wordt nog vervangen door een sub-d in een beugel
Dan de derde klus, de pantograaf opvang installatie!
Ik heb een houten portaal gezaagd met een doorgang hoogte van 5 cm. Deze zal de pantograaf met een 1,5mm koperdraad op gaan vangen.
Om de koperdraad in de helix te geleiden tot het punt dat de pantograaf los is van het hout heb ik allemaal blote punaises in het hout gedrukt. Volgende week ga ik deze vertinnen en soldeer ik het koperdraad hier tegenaan. Na de laatste punaise zal het draad verlopen in het hout en zo verdwijnen.
Ben erg benieuwd of dit gaat werken!!!! Spannend
Volgende week weer verder
Groetjes Martin
Zelf moet ik op me helix ook nog een stuk helix plaatsen die ik moet kunnen verwijderen.
Zelf zat ik te denken om een koppelmoer voor de helft uit te boren met bv boortje 8mm.
Hier zou ik dus een draadeind in kunnen steken.
Alleen zit deze draadeind dan niet vast in het koppelstuk.
Als ik nu in de zijkant van het koppelstuk waar de draad is uit geboord en gaatje boor en deze voorzie van draad m4
Dan stek ik deze over de 8mm draad heen en kan ik met een schroefje m4 dit stuk vast zetten op draadeind.
Gaat dit werken?
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
Avond vrienden,
Ik heb mezelf weer verplicht 1 avond in de week aan de baan te werken, heerlijk eigenlijk weer gewoon knutselen.
Ik zit met een redelijk probleem welke ik op wil lossen. Door wat niet zo heel goed uitpakkende concepten loopt het bedrijf telkens in de soep:
1: Helixovergangen
2: Bovenleiding
De Helix overgangen blijken goed te werken rtotdat de casette eruit gehaald word. Bij terug plaatsen lukt het me inmiddels niet meer om alle lagen goed uit te lijnen op elkaar. Plaatjes aan de bovenzijde werken niet omdat de helix zonder kurk is en de plaat met kurk. Aan de onderzijde rust de plaat op een balk van 4x4 cm.....
Door de werking van het hout heb ik telkens ontsporingen en dat wil ik niet, ik wil dat de baan een uur kan rijden zonder grote calamiteiten. De techniek is goed, de wissels werken goed, iTrain werkt goed. Die factoren zijn reeds stabiel genoeg. Echter de helixen.....
Wat is mijn idee nu:
Ik ga boutjes M6 aan de onderzijde plaatsen op afstand gezet met een moer, Aan de beide zijden van de overgang en aan zowel de helix als de plaat kant. op die boutjes komt een plaat welke ik met een vleugelmoer tegen de zeskantmoet aan kan klemmen. Zo plaats ik als het ware de plaatjes op afstand van het hout en kan ik toch de railzen op de x-as en y-as uitlijnen. Wellicht doe ik zelfs M8, dara ga ik nog even over nadenken.
Naast dat dus ga ik ook de constructie van de bovenplaat aan de muur veranderen wnat nu lopen treinen vast op de bovenste laag
Daarnaast ben ik ook op de bovenste laag de overgangen gaan vernieuwen, hier werkt ProRail al hard aan het herstel:
Een ander probleem is de bovenleiding, ik begin dat een beetje moe te worden eerlijk gezegd. Heb ik alles nu al 6x opnieuw uitgelijnd alles rijd er mooi doorheen maar er zijn er altijd een paar die af en toe eens blijven haken....... Inmiddels heel frustrerend en het werkt de betrouwbaarheid erg tegen kan ik je vertellen. Ik dnek er momenteel hard aan om het bovenleiding verhaal te verlaten en te accepteren dat straks de panto's naar beneden staan
Maar goed, wordt dus vast wel weer vervolgt soon, ik heb nog steeds het doel om eind dit jaar SS af te ronden.
Groetjes
Ik heb mezelf weer verplicht 1 avond in de week aan de baan te werken, heerlijk eigenlijk weer gewoon knutselen.
