Het eindstation
Het eindstation
Dag allen,
Na gezien te hebben wat er op dit forum allemaal gemaakt wordt heb ik besloten om ook zelf wat te gaan maken.
Zelf ben ik fan van de zuid Duitse nevenlijnen. Omdat ik niet een rondlopende baan wil maken heb ik ervoor gekozen om een kopstation te maken.
Het Station (waarvan de naam nog bedacht moet worden) is het enigste wat er op de bakken te zien is, met daarachter een fiddle yard.
Het station is ondertussen aardig uitgedacht.
https://imgur.com/ZEq4sLs
Er wordt gekeken vanaf de fiddle yard.
De invulling volgt nog. (edit plaatje veranderd met invulling.)
Het geheel komt op 3 bakken te staan.
2 bakken van 105cm x 45cm en 1 bak voor de fiddle yard. Totaal ongeveer 3,5 meter.
Het wordt een digitale baan waarbij de wissels handbediend worden en ook zonder aandrijving omgezet worden (soort voetbaltafel idee).
Na gezien te hebben wat er op dit forum allemaal gemaakt wordt heb ik besloten om ook zelf wat te gaan maken.
Zelf ben ik fan van de zuid Duitse nevenlijnen. Omdat ik niet een rondlopende baan wil maken heb ik ervoor gekozen om een kopstation te maken.
Het Station (waarvan de naam nog bedacht moet worden) is het enigste wat er op de bakken te zien is, met daarachter een fiddle yard.
Het station is ondertussen aardig uitgedacht.
https://imgur.com/ZEq4sLs
Er wordt gekeken vanaf de fiddle yard.
De invulling volgt nog. (edit plaatje veranderd met invulling.)
Het geheel komt op 3 bakken te staan.
2 bakken van 105cm x 45cm en 1 bak voor de fiddle yard. Totaal ongeveer 3,5 meter.
Het wordt een digitale baan waarbij de wissels handbediend worden en ook zonder aandrijving omgezet worden (soort voetbaltafel idee).
Re: Het eindstation
Hallo Peter,
Interessant baanplan! En goed te zien dat je het simpel hebt gehouden: geen overdaad aan rails maar gewoon een eindstation aan een enkelsporige lijn met een fiddle yard. En doordat je het station in een lichte boog hebt gelegd, komt het ook direct natuurlijker en minder strak over.
Ik heb nog wel een paar vraagjes / opmerkingen:
- Begrijp ik het goed dat je met name met goederen gaat rijden? Voor de personentreinen lijkt er alleen een kort perron bij het stationsgebouw te zijn.
- Ik zie erg veel wisselverbindingen tussen de twee lange hoofd(?)sporen. Dat ziet er druk uit en ik zou het in zo'n klein station aan een nevenlijk ook niet direct verwachten (geen onnodige kosten voor het grootbedrijf, en ook in model is het natuurlijk een kostenbesparing). Nu kan het handig zijn tijdens het rangeren om veel wissels te hebben, maar soms is het juist leuker om nét genoeg te hebben. Dat maakt het rangeren uitdagender en daardoor interessanter, zeker op een rangeerbaantje als dit. Ik zou 1 verbinding (2 wissels) weg laten.
- De verschillende spooraansluitingen voor het laden en lossen van wagens zijn verspreid over station. Nu is dat voor private ondernemingen wel vaker zo, maar juist de stukgoederenloods en de losweg (die door de DB zelf worden beheerd) zijn juist 1 geheel en vaak direct naast het stationsgebouw te vinden. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar in jouw ontwerp zou ik ze naast het stationsgebouw plaatsen.
- De houtoverslag ligt tussen 2 sporen. Worden die beide gebruikt voor het beladen van wagens? Of alleen het onderste (naast de goederenloods)? Het spoor naast het stationsgebouw zou ik alleen voor binnenkomende goederentreinen gebruiken (en omlopen van de lok van een personentrein)
- De kolenoverslag is dat een kolenhandel? Of bekoling voor de stoomloks (zo ja, dan direct bij de lokloods leggen)?
Groet, Wim
Interessant baanplan! En goed te zien dat je het simpel hebt gehouden: geen overdaad aan rails maar gewoon een eindstation aan een enkelsporige lijn met een fiddle yard. En doordat je het station in een lichte boog hebt gelegd, komt het ook direct natuurlijker en minder strak over.
