
Vraag je over plus en massa
Vraag je over plus en massa
Hooi, Tja als nieuwkomer opnieuw een vraag. Waar of hoe loopt de massa in een loc. Ik heb een gebruikte loc gekocht, de 3e en deze loopt dus niet. De + loopt via de wielen naar motortje, bij deze loopt de massa via het metaal van het chassis. Hoort dit zo bij analoog? Motortje loopt prima na demontage. Ik dat mijn vraag een beetje te begrijpen is. Bedankt alvast,. Appie 

Re: Vraag je over plus en massa
Appie,
Vertel even welke loc het is.
Er zijn merken die het chassis in tweeën delen, Hobbytrain bv, en dan zijn de helften geïsoleerd.
Maak ook een foto van de loc zonder kap.
Vertel even welke loc het is.
Er zijn merken die het chassis in tweeën delen, Hobbytrain bv, en dan zijn de helften geïsoleerd.
Maak ook een foto van de loc zonder kap.
Re: Vraag je over plus en massa
Fotootje lukt niet zo best!
- Bijlagen
-
- image-2018-02-07.jpg (1.38 KiB) 2996 keer bekeken
Re: Vraag je over plus en massa
Vorige eigenaar heeft hier mee zitten te rommelen. Een van de contactplaatjes onder het motortje is doorverbonden met zijplaatje welke dus contact maakt met metalen chassis.Zelf heb ik het idee dat dit niét helemaal juist is. Alles is dood als een spier. Kan ik iets anders proberen? Bedankt voor support.
Re: Vraag je over plus en massa
Hoe weet jij dat de plus via de wielen loopt, en de min via het chassis?Appie53 schreef:Hooi, Tja als nieuwkomer opnieuw een vraag. Waar of hoe loopt de massa in een loc. Ik heb een gebruikte loc gekocht, de 3e en deze loopt dus niet. De + loopt via de wielen naar motortje, bij deze loopt de massa via het metaal van het chassis. Hoort dit zo bij analoog? Motortje loopt prima na demontage. Ik dat mijn vraag een beetje te begrijpen is. Bedankt alvast,. Appie
Het ligt er maar net aan hoe de loc op de rails staat, en op welke spoorstaaf de plus en of de min staat.
Normaliter is in rijrichting gezien de rechterspoorstaaf de plus, en dan moet de loc vooruit rijden, bij een stoomloc met de schoorsteen aan de voorkant. bij een andere loc met de cabine deur met een 1 erop aan de voorkant.
Maar bij de meeste locjes zit 1 koolborstel aansluiting aan het chassis.
Voor het digitaliseren van dit soort locjes moet je deze verbinding ongedaan maken. meestal kan dit door het verwijderen van een plaatje of een veertje.
En meten is weten. Op beide koolborstel moet dus een verbinding binnen komen vanaf de rails.
Of de zijkant van de motor contact maakt met het chassis, zal niets uitmaken, daarmee en daardoor draait de motor niet.
Groetjes
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Vraag je over plus en massa
In de regel word door de fabrikanten het chassis "misbruikt" als een van de twee polen. Dit om zowel de motoren als de lampen effectief te verbinden met een van de twee spoorstaven. De andere spoorstaaf word dan met een draadje naar de printplaat geleid om daar de lamp en de motor via spoelen en diodes van de andere pool te voorzien.
Is dus puur productie gemak, geen moeten.
Groetjes
Is dus puur productie gemak, geen moeten.
Groetjes
Re: Vraag je over plus en massa
Het is wel realistisch. Bij electrische treinen schaal 1 op 1 gaat de stroom ook door het blok. Bij auto's idem en bij de meeste fietsen met dynamo ook.martindomburg schreef:In de regel word door de fabrikanten het chassis "misbruikt" als een van de twee polen.