Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Respect Harry, dat je met deze liederlijke temperaturen nog zo actief bent met o.a. je rollend materieel. Apart ook die beladingen, je moet er maar op komen.
Erg mooi, net als jouw baan trouwens, veel succes, blijf posten, volg je graag.
Groetjes,
Hans
Erg mooi, net als jouw baan trouwens, veel succes, blijf posten, volg je graag.
Groetjes,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ziet er mooi uit de bietenlading en de postlogo's zitten er mooi op, op de busjes en kevers.
mvg
Arnold
mvg
Arnold
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Fraaie details weer. Zo'n logo bijvoorbeeld. Daar zou ik nooit aan gedacht hebben.
Petje af.
m.vr.gr.
Hans
Fraaie details weer. Zo'n logo bijvoorbeeld. Daar zou ik nooit aan gedacht hebben.
Petje af.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Hans, Hans en Arnold,
Dank voor jullie berichtjes. De temperatuur daalt wat, dus ik heb zelfs wat "bureaustudie" gedaan. Ik deel het maar hier, want mijn verhaaltjes over de Beierse lokaalbaanlokjes werd ook wel gewaardeerd geloof ik.
Deze keer een verhaaltje over de Glaskästen, het typische Beierse nevenlijnmachientje dat ook zijn weg vond naar Pruisen. Het gaat om het volgende Minitrix modelletje:
In 1909 namen de Pruissische staatsspoorwegen drie van deze Glaskästen af. Het ging om de T2 met de nummers Altona 6081, Altona 6082 (beide geleverd aan Machinenstation Lüchow) en Elberfeld 6041(geleverd aan Machinen-Inspektion Siegen). De aan KED Altona geleverde loks deden dienst op de lijn Scherrebek (nu: Skærbæk) - Bredebro - Lügumkloster (nu: Løgumkloster) in het noorden van Sleeswijk-Holstein, totdat dit gebied aan Denemarken werd overgedragen na de Eerste Wereldoorlog. Ze verbleven tot dat moment in Lokbahnhof Tondern (nu: Tønder ). Beide loks werden daarna verkocht.
Waar de aan KED Elberfeld geleverde lok (Lokbahnhof Raumland-Berleburg, vanaf 1913 Brüchermühle) werd ingezet, is onbekend. Deze lok werd na een ongeval verkocht aan de stad Hamm en ingezet in de haven aldaar. Deze lok zou rond 1930 zijn gesloopt. Geen van deze loks werd dus overgenomen door de Duitse Staatsspoorwegen (DRG) en hun levensloop voor de staatsspoorwegen was dus zeer kort, vergeleken met hun Beierse zusjes die zelfs nog door de DB werden ingezet.
Het traject Scherrebrek-Bredebro was overigens een verlenging van de zgn. Marschbahn, de hoofdlijn tussen Elmshorn en Westerland op het eiland Sylt. Deze hoofdlijn werd vanaf 1845 gebouwd door de Schleswig-Holsteinische Marschbahn-Gesellschaft. In 1886-1887 werd het trajectdeel via Bredebro en Scherrebek tot de toenmalige grens met Denemarken in Hvidding voltooid. In 1888 volgde de nevenlijn Bredebro-Lügumkloster, ook bekend als de Klosterbahn. De lijn werd in 1890 overgenomen door de Pruissische staatsspoorwegen.
Mocht iemand willen weten uit welke boeken het bovenstaande is overgenomen, dan lees ik dat wel.
Dank voor jullie berichtjes. De temperatuur daalt wat, dus ik heb zelfs wat "bureaustudie" gedaan. Ik deel het maar hier, want mijn verhaaltjes over de Beierse lokaalbaanlokjes werd ook wel gewaardeerd geloof ik.
Deze keer een verhaaltje over de Glaskästen, het typische Beierse nevenlijnmachientje dat ook zijn weg vond naar Pruisen. Het gaat om het volgende Minitrix modelletje:
In 1909 namen de Pruissische staatsspoorwegen drie van deze Glaskästen af. Het ging om de T2 met de nummers Altona 6081, Altona 6082 (beide geleverd aan Machinenstation Lüchow) en Elberfeld 6041(geleverd aan Machinen-Inspektion Siegen). De aan KED Altona geleverde loks deden dienst op de lijn Scherrebek (nu: Skærbæk) - Bredebro - Lügumkloster (nu: Løgumkloster) in het noorden van Sleeswijk-Holstein, totdat dit gebied aan Denemarken werd overgedragen na de Eerste Wereldoorlog. Ze verbleven tot dat moment in Lokbahnhof Tondern (nu: Tønder ). Beide loks werden daarna verkocht.