Ik heb nog wel een paar vraagjes / opmerkingen:
- Begrijp ik het goed dat je met name met goederen gaat rijden? Voor de personentreinen lijkt er alleen een kort perron bij het stationsgebouw te zijn.
- Ik zie erg veel wisselverbindingen tussen de twee lange hoofd(?)sporen. Dat ziet er druk uit en ik zou het in zo'n klein station aan een nevenlijk ook niet direct verwachten (geen onnodige kosten voor het grootbedrijf, en ook in model is het natuurlijk een kostenbesparing). Nu kan het handig zijn tijdens het rangeren om veel wissels te hebben, maar soms is het juist leuker om nét genoeg te hebben. Dat maakt het rangeren uitdagender en daardoor interessanter, zeker op een rangeerbaantje als dit. Ik zou 1 verbinding (2 wissels) weg laten.
- De verschillende spooraansluitingen voor het laden en lossen van wagens zijn verspreid over station. Nu is dat voor private ondernemingen wel vaker zo, maar juist de stukgoederenloods en de losweg (die door de DB zelf worden beheerd) zijn juist 1 geheel en vaak direct naast het stationsgebouw te vinden. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar in jouw ontwerp zou ik ze naast het stationsgebouw plaatsen.
- De houtoverslag ligt tussen 2 sporen. Worden die beide gebruikt voor het beladen van wagens? Of alleen het onderste (naast de goederenloods)? Het spoor naast het stationsgebouw zou ik alleen voor binnenkomende goederentreinen gebruiken (en omlopen van de lok van een personentrein)
- De kolenoverslag is dat een kolenhandel? Of bekoling voor de stoomloks (zo ja, dan direct bij de lokloods leggen)?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Het eindstation
Hallo Wim,
-Het is inderdaad een kort stukje voor het personen vervoer. Ik heb gerekend om max 2 à 3 4 assen umbau wagons aan het peron te kunnen zetten.
Het is dan ook de bedoeling om inderdaad veel goederen en minder passagiers treinen te rijden.
- Het is nu zo bedacht dat je met een passagiers trein langs het perron stopt en vanuit 1 keer naar de lokloods met verzorging kunt.
Voor het goederen vervoer is het ergens stoppen (zijn inderdaad veel mogelijkheden) om dan de wagons naar de bestemde plekken te rangeren. Ik zal het is tekenen op wat andere manieren. Het is inderdaad waar dat het veel kosten met zich mee brengt voor het groot bedrijf...
-De stukgoederen is eigenlijk een loods wat door een fabriek in ??? handelt en hierop kan laden. Het bovenste spoortje naast de vee overslag zou dan voor de DB kunnen dienen als overslag.
-Voor de hout overslag is voornamelijk het spoor naast het station in gebruik.
- De kolenoverslag is een handelaar. Hier is het idee om de weg lager te laten liggen dat het station als het waren op een dijk ligt. Hierdoor kunnen de wagons van onderen geleegd worden. vandaag ook het oranje hapje op het spoor.
Dank voor de inbreng! geeft ingeval weer stof om over na te denken
Groet,
Peter
-Het is inderdaad een kort stukje voor het personen vervoer. Ik heb gerekend om max 2 à 3 4 assen umbau wagons aan het peron te kunnen zetten.
Het is dan ook de bedoeling om inderdaad veel goederen en minder passagiers treinen te rijden.
- Het is nu zo bedacht dat je met een passagiers trein langs het perron stopt en vanuit 1 keer naar de lokloods met verzorging kunt.
Voor het goederen vervoer is het ergens stoppen (zijn inderdaad veel mogelijkheden) om dan de wagons naar de bestemde plekken te rangeren. Ik zal het is tekenen op wat andere manieren. Het is inderdaad waar dat het veel kosten met zich mee brengt voor het groot bedrijf...
-De stukgoederen is eigenlijk een loods wat door een fabriek in ??? handelt en hierop kan laden. Het bovenste spoortje naast de vee overslag zou dan voor de DB kunnen dienen als overslag.
-Voor de hout overslag is voornamelijk het spoor naast het station in gebruik.
- De kolenoverslag is een handelaar. Hier is het idee om de weg lager te laten liggen dat het station als het waren op een dijk ligt. Hierdoor kunnen de wagons van onderen geleegd worden. vandaag ook het oranje hapje op het spoor.