Ik zit met een redelijk probleem welke ik op wil lossen. Door wat niet zo heel goed uitpakkende concepten loopt het bedrijf telkens in de soep:
1: Helixovergangen
2: Bovenleiding
De Helix overgangen blijken goed te werken rtotdat de casette eruit gehaald word. Bij terug plaatsen lukt het me inmiddels niet meer om alle lagen goed uit te lijnen op elkaar. Plaatjes aan de bovenzijde werken niet omdat de helix zonder kurk is en de plaat met kurk. Aan de onderzijde rust de plaat op een balk van 4x4 cm.....
Door de werking van het hout heb ik telkens ontsporingen en dat wil ik niet, ik wil dat de baan een uur kan rijden zonder grote calamiteiten. De techniek is goed, de wissels werken goed, iTrain werkt goed. Die factoren zijn reeds stabiel genoeg. Echter de helixen.....
Wat is mijn idee nu:
Ik ga boutjes M6 aan de onderzijde plaatsen op afstand gezet met een moer, Aan de beide zijden van de overgang en aan zowel de helix als de plaat kant. op die boutjes komt een plaat welke ik met een vleugelmoer tegen de zeskantmoet aan kan klemmen. Zo plaats ik als het ware de plaatjes op afstand van het hout en kan ik toch de railzen op de x-as en y-as uitlijnen. Wellicht doe ik zelfs M8, dara ga ik nog even over nadenken.
Naast dat dus ga ik ook de constructie van de bovenplaat aan de muur veranderen wnat nu lopen treinen vast op de bovenste laag
Daarnaast ben ik ook op de bovenste laag de overgangen gaan vernieuwen, hier werkt ProRail al hard aan het herstel:
Een ander probleem is de bovenleiding, ik begin dat een beetje moe te worden eerlijk gezegd. Heb ik alles nu al 6x opnieuw uitgelijnd alles rijd er mooi doorheen maar er zijn er altijd een paar die af en toe eens blijven haken....... Inmiddels heel frustrerend en het werkt de betrouwbaarheid erg tegen kan ik je vertellen. Ik dnek er momenteel hard aan om het bovenleiding verhaal te verlaten en te accepteren dat straks de panto's naar beneden staan
Maar goed, wordt dus vast wel weer vervolgt soon, ik heb nog steeds het doel om eind dit jaar SS af te ronden.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Ronaldp schreef:
Kan je precies uit leggen wat je hier gedaan hebt? ..............Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.......
Zelf moet ik op me helix ook nog een stuk helix plaatsen die ik moet kunnen verwijderen.
Zelf zat ik te denken om een koppelmoer voor de helft uit te boren met bv boortje 8mm.
Hier zou ik dus een draadeind in kunnen steken.
Alleen zit deze draadeind dan niet vast in het koppelstuk.
Als ik nu in de zijkant van het koppelstuk waar de draad is uit geboord en gaatje boor en deze voorzie van draad m4
Dan stek ik deze over de 8mm draad heen en kan ik met een schroefje m4 dit stuk vast zetten op draadeind.
Gaat dit werken?
mvg ronald
Ach waarom niet, gewoon proberen. Zou niet eens een heel gek idee zijn om het te borgen met een M4 boutje
Laat vooral even weten of het werkt.
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
Beste is door en door boren op moer en draadeind en dan een kleine splitpen plaatsen. Dan heb je een stevige borging en kan met 2 a 3 mm al voldoende zijn.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
Goed dat je niet alles tegelijk wilt doen, maar probleem per probleem aanpakken totdat het ten gronde opgelost is. Het geeft een geweldige voldoening wanneer we dergelijke problemen overwinnen, en dat gaat niet met steeds weer een tijdelijk pruts-oplossing. Goed idee om je te concentreren op de helixovergangen. Het bovenleidingsverhaal komt later wel, want met pantos naar beneden kan je altijd rijden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
Zie dat je helix ongeveer 6mm dik is.
Is waar je hem aansluit ook 6mm dik?
Zoja....gebruik dan bv een H balk er tussen.
Dan blijft het hout op de zelfde hoogt zitten.
mvg Ronald
Is waar je hem aansluit ook 6mm dik?
Zoja....gebruik dan bv een H balk er tussen.
Dan blijft het hout op de zelfde hoogt zitten.
mvg Ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
Hi Martin,
je kan toch ook met de panto's net onder de draad gaan zweven, dat wil ik gaan gebruiken.
