Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Beste N-Spoorders.
Er doet zich hier een kleine uitdaging voor. Bij de bouw van mijn helix heb ik de blokken er al in gemaakt.
Het opgaande spoor is goed alleen nu kom ik erachter dat bij het dalende spoor de staven aan de verkeerde kant zijn door geslepen.
De helix is natuurlijk al in gebruik en de door geslepen sporen zijn tijdelijk weer doorverbonden zodat handmatig rijden gewoon mogelijk is.
Nu kan ik ervoor kiezen om de bedrading gewoon te laten voor wat het is ( bij het dalende spoor ) en die blokken er toch nog aan de juiste kant in te prutsen.
Maar mijn vraag is daarom ook. Moet ik dit er nog tussen knoeien of is er een digitale manier om dit in 1 klap op te lossen. Tevens maak ik gebruik van iTrain. Misschien dat dit meehelpt in de oplossing.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Er doet zich hier een kleine uitdaging voor. Bij de bouw van mijn helix heb ik de blokken er al in gemaakt.
Het opgaande spoor is goed alleen nu kom ik erachter dat bij het dalende spoor de staven aan de verkeerde kant zijn door geslepen.
De helix is natuurlijk al in gebruik en de door geslepen sporen zijn tijdelijk weer doorverbonden zodat handmatig rijden gewoon mogelijk is.
Nu kan ik ervoor kiezen om de bedrading gewoon te laten voor wat het is ( bij het dalende spoor ) en die blokken er toch nog aan de juiste kant in te prutsen.
Maar mijn vraag is daarom ook. Moet ik dit er nog tussen knoeien of is er een digitale manier om dit in 1 klap op te lossen. Tevens maak ik gebruik van iTrain. Misschien dat dit meehelpt in de oplossing.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Het hangt een beetje van je sporenplan af. Is er beneden geen verbinding tussen spoor en tegenspoor, en een keerlus, met een keerlusmodule voor de polariteit om te schakelen, dan zou je de keerlusmodulemodule kunnen verplatsen naar de het laatste blok van je helix. De keerlus zelf wordt dan dus niet omgepoold.
Is het wat ingewikkelder, dan zou je voor en na de helix een keerlusmodule kunnen plaasten.
En anders met slijpschijfje de isolatiesleufjes slijpen en extra draden solderen tegen de zijkant van de spoorstaaf ('t is toch buiten zicht), langs de goede kant dan.
Is het wat ingewikkelder, dan zou je voor en na de helix een keerlusmodule kunnen plaasten.
En anders met slijpschijfje de isolatiesleufjes slijpen en extra draden solderen tegen de zijkant van de spoorstaaf ('t is toch buiten zicht), langs de goede kant dan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Hoi Michiel,
Bedankt voor je antwoord.
Nee ik heb geen keerlus en keerlus module.
Bedankt voor je antwoord.
Nee ik heb geen keerlus en keerlus module.
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Marc,
Maar dat schrijft en zegt Michiel ook niet, hij geeft je een mogelijke oplossing.
Ik zal je er ook eentje geven. Daar zitten wat voorwaardes aan.
Als je secties binnen de spiraal allemaal aan dezelfde terug/bezetmelder zijn aangesloten, en die bestaat uit 2 gescheiden secties voor elk 8 bezetmelders, en je gebruikt er b.v. niet meer dan 8 dan kun je de aansluitdraad voor de andere polariteit gebruiken. Als je nu b.v. rood gebruikt voor de voeding van de secties, dan nu via de andere draad de secties voeden.
Heb je meer dan 8 secties dan ook de andere helft zo aansluiten, en als je aansluitingen over heb, dan NIET meer gebruiken voor meldsecties buiten de spiraal.
Groetjes
Maar dat schrijft en zegt Michiel ook niet, hij geeft je een mogelijke oplossing.
Ik zal je er ook eentje geven. Daar zitten wat voorwaardes aan.
Als je secties binnen de spiraal allemaal aan dezelfde terug/bezetmelder zijn aangesloten, en die bestaat uit 2 gescheiden secties voor elk 8 bezetmelders, en je gebruikt er b.v. niet meer dan 8 dan kun je de aansluitdraad voor de andere polariteit gebruiken. Als je nu b.v. rood gebruikt voor de voeding van de secties, dan nu via de andere draad de secties voeden.
Heb je meer dan 8 secties dan ook de andere helft zo aansluiten, en als je aansluitingen over heb, dan NIET meer gebruiken voor meldsecties buiten de spiraal.
Groetjes
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Ik zou gewoon de verkeerd onderbroken spoorstaven met elkaar verbinden door draadjes en de spoorstaaf andere in secties slijpen/zagen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Ik twijfelde of dit mogelijk zou zijn, maar goed om te lezen dat dit dus gewoon kan..Willempie schreef:Marc,
Maar dat schrijft en zegt Michiel ook niet, hij geeft je een mogelijke oplossing.
Ik zal je er ook eentje geven. Daar zitten wat voorwaardes aan.
Als je secties binnen de spiraal allemaal aan dezelfde terug/bezetmelder zijn aangesloten, en die bestaat uit 2 gescheiden secties voor elk 8 bezetmelders, en je gebruikt er b.v. niet meer dan 8 dan kun je de aansluitdraad voor de andere polariteit gebruiken. Als je nu b.v. rood gebruikt voor de voeding van de secties, dan nu via de andere draad de secties voeden.
Heb je meer dan 8 secties dan ook de andere helft zo aansluiten, en als je aansluitingen over heb, dan NIET meer gebruiken voor meldsecties buiten de spiraal.