Dank voor de inbreng! geeft ingeval weer stof om over na te denken
Groet,
Peter
Re: Het eindstation
Hallo Peter,
Ik heb je baanplan even zichtbaar gemaakt in dit draadje, dat praat wat gemakkelijker dan iedere keer de link te moeten openen.
baanplan Peter eindstation by Wim Hesselink, on Flickr
Wat zijn trouwens de afmetingen van het station? Dan bedoel ik eigenlijk de nuttige lengte van de diverse sporen. En daarmee samenhangend: hoe lang zijn de goederentreinen die je wilt gebruiken?
In jouw geval zou ik de 2 lange sporen als spoor voor treinbewegingen (dus binnenkomst en vertrek) gebruiken. De wisselverbindingen tussen die 2 sporen zou ik weglaten. Dat maakt het ontwerp ook iets rustiger en scheelt kosten.
Na binnenkomst van een trein op 1 spoor kan het andere dan worden gebruikt voor het omlopen van de lok (mits het natuurlijk niet bezet is). Eventueel kun je nog een 3e spoor paralllel leggen en dat als omloopspoor gebruiken, maar dat kost je direct weer 2 extra wissels. Aan de andere kant is het omloopspoor wel weer goed bruikbaar om de verschillende laad en lossporen op aan te sluiten zonder dat de 2 hoofdsporen beïnvloed worden.
Succes met verder puzzelen!
Groet, Wim
Ik heb je baanplan even zichtbaar gemaakt in dit draadje, dat praat wat gemakkelijker dan iedere keer de link te moeten openen.
baanplan Peter eindstation by Wim Hesselink, on Flickr
Wat zijn trouwens de afmetingen van het station? Dan bedoel ik eigenlijk de nuttige lengte van de diverse sporen. En daarmee samenhangend: hoe lang zijn de goederentreinen die je wilt gebruiken?
Ok, maar is dat dan niet nodig voor de lok van een goederentrein?peter5143 schreef:Het is nu zo bedacht dat je met een passagiers trein langs het perron stopt en vanuit 1 keer naar de lokloods met verzorging kunt.
"Ergens" stoppen komt in het grootbedrijf niet voor. Er is normaliter een vaste structuur: in een station zijn er bepaalde sporen aangewezen waar treinen mogen binnenkomen, en vanwaar ze ook weer mogen vertrekken richting de vrije baan. Die sporen zijn (vaak) met hoofdseinen beveiligd. Alle andere sporen zijn rangeersporen, en daar mag een binnenkomende trein niet zomaar vanaf de vrije baan op binnen komen. Zelfs als dat wisseltechnisch wel zou kunnen.peter5143 schreef:Voor het goederen vervoer is het ergens stoppen (zijn inderdaad veel mogelijkheden) om dan de wagons naar de bestemde plekken te rangeren.
In jouw geval zou ik de 2 lange sporen als spoor voor treinbewegingen (dus binnenkomst en vertrek) gebruiken. De wisselverbindingen tussen die 2 sporen zou ik weglaten. Dat maakt het ontwerp ook iets rustiger en scheelt kosten.
Na binnenkomst van een trein op 1 spoor kan het andere dan worden gebruikt voor het omlopen van de lok (mits het natuurlijk niet bezet is). Eventueel kun je nog een 3e spoor paralllel leggen en dat als omloopspoor gebruiken, maar dat kost je direct weer 2 extra wissels. Aan de andere kant is het omloopspoor wel weer goed bruikbaar om de verschillende laad en lossporen op aan te sluiten zonder dat de 2 hoofdsporen beïnvloed worden.
Niet alleen voor het grootbedrijf; in een ander draadje gaf je zelf ook al aan op zoek te zijn naar goedkope wisselspeter5143 schreef: Het is inderdaad waar dat het veel kosten met zich mee brengt voor het groot bedrijf...
Dat zou ik niet doen. Dat betekent dat dit spoor vaak bezet is met wagens die met hout worden beladen. Je kunt dat spoor dan niet gebruiken om een trein te laten binnenkomen, of om een lok te laten omlopen. Ik zou zeker een apart spoor voor de overslag van hout gebruiken.peter5143 schreef: Voor de hout overslag is voornamelijk het spoor naast het station in gebruik.
Succes met verder puzzelen!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Het eindstation
Hallo Peter,
Ik zat nog even naar de afmetingen van je plan te kijken. Je schreef dat je modulebakken 45 cm breed worden, maar daar gaat je huidige plan niet op passen, dat heeft veel bredere bakken nodig. Ik schat toch zeker 60-70 cm.
