Willempie schreef:Tja, Martin soms kun je nog weleens iets leren, een ook dat is niet sarcastisch bedoeld, geen virus.
Maar dat was nu juist het doel van het plux verhaal, meerdere aansluit mogelijkheden voor decoders met verschillende NEM aansluitingen.
Groetjes
Gelukkig wel zeg, als je niks meer kunt leren zit je op eenzame hoogte. Wie bang is om fouten te maken wordt nooit de beste.
@Kees
Ik blijf erbij dat je probleem hoofdzakelijk niet in de decoder zit. Ik ben gisteren er niet toe gekomen een foto van de grafiek te maken maar dat probeer ik vanavond nogmaals.
Als je geen snelheidtabel ter beschikking hebt maakt de decoder zelf een gebogen lijn van je min naar max CV 2 en cv5 en dit is dan verdeeld over 28 stappen. De lastregeling reguleert die snelheid per stap aan de hand van wijziging in de motorstroom door het magnetisch veld te meten.
Als jouw max cv5 te laag is of nog belangrijker je baanspanning te hoog dan word de band waarover de decoder regelt kleiner en dus ook nerveuzer. Dat zie je terug in de snelheidsmetingen.
Bijv bij een cv2 van 1 cv5 van 50 verdeeld de decoder die 49 punten over 28 stappen.
Zou je cv5 op 100 kunnen zetten regelt hij dus over 99 punten en heeft hij meer regelbereik ter beschikkibg. Dus een rustigere lastregeling.
Daarom dat baanspanning er een belangrijke rol in speelt. Hoe hoger hoe nadeliger.
Anderzijds is er ook een kwestie van experimenten. Soms kan je denken dat de max bij 75 ligt terwijl die motor misschien bij 60 al zijn max heeft bereikt. Je heb dan dus 15 punten teveel.
Een laatste oorzaak is een te sterk of te zwak afgeregelde lastregeling. Als die te nerveus is ingesteld of te sloom dan corrigeert de decoder de motor niet stabiel en krijg je ook raar gedrag.
Dus eerste punt: baanspanning op 15Vdc. Weet je het niet zeker pak dan geen multimeter en ga de rails meten. Dat gaat niet, pak een decoder, sluit deze aan op de rails en meet wat de waarde is van de blauwe v+ en de GND op de decoder. De laisdecoders lezen zich hier heel goed voor, die zijn cheap en hebben de blauwe en zwarte draad al voorzien. Daar staat namelijk de gelijkgerichte stabiele DC spanning op die de decoder te verduren krijgt.
Als dat goed is regel je eerst de minimale snelheid en aan de hand van ijken de maximale snelheid op het exacte punt dat hij topt op de gewenste snelheid.
Dan zet je nog de lastregeling in de standaard waarde van de fabriek en ga je ijken. Als je min en max dan goed zijn maar de curve niet en kan je dat corrigeren met de lastregeling en de motorfrequentie.
Laatste tip: zet alle hulpmiddelen zoals RailCom en ABC uit als je het niet gebruikt. Is onnodige belasting voor het rekenproces van de decoder.
Groetjes