Bouwupdate:
Het eerste wild is gespot op de wildpassage!
Verder de afgelopen tijd vooral bezig geweest met de aanleg van de bovenleidingsportalen. Helaas bleek bij het plaatsen al snel dat in de boog de sporen toch te ver uit elkaar lag. Deze lag 35 mm hart-tot-hart van elkaar met een radius van 28 cm. Dat bleek voor de PIKO Hondekop een probleem, zowel de masten als het kruisende verkeer bestaande uit plan W's werden geraakt. Niet wenselijk.
Na een nachtje erover slapen, vanmiddag de binnenbocht losgetrokken. Alles beneveld met water, na 10 min. trekken, schepte ik de ballast zo weg en kon het spoor opgeschoven worden.
Enkele foto's van de bouw/sloop/wederopbouw:
Oude situatie. De binnenbocht ligt te krap langs de masten...
Dus binnenbocht op de aansluiting tussen 2 sporen losgehaald en verlegd...
Tijdens het opschuiven van de rails, werd er steeds proefgereden met materieel om te kijken of het nog past. Vaak werd er wat geschoven, tot bovenstaand resultaat!
De niet symmetrische boog werd met een nieuw stuk rails gesloten. De aansluitingen liggen op 2 printplaatjes ivm de stevigheid en later te herstellen blokscheiding...
Hier is goed te zien hoe ver het spoor verder 'naar binnen' is gelegd. Voorheen zat de rode draad onder de spoorstaaf...
Langs het spoor werden nu gaten geboord voor de funderingen van de bovenleidingsportalen. Mooie inbusbouten M4...
Plaatsen van de portalen. Deze serie is nog geheel onbewerkt. Ze worden op hun fundering gelijmd, als dat droog is, gaan ze naar de spuitcabine (= lege verhuisdoos) om bewerkt te worden. Ook moeten ze nog voorzien worden van uitleggers etc...
De PIKO Hondekop gaat met 1 mm speling net langs de mast af nu...
Preiserview vanaf de bok van een goederentrein die het overloop wissel neemt richting Tilburg, komende vanuit Oosterhout...
Al bij al een flinke klus, maar het loont zeker. Het wordt nu langzaam aan een herkenbaar stukje "Brabant"...
Op het achterste deel van dit stuk spoor, net voor de wildpassage, staan de portalen wel goed. Hier een verslag hoe die gemaakt, geplaatst en bedraad zijn!
De pakketjes zoals ze van Shapeways vandaan komen. 4 Portalen per set, ik heb er in totaal 16 nodig, dus 4 sets bestelt...
Een kaal portaal; ik volg de bouwbeschrijving van 3dBuilder, dus de uitleggers van 0,3mm messingdraad en de funderingen zijn M4 inbusbouten...
Per 4 gaan ze naar de 'spuiterij'. Een omgekeerde doos in de tuin. Hier staan ze in de primer, gewoon zo'n spuitbus uit de Action...
Een portaal, in de primer...
De portalen geverfd, met een kwastje. Ik heb een hele oude REVELL color Matt 79 gebruikt. Deze droogt groen/bruin op. De funderingen zijn aangezet met REVELL 374 greiss.
Als je goed kijkt op de foto, zie je op het linkerspoor al de rijdraad gespannen zijn. Deze is gewoon gesoldeerd aan de uitlegger...
Proefrijden met de NS 1202...
Een proeftrein, NS 1306, ICm en NS 1202...
De hangdraad (heet dat zo?) wordt gewoon over de palen gedrapeerd.De lijmklem linksonder in beeld, houdt de draad op spanning...
De draad wordt met een drupje superlijm in de geleider vastgezet...
Beide draden worden vastgesoldeerd aan een schroef. Door een zeer scheef geboord gat komen zij bij de wildpassage naar boven. De schroef wordt later in een bossage weggewerkt...
Vervolgens soldeer ik tussen beide draden de hangdraden...
Op veel foto's zie ik deze constructie, dus in model ook nagemaakt. Let wel, alles moet nog schoongemaakt worden enzo, dus de klodders vet/vuil en soldeer worden nog weggehaald...
Ingezoomd op het resultaat tussen 2 masten, de afstand is hier 10 cm van mast tot mast, omdat de boog richting de scenery ingezet wordt. De draad moet in het midden blijven en dan is deze afstand het beste. Op rechte stukken staan de masten op 16 tot zelfs 20 cm van elkaar...
Al bij al lekker aan de priegel! Met het trage tempo van de afgelopen weken, gaat het me waarschijnlijk niet lukken om de volledige baan al te voorzien van bovenleidingsdraden op Station N-spoor '18... Ach, blijven de panto's gewoon even omlaag, rijden zal er wel moeten worden!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje