De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach
Re: De bouw van Stadt Schellenbach:Schaduwproject voltooid!!
Goed kerel,
ff 2 opmerkingen,
1e: Das station underground wordt neem ik aan een S-Bahn station? Ik zou die of iets verder van de kant leggen zodat er een perron in kan, of een eilandperron, maar dat zou ondergronds niet snel gebeuren.
2e: Als punt B hoger ligt als het links het uitgangspunt van de helix aansluiting, dan zou het station op een helling komen te liggen, zou kijken of je dat kunt vermijden. Bijvoorbeeld om de helix links iets hoger uit te laten komen. Waardoor die sporen gewoon vlak kunnen blijven?!
ff 2 opmerkingen,
1e: Das station underground wordt neem ik aan een S-Bahn station? Ik zou die of iets verder van de kant leggen zodat er een perron in kan, of een eilandperron, maar dat zou ondergronds niet snel gebeuren.
2e: Als punt B hoger ligt als het links het uitgangspunt van de helix aansluiting, dan zou het station op een helling komen te liggen, zou kijken of je dat kunt vermijden. Bijvoorbeeld om de helix links iets hoger uit te laten komen. Waardoor die sporen gewoon vlak kunnen blijven?!
Re: De bouw van Stadt Schellenbach:Schaduwproject voltooid!!
Volgens mij duurt het een maand voordat een treinstel rond is
gr. Ron
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: De bouw van Stadt Schellenbach:Schaduwproject voltooid!!
Wat een gigantisch project, dan vind ik 4 jaar nog wel meevallen.
Ik ben bang dat ik er 10 jaar voor nodig had met mijn bouwsnelheid.
Ben benieuwd naar het zichtbare deel.
Ik ben bang dat ik er 10 jaar voor nodig had met mijn bouwsnelheid.
Ben benieuwd naar het zichtbare deel.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: De bouw van Stadt Schellenbach:Schaduwproject voltooid!!
Hallo Martin,
Wat een geweldig project, vier jaar voor dit is eigenlijk tempo van een sneltrein.
Ben benieuwd naar het vervolg en blijf je zeker volgen.
mvg
Arnold
Wat een geweldig project, vier jaar voor dit is eigenlijk tempo van een sneltrein.
Ben benieuwd naar het vervolg en blijf je zeker volgen.
mvg
Arnold
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Het feestje is compleet, ik heb lekker veel gereden en vooral ook treinen toegevoegd aan het geheel. Ik zal binnenkort eens een paar leuke foto's ervan posten.
Maar dat is niet alles, ik heb van de week hout gehaald om te gaan starten met het Underground project!! En vanavons nadat ik de beurs van Houten had ingepakt maar eens een beetje begonnen met aftekenen.
IMG_20180504_231235 by Martin Domburg, on Flickr
Het linker deel waar het station zich bevind. Links komt het geheel uit de helix en loopt direct tegen een dubbelsporige aftakking aan naar het ondergrondse station. Na de aftakking stijgen de twee sporen om helemaal rechts op 8 cm hoogte de eerste zichtbare scenerylaag te betreden. Maar er zit nog een aftakking naar boven. Deze enkelsporige aftakking stijgt niet maar sluit aan op de wisselstraat bij de rechterhelix. ZOdat ik een soort bypass heb gemaakt tussen de twee helixxen in.
IMG_20180504_231240 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180504_231243 by Martin Domburg, on Flickr
Vanuit die rechter helixs komt er een overloop situatie waarbij de treinen die in de helix links rijden ipv recht over die wissels weer in de juiste richting komen naar de scenery. Daar sluit dan ook die bypass aan. Die sporen van de overloop stijgen ook naar het linkerdeel toe en komen daar eveneens op 8cm hoogte het zichtbare deel binnen.
IMG_20180504_231249 by Martin Domburg, on Flickr
Die delen van het linker stuk liggen al klaar om gezaagd te worden.
Deze rijstroken zaag ik uit 5mm triplex en worden voorzien van kurk. Deze worden straks gedragen op 8mm spanten die om de 40 cm geplaatst gaan worden.
Zooo, van de week maar eens wat gaan zagen, lekker weekje vakantie
Maar dat is niet alles, ik heb van de week hout gehaald om te gaan starten met het Underground project!! En vanavons nadat ik de beurs van Houten had ingepakt maar eens een beetje begonnen met aftekenen.
IMG_20180504_231235 by Martin Domburg, on Flickr
Het linker deel waar het station zich bevind. Links komt het geheel uit de helix en loopt direct tegen een dubbelsporige aftakking aan naar het ondergrondse station. Na de aftakking stijgen de twee sporen om helemaal rechts op 8 cm hoogte de eerste zichtbare scenerylaag te betreden. Maar er zit nog een aftakking naar boven. Deze enkelsporige aftakking stijgt niet maar sluit aan op de wisselstraat bij de rechterhelix. ZOdat ik een soort bypass heb gemaakt tussen de twee helixxen in.
IMG_20180504_231240 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180504_231243 by Martin Domburg, on Flickr
Vanuit die rechter helixs komt er een overloop situatie waarbij de treinen die in de helix links rijden ipv recht over die wissels weer in de juiste richting komen naar de scenery. Daar sluit dan ook die bypass aan. Die sporen van de overloop stijgen ook naar het linkerdeel toe en komen daar eveneens op 8cm hoogte het zichtbare deel binnen.
IMG_20180504_231249 by Martin Domburg, on Flickr
Die delen van het linker stuk liggen al klaar om gezaagd te worden.
Deze rijstroken zaag ik uit 5mm triplex en worden voorzien van kurk. Deze worden straks gedragen op 8mm spanten die om de 40 cm geplaatst gaan worden.
Zooo, van de week maar eens wat gaan zagen, lekker weekje vakantie
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Het is werkelijk te warm om te gaan spelen met soldeerbouten en ander fijn gereedschap. Dan de tijd maar nuttig besteden aan de modelbaan
De gehele linker deel van de eerste laag is nu aangebracht. Leuk karwei dat spelen met spanten
IMG_20180507_001736 by Martin Domburg, on Flickr
Alles aftekenen en dan heel druk gaan zijn met de decoupeerzaag en wat vlinderboortjes.
IMG_20180507_105220 by Martin Domburg, on Flickr
De spantdelen van het gedeelte boven de helix
IMG_20180507_105213 by Martin Domburg, on Flickr
De rijstroken voorzien van kurk, even laten drogen ondertussen.
IMG_20180507_105216 by Martin Domburg, on Flickr
De spantdelen gezaagd.
En nu de boel gaan monteren. Als eerste het deel van de helix:
IMG_20180507_171448 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180507_171451 by Martin Domburg, on Flickr
Was nog wel een best gepuzzel om de constructie stabiel en stevig te maken zonder dat het de casette helix belemmert om eruit te schuiven. Maar het is me gelukt
IMG_20180507_171455 by Martin Domburg, on Flickr
Het stijgende deel heeft even een fixatie zodat hij niet te hoog komt voor de wisselstraat erboven. Resulteert wel erin dat hij daarna stijl moet klimmen (2,5%) om over de exit van de helix te komen.
IMG_20180507_133902 by Martin Domburg, on Flickr
De eerste wisselstraat met de aftakking vooraan naar het ondergronds station, en achterin een smalle aftakking die naar de andere wisselstraat loopt als bypass. Na die aftakking gaat het dubbelspoor stijgen.
IMG_20180507_171501 by Martin Domburg, on Flickr
Leuk geheel zo!!! Als alles is aangelegd en rijd kan de bovenplaat erop. Als ook het station is geplaatst overigens. Daarna word de voorkant afgewerkt met scharnierende panelen zodat ik altijd overal bij kan komen later.
Nu verder met het rechter gedeelte, heb de smaak nu lekker te pakken.
Groetjes
De gehele linker deel van de eerste laag is nu aangebracht. Leuk karwei dat spelen met spanten
IMG_20180507_001736 by Martin Domburg, on Flickr
Alles aftekenen en dan heel druk gaan zijn met de decoupeerzaag en wat vlinderboortjes.
IMG_20180507_105220 by Martin Domburg, on Flickr
De spantdelen van het gedeelte boven de helix
IMG_20180507_105213 by Martin Domburg, on Flickr
De rijstroken voorzien van kurk, even laten drogen ondertussen.
IMG_20180507_105216 by Martin Domburg, on Flickr
De spantdelen gezaagd.