Iets anders wat me nog opviel, is dat je via de fiddleyard moet rangeren. Het eerste wissel van je station begint namelijk direct als je de fiddleyard verlaat. Om dan bv een wagen vanuit een hoofdspoor naar de veeverlading te rangeren, zul je dus eerst de fiddleyard weer op moeten rijden. Dat is niet direct een probleem, maar misschien kun je nog een stukje vrije baan van ~40 cm tussen station en fiddleyard toevoegen. Als je daar geen ruimte voor hebt, zou ik proberen het station iets in te korten.
Groet, Wim
Ik zat nog even naar de afmetingen van je plan te kijken. Je schreef dat je modulebakken 45 cm breed worden, maar daar gaat je huidige plan niet op passen, dat heeft veel bredere bakken nodig. Ik schat toch zeker 60-70 cm.
Iets anders wat me nog opviel, is dat je via de fiddleyard moet rangeren. Het eerste wissel van je station begint namelijk direct als je de fiddleyard verlaat. Om dan bv een wagen vanuit een hoofdspoor naar de veeverlading te rangeren, zul je dus eerst de fiddleyard weer op moeten rijden. Dat is niet direct een probleem, maar misschien kun je nog een stukje vrije baan van ~40 cm tussen station en fiddleyard toevoegen. Als je daar geen ruimte voor hebt, zou ik proberen het station iets in te korten.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Het eindstation
De aansluiting van de engelse op de kruiswissel is al rood ten teken dat daar iets veel te krap is, daar moet je wat aanpassen.
Re: Het eindstation
Zo weer even tijd om te antwoorden.
Eerst maar beginnen met het aangepaste ontwerp en wat maten erbij
Baan plan 24-11-2017 by Peter Nspoor, on Flickr
De treinen worden ongeveer 40cm a 50cm lang. Zowel goederen als passagiers. Er kan vanuit de fiddleyard kan gestopt worden om spoor 3 en spoor 4. Mocht de trein langer zijn dan kan er uit spoor 9 ->3 gestopt worden over het wissel. Spoor 9 ligt dan ook nog aan het perron.
Op het goederen spoor (4) kan worden gestopt op spoor 11 mits deze te lang is.
Tevens is het de bedoeling om zowel passagiers en goederen te rijden, maar gemengd kan natuurlijk ook!
Ik zoek inderdaad naar wat goedkopere wissels omdat ik het duur vind om 20 euro te betalen voor 1 wissel (welke wel er schitterend uit zien). Na wat zoeken ben ik het al aardig eens over de prijs. Het mag dan wel een nevenlijn eindstation zijn. Maar gezien de bedrijvigheid op en om het station is het noodzakelijk om bij de verschillende afdelingen te komen en op verschillende manieren. Er liggen nu 13 wissels op het station en 1 kruis. Door alle wissels is het mogelijk om overal de wagons te verzorgen en de lok. Ook zijn er hierdoor meerdere mogelijkheden om wat te rangeren en is het mogelijk om met 2 treinen te gelijk op het station bezig te zijn.
Voor de houtoverslag heb ik toch gekozen op spoor 4 te gebruiken. Spoor 5 is echt voor de goederenloods in het rood. Spoor 6 is een spoor voor het lossen van eventuele kuilwagons of gesloten wagons vanuit de straat. Het klopt dat de passagiers trein dan zich op sluit, maar dan is het ook mogelijk om de passagiers trein terug te duwen naar spoor 9 en dan om te lopen. (alle passagiers zijn er tenslotte uit en de trein vertrekt pas over een uur of 2)
Ik moet tot nu toe inderdaad over de fiddleyard rangeren. Het is de bedoeling om eerst het station met fiddleyard goed te hebben en in gebruik om vervolgens uit te bereiden met een stukje landschap. Hierop kan dan gerangeerd worden, maar in het begin nog niet. Eerst maar binnenkort beginnen met bestellen van de rails en wissels en het hout werk doen...
Mocht iemand toch andere ideeën of aanvulling hebben hoor ik het graag. De input is fijn om te horen en zet je toch aan het denken
Eerst maar beginnen met het aangepaste ontwerp en wat maten erbij
Baan plan 24-11-2017 by Peter Nspoor, on Flickr
De treinen worden ongeveer 40cm a 50cm lang. Zowel goederen als passagiers. Er kan vanuit de fiddleyard kan gestopt worden om spoor 3 en spoor 4. Mocht de trein langer zijn dan kan er uit spoor 9 ->3 gestopt worden over het wissel. Spoor 9 ligt dan ook nog aan het perron.