Waar de aan KED Elberfeld geleverde lok (Lokbahnhof Raumland-Berleburg, vanaf 1913 Brüchermühle) werd ingezet, is onbekend. Deze lok werd na een ongeval verkocht aan de stad Hamm en ingezet in de haven aldaar. Deze lok zou rond 1930 zijn gesloopt. Geen van deze loks werd dus overgenomen door de Duitse Staatsspoorwegen (DRG) en hun levensloop voor de staatsspoorwegen was dus zeer kort, vergeleken met hun Beierse zusjes die zelfs nog door de DB werden ingezet.
Het traject Scherrebrek-Bredebro was overigens een verlenging van de zgn. Marschbahn, de hoofdlijn tussen Elmshorn en Westerland op het eiland Sylt. Deze hoofdlijn werd vanaf 1845 gebouwd door de Schleswig-Holsteinische Marschbahn-Gesellschaft. In 1886-1887 werd het trajectdeel via Bredebro en Scherrebek tot de toenmalige grens met Denemarken in Hvidding voltooid. In 1888 volgde de nevenlijn Bredebro-Lügumkloster, ook bekend als de Klosterbahn. De lijn werd in 1890 overgenomen door de Pruissische staatsspoorwegen.
Mocht iemand willen weten uit welke boeken het bovenstaande is overgenomen, dan lees ik dat wel.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Leuk bericht over de kleine stoomlokjes. Ik heb ook wat kleine stoomlokjes van minitrix uit Tijdperk I en II.
Uit welke boeken haal de info vandaan?
Mvg,
Erwin
Leuk bericht over de kleine stoomlokjes. Ik heb ook wat kleine stoomlokjes van minitrix uit Tijdperk I en II.
Uit welke boeken haal de info vandaan?
Mvg,
Erwin
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Erwin,
De info over deze Pruissische T2 komt uit het duitstalige boek van S. Lüdecke, Die Baureihe 98. Band 1 (Freiburg 1999) op blz. 82.
Over Pruissische tenderlokomotieven in tijdperk 1 kun je meer lezen in A. Wagner et al., Lokomotiv-Archiv Preussen 3 (Berlijn 1991). Op blz. 39-40 gaat het over dit lokje.
En als je meer wilt weten over het traject moet je eens kijken op Wikipedia en Wikiwand, trefwoord Marschbahn.
De info over deze Pruissische T2 komt uit het duitstalige boek van S. Lüdecke, Die Baureihe 98. Band 1 (Freiburg 1999) op blz. 82.
Over Pruissische tenderlokomotieven in tijdperk 1 kun je meer lezen in A. Wagner et al., Lokomotiv-Archiv Preussen 3 (Berlijn 1991). Op blz. 39-40 gaat het over dit lokje.