En nu de boel gaan monteren. Als eerste het deel van de helix:
IMG_20180507_171448 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180507_171451 by Martin Domburg, on Flickr
Was nog wel een best gepuzzel om de constructie stabiel en stevig te maken zonder dat het de casette helix belemmert om eruit te schuiven. Maar het is me gelukt
IMG_20180507_171455 by Martin Domburg, on Flickr
Het stijgende deel heeft even een fixatie zodat hij niet te hoog komt voor de wisselstraat erboven. Resulteert wel erin dat hij daarna stijl moet klimmen (2,5%) om over de exit van de helix te komen.
IMG_20180507_133902 by Martin Domburg, on Flickr
De eerste wisselstraat met de aftakking vooraan naar het ondergronds station, en achterin een smalle aftakking die naar de andere wisselstraat loopt als bypass. Na die aftakking gaat het dubbelspoor stijgen.
IMG_20180507_171501 by Martin Domburg, on Flickr
Leuk geheel zo!!! Als alles is aangelegd en rijd kan de bovenplaat erop. Als ook het station is geplaatst overigens. Daarna word de voorkant afgewerkt met scharnierende panelen zodat ik altijd overal bij kan komen later.
Nu verder met het rechter gedeelte, heb de smaak nu lekker te pakken.
Groetjes
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Gaat best hard ondanks de warmte.
Lekker bezig.
mvg
Arnold
Lekker bezig.
mvg
Arnold
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Ja het is lekker zo'n week vakantie, even niet ombouwen en andere werkzaamheden. Heb nog best wel wat progressie gemaakt.
Als eerste heb ik twee scharnierende panelen gemonteerd. Een korte voor de 14 TM44 blokkaarten , en een lange voor de OC32 modules.
Ik kan de printen aan beide zijden van het paneel plaatsen en zo altijd erbij kunnen voor firmware updates e.d.
IMG_20180510_102307 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_102330 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_102315 by Martin Domburg, on Flickr
Deze is bedoeld voor de OC32 modules, en de onderstaande voor de TM44 blokkaarten
IMG_20180510_102344 by Martin Domburg, on Flickr
Daarna heb ik de rijstroken van het rechtergedeelte afgetekend, uitgezaagd en voorzien van 2mm kurk. Even wat passen en meten en vervolgens de spanten aftekenen en zagen en een ochtendje monteren gaf het volgende resultaat:
IMG_20180510_134321 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_134256 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_134314 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_134305 by Martin Domburg, on Flickr
Nu rest alleen nog het spantwerk voor boven de rechter helix. Die ga ik volgende week aanpakken, als het werk het toelaat.
Maar ben nu wel gedreven, wil rails leggen
Groetjes
Als eerste heb ik twee scharnierende panelen gemonteerd. Een korte voor de 14 TM44 blokkaarten , en een lange voor de OC32 modules.
Ik kan de printen aan beide zijden van het paneel plaatsen en zo altijd erbij kunnen voor firmware updates e.d.
IMG_20180510_102307 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_102330 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_102315 by Martin Domburg, on Flickr
Deze is bedoeld voor de OC32 modules, en de onderstaande voor de TM44 blokkaarten
IMG_20180510_102344 by Martin Domburg, on Flickr
Daarna heb ik de rijstroken van het rechtergedeelte afgetekend, uitgezaagd en voorzien van 2mm kurk. Even wat passen en meten en vervolgens de spanten aftekenen en zagen en een ochtendje monteren gaf het volgende resultaat:
IMG_20180510_134321 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_134256 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_134314 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180510_134305 by Martin Domburg, on Flickr
Nu rest alleen nog het spantwerk voor boven de rechter helix. Die ga ik volgende week aanpakken, als het werk het toelaat.
Maar ben nu wel gedreven, wil rails leggen
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Jezus, man, ik word er moe van als ik dat zie!
Dat is heen hobby meer maar werk.
Maar wat wordt het geweldig.
Petje af voor hetgeen je maakt.
Veel succes met je hobby, werkzaamheden.
Eens komt het gereed.
Denk ik.
Dat is heen hobby meer maar werk.
Maar wat wordt het geweldig.
Petje af voor hetgeen je maakt.
Veel succes met je hobby, werkzaamheden.
Eens komt het gereed.
Denk ik.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Een echte professional dusAdriaan schreef:Dat is geen hobby meer maar werk.