Groetjes
Dit is dus veruit de eenvoudigste oplossing.
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Tsjonge, goeie oplossing van Wim! Eigenlijk logisch.
Proberen Marc, ik kom wel kijken of het werkt!
Proberen Marc, ik kom wel kijken of het werkt!
Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Wim's voorstel is inderdaad de mooiste, maar wel op letten dat de 4 grenssecties langer zijn de de langste stroomopnemende eenheid (vb treinstel), want anders krijg je kans op non-detectie in die secties (de stroom dat via de rechtsttreekse weg van J naar K stroomt, en niet door de diodeschakelingen vloeit).
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Heren,
Allen erg bedankt voor jullie antwoorden, tips, en hulp.
Ik ga de versie van Wim proberen dit lijkt mij ook de meest makkelijke. En natuurlijk laat ik weten hoe het verlopen is.
Nogmaals mijn vriendelijke dank!!
Allen erg bedankt voor jullie antwoorden, tips, en hulp.
Ik ga de versie van Wim proberen dit lijkt mij ook de meest makkelijke. En natuurlijk laat ik weten hoe het verlopen is.
Nogmaals mijn vriendelijke dank!!
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Nergens voor nodig. Dat ompolen zoals ik het nu voorstel gebeurd ook in de xTreme keerlus secties, en dat zijn ook korte secties aan het begin en eind.Michiel schreef:Wim's voorstel is inderdaad de mooiste, maar wel op letten dat de 4 grenssecties langer zijn de de langste stroomopnemende eenheid (vb treinstel), want anders krijg je kans op non-detectie in die secties (de stroom dat via de rechtsttreekse weg van J naar K stroomt, en niet door de diodeschakelingen vloeit).
En een stroomkringetje is altijd gesloten, dus gaat de stroom ook door de diodeschakeling.
Groetjes
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Neem de situatie voor de stopmelder vóór de omgepoolde helix, met bijvoorbeeld de diodebrugaansluiting (vb K) rechts, en links de directe aansluiting (vb J). In de eerste sectie erna, in de diodebrug links, en de directe aanluiting recht.
Indien een locomotief met wielen zowel in het ene als het andere blok staat, dan loopt de rechtstreeks via de directe verbindingen, want de diodebruggen zijn kortgesloten. De detectie van de loc zal pas gebeuren wanneer alle wielen de vorige sectie verlaten hebben? Met een lang stel (vb Eurostar met doorlopende stroomopname over alle rijtuigen) zit de neus al een heel eind verder in de helix.
Maar, zoals Wim zegt, normaal gezien is er geen probleem. Ik zat alleen maar te denken aan het "worst-case" scenario.
Indien een locomotief met wielen zowel in het ene als het andere blok staat, dan loopt de rechtstreeks via de directe verbindingen, want de diodebruggen zijn kortgesloten. De detectie van de loc zal pas gebeuren wanneer alle wielen de vorige sectie verlaten hebben? Met een lang stel (vb Eurostar met doorlopende stroomopname over alle rijtuigen) zit de neus al een heel eind verder in de helix.
Maar, zoals Wim zegt, normaal gezien is er geen probleem. Ik zat alleen maar te denken aan het "worst-case" scenario.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Hoi allen,
Hier even een update van mijn vraag.
Ik heb het advies van Wim uitgevoerd en wat denk je.............werkt fantastisch.
Kwam ook mooi uit want heb vier blokken opgaand en vier blokken dalend. Dus de melder is optimaal benut.
Allen weer ontzettend bedankt voor jullie hulp, adviezen, en uitleg.
Hier even een update van mijn vraag.
Ik heb het advies van Wim uitgevoerd en wat denk je.............werkt fantastisch.
Kwam ook mooi uit want heb vier blokken opgaand en vier blokken dalend. Dus de melder is optimaal benut.
Allen weer ontzettend bedankt voor jullie hulp, adviezen, en uitleg.
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Top dat het werkt Marc en fijn dat je even de moeite neemt om dat ook te vertellen!
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Zeker neem ik de moeite Joost.
Ben niet altijd in de gelegenheid om direct te reageren maar doe zeker mijn best. Zoals jullie je best doen om vragen te beantwoorden en hulp te bieden.
En daarbij vind ik het belangrijk dat andere mensen op het forum hier ook van kunnen profiteren. Ik denk namelijk niet dat ik de eerste ben en zeker niet de laatste die de spoorstaven in tegengestelde richting heb door geslepen. Ik plaats dit onder de noemer enthousiasme/ beginnersfoutje. haha.
Ben niet altijd in de gelegenheid om direct te reageren maar doe zeker mijn best. Zoals jullie je best doen om vragen te beantwoorden en hulp te bieden.
En daarbij vind ik het belangrijk dat andere mensen op het forum hier ook van kunnen profiteren. Ik denk namelijk niet dat ik de eerste ben en zeker niet de laatste die de spoorstaven in tegengestelde richting heb door geslepen. Ik plaats dit onder de noemer enthousiasme/ beginnersfoutje. haha.
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Tof dat het gelukt is, en de bevestiging dat Wim's methode werkt.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.
Dat is ook niet zo gek dat die werkt, dat is de basiswerking van de Ultieme en xTreme keerlus.
Bij de laatste doen de secties BCD dat. Het shiften van de aansluitdraden naar de brugcel. -;) via het relais.
Groetjes
Bij de laatste doen de secties BCD dat. Het shiften van de aansluitdraden naar de brugcel. -;) via het relais.
Groetjes