PECO 55,aansturing ESU Servowitch met extension:kortsluiting

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
erik-n-fan

PECO 55,aansturing ESU Servowitch met extension:kortsluiting

Bericht door erik-n-fan »

Irritatie! Zo duur die spullen en krijg het niet goed!

Peco code 55, hartstuk apart gepolariseerd via de ESU extension. Deze schakelt vertraagd dus halverwege de servo beweging bij omzetten van de wissel klikt het relais en wordt het hartstuk anders gepolariseerd. Dit is dus in theorie precies het moment waarbij de wisseltongen nergens contact maken. Bij 2 Wissels krijg ik dit niet goed bij 1 van de bewegingen. De ene kant overschakelen schakelt de relail normaal, de andere keer schakelt de relais (in de extension uiteraard) heel snel waarna er kortsluiting is omdat de tong nog tegen de andere pool ligt en nog niet in beweging is ...

Uiteraard alles nagemeten e.d. maar de aansluitingen kloppen en voeding is dus niet onjuist oid waardoor de kortsluiting zou kunnen ontstaan.

Oplossingen? De rosoft servo schakelt volgens mij even de stroom af voordat de servo omschakelt. Dit is natuurlijk zoveel beter en veiliger... Dit nabouwen voor ESU? Is dit mogelijk?

Of wild gedacht: Lekker (voorzichtig) kliederen met wat bruine verf op de wisseltongen en aan de binnenkant van de rails zodat de tong geen contact meer maakt. Dan zal de polarisatie altijd door de schakeling gebeuren op het hartstuk. Lijkt me ook erg betrouwbaar.

Wat ik niet wil is het hartstuk van de tongen scheiden door de zaag in het midden van de wissel te zetten. Dit zie je vaker maar ik vind het lelijk en zonde om dit te doen bij de PECO code 55. Ik gebruik small en medium wissels trouwens.

Iemand ideeën hierover? Ik neig naar gewoon de tweede optie uit te proberen!

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Henk van de Weerdt

Re: PECO 55,aansturing ESU Servowitch met extension:kortslui

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erik,
erik-n-fan schreef:Oplossingen? De rosoft servo schakelt volgens mij even de stroom af voordat de servo omschakelt. Dit is natuurlijk zoveel beter en veiliger... Dit nabouwen voor ESU? Is dit mogelijk?
Of een hele goedkope analoge oplossing voor dit probleem. ;-) Ik heb hier hele goedkope microswitches die door de wisselmotor omgeschakeld worden. Dat moet dus ook door een servo kunnen gebeuren.

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Henk van de Weerdt schreef:Hallo Erik,

Of een hele goedkope analoge oplossing voor dit probleem. ;-) Ik heb hier hele goedkope microswitches die door de wisselmotor omgeschakeld worden. Dat moet dus ook door een servo kunnen gebeuren.
Microswitch is inderdaad een mooie goedkope oplossing. Echter op de lange duur uiterst onbetrouwbaar.

Heb hier een opstelling draaien met 56 wissels servo/microswitch. Hier mankeert met regelmaat iets aan in de vorm van loslopende as, speling op het verenstaal, stof of troep.

Daarnaast een exact aantal op relais en daarmee heb ik nooit problemen! Dus ja microswitch is goedkoper en makkelijke, maar op de lange duur een drama.
erik-n-fan schreef:Oplossingen? De rosoft servo schakelt volgens mij even de stroom af voordat de servo omschakelt. Dit is natuurlijk zoveel beter en veiliger... Dit nabouwen voor ESU? Is dit mogelijk?
is in principe niet nodig, de ESU extention zou gewoon goed zijn werk moeten doen. We hebben ze ook op onze clubbaan en tot onze frustratie waren deze enkel in te stellen via POM. Toen we dat eenmaal goed werkend gekregen hadden waren de kortsluitingen verdwenen.

groetjes

shoven

Bericht door shoven »

Of gewoon de Rosoft servo oplossing nemen... ik heb er hier een stuk of 50 in de baan zitten (nou ja, bijna) en echt nooit gedonder ermee.
Maar als je al veel van dat ESU spul hebt snap ik dat je niet even overstapt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Henk van de Weerdt

Hallo Martin,
martindomburg schreef:Microswitch is inderdaad een mooie goedkope oplossing. Echter op de lange duur uiterst onbetrouwbaar.
Heb hier een opstelling draaien met 56 wissels servo/microswitch. Hier mankeert met regelmaat iets aan in de vorm van loslopende as, speling op het verenstaal, stof of troep.
Misschien een stomme vraag, maar ligt dat dan aan de microswitch, of heeft dat andere oorzaken? De argumenten die jij hierboven noemt hebben naar mijn menig niets met de microswitch te maken.

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt

Onderwerp starter
erik-n-fan

Dank voor de perspectieven! Ik heb inderdaad genoeg ESU spul en wil dus nog even niet overstappen. Zelfs de extensions hebben 4 jaar in de kast gewacht tot ik nu eindelijk de hartstukken apart aan het polariseren ben geslagen... herkenbaar? :)

Rosoft staat bovenaan de lijst bij een nieuw project.