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Gaat hard zeg, lekker bezig!
Mvg
Arnold
Mvg
Arnold
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Gisteravond de hele avond weer hard gewerkt aan de baan. Ondertussen is Markenburg bezig met het ontwerpen van het ondergronds station, begint al erg leuk te worden!!
Ik heb inmiddels bijna alle rails liggen, alleen het stuk links van de wissels naar de helix moet ik nog maken. Echter waren de nietjes op zal je altijd zien.
Even een overzicht:
IMG_20180514_214051 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180514_214036 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094214 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094229 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094306 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094314 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094219 by Martin Domburg, on Flickr
Zoals gezegd werkt Markenburg aan een gedetaileerd model van een modern ondergronds station. Ik heb van hem de maten gekregen van het perron en met een 3D geprinte mal gemoten of alles gaat passen.
IMG_20180517_094244 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094251 by Martin Domburg, on Flickr
Laat maar komen dat station hopelijk kan ik over een paar weken het ontwerp laten zien hier.
Groetjes
Ik heb inmiddels bijna alle rails liggen, alleen het stuk links van de wissels naar de helix moet ik nog maken. Echter waren de nietjes op zal je altijd zien.
Even een overzicht:
IMG_20180514_214051 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180514_214036 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094214 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094229 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094306 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094314 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094219 by Martin Domburg, on Flickr
Zoals gezegd werkt Markenburg aan een gedetaileerd model van een modern ondergronds station. Ik heb van hem de maten gekregen van het perron en met een 3D geprinte mal gemoten of alles gaat passen.
IMG_20180517_094244 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180517_094251 by Martin Domburg, on Flickr
Laat maar komen dat station hopelijk kan ik over een paar weken het ontwerp laten zien hier.
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Goed bezig Martin, gaat snel man. .
Ik kom in juli zeker ff buurten
Ik kom in juli zeker ff buurten
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Hallo Martin.
Je bent goed bezig.
De spoorspiraal kun je nog steeds er onder van dan trekken?
Hoe heb je de boven baan bevestigt ten opzichten van de spoorspiraal?
Kun je daar een foto van maken?
Gr Sebas
Je bent goed bezig.
De spoorspiraal kun je nog steeds er onder van dan trekken?
Hoe heb je de boven baan bevestigt ten opzichten van de spoorspiraal?
Kun je daar een foto van maken?
Gr Sebas
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
De afterdays na Station N-Spoor, veel naregelen, administratie, bestellen, verzenden, heet weer. pfff fijn dat ik een mobiele airco heb sinds vandaag. Vanavond ook weer even tijd gevonden om verder te gaan met de modelbaan! Even tijd om te ontspannen want ik ben weer in mijn element: bedraden
IMG_20180531_212921 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180531_212915 by Martin Domburg, on Flickr
Vorige week had ik tussen alle pauzeuurtjes de tijd genomen om alle 12 servo's te plaatsen. Maar vanavond was het tijd om toch echt te gaan beginnen met bedraden. Ik heb twee HPP4 modules in elkaar gesoldeerd met een kleine verandering, haakse schroefterminals. Een verkeerde bestelling van de terminals leverde me haakse op in plaats van normale. Maar ergens werkt het wel prettig, ik kan beter zien of de draden goed in de terminals steken. Afijn, de linkerzijde zijn alle wissels van polarisatie voorzien (ook het kruis) en aangesloten op de relais.
IMG_20180601_013725 by Martin Domburg, on Flickr
Na de wisselstraat had ik weinig zin meer om te solderen en ben ik begonnen met het trekken van kabels. Ben nog lang niet klaar maar heb al wel de draden gelegd voor de twee vertrekseinen met voorsein die in het station komen te staan, de HPP4 is bedraad en heb ik de kabels voor de SP04r printjes aangelegd. Ook heb ik een begin gemaakt met de Dinamo RS485 communicatie bus en de koppeling tussen de OC32 RS485 bus. De Dinamo bus heeft een leuke twist, vanaf deze laag ga ik over op een nieuwe RM-U interface, ik ga dus werken met twee Dinamo centrales. Om twee redenen: ik ga net over 16 adressen heen, en ik wil testen of het werkt in iTrain. Het schijnt te werken Ik hoef er niet heel veel voor te doen, alleen maar een clockbus verbinding tussen de laatste TM44 van RM-U 1 naar de eerste TM44 van RM-U 2.