Op het goederen spoor (4) kan worden gestopt op spoor 11 mits deze te lang is.
Tevens is het de bedoeling om zowel passagiers en goederen te rijden, maar gemengd kan natuurlijk ook!
Ik zoek inderdaad naar wat goedkopere wissels omdat ik het duur vind om 20 euro te betalen voor 1 wissel (welke wel er schitterend uit zien). Na wat zoeken ben ik het al aardig eens over de prijs. Het mag dan wel een nevenlijn eindstation zijn. Maar gezien de bedrijvigheid op en om het station is het noodzakelijk om bij de verschillende afdelingen te komen en op verschillende manieren. Er liggen nu 13 wissels op het station en 1 kruis. Door alle wissels is het mogelijk om overal de wagons te verzorgen en de lok. Ook zijn er hierdoor meerdere mogelijkheden om wat te rangeren en is het mogelijk om met 2 treinen te gelijk op het station bezig te zijn.
Voor de houtoverslag heb ik toch gekozen op spoor 4 te gebruiken. Spoor 5 is echt voor de goederenloods in het rood. Spoor 6 is een spoor voor het lossen van eventuele kuilwagons of gesloten wagons vanuit de straat. Het klopt dat de passagiers trein dan zich op sluit, maar dan is het ook mogelijk om de passagiers trein terug te duwen naar spoor 9 en dan om te lopen. (alle passagiers zijn er tenslotte uit en de trein vertrekt pas over een uur of 2)
Ik moet tot nu toe inderdaad over de fiddleyard rangeren. Het is de bedoeling om eerst het station met fiddleyard goed te hebben en in gebruik om vervolgens uit te bereiden met een stukje landschap. Hierop kan dan gerangeerd worden, maar in het begin nog niet. Eerst maar binnenkort beginnen met bestellen van de rails en wissels en het hout werk doen...
Mocht iemand toch andere ideeën of aanvulling hebben hoor ik het graag. De input is fijn om te horen en zet je toch aan het denken
Re: Het eindstation
Ik vind het een leuk station. En toch denk ik dat het iets reëler kan. Spoor 9 lijkt mij overbodig.
Een een gedachtenexperiment:
Een goederentrein komt binnen. Waar zet je hem neer? De lok moet omlopen. Hij moet wat wagens op spoor 2 en/of 5 neerzetten en weer wat meenemen.
Moet het omlopen ook kunnen als er een personentrein binnen is? Moet er een plek zijn waar lege wagens neergezet kunnen worden totdat ze opgehaald worden?
Een een gedachtenexperiment:
Een goederentrein komt binnen. Waar zet je hem neer? De lok moet omlopen. Hij moet wat wagens op spoor 2 en/of 5 neerzetten en weer wat meenemen.
Moet het omlopen ook kunnen als er een personentrein binnen is? Moet er een plek zijn waar lege wagens neergezet kunnen worden totdat ze opgehaald worden?
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55
Re: Het eindstation
Leuk plan zo'n eindstationnetje. Maar ik zie wel twee hele korte (omloop) stukjes (spoor 9, 10en elf) en een lange omloop wordt door de hout opslag bezet.
Minder wissels?
Maak EEN aankomstspoor. de lok kan aan het eind enig onderhoud krijgen (water en kolen oa) en vervolgens via het omloop spoor weer naar voren gaan.
Is een goederentrein binnengekomen dan kan het rangeren en de verdeling van de wagens over de diverse andere sporen (hout- goederenopslag) plaats vinden.
Bij binnenkomst van een personentrein is alleen het omlopen van toepassing. Overigens kwamen op dergelijke bijbanen ook allerlei gemengde goederen/personen treinen voor. Leuk en afwisselend, toch?
En voor al dat rangeren zijn vaak veel mensen nodig - zeker in de goede oude tijd - en dat rechtvaardigd weer de plaatsing van allerlei kleine onderkomens voor deze mensen.
Zomaar wat gedachten van mij opgeroepen door het bovenstaande.
Minder wissels?
Maak EEN aankomstspoor. de lok kan aan het eind enig onderhoud krijgen (water en kolen oa) en vervolgens via het omloop spoor weer naar voren gaan.
