Gents,
wat verandert er aan de blokken en scheidingen in een keerlus als je dit doet; https://i.imgur.com/kBJMR5o.jpg
in plaats van dit; http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/in ... us_1_2.png ?
Alleen een extra scheiding na de (bovenste) wissel? Of blijft het gelijk?
keerlus, nog een keer..
Re: keerlus, nog een keer..
Het plaatje van Floodland is geen keerlusoplossing maar het toont het elektrische probleem dat ontstaat als je een keerlus maakt.
De plaatjes eronder geven verschillende oplossingen voor het keerlusprobleem.
Als je in jou baanplan een keerlusmodule wilt gebruiken, moeten er inderdaad minstens twee scheidingen geplaatst worden, meestal in het stuk rails tussen de wissels. Als de keerlus te kort is kan ook de wissel en een volgend stuk rail erbij getrokken worden. Dit is iets lastiger maar lost veel problemen op. De module van Rosoft is hier zeer geschikt voor.
Hoe de scheidingen er precies uit komen te zien, is afhankelijk van het systeem wat je kiest.
De meeste systemen met maar twee scheidingen werken op het kortsluitingsprincipe. De eerste as maakt kortsluiting en de module schakelt razendsnel de stroom om, zodat de trein door rijdt.
Dit heb je liever niet want de locdecoder krijgt elke keer een tik. Kies liever voor een systeem dat de stroom omschakelt voor er kortsluiting ontstaat.
Hou er ook rekening mee dat de keerlus langer moet zijn dan de langste trein die je laat rijden.
Als een deel van de trein buiten de keerlus staat als de stroom in de keerlus omgepoold wordt, kun je kortsluiting veroorzaken.
Bert
De plaatjes eronder geven verschillende oplossingen voor het keerlusprobleem.
Als je in jou baanplan een keerlusmodule wilt gebruiken, moeten er inderdaad minstens twee scheidingen geplaatst worden, meestal in het stuk rails tussen de wissels. Als de keerlus te kort is kan ook de wissel en een volgend stuk rail erbij getrokken worden. Dit is iets lastiger maar lost veel problemen op. De module van Rosoft is hier zeer geschikt voor.
Hoe de scheidingen er precies uit komen te zien, is afhankelijk van het systeem wat je kiest.
De meeste systemen met maar twee scheidingen werken op het kortsluitingsprincipe. De eerste as maakt kortsluiting en de module schakelt razendsnel de stroom om, zodat de trein door rijdt.
Dit heb je liever niet want de locdecoder krijgt elke keer een tik. Kies liever voor een systeem dat de stroom omschakelt voor er kortsluiting ontstaat.
Hou er ook rekening mee dat de keerlus langer moet zijn dan de langste trein die je laat rijden.
Als een deel van de trein buiten de keerlus staat als de stroom in de keerlus omgepoold wordt, kun je kortsluiting veroorzaken.
Bert
Re: keerlus, nog een keer..
Hi Bert,
Ik had het plaatje van Floodland niet moeten gebruiken, dat was slordig.
Het ging mij meer om de vraag; wat verandert er bij een "dooDlopende" lus, ten opzichte van een "dooRlopende" lus. (dus dit als doodlopend; https://i.imgur.com/0ovphtN.jpg, tegenover dit; https://i.imgur.com/kBJMR5o.jpg)
Ik heb niet heel veel keuze in lengte, dus daar zal geen variatie in zitten. De vraag is dus; maakt het voor de scheiding nog verschil? Als ik de "binnen" versus "buitenkant" volg?
Ik had het plaatje van Floodland niet moeten gebruiken, dat was slordig.
Het ging mij meer om de vraag; wat verandert er bij een "dooDlopende" lus, ten opzichte van een "dooRlopende" lus. (dus dit als doodlopend; https://i.imgur.com/0ovphtN.jpg, tegenover dit; https://i.imgur.com/kBJMR5o.jpg)
Ik heb niet heel veel keuze in lengte, dus daar zal geen variatie in zitten. De vraag is dus; maakt het voor de scheiding nog verschil? Als ik de "binnen" versus "buitenkant" volg?
Re: keerlus, nog een keer..
Hola,
Voor beide voorbeelden dien je een keerlus oplossing toe te passen.
In het voorbeeld van de "doodlopende" lus kan de lengte van de keerlus oplossing over heel de lus worden toegepast.
In het voorbeeld van de "Doorlopende lus" moet de keerlus oplossing worden toegepast in het stukrails in het midden. Dus zeg maar tussen de afbuigende sporen van de wissels. De maximale lengte van de keerlus is dan dus de afstand tussen de wissels op de afbuigende sporen.
Voor beide voorbeelden dien je een keerlus oplossing toe te passen.
In het voorbeeld van de "doodlopende" lus kan de lengte van de keerlus oplossing over heel de lus worden toegepast.
In het voorbeeld van de "Doorlopende lus" moet de keerlus oplossing worden toegepast in het stukrails in het midden. Dus zeg maar tussen de afbuigende sporen van de wissels. De maximale lengte van de keerlus is dan dus de afstand tussen de wissels op de afbuigende sporen.
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus