Hallo allemaal,
Ik heb een klein n-baantje in opbouw, 70 x 200 cm. Fleischmann, met bedding. De baan is digitaal, met de Multimaus, en ook de wissels worden met de Maus bediend.
Het rail materiaal heb ik vrijwel helemaal tweedehands gekocht, inclusief de wissels met aandrijving. Bij de opbouw van de baan kom in nu echter een paar wissels tekort. En dus moet ik bijkopen.
Dat levert echter een vraag op.
Wel of niet met een geleidend hartstuk?
Wat zijn de voor-en nadelen van het één en het ander?
En waarom?
Ik heb overigens ook geen idee wat er nu op mijn baantje ligt. Met of zonder geleidend hartstuk. Kan ik dat ergens aan zien?
Kan iemand van jullie mij verder helpen?
Graag niet te complex, als het kan. Ik ben niet zo'n electro technicus
Vriendelijke groet,
Rob
Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?
Re: Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?
Vooral korte, kleine locs rijden beter op wissels met een geleidend hartstuk, ze zullen minder snel stilvallen op zo'n wissel.
Als het hartstuk van plastic is, is hij sowieso niet geleidend.
Verder ben ik niet thuis in Fleischmann rails en wissels, dus dan kan ik beter niets zeggen dan dat ik je op een dwaalspoor breng.
Als het hartstuk van plastic is, is hij sowieso niet geleidend.
Verder ben ik niet thuis in Fleischmann rails en wissels, dus dan kan ik beter niets zeggen dan dat ik je op een dwaalspoor breng.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?
Rob,
Geleidend hartstuk is helemaal geleidend dus gemaakt van metaal, niet geleidend hartstuk heeft 2 stukjes metaal waar de flenzen overheen rijden en de rest is van zwart plastic.
Geleidend hartstuk is helemaal geleidend dus gemaakt van metaal, niet geleidend hartstuk heeft 2 stukjes metaal waar de flenzen overheen rijden en de rest is van zwart plastic.
Re: Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?
Als je een wissel met geleidend hardstuk kan krijgen, zeker doen!!!
Het is wat duurder en tweede hands wat minder goed verkrijgbaar
De voordelen voorkomen gewoon die kleine irritaties
Ook even een "nadeel", je kan de wissels NIET open rijden zonder sluiting te veroorzaken (dan sta je dus stil met je MM, die springt in zijn veiligheid)
Dus je moet wel van te voren je route instellen wat je wil gaan rijden
Succes
Mvg,
Ad
Het is wat duurder en tweede hands wat minder goed verkrijgbaar
De voordelen voorkomen gewoon die kleine irritaties
Ook even een "nadeel", je kan de wissels NIET open rijden zonder sluiting te veroorzaken (dan sta je dus stil met je MM, die springt in zijn veiligheid)
Dus je moet wel van te voren je route instellen wat je wil gaan rijden
Succes
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?
Je hebt ook van die soort nietjes (qua vorm dan) die je bij een niet-geleidende Fleischmann wissel kunt aanbrengen om hem wel geleidend te maken.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?
@Hookies, indien je de bruggetjes bij de Fleischmann wissels bedoelt, zoals te zien op de foto hieronder, dan hebben deze niets met het (polariseren van het) puntstuk te maken. Ze dienen enkel om de wissel "denkend" te maken (spanning permanent of wisselend met wisselstand van de twee sporen achter het puntstuk).
@Rob, waarschijnlijk zijn al jouw andere wissels gewoon met kunststoffen puntstuk. Ik zou daarom die 1 of twee ontbrekende wissels ook zo laten. BoBo en CoCo locomotieven (4- en 6-assers met draaistellen) ondervinden geen probleem met deze wissels.
Heb je een aantal 2- en 3-assige locs, dan zal je er niet mee kunnen "kruipen" over deze wissels, want dikwijls vallen ze dan stil op het puntstuk, en moet je ze een zetje geven om verder te rijden. Maar dat heb je nu al op al de wissels die al nu hebt (waarchijnlijk). Vandaar m'n advies om gewoon met plastieke puntstuk door te gaan. Met je volgende (en mogelijk meer definiteve baan) zou je kunnen overwegen om volledig geleidend te gaan, maar als beginner nu met deze "leerbaan", ervaring opbouwen en zien wat voor jouw belangrijk is, en "fun" is.
EDIT: op doordenkend, is het wel zo interessant voor jou om op z'n minst 1 wissel te kopen met geleidend puntstuk. Zo kan je vergelijken, en ervaren wat het verschil is.
(foto schaamteloos uit een ander draadje geplukt, Fleischmann wissel met metalen puntstuk)
@Rob, waarschijnlijk zijn al jouw andere wissels gewoon met kunststoffen puntstuk. Ik zou daarom die 1 of twee ontbrekende wissels ook zo laten. BoBo en CoCo locomotieven (4- en 6-assers met draaistellen) ondervinden geen probleem met deze wissels.
Heb je een aantal 2- en 3-assige locs, dan zal je er niet mee kunnen "kruipen" over deze wissels, want dikwijls vallen ze dan stil op het puntstuk, en moet je ze een zetje geven om verder te rijden. Maar dat heb je nu al op al de wissels die al nu hebt (waarchijnlijk). Vandaar m'n advies om gewoon met plastieke puntstuk door te gaan. Met je volgende (en mogelijk meer definiteve baan) zou je kunnen overwegen om volledig geleidend te gaan, maar als beginner nu met deze "leerbaan", ervaring opbouwen en zien wat voor jouw belangrijk is, en "fun" is.
EDIT: op doordenkend, is het wel zo interessant voor jou om op z'n minst 1 wissel te kopen met geleidend puntstuk. Zo kan je vergelijken, en ervaren wat het verschil is.
(foto schaamteloos uit een ander draadje geplukt, Fleischmann wissel met metalen puntstuk)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wel of geen geleidend hartstuk in een wissel?
Hallo allemaal,
Dank voor jullie antwoorden, dank voor de hulp Ik weet zo vooralsnog genoeg. Mocht ik toch nog vragen hebben, dan kom ik er bij jullie op terug.
Vriendelijke groet,
Rob
Dank voor jullie antwoorden, dank voor de hulp Ik weet zo vooralsnog genoeg. Mocht ik toch nog vragen hebben, dan kom ik er bij jullie op terug.
Vriendelijke groet,
Rob