Is een goederentrein binnengekomen dan kan het rangeren en de verdeling van de wagens over de diverse andere sporen (hout- goederenopslag) plaats vinden.
Bij binnenkomst van een personentrein is alleen het omlopen van toepassing. Overigens kwamen op dergelijke bijbanen ook allerlei gemengde goederen/personen treinen voor. Leuk en afwisselend, toch?
En voor al dat rangeren zijn vaak veel mensen nodig - zeker in de goede oude tijd - en dat rechtvaardigd weer de plaatsing van allerlei kleine onderkomens voor deze mensen.
Zomaar wat gedachten van mij opgeroepen door het bovenstaande.
vr gr
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Re: Het eindstation
Ik vind dit toch een beetje tegenstrijdig. Aan de ene kant wil je niet veel geld uitgeven aan wissels, maar aan de andere kant wil je dat je een wagen op meerdere manieren naar een bepaald spoor kunt rijden...peter5143 schreef:Ik zoek inderdaad naar wat goedkopere wissels omdat ik het duur vind om 20 euro te betalen voor 1 wissel (welke wel er schitterend uit zien). Na wat zoeken ben ik het al aardig eens over de prijs. Het mag dan wel een nevenlijn eindstation zijn. Maar gezien de bedrijvigheid op en om het station is het noodzakelijk om bij de verschillende afdelingen te komen en op verschillende manieren. Er liggen nu 13 wissels op het station en 1 kruis. Door alle wissels is het mogelijk om overal de wagons te verzorgen en de lok. Ook zijn er hierdoor meerdere mogelijkheden om wat te rangeren en is het mogelijk om met 2 treinen te gelijk op het station bezig te zijn.
Dan zou ik toch (ook) proberen te besparen op het aantal wissels. Je hebt nu 4 korte omloopspoortjes. Die kosten per omloopspoor 2 wissels. Ik zou dan voor 2 wat langere omloopsporen gaan, dat scheelt direct 4 wissels en maakt het plan wat rustiger.
Persoonlijk vind ik 20 euro voor een wissel trouwens niet zo heel zo duur, maar ik kan me voorstellen dat je als student niet in het geld zwemt (been there, done it ). Dus goedkopere wissels zoeken is zeker geen slecht idee, maar ik zou dan ook voor een kleiner/simpeler station gaan. Uitbreiden kan altijd nog. Bedenk ook dat de wissels niet de enige kostenpost zijn. De treinen kosten ook goud geld. En ook in de aankleding van het landschap gaat al snel veel geld zitten.
Je hebt nu meerdere korte laad en losspoortjes. Per spoor kost dat een wissel. Je zou ook 1 lange losweg kunnen nemen. Aan het begin zit dan bv de kolenhandel, in het midden de goederenloods en aan het eind de houtverlading. Uiteraard is dat lastiger om te rangeren wanneer je een G-wagen bij de loods wilt plaatsen terwijl er al een O-wagen bij de kolenhandel staat. Maar juist dat extra puzzelwerk maakt het juist leuk. Zeker op een rangeerbaantje als dit. En dit kwam ook in het groot regelmatig voor.
Altijd handig om te proberen: print je baanplan eens op ware grootte uit (of teken het op een rol behang) en probeer dan met een paar loks en wat wagens de rangeerbewegingen uit. Dan zie je al snel wat de knelpunten gaan worden.
Succes met ontwerpen!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55
Re: Het eindstation
Hier iets van "mijn" eind station.
vr gr
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Re: Het eindstation
Rob, photo's uploaden via Photobucket werkt niet meer. Wij krijgen dan een plaatje te zien van photobucket zelf waarop staat dat linken naar forums niet meer is toegestaan en dat je je account moet upgraden (voor een hoop geld!).
Re: Het eindstation
Inderdaad, die emmer heb ik naar de eeuwige jachtvelden gedonderd (verwijderd dus)...
Ik zag her en der dat er veel gebruikt wordt van Flickr, Imgur en dergelijke. Ik zelf upload 1 voor 1 via TinyPic, gratis onbeperkt omzetten naar linkjes voor berichtenforums. Nadeel is dan dat je 1 voor 1 moet doen maargoed die moeite neem ik voor lief.
