Oud en nieuw door elkaar rijden.
Oud en nieuw door elkaar rijden.
Als analoog rijder ben ik momenteel mijn baan aan het afstellen en het valt mij op dat mijn oudere locs met minder spanning af kunnen dan de nieuwere locs.
Dat er verschil zit tussen de ene en andere loc dat snap ik, maar het valt wel heel erg op tussen mijn oude en nieuwe locs.
Als ik deze door elkaar laat rijden over mijn baan dan kruipen de nieuwe locs bij 7 V over de baan terwijl de oudere (2e hands) heel mooi over de baan rijden - tenminste dat vind ik.
Hebben de nieuwe locs misschien andere motoren, heeft dit te maken met meer of minder rijden, of ... ?
Of moet ik nu maar alleen nieuwe locs op mijn baan laten rijden (of alleen maar oudere locs) en dan het geheel mooi afstellen?
Groeten,
William
Dat er verschil zit tussen de ene en andere loc dat snap ik, maar het valt wel heel erg op tussen mijn oude en nieuwe locs.
Als ik deze door elkaar laat rijden over mijn baan dan kruipen de nieuwe locs bij 7 V over de baan terwijl de oudere (2e hands) heel mooi over de baan rijden - tenminste dat vind ik.
Hebben de nieuwe locs misschien andere motoren, heeft dit te maken met meer of minder rijden, of ... ?
Of moet ik nu maar alleen nieuwe locs op mijn baan laten rijden (of alleen maar oudere locs) en dan het geheel mooi afstellen?
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
Nieuwe locs hebben een realistischer topsnelheid dan de oude locs.
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
Zelf vind ik het belangrijker dat een locomotief langzaam kan rijden zonder te haperen. Maar ik heb vooral stoomlocomotieven - een ICE moet natuurlijk snel kunnen (maar langzaam optrekken en afremmen is nog steeds belangrijk)
En tja, het ligt aan andere techniek die in de locomotief zit.
En tja, het ligt aan andere techniek die in de locomotief zit.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
Dat is 1 van de redenen waarom ik enkele jaren geleden ben overgestapt op digitaal.
Dan heb je dit probleem niet.
Groetjes marco
Dan heb je dit probleem niet.
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
William,
het zal idd hoofdzakelijk komen door de verschillen in de motoren, nieuwe locs hebben de laatste jaren allemaal motoren die in verhouding meer naar de snelhied van de werkelijkheid gaat, maar die daarnaast juist ook veel langzamer kunnen rijden zonder dan te gaan schokken. vleigweil zorgt vervolgens ook nog eens voor een niet al te abrupte stop als je de rijregelaar op 0 zet, kortom het is allemaal wat meer verfijnder dan de oude motoren.
Analoog zal je dit idd het meeste opvallen, digitaal is het allemaal per loc in te stellen, daarnaast zal ook het aantal locs wat je tegelijk laat rijden op 1 travo bij analoog van invloed kunnen zijn, al is er natuurlijk ook bij digitaal een grens aan hoeveel locs je tegelijk kunt laten rijden zonder een extra booster nodig te zijn. maar lijkt mij duidelijk, dat 1 loc op 14V meer zal kunnen dan 3 locs die dan die 14V, (of de 7V zoals jij noemt) zullen moeten delen.
mvg
Freddy
het zal idd hoofdzakelijk komen door de verschillen in de motoren, nieuwe locs hebben de laatste jaren allemaal motoren die in verhouding meer naar de snelhied van de werkelijkheid gaat, maar die daarnaast juist ook veel langzamer kunnen rijden zonder dan te gaan schokken. vleigweil zorgt vervolgens ook nog eens voor een niet al te abrupte stop als je de rijregelaar op 0 zet, kortom het is allemaal wat meer verfijnder dan de oude motoren.
Analoog zal je dit idd het meeste opvallen, digitaal is het allemaal per loc in te stellen, daarnaast zal ook het aantal locs wat je tegelijk laat rijden op 1 travo bij analoog van invloed kunnen zijn, al is er natuurlijk ook bij digitaal een grens aan hoeveel locs je tegelijk kunt laten rijden zonder een extra booster nodig te zijn. maar lijkt mij duidelijk, dat 1 loc op 14V meer zal kunnen dan 3 locs die dan die 14V, (of de 7V zoals jij noemt) zullen moeten delen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
bij van meekeren krijgt elk blok de voltage van de sss of srs vanaf de twee ringkerntravo's dus dat zal het probleem niet zijn.spoor65 schreef:William,
Analoog zal je dit idd het meeste opvallen, digitaal is het allemaal per loc in te stellen, daarnaast zal ook het aantal locs wat je tegelijk laat rijden op 1 travo bij analoog van invloed kunnen zijn, al is er natuurlijk ook bij digitaal een grens aan hoeveel locs je tegelijk kunt laten rijden zonder een extra booster nodig te zijn. maar lijkt mij duidelijk, dat 1 loc op 14V meer zal kunnen dan 3 locs die dan die 14V, (of de 7V zoals jij noemt) zullen moeten delen.
mvg
Freddy
helaas hebben wij het hier al over gehad.
je kunt de snelle loks alleen elektronisch afremmen, dus de langzame loks op hun maximum afstellen in de blokken en de snelle loks door diodes afremt.
daarna een gemiddelde per blok afsellen.