En als je meer wilt weten over het traject moet je eens kijken op Wikipedia en Wikiwand, trefwoord Marschbahn.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
En ook nog maar een klein verhaaltje over de Pruissische T9.3, de latere BR 91.3-18. Hieronder een fotootje van de eerste versie van Fleischmann:
Deze stoomlok werd in grote aantallen gebouwd en werd ingezet voor zowel personen als goederenverkeer, maar ook als rangeerlok en als duwtractie op hellingtrajecten. Het type was met zijn aslast van 15 ton echter te zwaar voor de meeste Pruissische nevenlijnen. Fleischmann bracht later nog een versie uit, maar nu in andere kleuren groen en rood:
Er werden tot 1914 maar liefst 2052 exemplaren gebouwd voor de Pruissische en Pruissisch-Hessische spoorwegen. De meeste daarvan waren in 1925 nog in dienst, al werden veel lokomotieven als oorlogsbuit afgedragen aan diverse spoorwegmaatschappijen in Europa. Daarnaast nam de DRG in 1925 nog 1503 exemplaren in dienst. Fleischmann heeft tot op heden nog geen lok in het assortiment opgenomen voor inzet in tijdperk 2. Wel is al lange tijd een versie voor tijdperk 3 beschikbaar:
Deze stoomlok werd in grote aantallen gebouwd en werd ingezet voor zowel personen als goederenverkeer, maar ook als rangeerlok en als duwtractie op hellingtrajecten. Het type was met zijn aslast van 15 ton echter te zwaar voor de meeste Pruissische nevenlijnen. Fleischmann bracht later nog een versie uit, maar nu in andere kleuren groen en rood:
Er werden tot 1914 maar liefst 2052 exemplaren gebouwd voor de Pruissische en Pruissisch-Hessische spoorwegen. De meeste daarvan waren in 1925 nog in dienst, al werden veel lokomotieven als oorlogsbuit afgedragen aan diverse spoorwegmaatschappijen in Europa. Daarnaast nam de DRG in 1925 nog 1503 exemplaren in dienst. Fleischmann heeft tot op heden nog geen lok in het assortiment opgenomen voor inzet in tijdperk 2. Wel is al lange tijd een versie voor tijdperk 3 beschikbaar:
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Harry,
Hoewel ik helemaal niet van de stoomlocs ben, vind ik deze locs én foto's heel erg mooi! Prachtig!
Groeten Roger
Hoewel ik helemaal niet van de stoomlocs ben, vind ik deze locs én foto's heel erg mooi! Prachtig!
Groeten Roger
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wat gaaf. Leuke info vooral omdat dit een heel ander tijdperk is waarin ik bezig ben. Ik heb zelf een tp4 ic die regelmatig over de marschbahn reed bestaande uit de MAK 1024 met 11 ic wagens eerste en tweede klasse in de oude crème/rood, creme/blauw en wit/rood gemixed. Vind dat persoonlijk een leuke bonte combinatie.traiNiac schreef:Hallo Erwin,
De info over deze Pruissische T2 komt uit het duitstalige boek van S. Lüdecke, Die Baureihe 98. Band 1 (Freiburg 1999) op blz. 82.
Over Pruissische tenderlokomotieven in tijdperk 1 kun je meer lezen in A. Wagner et al., Lokomotiv-Archiv Preussen 3 (Berlijn 1991). Op blz. 39-40 gaat het over dit lokje.
En als je meer wilt weten over het traject moet je eens kijken op Wikipedia en Wikiwand, trefwoord Marschbahn.
Zelf zou ik ook de Sylt shuttle met de speciale autowagons (die zijn als 9 delige eenheid gekoppeld) willen hebben, helaas zijn deze niet te koop. En het 3d printen van die wagons lijkt me geen eenvoudige opgave.
Maar terug naar jouw draadje. Het zijn ook wel weer fantastische foto's. Zulke bijdrage zie en lees ik graag.
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Dank voor jullie reacties. Over de Pruisische T9.3 valt nog veel meer te vertellen, maar ik zal me hier beperken tot zijn Württembergse broertje, eveneens T9 gedoopt.
In 1906-07 kochten de Württembergse staatsspoorwegen 10 exemplaren, gebouwd door de Machinefabriek Esslingen naar Pruisisch voorbeeld. De machines hadden een iets grotere keteldruk, maar waren verder nagenoeg identiek aan de Pruisische machines. Hieronder de eerste versie van Fleischmann:
De lokomotieven werden ondergebracht in Bw Stuttgart-Rosenstein. De machines werden ingezet in het voorstadverkeer naar Plochingen, Schorndorf en Bietigheim. In 1920 waren drie loks gestationeerd in Ulm, voor het onderhouden van personen- en goederendiensten naar Heidenheim, Ehingen en Biberach. Fleischmann bracht enige tijd geleden een nieuwe versie uit, in iets gewijzigde kleuren:
De 10 loks werden allen overgenomen door de Deutsche Reichsbahn en voorzag deze van de nummers 91 2001 t/m 91 2010. Alle loks werden na de Tweede Wereldoorlog overgedragen aan de DR-Westzone of de DB, maar ze werden allen tussen 1946 en 1951 buiten dienst gesteld of aan derden verkocht.