IMG_20180601_013743 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180601_013728 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180601_013736 by Martin Domburg, on Flickr
Helaas was de UTP kabel op, ik wil nog een preventieve verbinding leggen naar de nog te bouwen afdeling boven de vriezer. De TM44 modules (4 stuks) van deze laag worden verdeeld en komen boven de twee helixen, daar komt een berg op die afneembaar word. En wat er nodig gaat zijn voor de raffinaderij boven de vriezer heb ik nog niet bedacht. De blokkaarten voor het zichtbare deel wat hier bovenop komt, zal gemonteerd worden op de kleine scharnierplaat rechts. De scharnierende plaat waar nu alle kabels opleggen word gebruikt om alle OC32 modules te huisvesten.
Voorlopig blijven de kabels nog los liggen. Ik heb draagpunten op 30 cm zitten en op zich is dat goed genoeg. De draden liggen rustig en ontspannen. Ikga later als alles is aangesloten enkele kabelwegen voorzien van spiroband (op de foto zie te al een stukje zitten)
Ik heb 5 kabelwegen gecreëerd in de spanten. Van voor naar achter:
1. Servo kabels (verleng en SP04R)
2. Communicatie DInamo / OC32
3. Aansturing accessoires (zoals seinen, relais en verlichting)
4. Voedingen Dinamo en OC32
5. Bedrading van de blokken
Ik houd de bedrading van de blokken expres zover mogelijk uit de buurt van de servo sturing. PWM kan storend werken op een servo Op elke houten plaat komt een aardrail, die ga ik gebruiken als sterpunt om de voedingsspanningen te verdelen. Zo heb ik een efficiënte, geordende en storingsvrije netwerk van draden en kabels.
Om vanaf een kabelweg naar de eindbestemming te gaan maak ik gebruik van bindruggen, die ik vastniet op het hout. Hierin kan draad vrij en soepel liggen zonder dat het los bungelt.
Van het weekeinde maar weer eens verder hiermee, er word namelijk flink gereden om de baan goed rijdend te krijgen met de open dag
Groetjes Martin
IMG_20180531_212921 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180531_212915 by Martin Domburg, on Flickr
Vorige week had ik tussen alle pauzeuurtjes de tijd genomen om alle 12 servo's te plaatsen. Maar vanavond was het tijd om toch echt te gaan beginnen met bedraden. Ik heb twee HPP4 modules in elkaar gesoldeerd met een kleine verandering, haakse schroefterminals. Een verkeerde bestelling van de terminals leverde me haakse op in plaats van normale. Maar ergens werkt het wel prettig, ik kan beter zien of de draden goed in de terminals steken. Afijn, de linkerzijde zijn alle wissels van polarisatie voorzien (ook het kruis) en aangesloten op de relais.
IMG_20180601_013725 by Martin Domburg, on Flickr
Na de wisselstraat had ik weinig zin meer om te solderen en ben ik begonnen met het trekken van kabels. Ben nog lang niet klaar maar heb al wel de draden gelegd voor de twee vertrekseinen met voorsein die in het station komen te staan, de HPP4 is bedraad en heb ik de kabels voor de SP04r printjes aangelegd. Ook heb ik een begin gemaakt met de Dinamo RS485 communicatie bus en de koppeling tussen de OC32 RS485 bus. De Dinamo bus heeft een leuke twist, vanaf deze laag ga ik over op een nieuwe RM-U interface, ik ga dus werken met twee Dinamo centrales. Om twee redenen: ik ga net over 16 adressen heen, en ik wil testen of het werkt in iTrain. Het schijnt te werken Ik hoef er niet heel veel voor te doen, alleen maar een clockbus verbinding tussen de laatste TM44 van RM-U 1 naar de eerste TM44 van RM-U 2.
IMG_20180601_013743 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180601_013728 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180601_013736 by Martin Domburg, on Flickr
Helaas was de UTP kabel op, ik wil nog een preventieve verbinding leggen naar de nog te bouwen afdeling boven de vriezer. De TM44 modules (4 stuks) van deze laag worden verdeeld en komen boven de twee helixen, daar komt een berg op die afneembaar word. En wat er nodig gaat zijn voor de raffinaderij boven de vriezer heb ik nog niet bedacht. De blokkaarten voor het zichtbare deel wat hier bovenop komt, zal gemonteerd worden op de kleine scharnierplaat rechts. De scharnierende plaat waar nu alle kabels opleggen word gebruikt om alle OC32 modules te huisvesten.
