hallo allemaal,
na een weekendje zweten en zwoegen in de tuin om ook moederlief weer tevreden te houden heb ik toch nog weer wat tijd weten te vinden om wat door te prutsen aan de motorbediening voor de overweg.
even ter herinnering een stukje terug op de pagina staat foto met twee relais afgebeeld.
in de dan geldende situatie moet ik de deurbeldrukknop lang vasthouden om beide relais hun werk te laten doen.
in de praktijk betekende dat dat elke open of sluitbeweging aangestuurd moet gaan worden door twee reedcontacten.
daaaar was ik eigenlijk niet zo gelukkig mee ondanks dat het feilloos werkt.
Rob Zolderspoor zette mij op het juiste spoor door dit op een andere manier op te vangen.
onderstaande foto laat zien een derde relais bijgeplaatst.
wat gebeurd er nu in de praktijk;
motor staat stil door geblokkeerde magneetsluiting op D
als de deurbeldrukknop ( het reedcontact elders op de baan ) wordt ingedrukt krijgt relais A een startimpuls.
door dit relais wordt relais B en een tel later relais C ingeschakeld.
de draaiende schijf bereikt E waardoor relais A + B weer worden uitgeschakeld en de draaischijf zal doordraaien naar D waarop alles stopt en wacht op nieuwe impuls op A;
hoop dat jullie met deze uitleg onderstaande foto begrijpen.
met dank aan Rob Zolderspoor voor zijn hint want nu heb ik aan één reedcontact per bedieningsbeweging genoeg.
en dan ook hiervan een video maar deze wil eigenwijs niet liggend afspelen sorry daarvoor maar gaat om het visuele effect.
https://youtu.be/bJM4unyRLnU
wordt vervolgt.