Ontsporen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Todro

Ontsporen

Bericht door Todro »

Hallo,
Sinds kort ben ik bezig met mijn start set met wat uitbreiding van fleischmann.
Ik maak wat simpele ovaals met wat wissels er tussen zoals aangegeven op de verpakking.
Hetgeen waar ik tegen oploop is dat de wagons regelmatig ontsporen op de wissels, wat doe ik fout ?
Rail zitten netjes in elkaar.
Treinen gaan er niet te hard over heen.
De set die meegeleverd is ontspoord vaker, lichtere wagons.
Trix diesel lock met side dump car set ook wel maar minder vaak zijn ook iets zwaarder.
Fleischmann rails met bedding evt oorzaak.

Zijn er wat tips waarmee ik dit kan oplossen, ik wil graag verder met uitbouwen maar wil eerst
Dit probleem weg hebben.

Groetjes rob
Nog veel te leren

Marksintpancras

Re: Ontsporen

Bericht door Marksintpancras »

Beste Rob,

Liggen de wissels direct na een bocht?

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Todro

Bericht door Todro »

Ja deze liggen na een bocht, ik ga dit gelijk aanpassen/testen of dit het is.
Thx voor snelle reactie
Groet rob

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan »

Rob, het advies is om geen S vorm in te bouwen als het op wissels aankomt. Dus als je de bocht volgt dan moet je wissel dezelfde richting aanhouden. Doe je dat niet dan golft je trein door de bocht de wissel in en dat is vragen om problemen.

Hier is een voorbeeldje van een buur-forum. Halverwege staat het plaatje met de "Ideale" situatie en de probleemgevallen. Deze post gaat over drieweg maar dit geldt net zo goed voor 2-weg wissels. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45646.0

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Ik ben het niet helemaal met de stellingnames eens.
Op mijn huidige en vorige baan heb/had ik een aantal situaties, waarbij er wissels (2-weg en 3-weg) achter een bocht liggen. Ik heb nooit last gehad van ontsporende treinen.

In mijn ogen is het wel van belang, welke radius er voor de wissel ligt. Indien er gebruik gemaakt wordt van R1 of R2, dan is mijn inschatting, dat de scherpte van de bocht (mede) het probleem veroorzaakt.
In mijn baanplan is de minste radius 250 mm en liggen wissels gewoon stijf achter de bocht.
Ook duwtreinen (met 5 wagons) lopen er prima door heen, zelfs als dee een S-beweging moeten maken.

In mijn beeld is de combinatie van bochtradius met de wissel ook een factor van belang.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Plaats reactie