Voorlopig blijven de kabels nog los liggen. Ik heb draagpunten op 30 cm zitten en op zich is dat goed genoeg. De draden liggen rustig en ontspannen. Ikga later als alles is aangesloten enkele kabelwegen voorzien van spiroband (op de foto zie te al een stukje zitten)
Ik heb 5 kabelwegen gecreëerd in de spanten. Van voor naar achter:
1. Servo kabels (verleng en SP04R)
2. Communicatie DInamo / OC32
3. Aansturing accessoires (zoals seinen, relais en verlichting)
4. Voedingen Dinamo en OC32
5. Bedrading van de blokken
Ik houd de bedrading van de blokken expres zover mogelijk uit de buurt van de servo sturing. PWM kan storend werken op een servo Op elke houten plaat komt een aardrail, die ga ik gebruiken als sterpunt om de voedingsspanningen te verdelen. Zo heb ik een efficiënte, geordende en storingsvrije netwerk van draden en kabels.
Om vanaf een kabelweg naar de eindbestemming te gaan maak ik gebruik van bindruggen, die ik vastniet op het hout. Hierin kan draad vrij en soepel liggen zonder dat het los bungelt.
Van het weekeinde maar weer eens verder hiermee, er word namelijk flink gereden om de baan goed rijdend te krijgen met de open dag
Groetjes Martin
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Ziet er goed uit Martin, dat zijn veel kabels die je moet aansluiten. Niet mijn favoriete deel.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Wat een draden, in ieder geval, lekker bezig!
Mvg
Arnold
Mvg
Arnold
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Zou je misschien even bij mij langs willen komen? Ik heb ook nog wat bedrading te doen...martindomburg schreef:Even tijd om te ontspannen want ik ben weer in mijn element: bedraden
Grappig dat jij zo blij kunt worden (ontspannen zelfs!) van een klusje dat ik juist steeds uitstel, omdat ik er écht een rothekel aan heb...
Het geeft mooi aan hoe veelzijdig onze hobby is. Voor iedereen is er wel iets interessants in te vinden.
Maar hoewel ik soms met afgrijzen naar jouw fotos kijk (alleen het idee van al die draadjes al... hell-on-earth) vind ik het wel erg indrukwekkend wat je bouwt Martin! Ik ben erg benieuwd hoe de zichtbare delen er uit gaan zien. Met Marelburg in mijn achterhoofd, belooft dat ook indrukwekkend te worden.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Ja hoor dat is geen probleemWim H schreef:Zou je misschien even bij mij langs willen komen? Ik heb ook nog wat bedrading te doen...martindomburg schreef:Even tijd om te ontspannen want ik ben weer in mijn element: bedraden
Grappig dat jij zo blij kunt worden (ontspannen zelfs!) van een klusje dat ik juist steeds uitstel, omdat ik er écht een rothekel aan heb...
Het geeft mooi aan hoe veelzijdig onze hobby is. Voor iedereen is er wel iets interessants in te vinden.
Maar hoewel ik soms met afgrijzen naar jouw fotos kijk (alleen het idee van al die draadjes al... hell-on-earth) vind ik het wel erg indrukwekkend wat je bouwt Martin! Ik ben erg benieuwd hoe de zichtbare delen er uit gaan zien. Met Marelburg in mijn achterhoofd, belooft dat ook indrukwekkend te worden.
Groet, Wim
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Weer tijd voor een update:
Gisteren toen de kleine sliep heb ik een tijdelijke bypass aangelegd zodat ik straks ook de sporen naar de scenery kan testen en rondrijden.
IMG_20180602_000330 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180602_000323 by Martin Domburg, on Flickr
De rails liggen los zodat ik het straks makkelijk kan hergebruiken.
Tevens heb ik de eerste 8 blokken bedraad, de voedingen aangelegd van de voedingen naar twee sterpunten en vandaar naar de componenten die niet op de boards komen te zitten. En ook de communicatie afgemaakt, nu zitten alle kabels en draden erin die erin moeten komen. Gelijk maar een stukje begonnen met afwerken via spiroband.
