BR101 in de bocht

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
shoven

BR101 in de bocht

Bericht door shoven »

Ik heb een Roco BR101 en die heeft de irritante neiging uit de bocht te lopen in R1 bogen. Wie kent dit verschijnsel? En hoe heb je het opgelost?
Bijlagen
BR101.jpg
BR101.jpg (3.34 KiB) 2308 keer bekeken

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Jos

Re: BR101 in de bocht

Bericht door Jos »

Hoi Steven, ik heb het opgelost door geen R1 te gebruiken :mrgreen:
Vermoedelijk raken de wielen de kap. Probeer het eens uit op een los stukje rail. Misschien dat in dat gevel het wegvijlen van een klein stukje plastic aan de binnenkant van de kap dan helpt.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ik zal het eens in detail checken, en hem ook eens zonder kap laten rijden.
Was wel een rare gewaarwording, de Klazen gaan er zonder problemen doorheen, met veel langere draaistellen... maar die kunnen helemaal vrij draaien.
Ik merkte het op de enige plek op mijn baan waar R1 ligt, maar wel een cruciale, nl. in de helix. En om nu een hele nieuwe helix zonder R1 te gaan bouwen gaat me echt te ver. :evil:

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Steven

Naar mijn ervaring zijn er twee gebruikelijke oorzaken waardoor een locomotief (of wagon) uit het spoor gaat in een R1 bocht: Jos gaf al aan dat mogelijk de bewegingsvrijheid van de draaistellen te beperkt zou kunnen zijn. Een andere oorzaak is mogelijk dat de flenzen, die in zo'n krappe bocht de binnenkant van de rail afschrapen, in een raillas blijven haken. Met een vijltje is ook dit euvel snel verholpen. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

dentheo

Bericht door dentheo »

Wanneer de stroomkontakten op de flenzen iets verbogen zijn laten zij het draaistel "klemmen".
Ietsje naregelen kan wonderen doen (remedie duitse website voor 101 Roco)

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

@Theo,

Zou wel handig zijn om de link erbij te doen.

@Steven,

Ik heb in het grijze verleden de draaistellen wat afgevijld want die kwamen idd tegen de kap. Maar ja deze is dus VVT :mrgreen: :mrgreen:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

spoor65

Bericht door spoor65 »

shoven schreef:En om nu een hele nieuwe helix zonder R1 te gaan bouwen gaat me echt te ver. :evil:
Steven,

Ik zit nog even naar jouw baan te kijken, en dan met name naar jouw helix.

Ik vraag mij eigenlijk af of je niet alleen de sporen in de bogen kunt gaan vervangen door een wat ruimere straal.
Zo te zien heb je genoeg ruimte langs de draadeinden , daarnaast heb je in de bogen ook nog een kort stukje rechte rail liggen. die zou je er uit kunnen laten en met een iets ruimere boog in 1 keer door kunnen draaien lijkt mij, vervolgens ook op de lange rechte stukken iets eerder de boog in zetten, en je zou al een heel stuk kunnen winnen. de bogen zouden, met een stukje valbescherming in die boog, denk ik wel iets verder naar buiten kunnen lopen, waardoor je in het geheel best nog wel wat extra ruimte kunt pakken.
Mocht het met een standaard rail van Fleischmann niet op te lossen zijn, zou je het altijd nog met flexrail kunnen doen he, en aangezien FLM het zelfde gebrek heeft als minitrix, namelijk dat er tussen R2 en R3 een veels te groot gat zit, zou je het dus bv kunnen doen, met als binnenste boog, de R2 gebruiken, om vervolgens met flex er een extra boog omheen te leggen, je hebt dan tenminste een mooie maatstaaf om naar te werken.

Het is nu misschien even extra werk, maar zal je in de toekomst veel slijp en andere aanpassingswerkjes aan je mooie locs/rijtuigen kunnen besparen, want dat je met meer materiaal in de toekomst dit probleem, of gerelateerde problemen door te krappe R1 bogen, zult gaan tegen komen, dat durf ik je nu al wel te voorspellen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ik ga er eens even naar kijken. Eerst maar naar die BR101 of dat lukt met een vijltje. In de handleiding staat trouwens dat hij minimaal Roco R2 moet hebben, ruim 250mm... Nog maar even prutsen.
Ik heb in Anyrail de bestaande buitenbocht even getekend met een nieuwe binnenbocht met R2 erin, zie plaatje. Ik ga het morgen eens neerleggen, maar het ziet er vrij krap uit.
Bijlagen
helix boog.jpg
helix boog.jpg (12.45 KiB) 2197 keer bekeken

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

R Fongers schreef:@Theo,

@Steven,

Ik heb in het grijze verleden de draaistellen wat afgevijld want die kwamen idd tegen de kap. Maar ja deze is dus VVT :mrgreen: :mrgreen:
Rob, was dat ook bij een Roco BR101?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

dentheo

Bericht door dentheo »

R Fongers schreef:@Theo,

Heb het een maand geleden gelezen toen ik iemands 101 ging depanneren... maar waar?? misschien 1zu160 forum.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Jos

Bericht door Jos »

Steven,

Je kunt je buitenste baan in de helix laten liggen. De binnenste zou ik niet met allerlei kleine passtukjes doen, maar gewoon een 9100 inkorten tot de juiste lengte. Is veel goedkoper en minder lassen.

Groetjes,
Jos

spoor65

Bericht door spoor65 »

Steven,

de binnenbocht kan, als die uit R2 bestaat gerust wat meer naar de buitengocht heen, ik gebruikte in het verleden R2, R3
van Roco, met degebruikelijke railafstand die ze bij hun hebben, en zonder probleem, als jij het iets ruimer houd, gaat het mogelijk ook lukken, en jouw buitenbaan zou je ook nog wel iets meer naar de buitenrand van de helix kunnen leggen zo te zien.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Steven,

Dat was de Minitrix is voor 99,9% identiek aan de Roco 101 alleen de merknaam is anders.

Freddy,

Ja hier heb ik in het oude gedeelte alleen maar R1, en dan volledig zonder rechte stukken, in de Helixen. Alles gaat er doorheen vanaf tijdperk IV behalve die Roco/Minitrix 101

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Vandaag eventjes kijken of het zou kunnen...
En ja hoor, het past.
Op de 1e foto de helix zoals die er nu bijligt, met de boosdoener op het viaduct dat er overheen gaat. Op de 2e een stukje R2 op het binnenste (dalende) R1 spoor gelegd. En dat komt keurig uit. Dus als het nodig is kan het, alleen nog even zorgen voor voldoende R2. Nadeel is dat het hele ding uit elkaar zou moeten.
Afijn, we zien wel. Misschien doe ik het, en misschien verbied ik gewoon in Koploper de BR101 in de helix te komen.

Afbeelding
BR101 bij de helix

Afbeelding
Met R2 op het binnenste spoor gelegd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Jacob

Bericht door Jacob »

Hallo steven,
De Roco BR101 rijd op mijn baan perfect door de R1 van minitrix nog nooit een ontsporing van deze lok gehad.
Ik heb even de catalogus van minitrix en die van Fleischmann bekeken daar uit blijkt dat,
De minitrix R1 een radius heeft van 194,8 mm en Fleischmann R1 een radius heeft van 192 mm toch een klein verschil tussen deze twee, daar zal waarschijnlijk jou probleem uit voor komt.
Dus zul je de R1 van Fleischmann proberen te vermijden.

Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Plaats reactie