Met de panto tegen de draad, hoe mooi ook, vereist volgens mij dat alles griezelig precies gemonteerd moet zijn.
Guus
je kan toch ook met de panto's net onder de draad gaan zweven, dat wil ik gaan gebruiken.
Met de panto tegen de draad, hoe mooi ook, vereist volgens mij dat alles griezelig precies gemonteerd moet zijn.
Guus
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
Het probleem is juist dat de helix ingangen verschillende hoogtes kennen waardoor ik pantograaf vangers moet gebruiken.
Dus die vlieger gaat ook niet op...
Dus die vlieger gaat ook niet op...
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
hey Guuspiksov schreef:Hi Martin,
je kan toch ook met de panto's net onder de draad gaan zweven, dat wil ik gaan gebruiken.
Met de panto tegen de draad, hoe mooi ook, vereist volgens mij dat alles griezelig precies gemonteerd moet zijn.
Guus
Denk dat je dan ook nog een loep moet lenen bij dat handige tangetjes
Maar idd. het blijft K..werk.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
We zijn er weer. vanavond heb ik een proefje gedaan met mijn idee om de overgangen te stabiliseren. Omdat het een hoge helix is met 6 overgangen voorzien van gebogen railzen is het een uitdaging deze uitgelijnd te houden. Helemaal nadat de casette eruit en er weer in is geschoven.
Ik los dat nu op met twee plaatjes per overgang.
Deze koppel ik door middel van boutjes M6.
Ik heb later de rails op de overgang verwijderd om zeker te zijn dat de pasvorm goed is.
De plaatjes heb ik vervaardigd uit een aluminium hoekprofiel van de Gamma. Ik heb deze in stukjes van 2 sleuven geslepen met de slijptol en zodoende een plaatje gecreerd om ook te kunnen schuiven
Het geheel oogt heel stevig en voelt ook stevig aan. De overgang is nu ook vlakker dan ervoor en hopelijk doordat de plaatjes ze vasthouden een stuk bedrijfszekerder.
Ik ga volgende keer (over twee weken) deze overgang herstellen en de plaatjes op de andere overgangen toepassen. De pantograven gaan definitief naar beneden!!
Groetjes Martin
Ik los dat nu op met twee plaatjes per overgang.
Deze koppel ik door middel van boutjes M6.
Ik heb later de rails op de overgang verwijderd om zeker te zijn dat de pasvorm goed is.
De plaatjes heb ik vervaardigd uit een aluminium hoekprofiel van de Gamma. Ik heb deze in stukjes van 2 sleuven geslepen met de slijptol en zodoende een plaatje gecreerd om ook te kunnen schuiven
Het geheel oogt heel stevig en voelt ook stevig aan. De overgang is nu ook vlakker dan ervoor en hopelijk doordat de plaatjes ze vasthouden een stuk bedrijfszekerder.
Ik ga volgende keer (over twee weken) deze overgang herstellen en de plaatjes op de andere overgangen toepassen. De pantograven gaan definitief naar beneden!!
Groetjes Martin
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
We zijn er weer. vanavond heb ik een proefje gedaan met mijn idee om de overgangen te stabiliseren. Omdat het een hoge helix is met 6 overgangen voorzien van gebogen railzen is het een uitdaging deze uitgelijnd te houden. Helemaal nadat de casette eruit en er weer in is geschoven.
Ik los dat nu op met twee plaatjes per overgang.
Deze koppel ik door middel van boutjes M6.
Ik heb later de rails op de overgang verwijderd om zeker te zijn dat de pasvorm goed is.
De plaatjes heb ik vervaardigd uit een aluminium hoekprofiel van de Gamma. Ik heb deze in stukjes van 2 sleuven geslepen met de slijptol en zodoende een plaatje gecreerd om ook te kunnen schuiven
Het geheel oogt heel stevig en voelt ook stevig aan. De overgang is nu ook vlakker dan ervoor en hopelijk doordat de plaatjes ze vasthouden een stuk bedrijfszekerder.
Ik ga volgende keer (over twee weken) deze overgang herstellen en de plaatjes op de andere overgangen toepassen. De pantograven gaan definitief naar beneden!!