Tenslotte nog een foto van een in 2015 weer opgedoken Pruisische T9 die ik aantrof in het Beierse spoorwegmuseum. Deze lok kwam na de Tweede Wereldoorlog in een papierfabriek in Finland terecht. En kreeg weer een andere kleur groen:
Dank voor jullie reacties. Over de Pruisische T9.3 valt nog veel meer te vertellen, maar ik zal me hier beperken tot zijn Württembergse broertje, eveneens T9 gedoopt.
In 1906-07 kochten de Württembergse staatsspoorwegen 10 exemplaren, gebouwd door de Machinefabriek Esslingen naar Pruisisch voorbeeld. De machines hadden een iets grotere keteldruk, maar waren verder nagenoeg identiek aan de Pruisische machines. Hieronder de eerste versie van Fleischmann:
De lokomotieven werden ondergebracht in Bw Stuttgart-Rosenstein. De machines werden ingezet in het voorstadverkeer naar Plochingen, Schorndorf en Bietigheim. In 1920 waren drie loks gestationeerd in Ulm, voor het onderhouden van personen- en goederendiensten naar Heidenheim, Ehingen en Biberach. Fleischmann bracht enige tijd geleden een nieuwe versie uit, in iets gewijzigde kleuren:
De 10 loks werden allen overgenomen door de Deutsche Reichsbahn en voorzag deze van de nummers 91 2001 t/m 91 2010. Alle loks werden na de Tweede Wereldoorlog overgedragen aan de DR-Westzone of de DB, maar ze werden allen tussen 1946 en 1951 buiten dienst gesteld of aan derden verkocht.
Tenslotte nog een foto van een in 2015 weer opgedoken Pruisische T9 die ik aantrof in het Beierse spoorwegmuseum. Deze lok kwam na de Tweede Wereldoorlog in een papierfabriek in Finland terecht. En kreeg weer een andere kleur groen:
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
De eerste suikerbietenwagens zijn af. Op de eerste foto een Omm 52 (oud Minitrix modelletje), de wagon voor suikerbieten bij uitstek. Ik heb hier niet alleen een nieuw nummer aangebracht, maar ook het opschrift "Nur für Zuckerrüben" op de deur. Dat was nogal een priegelwerkje, vooral ook om het opschriftje later af te plakken voordat de wagon verouderd werd:
De volgende twee foto's zijn de bekende Fleischmann wagonnetjes, voorzien van nieuwe opschriften. Ik heb er een Omm 53 en een Omm 55 van gemaakt. Verder is ook hier het opschrift "Nur für Zuckerrüben" aangebracht en zijn de remhandels geschilderd. En het geheel natuurlijk verouderd:
Ik vraag me alleen af of ik het verouderen niet wat heb overdreven. De suikerbietenwagons zijn bij het grootbedrijf meestal ook flink afgerost, maar dit is misschien een beetje teveel van het goede. Wat vinden jullie?
De eerste suikerbietenwagens zijn af. Op de eerste foto een Omm 52 (oud Minitrix modelletje), de wagon voor suikerbieten bij uitstek. Ik heb hier niet alleen een nieuw nummer aangebracht, maar ook het opschrift "Nur für Zuckerrüben" op de deur. Dat was nogal een priegelwerkje, vooral ook om het opschriftje later af te plakken voordat de wagon verouderd werd:
De volgende twee foto's zijn de bekende Fleischmann wagonnetjes, voorzien van nieuwe opschriften. Ik heb er een Omm 53 en een Omm 55 van gemaakt. Verder is ook hier het opschrift "Nur für Zuckerrüben" aangebracht en zijn de remhandels geschilderd. En het geheel natuurlijk verouderd:
Ik vraag me alleen af of ik het verouderen niet wat heb overdreven. De suikerbietenwagons zijn bij het grootbedrijf meestal ook flink afgerost, maar dit is misschien een beetje teveel van het goede. Wat vinden jullie?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Harry,
Lading ziet fantastisch uit en het verouderen ook wel.
In de poedersetjes van Noch heb je van die lichtere poeders, zandkleur en stofkleur.
Misschien een idee om met zoiets te kliederen.
gr. Ron
Lading ziet fantastisch uit en het verouderen ook wel.