Ik zag her en der dat er veel gebruikt wordt van Flickr, Imgur en dergelijke. Ik zelf upload 1 voor 1 via TinyPic, gratis onbeperkt omzetten naar linkjes voor berichtenforums. Nadeel is dan dat je 1 voor 1 moet doen maargoed die moeite neem ik voor lief.
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: Het eindstation
Zo toch bij het oude ontwerp gebleven. Wel dank allen voor de aanvullingen! zet je toch aan het denken.
Ik ga eerst het verhaal bij het station proberen te vertellen en daarna wat foto's om het uit te beelden.
Het stationnetje, gelegen aan een nevenlijn in het ooster buurland Duitsland, is een station aan het einde van een lijn/ halverwege/ bij een splitsing.
Niet het einde van één lijn, maar twee. Te vergelijken met het station Frauenwalkd (van de Rennsteigbahn wat door voert).
De passagiers treinen kunnen dan ook op twee manieren aan het perron komen.
-''boven langs'' bij het eerste wissel de gebogen kant nemen en helemaal langs het perron oprijden naar het end.
-''onder langs'' Het eerst wissel rechtdoor en daarna bij het derde wissel gebogen langs het perron.
Hierdoor krijg je de situatie zoals in het eerste plaatje dat de railbus al klaar staat om te vertrekken en de getrokken trein onderlangs aankomt, en eventueel eerst nog kan omlopen en de verzorging in (het groene vlak).
Op het perron aan gekomen ziet het eruit als op de tweede foto.
Wat het leuke hieraan is dat tijdens de spits (waar langere treinen rijden) een lange trein bovenlangs het hele perron kan gebruiken en de verzorging nog steeds kan in komen. Als hier al een lok staat, kan deze vast tegen de trein gezet worden en het eerste deel van de trein meenemen op zijn vervolg reis.
Op de derde foto is dan ook te zien hoe de ''spits'' trein hier staat.
Op deze foto is ook te zien dat de railbus, welke al eerder is terug gekomen, op het perron staat waar eventueel ook vee geladen kan worden staat. Hierdoor is de doorgang voor de goederentrein, welke na de passagierstrein binnen kwam, vrij om binnen te rijden. Hierdoor kan de passagierstrein weer vertrekken en kan de goederentrein vast omlopen zodat er gerangeerd kan worden. Na het rangeren, naar het meest bovenste spoortje, kunnen de voertuigen van de wagons gereden worden.
Worden de ronge wagens naar de houtoverslag gebracht. (waarvoor gekozen is om dit inderdaad achter de goederenloods te gaan lossen (bedankt voor de tip ). Oftewel langs de stukgoederen loods rijden om daar het hout te lossen. Kunnen de goederenwagens langs de loods terug getrokken worden. Volgt alleen het lossen van de kolen wagens nog. De vierde foto geeft dan ook het beeld vanaf de kolenoverslag met nog net een stoomloc bij de verzorging.
Er wordt nog aan het plan het een en ander bijgesteld. Zo kan de railbus lastig op het spoortje staan. Dit is eigenlijk te kort tussen de wissels. Hier ga ik dan ook 5cm schuiven om het wat langer te maken. Hierdoor wordt wel het eindspoortje om om te lopen iets korter. Ook de aftakking naar de stukgoederen-loods met daarachter de houtoverslag wordt verder naar links verlegt. Het is hier toch te krap geworden om met treinen langs elkaar heen te rijden en moet breder.
Als het weer getekend is komt het plan ook weer hier te staan.
Ik ga eerst het verhaal bij het station proberen te vertellen en daarna wat foto's om het uit te beelden.
Het stationnetje, gelegen aan een nevenlijn in het ooster buurland Duitsland, is een station aan het einde van een lijn/ halverwege/ bij een splitsing.
Niet het einde van één lijn, maar twee. Te vergelijken met het station Frauenwalkd (van de Rennsteigbahn wat door voert).
De passagiers treinen kunnen dan ook op twee manieren aan het perron komen.
-''boven langs'' bij het eerste wissel de gebogen kant nemen en helemaal langs het perron oprijden naar het end.
-''onder langs'' Het eerst wissel rechtdoor en daarna bij het derde wissel gebogen langs het perron.
Hierdoor krijg je de situatie zoals in het eerste plaatje dat de railbus al klaar staat om te vertrekken en de getrokken trein onderlangs aankomt, en eventueel eerst nog kan omlopen en de verzorging in (het groene vlak).
Op het perron aan gekomen ziet het eruit als op de tweede foto.