Na de bemoedigende woorden van Martin over ESU ga ik vandaag nogmaals aan de slag met de servo instellingen en daarmee hopelijk het schakelmoment van de extension te krijgen zodat er geen kortsluiting is... misschien combineer ik dat met een likje verf aan de tong waar er toch gedonder blijft en dan aanzien hoe lang het duurt voordat ik het stabiel heb.

Groet, Erik

martindomburg
Elektronica/Commercieel

@ Henk
In Zekere zin wel. Wij gebruiken massaal de Goedkope varianten.

Het staaldraad beweegt de wissel een daarmee ook de switch. Deze geeft weerstand waardoor het staal zich in het plastic van de servoarm gaat vreten. Je krijgt dus spelling op de slag, wissel gaat niet helemaal meer om.

Daarnaast zorgt de druk ervoor dat de arm steeds verder van de as schuift een je uiteindelijk deze weer op de Servo moet drukken.

En Ander aspect is de arm, van het bewegen van de wissel ontvangt hij geen stress, als je dat goed doet. Maar De microswitch geeft continu druk op de arm.een hele kleine druk maar toch.

Bij Veel bedieningen over langere tijd (meer dan 2 uur, bijv beursgebruik) heb ik al en meerdere situaties van niet schakelen ondervonden.

Maar neemt nog steeds niet weg datt als ze goed bevallen het een uitstekende geldbesparende oplossing is. In mijn geval moet ik vertrouwen op grote bedrijfszekerheid, met zoveel sporen, dat ik er weer van afstap.

Groetjes

FidOo

Bericht door FidOo »

martindomburg schreef:@ Henk

Daarnaast zorgt de druk ervoor dat de arm steeds verder van de as schuift een je uiteindelijk deze weer op de Servo moet drukken.

Groetjes
Even het schroefje er in draaien en je armpje kan er niet meer vanaf vallen en zit vast. Ik snap niet waarom je dit niet gedaan hebt?

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Henk van de Weerdt

Hallo Martin,
martindomburg schreef:Het staaldraad beweegt de wissel een daarmee ook de switch. Deze geeft weerstand waardoor het staal zich in het plastic van de servoarm gaat vreten. Je krijgt dus spelling op de slag, wissel gaat niet helemaal meer om.

En Ander aspect is de arm, van het bewegen van de wissel ontvangt hij geen stress, als je dat goed doet. Maar De microswitch geeft continu druk op de arm.een hele kleine druk maar toch.
Ik heb hier eens het e.e.a. uitgeprobeerd, de microswitch die ik hier gebruik hebben nog geen 2gr om de hefboom van de switch om te drukken/schakelen. Als dat al zoveel is dat dat in gaat vreten maak ik me ernstig zorgen over de kwaliteit van die servo's. ;-)

Nu moet ik wel zeggen dat de arm van de microswitch bij niet op het staal komt wat de wissel omzet. Ik gebruik de conrad motoren en heb de arm van de switch niet an de kant van het verenstaal zitten, maar aan de andere kant van de motor.

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt

martindomburg
Elektronica/Commercieel

FidOo schreef:
martindomburg schreef:@ Henk

Groetjes
Even het schroefje er in draaien en je armpje kan er niet meer vanaf vallen en zit vast. Ik snap niet waarom je dit niet gedaan hebt?
Iets met testopstelling... veel veranderen, uitproberen. Schroefje erin en eruit halen is niet aan te raden.
Snap niet dat je dat niet van te voren aan ziet komen :mrgreen:

@ Henk: De HXT900 servo's hebben gewoon een degelijke kwaliteit.

Opstelling is terug te vinden in het draadje van Schellenbach.

FidOo

Bericht door FidOo »

Had het antwoord kunnen raden!! :mrgreen: Maar even voor de duidelijkheid. Bij permanente installatie heb je dit probleem niet.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Nope, dat klopt. Echter is weerstand enkel goed bij spanning. Niet bij mechanica

Onderwerp starter
erik-n-fan

Het heeft even geduurd maar de benodigde aanpassingen aan peco code 55 wissels heb ik hieronder in een plaatje gezet.

Aanpassingen aan de onderkant aan de door peco gemaakte verbinding tussen wisseltongen en het hartstuk:
1. Ik knip (met een mini scherp tangetje) het korte lusje onder het hart van de wissel los zodat de tongen afzonderlijk gepolariseerd kunnen worden
2. knip dan de verbindingen in het midden in de lengte door tussen hartstuk en de tongen.
3. Hartstuk heeeft nu 2 aansluitingen (knip er 1 af / isoleer m / berg m op / negeer m

Nu heb je 3 aansluitingingen:
- Hartstuk kan via de ESU Switchpilot Extension zodat icm de servo juist wordt gepolariseerd
- Tong links gaat aan de voeding linker rail
- Tong rechts aan de rechter rail
... en ze zijn allemaal geisoleerd van elkaar dus geen kortsluitingen.

Super stabiele voeding tot nu en 0 kortsluitingen gehad. Ik behoudt met deze aanpassingen het soldeerwerk aan de rail onder de wissel welke door peco is aangebracht en heb geen hete soldeerbout met mogelijk smelten van de rails tot gevolg nodig.

Afbeelding

Groet, Erik

Plaats reactie