IMG_20180602_000309 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180602_000300 by Martin Domburg, on Flickr
Hier komen de eerste twee blokkaarten
IMG_20180602_000254 by Martin Domburg, on Flickr
Deze manier van bekabelen werkt erg snel en prettig! Heb nu alles mooi overzichtelijk en gescheiden van elkaar.
Als laatste heb ik de twee stationsporen uitgelijnd en de voetjes voor de bovenleidingportalen gemonteerd
IMG_20180602_000243 by Martin Domburg, on Flickr
Dit was nodig om Markenburg van de exacte maten te voorzien voor het ondergronds station. Ik kreeg van Mark de eerste 3D onterpen toegemaild, dat beloofd echt heel mooi te worden!
Basis principe 3D by Martin Domburg, on Flickr
Stationdoorsnede principetekening 3D by Martin Domburg, on Flickr
Echt heel gaaf om te zien zo, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Het lijkt erop dat er binnenkort gereden kan worden. Ik moet nog even geduld hebben tot de Dinamo componenten weer beschikbaar zijn maar tot die tijd heb ik nog een kleine werklijst:
- rechter wisselstraat polariseren
- 6 blokken bedraden aan de rechterzijde
- voedingen plaatsen en sterpunten aansluiten
- pcb boards voorbereiden
- draden afwerken
- rails schoonmaken en ontdoen van lijmresten
- Seinen plaatsen
dusssss..... morgen klaar
Gisteren toen de kleine sliep heb ik een tijdelijke bypass aangelegd zodat ik straks ook de sporen naar de scenery kan testen en rondrijden.
IMG_20180602_000330 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180602_000323 by Martin Domburg, on Flickr
De rails liggen los zodat ik het straks makkelijk kan hergebruiken.
Tevens heb ik de eerste 8 blokken bedraad, de voedingen aangelegd van de voedingen naar twee sterpunten en vandaar naar de componenten die niet op de boards komen te zitten. En ook de communicatie afgemaakt, nu zitten alle kabels en draden erin die erin moeten komen. Gelijk maar een stukje begonnen met afwerken via spiroband.
IMG_20180602_000309 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180602_000300 by Martin Domburg, on Flickr
Hier komen de eerste twee blokkaarten
IMG_20180602_000254 by Martin Domburg, on Flickr
Deze manier van bekabelen werkt erg snel en prettig! Heb nu alles mooi overzichtelijk en gescheiden van elkaar.
Als laatste heb ik de twee stationsporen uitgelijnd en de voetjes voor de bovenleidingportalen gemonteerd
IMG_20180602_000243 by Martin Domburg, on Flickr
Dit was nodig om Markenburg van de exacte maten te voorzien voor het ondergronds station. Ik kreeg van Mark de eerste 3D onterpen toegemaild, dat beloofd echt heel mooi te worden!
Basis principe 3D by Martin Domburg, on Flickr
Stationdoorsnede principetekening 3D by Martin Domburg, on Flickr
Echt heel gaaf om te zien zo, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Het lijkt erop dat er binnenkort gereden kan worden. Ik moet nog even geduld hebben tot de Dinamo componenten weer beschikbaar zijn maar tot die tijd heb ik nog een kleine werklijst:
- rechter wisselstraat polariseren
- 6 blokken bedraden aan de rechterzijde
- voedingen plaatsen en sterpunten aansluiten
- pcb boards voorbereiden
- draden afwerken
- rails schoonmaken en ontdoen van lijmresten
- Seinen plaatsen
dusssss..... morgen klaar
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Weg
Laatst gewijzigd door martindomburg op 02 jun 2018 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Double post removed
Laatst gewijzigd door martindomburg op 02 jun 2018 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
1x plaatsen is genoeg hoor
Dat doe je op het Benelux forum ook
Maar kan je als de baan af is? Wel nog overal bij?
mvg ronald
Dat doe je op het Benelux forum ook
Maar kan je als de baan af is? Wel nog overal bij?
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Tnxs aangepastRonaldp schreef:1x plaatsen is genoeg hoor
Dat doe je op het Benelux forum ook
Maar kan je als de baan af is? Wel nog overal bij?
mvg ronald
Kan overal straks goed bij