In de poedersetjes van Noch heb je van die lichtere poeders, zandkleur en stofkleur.
Misschien een idee om met zoiets te kliederen.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Ik vind het er geweldig uit zien.
m.vr.gr.
Hans
Ik vind het er geweldig uit zien.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry, geweldig dat jij zoveel moeite doet om de opschriften van de bieten wagens aan te passen, terwijl je haast niet kan lezen! De wagens zijn erg goed gelukt. Persoonlijk zou ik de as potten iets minder in de poeder hebben gezet.
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dank allemaal voor jullie commentaar en tips. Ik vind het best lastig om te verouderen. Mijn beste resultaat krijg toch gewoon met poeders van Conté krijtjes. Het verschil met de Artitec, Vallejo en Humbrol poeders (die van Noch ken ik niet) zit vooral in de intensiteit. De Conté krijtjes werken eigenlijk fijner, omdat ze minder effectief zijn. Je moet best veel aanbrengen om een effect te krijgen. Dus kan het wat beheerster. Belangrijk nadeel is echter dat je het model daarna in de blanke lak moet zetten.
Bij de bietenwagens heb ik een andere methode gebruikt. Ik heb het pigment (in dit geval Vallejo) eerst opgelost in water en een beetje blanke lak en vervolgens met de kwast aangebracht. Het effect is dan minder "stoffig" en nabehandeling met blanke lak is niet meer nodig. Maar zoals ik al aangaf, het wordt met deze methode al snel te veel.
Hieronder nog een paar foto's van het verouderen en beladen van een simpel Minitrix wagonnetje. De eerste foto is het onbehandelde modelletje uit een oude beginset:
Vervolgens heb ik de binnenzijde de juiste kleur gegeven, een nieuw nummer aangebracht, de remhandels geschilderd en het wagonnetje verouderd met een zwarte wash en verder op de bovenbeschreven manier met krijt:
En tenslotte een imitatie houtstapel (Pola) aangebracht en vastgesjord conform de richtlijnen
Het betreft hier trouwens wel een fantasiemodelletje van Minitrix. Dit type open wagons (de Omm 32) zag er in werkelijkheid iets anders uit. Arnold heeft wel een voorbeeldgetrouw model uitgebracht van hetzelfde wagonnetje. Hieronder een fotootje van die Arnold wagon met eigendomskenmerk van de Oostenrijkse spoorwegen:
Bij de bietenwagens heb ik een andere methode gebruikt. Ik heb het pigment (in dit geval Vallejo) eerst opgelost in water en een beetje blanke lak en vervolgens met de kwast aangebracht. Het effect is dan minder "stoffig" en nabehandeling met blanke lak is niet meer nodig. Maar zoals ik al aangaf, het wordt met deze methode al snel te veel.
Hieronder nog een paar foto's van het verouderen en beladen van een simpel Minitrix wagonnetje. De eerste foto is het onbehandelde modelletje uit een oude beginset:
Vervolgens heb ik de binnenzijde de juiste kleur gegeven, een nieuw nummer aangebracht, de remhandels geschilderd en het wagonnetje verouderd met een zwarte wash en verder op de bovenbeschreven manier met krijt:
En tenslotte een imitatie houtstapel (Pola) aangebracht en vastgesjord conform de richtlijnen
Het betreft hier trouwens wel een fantasiemodelletje van Minitrix. Dit type open wagons (de Omm 32) zag er in werkelijkheid iets anders uit. Arnold heeft wel een voorbeeldgetrouw model uitgebracht van hetzelfde wagonnetje. Hieronder een fotootje van die Arnold wagon met eigendomskenmerk van de Oostenrijkse spoorwegen:
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,141 schreef:Harry, geweldig dat jij zoveel moeite doet om de opschriften van de bieten wagens aan te passen, terwijl je haast niet kan lezen! De wagens zijn erg goed gelukt. Persoonlijk zou ik de as potten iets minder in de poeder hebben gezet.
Gr. Clemens
Absurd eigenlijk, die omnummering. Zeker als je bedenkt dat ik bij sommige wagons alleen de laatste drie cijfers wijzig. Ongelooflijk gepriegel dus. Maar ik vind het wel leuk om te doen en daar gaat het toch om, nietwaar?
