Arjan schreef:Beste forumleden,
Ik wil in de toekomst mijn baan via de pc met programma Itrain kunnen gaan aansturen, daarmee wil ik nu rekening houden met mijn baanplan.
Ik heb de handleiding van Itrain doorgelezen maar ben er nog niet uit.
Ik heb daarom 3 vragen:
Is deze blokindeling logisch en klopt dat zo?
Klopt het dat je bij Itrain 1 blok in drie kleiner blokken moet indelen met onder andere een inrijmelder en stopmelder?
Klopt het dat je wissels
niet moet opnemen in een blok?
Hieronder mijn baanplan:
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Maar om dan even het begin van het verhaal weer boven te halen, na het lezen van de adviezen die hier langs gekomen zijn.
Want ik lees aandachtig mee, om hier ook lering uit te halen, aangezien ik, zoals ik al aangaf in een eerder antwoord van mij, net als vele anderen op dit gebied ook nog in de startblokken sta.
Wat het wel eens lastig maakt voor mij, Correct me when i`m wrong, is dat de verschillende werk manieren van verschillende programma`s, nogal eens door elkaar lopen, er zijn overeenkomsten en daarnaast tegelijkertijd ook meer of minder grote verschillen.
Waar we het over eens zijn, een blok is dat deel van het spoor, waar je dmv bezetmelder(s) het programma kunt laten weten of dat deel spoor vrij is dan wel niet bezet, waarna het programma dan zijn commando stuurt naar de betreffende locdecoder om de loc te laten weten wat hij moet doen.
Om dan even het hier bij itrain te houden, begrijp ik dus, dat je, in beginsel, in principe aan 1 melder per blok genoeg hebt, maar dat voor de betrouwbaarheid, of beter gezegd, voor de nauwkeurigheid, het beter is om 2 of 3 melders te gebruiken, wat dan in die zin (bij 3 melders) van aantal melders overeen komt met een programma als koploper. Het verschil echter zit dan in de manier waarop het programma met de meldingen om gaat.
Bij Itrain maakt het dus niet uit waar je een melder plaatst, omdat hier blijkbaar de lengte van een blok gemeten word? dus de totale lengte van scheiding a naar scheiding b.
Maar moet je dan, indien je wel kiest voor meer melders per blok, ivm de genoemde nauwkeurigheid, tussen al die melders ook nog scheidingen aanbrengen? of herkend itrain in 1 blok die verschikkende melders zonder dat daar extra scheidingen tussen gemaakt zijn?
Is hier het verschil met koploper, qua de 3 melders, dat koploper niet uit gaat van gemeten lengte, maar puur van de plek waar melders liggen?
Voor wat betreft de wissels, opnemen in een blok is in principe dus niet nodig, maar voor de eerder genoemde nauwkeurigheid is het beter om de eerste wissel van de wisselstraat er wel in toe te voegen? Maar wat dan als je een wisselstraat in 2 richtingen wilt berijden? (enkelsporig traject met 2 richting verkeer b.v.)
Verder zullen er voldoende blokken moeten zijn om alles lekker te kunnen laten werken, dus je baan zal groot genoeg moeten zijn om meerdere blokken te kunnen plaatsen en de trein zal dusdanig lang moeten zijn dat die of 1 blok past, of indien je eens een langere trein wilt rijden, er ruimte moet zijn om ook een extra blok te maken, omdat anders de vrije loop stagneert?
Als (voorlopig) laatste punt, je treinen moeten dus door het programma geijkt worden en daarna moet je per loc gaan inmeten? (of hoe het ook mag heten) zodat de loc en de pc elkaar begrijpen en de pc weet hoe optreksnelheid en remweg van de loc is, zodat hij het juiste commando kan geven om de betreffende trein op de juiste (schaal)snelheid weg te laten rijden of hoe snel die een trein moet laten remmen om op het juiste punt stil te staan?
(en dit ijken en dergelijk is natuurlijk voor alle programma soorten nodig, al zal de manier per gebruikt programma natuurlijk weer anders zijn, omdat elk programma op zijn eigen manier communiceert. (we praten tenslotte niet allemaal limburgs
)
Gewoon ff mijn punten die ik er nu zo even uit haal. misschien staan er nog wel meer, maar dat komt dan tzt wel eens langs.
mvg
Freddy