Hallo,
Zo'n twee jaar geleden heb ik een Arnold HN2204, een driedelig treinstel gekocht. Dit treinstel, uitgerust met een Kühn N45 decoder, heeft een motor in de middelste wagon met aan beide zijden een vliegwiel. De stroomafname bleek zeer storingsgevoelig te zijn (b.v. op twee wissels achter elkaar). Daarom heb ik een extra stroomafname in de voorste wagon en een DTS-locbuffer ingebouwd. Daarmee rijdt het treinstel zeer mooi, ook kruipend op de laagste snelheid.
Vanaf de aankoop is er echter ook een ander probleem: af en toe is het treinstel uit stand moeilijk aan het rijden te krijgen.
Ik heb lang gedacht aan een draadbreuk of een breuk in de printplaat - als ik draadjes met een kleine priem bewoog of even op de printplaat drukte, ging het treinstelstel weer rijden. Doormeten leverde echter niets op.
Onlangs ontdekte ik dat het lijkt alsof de motor af en toe op een “dood punt” stilstaat en daar dan niet over heen komt. Heel even en heel licht een van de twee vliegwielen aanraken en er komt beweging in, zelfs op de laagste stand van de decoder.
Pogingen om het “dode punt” op te heffen hebben tot nu toe geen resultaat gehad.
• Ik heb nog niet veel met het treinstel gereden. De motor kan dus echt nog niet “versleten” zijn.
• De twee aangedreven draaistellen zijn schoon en licht geolied. Dat zelfde geldt voor de cardanassen tussen de motor en de draaistellen.
• CV2 staat op 3 maar ik heb waardes tot >50 geprobeerd --> geen oplossing.
• CV9 staat op 2. Ik heb alle 3 mogelijkheden van CV9 geprobeerd met verschillende waardes van CV2 --> geen oplossing.
Opvallend is dat als de motor op een doodpunt staat de decoder niet gelezen / geprogrammeerd kan worden. Als ik dan even aan een vliegwiel draai lukt lezen / schrijven wel.
In de handleiding van Kühn heb ik geen andere CVs gevonden die op dit gedrag van invloed zouden kunnen zijn. Klopt dat?
Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen.
Met groet,
Ben
Motor van een treinstel met een "dood punt"
-
Onderwerp starter - Berichten: 118
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: Motor van een treinstel met een "dood punt"
Heb je wel stroom in het treinstel als de motor op een dood punt staat?
Kan je de motor gemakkelijk uitbouwen en met een gewone transformator testen? Als 1 van de windingen niet goed is, zou ie een dood punt kunnen hebben.
Kan je de motor gemakkelijk uitbouwen en met een gewone transformator testen? Als 1 van de windingen niet goed is, zou ie een dood punt kunnen hebben.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Motor van een treinstel met een "dood punt"
Zoals ik op www.dtsportal.nl al aangaf denk ik aan het missen van een motorwikkeling. Verklaart ook het niet kunnen lezen van de decoder op dat dode punt.
Als je een wikkeling mist dan kan hij niet op gang komen, als hij eenmaal draait door een zetje blijft hij wel draaien.
Groetjes
Als je een wikkeling mist dan kan hij niet op gang komen, als hij eenmaal draait door een zetje blijft hij wel draaien.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Berichten: 118
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: Motor van een treinstel met een "dood punt"
Hallo,
Bedankt voor de suggesties. Ik ga in het weekend proberen de motor uit te bouwen en door te meten. Het resultaat zal ik dan met een ieder delen.
Met groet,
Ben
Bedankt voor de suggesties. Ik ga in het weekend proberen de motor uit te bouwen en door te meten. Het resultaat zal ik dan met een ieder delen.
Met groet,
Ben
Re: Motor van een treinstel met een "dood punt"
Een van de wikkelingen van het anker is onderbroken, als het een 3 polig anker is dan loopt de motor nu op 2 poten.
Motor vervangen is het enigste wat nog rest, meten heeft geen nut dat heb je al gedaan in basis.
Groetjes
Motor vervangen is het enigste wat nog rest, meten heeft geen nut dat heb je al gedaan in basis.
Groetjes
Re: Motor van een treinstel met een "dood punt"
Zoals Wim en Martin al aangeven is het waarschijnlijk een wikkeling die defect is.
Maar ik ben het niet helemaal met Wim eens dat de enige oplossing een nieuwe motor is. Ik heb dit namelijk ook wel eens gezien en vaak is het zo dat het draadje niet goed gesoldeerd is en los is gekomen. Soms kun je die nog terug solderen met als gevolg een werkende motor.
Motor zelf wikkelen enzo lijkt me wel een stap of 2 te ver gaan. Een andere motor is dan vaak verstandiger
Maar ik ben het niet helemaal met Wim eens dat de enige oplossing een nieuwe motor is. Ik heb dit namelijk ook wel eens gezien en vaak is het zo dat het draadje niet goed gesoldeerd is en los is gekomen. Soms kun je die nog terug solderen met als gevolg een werkende motor.
Motor zelf wikkelen enzo lijkt me wel een stap of 2 te ver gaan. Een andere motor is dan vaak verstandiger