En ik ben het helemaal met je eens over de aspotten van de bietenwagens. De veroudering van de lage bakwagens vind ik zelf ook beter geslaagd. Maar ik heb nog een flink aantalbietenwagens die onderhanden genomen moeten worden, dus voldoende oefeningsmogelijkheden
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuk gedaan met die rode punten op dat hout, je moet er maar opkomen.
Mooi ideetje om te jatten
gr. Ron.
Mooi ideetje om te jatten
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Erg mooi verouderde wagons, is zeker niet overdreven. En de ladingen voegen er ontzettend veel aan toe. Iets om inspiratie uit op te doen. Zijn de opschriften witte decals of doorzichtige? Kant en klaar of zelfgemaakt?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Norman,
Het zijn decals op doorzichtig papier. Ik heb deze decals van wagennummers en de opschriften "Nur für Zuckerruben" niet zelf gemaakt. Dat is m.i. niet te doen met de gewone huis-tuin en keuken laserprinters. De decals heb ik besteld bij Andreas Nothaft. Hij levert zeer scherp geprint werk. Grotere decals maak ik wel zelf.
Het zijn decals op doorzichtig papier. Ik heb deze decals van wagennummers en de opschriften "Nur für Zuckerruben" niet zelf gemaakt. Dat is m.i. niet te doen met de gewone huis-tuin en keuken laserprinters. De decals heb ik besteld bij Andreas Nothaft. Hij levert zeer scherp geprint werk. Grotere decals maak ik wel zelf.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Inderdaad, op een gegeven moment kom je de maximum resolutie van de printer tegen. Hij heeft dan een printer die wit op doorzichtig kan printen neem ik aan. Moet die site van hem eens opslaan.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Gestaag vorder ik met de belading. De bietenwagens zijn allemaal klaar en geweatherd. De bietencampagne kan van start. Vervolgens heb ik nog wat open wagens en rongenwagens onder handen genomen. Voor (houten) vaten die liggend vervoerd worden, geldt het voorschrift dat deze alleen in open wagens met zij- en kopwanden of in rongenwagens vervoerd mogen worden als de vaten gevuld zijn. Bovendien moeten ze in de lengterichting neergelegd worden, behalve bij eventuele deuren in de zijwanden:
In tegenstelling tot houten tonnen worden ijzeren vaten in de regel juist rechtop vervoerd.
Gezaagd hout wordt eveneens op platte wagens met of zonder zijwanden dan wel rongen vervoerd. Het hout wordt zowel onderling gebundeld en alsook vastgesjord aan de wagen. Bovendien wordt het bovenste deel in verband gestapeld:
Ongezaagd hout wordt vanwege de grotere lengte meestal in rongen- of schemelwagens vervoerd. Maar in open wagens met zijwanden is ook toegestaan:
Afhankelijk van de hoogte van de belading worden kettingen aan de rongen bevestigd, zoals te zien is op de volgende twee foto's:
Gestaag vorder ik met de belading. De bietenwagens zijn allemaal klaar en geweatherd. De bietencampagne kan van start. Vervolgens heb ik nog wat open wagens en rongenwagens onder handen genomen. Voor (houten) vaten die liggend vervoerd worden, geldt het voorschrift dat deze alleen in open wagens met zij- en kopwanden of in rongenwagens vervoerd mogen worden als de vaten gevuld zijn. Bovendien moeten ze in de lengterichting neergelegd worden, behalve bij eventuele deuren in de zijwanden:
In tegenstelling tot houten tonnen worden ijzeren vaten in de regel juist rechtop vervoerd.
Gezaagd hout wordt eveneens op platte wagens met of zonder zijwanden dan wel rongen vervoerd. Het hout wordt zowel onderling gebundeld en alsook vastgesjord aan de wagen. Bovendien wordt het bovenste deel in verband gestapeld:
Ongezaagd hout wordt vanwege de grotere lengte meestal in rongen- of schemelwagens vervoerd. Maar in open wagens met zijwanden is ook toegestaan:
Afhankelijk van de hoogte van de belading worden kettingen aan de rongen bevestigd, zoals te zien is op de volgende twee foto's:
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mooie les in het beladen van wagons.
De wagons zien er goed uit.
De wagons zien er goed uit.