Wat het leuke hieraan is dat tijdens de spits (waar langere treinen rijden) een lange trein bovenlangs het hele perron kan gebruiken en de verzorging nog steeds kan in komen. Als hier al een lok staat, kan deze vast tegen de trein gezet worden en het eerste deel van de trein meenemen op zijn vervolg reis.
Op de derde foto is dan ook te zien hoe de ''spits'' trein hier staat.
Op deze foto is ook te zien dat de railbus, welke al eerder is terug gekomen, op het perron staat waar eventueel ook vee geladen kan worden staat. Hierdoor is de doorgang voor de goederentrein, welke na de passagierstrein binnen kwam, vrij om binnen te rijden. Hierdoor kan de passagierstrein weer vertrekken en kan de goederentrein vast omlopen zodat er gerangeerd kan worden. Na het rangeren, naar het meest bovenste spoortje, kunnen de voertuigen van de wagons gereden worden.
Worden de ronge wagens naar de houtoverslag gebracht. (waarvoor gekozen is om dit inderdaad achter de goederenloods te gaan lossen (bedankt voor de tip ). Oftewel langs de stukgoederen loods rijden om daar het hout te lossen. Kunnen de goederenwagens langs de loods terug getrokken worden. Volgt alleen het lossen van de kolen wagens nog. De vierde foto geeft dan ook het beeld vanaf de kolenoverslag met nog net een stoomloc bij de verzorging.
Er wordt nog aan het plan het een en ander bijgesteld. Zo kan de railbus lastig op het spoortje staan. Dit is eigenlijk te kort tussen de wissels. Hier ga ik dan ook 5cm schuiven om het wat langer te maken. Hierdoor wordt wel het eindspoortje om om te lopen iets korter. Ook de aftakking naar de stukgoederen-loods met daarachter de houtoverslag wordt verder naar links verlegt. Het is hier toch te krap geworden om met treinen langs elkaar heen te rijden en moet breder.
Als het weer getekend is komt het plan ook weer hier te staan.
Re: Het eindstation
Hallo Peter,
Leuk om het plan uitgeprint te zien! Met treinen er op krijg je ook direct een beter beeld van de afmetingen en beschikbare lengte van de diverse sporen.
Groet, Wim
Leuk om het plan uitgeprint te zien! Met treinen er op krijg je ook direct een beter beeld van de afmetingen en beschikbare lengte van de diverse sporen.
Ik weet niet of de reizigers dit wel zo fijn zullen vinden... Hoewel de varkens het misschien wel leuk vinden om hun laatste reisje met een railbus te maken....peter5143 schreef:Op deze foto is ook te zien dat de railbus, welke al eerder is terug gekomen, op het perron staat waar eventueel ook vee geladen kan worden staat.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Het eindstation
Ziet er allemaal gaaf uit zeg. Je maak er wel werk van. Hoe krijg je dat uit je printer?
Ook ik ga een eindstation maken, ben er nog niet helemaal uit. Ik blijf je volgen, interessant hoor...
Ook ik ga een eindstation maken, ben er nog niet helemaal uit. Ik blijf je volgen, interessant hoor...
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Het eindstation
Dit brengt heel veel belangstelling hoe je dit gaat bouwen, daar ben ik vooral benieuwd naar, leuk plan!
En, zoals eerder aangegeven, hoe print je dit zo netjes uit?
En, zoals eerder aangegeven, hoe print je dit zo netjes uit?
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Het eindstation
Op A4 en alles netjes knippen en plakken.. Zo heb ik het met mn schaduwstation gedaan.
Re: Het eindstation
Ik heb het geluk dat ik A1 kan printen. Ik heb de randen eraf geknipt en aan elkaar geplakt met plakbank.
Geeft wel een heel goed overzicht hoe alles zit.
Geeft wel een heel goed overzicht hoe alles zit.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Het eindstation
Zeker fijn op A1 printen, en op het juiste formaat ook nog!
Ben benieuwd hoe jij e.e.a. Gaat aanpakken!
Zelf teken ik met Railroader Pro op de iMac.
Ben benieuwd hoe jij e.e.a. Gaat aanpakken!
Zelf teken ik met Railroader Pro op de iMac.
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Het eindstation
Omdat het toch een hele kleine baan is gebruik ik Anyrail om te tekenen. Hiermee kom ik uit de voeten omdat ik minder als 50 rail elementen hoef te gebruiken.