dit is bij van meekeren helaas de enige optie
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
Als je bij analoog bedrijf, zonder elektronica die de baan aanstuurt, de snelheid van "te snelle" locs wil verlagen, kun je heel simpel een serie diodes 1N4002 in beide richtingen in de betreffende loc installeren. De diodes nemen, alvorens stroom (I) door te laten, een spanning (V) op. Voor deze diodes ligt die waarde volgens de karakteristiekgrafiek voor ca. 0,1A = 100mA op 0,9V, oplopende bij 1,0A = 1000mA tot 1,0V. Elke diode waar de stroom (I) door heen gaat, geeft een gewenst verlies
van ca. 0,9V. Zou je oude locs even snel willen laten rijden als de nieuwe locs uitgaande van gelijke spanning, dan kijk je tegen ongeveer tegen 5 diodes aan, waarbij de "verloren" spanning 5 x 0,9V = 4,5V is. Uiteraard moeten deze serie van ca. 5 stuks in beide richtingen geinstalleerd worden, om in beide richtingen bij ompoling de andere kant uitrijden mogelijk te maken. Je moet alleen kijken of, en waar, je een totaal van 10 diodes kwijt kunt, meestal past dit met wat priegelen wel. Uiteraard zal je merken aan de rijeigenschappen van de loc zelf hoeveel diodes (meer of minder) in serie gezet dienen te worden om de door jou gewenste rijsnelheid te krijgen. De 1N4002 diode is niet zo heel groot en mag continue 1A = 1000mA geleiden, dus geen probleem voor installatie in N-locs.
van ca. 0,9V. Zou je oude locs even snel willen laten rijden als de nieuwe locs uitgaande van gelijke spanning, dan kijk je tegen ongeveer tegen 5 diodes aan, waarbij de "verloren" spanning 5 x 0,9V = 4,5V is. Uiteraard moeten deze serie van ca. 5 stuks in beide richtingen geinstalleerd worden, om in beide richtingen bij ompoling de andere kant uitrijden mogelijk te maken. Je moet alleen kijken of, en waar, je een totaal van 10 diodes kwijt kunt, meestal past dit met wat priegelen wel. Uiteraard zal je merken aan de rijeigenschappen van de loc zelf hoeveel diodes (meer of minder) in serie gezet dienen te worden om de door jou gewenste rijsnelheid te krijgen. De 1N4002 diode is niet zo heel groot en mag continue 1A = 1000mA geleiden, dus geen probleem voor installatie in N-locs.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
ed,
bij het systeem van van meekeren kun je maar 1 richting rijden dus heb je genoeg aan 5 diodes, echter is dit afhankelijk van de ingevoerde snelheid, deze regel je per blok in.
groetjes henry
bij het systeem van van meekeren kun je maar 1 richting rijden dus heb je genoeg aan 5 diodes, echter is dit afhankelijk van de ingevoerde snelheid, deze regel je per blok in.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
Van William begrijp ik tot nu toe niet dat hij gebruikt maakt van Van Meekeren electronica. De vraagstelling van William lijkt mij te gaan over hoe snelheid van de locs zelf zijn aan te passen, niet de baan. Maar ik ben het mee eens indien William wel Van Meekeren blokelectronica gebruikt je slechts de diodes in de loc in een richting hoeft te plaatsen.
William, is het dat je de baan afstelt met Van Meekeren, of dat je alleen bedoelt dat je de snelheid van de oude locs zelf "gewoon" omlaag wilt hebben (bij gelijkblijvende spanning)?
William, is het dat je de baan afstelt met Van Meekeren, of dat je alleen bedoelt dat je de snelheid van de oude locs zelf "gewoon" omlaag wilt hebben (bij gelijkblijvende spanning)?
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
De baan wordt inderdaad bestuurd door het 'Van Meekeren systeem'.
Printjes zo ingesteld dat je de overgang van het ene naar het andere blok niet meer ziet - staat ook netjes omschreven in de de auto. map hoe dit moet, dus dat is het probleem niet.
Tevens de printjes afgesteld dat de treinen netjes afremmen en optrekken, is ook het probleem niet en werkt ook maar als ik dus de treinen - oud en nieuw - door elkaar laat rijden dan valt het op dat de oudere locs veel sneller over de baan gaan dan de nieuwe.
Bij 7 Volt gaan m.i. de oude locs mooi over de baan, de nieuwe locs niet, die hebben iets meer nodig ...
Het mooiste is dus de snelheid van oude locs omlaag.
Printjes zo ingesteld dat je de overgang van het ene naar het andere blok niet meer ziet - staat ook netjes omschreven in de de auto. map hoe dit moet, dus dat is het probleem niet.
Tevens de printjes afgesteld dat de treinen netjes afremmen en optrekken, is ook het probleem niet en werkt ook maar als ik dus de treinen - oud en nieuw - door elkaar laat rijden dan valt het op dat de oudere locs veel sneller over de baan gaan dan de nieuwe.
Bij 7 Volt gaan m.i. de oude locs mooi over de baan, de nieuwe locs niet, die hebben iets meer nodig ...
Het mooiste is dus de snelheid van oude locs omlaag.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Oud en nieuw door elkaar rijden.
Dat kun je dan doen met door mij eerder beschreven methode als de locs 2 richtingen op moeten kunnen rijden, of als de locs slechts 1 richting op zullen rijden, aangepast zoals Henry meldde.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"