Groetjes Martin
Ik los dat nu op met twee plaatjes per overgang.
Deze koppel ik door middel van boutjes M6.
Ik heb later de rails op de overgang verwijderd om zeker te zijn dat de pasvorm goed is.
De plaatjes heb ik vervaardigd uit een aluminium hoekprofiel van de Gamma. Ik heb deze in stukjes van 2 sleuven geslepen met de slijptol en zodoende een plaatje gecreerd om ook te kunnen schuiven
Het geheel oogt heel stevig en voelt ook stevig aan. De overgang is nu ook vlakker dan ervoor en hopelijk doordat de plaatjes ze vasthouden een stuk bedrijfszekerder.
Ik ga volgende keer (over twee weken) deze overgang herstellen en de plaatjes op de andere overgangen toepassen. De pantograven gaan definitief naar beneden!!
Groetjes Martin
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
Het is een tijdje stil geweest in dit project. Maar de afgelopen weken is er weer beweging in gekomen!! Hehe eindelijk.
Allereerst heb ik de modelbaan leeg gemaakt om zo een aantal storingen en problemen te onderzoeken. Een van die problemen was het polarisatieprobleem van de code 80 wissels. Zo kwam ik erachter dat 5 jaar geleden mijn soldeerskills nog niet zo goed ontwikkeld waren. Veel koude lassen en slecht contact door te voorzichtig te werk gaan.
Deze problemen ben ik nu langzaam aan het elimineren
IMG_20180211_142133 by Martin Domburg, on Flickr
En dan natuurlijk lekker rijden en testen, lekker wat nieuwe aanwinsten inregelen en ijken en dan lekker testrijden.
IMG_20180213_203016 by Martin Domburg, on Flickr
Dubbeltractie met de hondekop, een van de hondekoppen heeft sound
IMG_20180213_203040 by Martin Domburg, on Flickr
Analoge BR 62 set van Fleischmann, met dank aan Treinofieltje
IMG_20180213_212215 by Martin Domburg, on Flickr
Arnold Traxx loc met IC sleep van Arnold
Op de voorgrond de Piko Husa G1206 met mijn nieuwe aanwinsten van NME. Zeer mooie gedetaileerde wagens!!!
IMG_20180213_212223 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180213_212227 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180213_212232 by Martin Domburg, on Flickr
Ik heb mijzelf voorgenomen om na Rail twee avonden in de week aan de helixxen te gaan werken en daana de laatste schaduwslaag af te maken. Ik heb een enorme motivatie om aan de scenerylagen te gaan werken.......
Ik moet van mezef, dus dat gaat goed komen
Als afsluiter:
Allereerst heb ik de modelbaan leeg gemaakt om zo een aantal storingen en problemen te onderzoeken. Een van die problemen was het polarisatieprobleem van de code 80 wissels. Zo kwam ik erachter dat 5 jaar geleden mijn soldeerskills nog niet zo goed ontwikkeld waren. Veel koude lassen en slecht contact door te voorzichtig te werk gaan.
Deze problemen ben ik nu langzaam aan het elimineren
IMG_20180211_142133 by Martin Domburg, on Flickr
En dan natuurlijk lekker rijden en testen, lekker wat nieuwe aanwinsten inregelen en ijken en dan lekker testrijden.
IMG_20180213_203016 by Martin Domburg, on Flickr
Dubbeltractie met de hondekop, een van de hondekoppen heeft sound
IMG_20180213_203040 by Martin Domburg, on Flickr
Analoge BR 62 set van Fleischmann, met dank aan Treinofieltje
IMG_20180213_212215 by Martin Domburg, on Flickr
Arnold Traxx loc met IC sleep van Arnold
Op de voorgrond de Piko Husa G1206 met mijn nieuwe aanwinsten van NME. Zeer mooie gedetaileerde wagens!!!
IMG_20180213_212223 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180213_212227 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180213_212232 by Martin Domburg, on Flickr
Ik heb mijzelf voorgenomen om na Rail twee avonden in de week aan de helixxen te gaan werken en daana de laatste schaduwslaag af te maken. Ik heb een enorme motivatie om aan de scenerylagen te gaan werken.......
Ik moet van mezef, dus dat gaat goed komen
Als afsluiter: